PDA

View Full Version : Lengte Neck Join



hanz777
9 oktober 2009, 13:10
Heej,

Ik ben op het moment bezig met het bouwen van een les pauls (double cutout) achtige gitaar. Alleen wordt het een bolt on ipv een set neck. Ik vroeg me nou af wat een beetje een normale lengte is van je neck pocket. De body is plus-minus symetrisch aan beide kanten naast de neck.
Ik zat zelf te denken aan een lengte rond de 6cm. Iemand enig idee wat minimaal mogelijk is zonder dat je een instabiele hals gaat krijgen?

Alvast bedankt,
Hans

snaarplukker
9 oktober 2009, 13:21
Hoe groter het overlappend oppervlak, des te beter de sustain. De meeste gitaren met een 22 fretshals hebben een overlapping van ca 8 cm. Ik denk dat het ook de minimale maat is om een stevige verbinding te behouden.

barno
9 oktober 2009, 13:29
8 cm is waarschijnlijk te veel bij een double cut LP model, je komt dan uit een stuk in de halspickup cavity. Gelijmde verbinding: maakt niets uit, dan frees je dat stuk weg. bij een geschroefde gaat niet.

Epiphone SG (geschroefd) is ook doublecut en heeft een pocket van 6,5.

hanz777
9 oktober 2009, 13:42
Oke bedankt:), dan hou ik die 6.5cm wel zon beetje aan zoals ze bij een SG doen. Maar hopen dat het een beetje houdt.
Het voorste element zal wel iets naar achter komen te liggen dan als je het vergelijkt met een gelijmde verbinding? Omdat je als het ware een soort schot over moet houden tussen je element en je neck? Hoeft niet heel dik te zijn waarschijnlijk maar toch zit je element niet voor tegen de hals. Andere optie is dat ik hem gewoon lijm, mja ben er wat huiverig voor aangezien het de eerste gitaar wordt.

barno
9 oktober 2009, 13:50
als je de maten van een sg epi neemt, hou je een schot van 8 mm over tussen neckpocket en pup cavity.

Lijmen is op zich niet moeilijker dan schroeven, wat wel moeilijk is, is de juiste halshoek in de neckpocket frezen, en dat zal moeten als je met een TOM brug werkt

hanz777
9 oktober 2009, 14:02
Het lijmen gaat er meer om dat ik ban ben dat de neck of body niet helemaal goed is, stel dat me neck niet goed is maak ik een 2de en kan ik dezelfde body gebruiken. Met lijmen kan je beide weggooien of je zou de neck af moeten zagen en het geheel opnieuw uit moeten frezen ofzo:P

Heb voor die neckpocket onder een hoek frezen wel het 1 en ander gezien hier. Template maken en die met behulp van een balkje op de body onder een hoek zetten leek mij wel geschikt. Heb nou niet zo'n daverend gitaarbouwers atelier thuis dus zal het moeten doen met een workmate + bovenfrees+template bit. Leek mij de meest makkelijke en precieze manier.

Koot
9 oktober 2009, 16:34
Ik ben nu bezig een LP jr DC te bouwen (zie topic 'Volg het bouwproces').
Ik ga de hals lijmen. Ik gebruik een necktenonlengte van 8 cm.
Er komt een halspickup op. Deze zal aansluiten op het laatste stukje van de tenon. De laatste 4 cm van de tenon zullen dus wat minder hoog worden. Ongeveer 15 mm ten opzicht van 33 mm van de rest van de tenon.
Er zal dus inderdaad wat ruimte komen tussen de pickup en het einde van het fretboard. Ongeveer 3 cm zeg ik nu uit mijn hoofd.

Ook als je hals in je body lijmt kan deze er later weer afhalen hoor.
Je zaagt de hals eraf en freest daarna de neckpocket weer opnieuw nadat je natuurlijk de hardware eerst verwijderd heb.
Dus dat hoeft geen beletsel voor lijmen te zijn. Ik geef zelf de voorkeur aan lijmen

aaronstonebeat
10 oktober 2009, 01:30
Bij een tele is het 3 inch als ik het wel heb. En ik heb bij veel gitaren gezien dat het hout van de body doorloopt tot de 16de fret.

Ik heb een bolt on versie gemaakt van een ES335 en daar begint het body-hout bij de 17de fret en is het nog bijna 7 cm tot de onderkant van de hals.

EDIT:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-44GXAJU7-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-BU4OVNKQ-D.jpg

Hij zit nog altijd heel goed vast :)

EDIT EDIT:

En ik heb een bolt on LP-achtige gemaakt; daar zit geen wandje meer tussen de hals en het element; alleen nog een heel kleine kromming er naartoe. Lijkt geen enkel probleem.

Ik heb zelfs jarenlang gespeeld op een gitaar waarvan de hals alleen maar tegen een stalen profielbalk was geschroefd; verder geen enkele steun rondom. Dat is ook altijd heel goed gegaan.
Als je schroeven maar goed zitten.

gengar
10 oktober 2009, 12:22
Gewoon lijmen. Gebruik een lijm die door gebruik van warmte in combinatie met vocht (zoals de titebond regular of soortgelijke witte houtlijm) weer los laat en dan hoef je helemaal niks stuk te maken. De neck angle juist erin frezen is inderdaad een beetje lastig maar je bent natuurlijk vrij om 'vlak' te frezen en daarna met handgereedschap de hoek in de pocket te maken. Is meer werk maar dan kun je rustig naar de juiste hoek toewerken.

hanz777
12 oktober 2009, 11:20
Bedankt voor de reacties:),
Ik ben er nou nog niet helemaal uit of het een bolt-on of een set neck gaat worden. Kga de verbinding in ieder geval op iets van 6.5-7cm houden. Vanavond eerst is even meten wat mogelijk is, ben al aardig op weg met die hals namelijk:P Gelukkig heb ik na de 22ste fret nog een stuk hout zitten wat ik er nog niet heb afgehaald. Dus lengte heb ik nog wel genoeg om eventueel de lengte voor de neck pocket te verlengen. Lengte voor de neck pocket vanaf de 22ste fret naar de kop toe is zeg maar 6cm (of meer maar dat meet ik vanavond wel even, ben oorspronkelijk uitgegaan van 6cm).

@koot: 3cm ertussen? gaat dat niet ten koste van je sound? of valt dat wel mee? Als het niet veel uitmaakt ga ik er ook niet al te krap naar kijken.

@aaronstonebeat: is je element ruimte smaller dan je hals dat die daar ergens tegenaan loopt? Of moet ik het voorstellen als een soort wand met in het midden een groot gat ertussen?:)

@gengar: met lijmen sloop je inderdaad de body niet, maar in mijn geval de hals wel. Is 2 planken maple met daartussen een plank pallisander gelijmd met titebond. Al ga je dan met vocht en de nodige warmte aan de slag gaat dat loslaten ben ik bang, even als je fretboard.

aaronstonebeat
12 oktober 2009, 13:07
@aaronstonebeat: is je element ruimte smaller dan je hals dat die daar ergens tegenaan loopt? Of moet ik het voorstellen als een soort wand met in het midden een groot gat ertussen?:)


Dat snap ik niet helemaal :dontgeti:
De elementruimte is niet smaller dan de hals.
Misschien is die foto van de 'neck plates' verwarrend? Dit is een ander perspectief:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-T3CJVN4K-D.jpg

hanz777
12 oktober 2009, 13:17
Was wat vaag uitgelged inderdaad, maar ik doelde hierop:

Citaat: En ik heb een bolt on LP-achtige gemaakt; daar zit geen wandje meer tussen de hals en het element; alleen nog een heel kleine kromming er naartoe. Lijkt geen enkel probleem.

Heb je er echt helemaal niks tussen zitten? Of heb je de hoekjes van je hals afgerond en hem daarmee ergens tegenaan laten lopen?:)

aaronstonebeat
12 oktober 2009, 13:32
Ha OK.
Het ziet er zo uit:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-XUNCL48N-D.jpg

De neck pocket loopt onderaan nog net een klein beetje naar binnen (heel weinig, bijna niet te zien, doordat het freesbitje rond is (de hals heeft onderaan ook die ronding, de toets niet); de cavities voor de pups heb ik later gemaakt.
De bodem van de neck pocket is ook net iets dieper dan die van de pup cavity.

Maar het is allemaal bijna niets.

Rutger
12 oktober 2009, 15:41
Maak er een LP Junior van, kan de neckpocket zo groot als je wil :ok:

hanz777
13 oktober 2009, 09:29
Okej, ben er wel aardig uit nu, gisterenavond opgemeten en 6.5 cm is wel haalbaar met de hals die ik tot nu toe heb. Dus ik ga het daar maar is op houden denk ik. Maak er verder toch een maar een bolt-on van i.v.m. met eerste gitaar. Vind die constructie van aaronstonebeat wel mooi. Neck pup lekker dicht op de hals zo, ga het zo maar is maken denk ik.

Iemand trouwens ervaring met de templatefreesjes van guitarsupplies om een neck pocket mee te frezen? Wat is nou makkelijker een lange of korte? (ben een leek met frezen dus vandaar)

Van Dattum
13 oktober 2009, 09:46
Voor niet te zwaar werk zijn de freesjes van Guitarsupplies prima! Ik heb een lange én een korte bovengelagerd en een lange ondergelagerd, ideaal! Bestel meteen het verloopbusje naar voor een 8mm spantang mee, want de asjes zijn 1/4 inch.