PDA

View Full Version : Gitaar en reverb



Ibanez666
9 oktober 2009, 09:58
Ik heb een gitaar die van zichzelf heel veel reverb/galm geeft als ik onversterkt speel. Ik heb en had veel gitaren, maar geeneen heeft dat. Het is niet sustain waar ik over praat, maar reverb en het komt echt uit de gitaar zelf. Het maakt ook niet uit waar ik speel hij heeft het overal. Versterkt valt het niet echt op.

Heeft iemand een idee hoe dit zou kunnen of heeft iemand zelf ook een gitaar die dit doet?

bat
9 oktober 2009, 10:02
Wat voor gitaar is het?

Soms kunnen tremeloveren redelijk 'galmen'.

Ibanez666
9 oktober 2009, 10:15
Tis een stratocaster met vastgezette tremolo. Er zitten nog wel veren in. Aan de veren heb ik nog niet gedacht. Zal ze eens dempen

Chris Winsemius
9 oktober 2009, 17:46
Je kan ze gaan dempen met 'n doekje oid. maar dan verlies imho wel wat "Strat-karakter".

Andere oplossing: veren strakker zetten, of meer veren gebruiken, of strakkere veren gebruiken.

Succes!

Ash ketchum
9 oktober 2009, 18:34
Dat heb ik ook bij mijn Haar strat. Bij bepaalde noten en bends krijg ik ook wel eens wat nagalm/overtonen. De eerste keer dat ik het hoorde schrok ik, maar naar wat onderzoek bleek het de veren te zijn.
Volgens mij had Charlotte uit het subforum zelfbouw, transparante kit in de veren gespoten en dit bleek te werken.

j3r03n
9 oktober 2009, 19:18
Ik heb dat ook bij mijn Jaguar :) En er zitten niet eens veren in! Maar door al die loshangende tremolo's en snaardelen bij de brug wel een mooi resonant karakter, welk een klein beetje meeversterkt wordt door mijn amp. Geweldig! :D

Rinze
9 oktober 2009, 19:28
De veren veroorzaken idd waarschijnlijk die bijgeluiden, hou echter in de gaten dat door die trillingen te dempen je ook een deel van het typische Strat-karakter verliest, zoals Chris ook al opmerkt. Een goeie manier om te dempen is met wat vilt zoals in piano's ook gebruikt wordt. Met stuggere veren en de trem plat op de body ben je ook van 99 % van het probleem af, maar het verandert je geluid wel.

Gitaren met een ouderwets tail-piece vanaf de rand van de body en dus een lang stuk snaar achter de brug geven vaak een vergelijkbaar soort nagalm.

Chris Winsemius
9 oktober 2009, 19:43
Nog 1 dingetje:

ik gebruik zelf nooit die achterplaat (over de tremveren aan de achterkant v/e Strat); hierdoor komen de veren tegen mijn kleding aan en worden ze gedempt.

Aca Ilic
9 oktober 2009, 19:50
Nog 1 dingetje:

ik gebruik zelf nooit die achterplaat (over de tremveren aan de achterkant v/e Strat); hierdoor komen de veren tegen mijn kleding aan en worden ze gedempt.

+1... Hier ook :-)

FruscianteFan
9 oktober 2009, 21:29
Ik heb dat ook bij mijn Jaguar :) En er zitten niet eens veren in! Maar door al die loshangende tremolo's en snaardelen bij de brug wel een mooi resonant karakter, welk een klein beetje meeversterkt wordt door mijn amp. Geweldig! :D
Dat vond ik dan weer irritante bijgeluiden, zeker omdat al die onderdeeltjes niet bleven waar ze moesten blijven.

Ibanez666
9 oktober 2009, 22:58
De achterplaat zit er niet op