PDA

View Full Version : Welke cabinets zijn aan/af te raden???



Wim Vdb
8 oktober 2009, 21:32
Ik zoek nog een goede cabinet om mijn stack te vervolledigen.
Ik heb pas namelijk een London City Bulldog buizentop gekocht en heb nog een goede cab nodig. Dacht aan Marshall 1960, Line 6 vetta, Randall...??
Liefst nog een beetje binnen het budget en mag ook 2dehands zijn.

Wie heeft er goede raad ???

Nielsje
8 oktober 2009, 21:43
Goede raad: search functie, en verduidelijk je probleem:

Wat zijn je eisen?
Wat is je budget?
Wat voor sound zoek je?
Wil je een 2x12 of 4x12?
Definieer 'goed'..

gorgasm
9 oktober 2009, 08:56
ik heb goeie raad!

ga testen

sjaak1990
9 oktober 2009, 12:02
ik heb goeie raad!

ga testen

+1+10tekens

Baker
9 oktober 2009, 12:10
Wim,

Probeer je vraag wat specifieker te stellen. Er is namelijk geen sluitend antwoord mogelijk op je vraag. Er zijn honderden soorten cabs en speakers. Bovendien vindt de 1 bijvoorbeeld een marshall 1960 prima, en de ander vind het waardeloos.

the sure thing
9 oktober 2009, 13:06
Nou Wim,

ff t lijstje doorwerken, dan kunnen we je helpen !

tidalwave_sideburns
9 oktober 2009, 13:08
ik heb goeie raad!

ga testen

Tja, bij gitaren, pedaaltjes etc gaat dit wel op, maar cabs testen blijft lastig hoor. Vaak hebben zaken geen groot assortiment, wil je toch het liefst op je eigen versterker spelen, is omwisselen van cabs niet echt makkelijk.

Om je eerst te orienteren kan helemaal geen kwaad.


Mijn tip: als je naar cabs op zoek bent, let ook op of de afmetingen van je versterker een beetje overeenkomen. Speakers kan je eventueel later vervangen (de meest gangbare speakers lijkt het zijn Celestion V30 en 12-75, die kom je overal tegen).
Soms zie je ook ergens een zelfgebouwd cabinet ergens staan, kan ook de moeite waard zijn, en zijn meestal niet zo duur (geen vraag naar).

sjaak1990
9 oktober 2009, 20:42
Laatste waar ik naar kijk zijn afmetingen. Kijk gewoon hoe het klinkt, een 1960a is een aardige cab maar er is veel beter spul te krijgen. Ik heb dé cab niet gevonden, het is zo moeilijk.

-Mesa rectifier cab te droog
-K&E erg goed maar beetje te hifi en neutraal
-Bogner 4x12 heerlijke middentonen en hoog maar de bas vond ik veel te rommelig
-Bogner 2x12 OS veel slechter dan de 4x12 voor mij
-Orange als de Bogner eigenlijk, beviel me iets beter
-1960a te vlak
enzenzenz

Enige manier om erachter te komen is te testen.

Mitch
9 oktober 2009, 20:50
Een London City buizentop en daar een goede cab onder zetten?

the sure thing
9 oktober 2009, 21:40
Bogner 2x12 OS veel slechter dan de 4x12 voor mij Dan ben je wel in de minderheid! Met welke speakers heb je deze getest? En open of gesloten achterkant?

En heb je wel eens brunetti cabs getest?

Remork1970
9 oktober 2009, 22:41
Genz-Benz wellicht?

VanMeekeren
10 oktober 2009, 11:01
Een London City buizentop en daar een goede cab onder zetten?

Dit is nou net weer zo'n opmerking waarvan ik denk .... :sssh:

OT: Mocht je een 1960A zoeken, ik ken nog wel iemand met zo'n cab. ;)

Van Meekeren

sjaak1990
11 oktober 2009, 14:18
Dan ben je wel in de minderheid! Met welke speakers heb je deze getest? En open of gesloten achterkant?

En heb je wel eens brunetti cabs getest?

Ik ben denk ik vaker in de minderheid ;)

2x12 OS closed back. Ik heb hem niet met mijn eigen amp gehoord, wel met 2 amps die ik goed ken nl de marshall jvm en de Diezel Einstein. Hij kon vooral de Einstein gewoon niet aan. De bas was dreunde teveel en werd gauw een massa, clean was hij wel erg goed net als de 4x12 maar verder vond ik het vies tegenvallen want ik verwachte veel.

Over de Brunetti cabs, ik heb nu een brunetti 2x12 met v30's. Ben er erg tevreden over maar ik wil denk ik toch liever een 4x12, misschien moet ik eens een brunetti 4x12 proberen. Eerst had ik zelfs 2 brunetti cabs één met jensen c12k's en een met v30's, ik vond de v30's toch lekkerder en vond de combinatie met de 2 cabs niet perfect. Vind mijn 2x12 een heel stuk strakker en lekkerder dan de Bogner 2x12 :) De cab klinkt goed met mijn gemodde LC DEA en mijn brunetti xl r-evo en hij deed het ook lekker met de Marshall DSL die ik had, dus misschien moet ik niet verder zoeken.

Mitch
11 oktober 2009, 20:39
Dit is nou net weer zo'n opmerking waarvan ik denk .... :sssh:
Omdat? Ik vind de vraag in de openingspost op zijn zachtst gezegd een beetje typisch. Een budget versterker willen uitrusten met een goeie cab lijkt me een beetje overkill. In de tweede plaats worden er voorbeelden gegeven van cabs die bedoeld zijn voor buizen- én modelling amps en er wordt gevraagd of we binnen het budget kunnen adviseren zonder dat het budget genoemd wordt. Dat raakt kant noch wal dus ik vraag slechts om een beetje verduidelijking van de topic starter.

Wim Vdb
11 oktober 2009, 22:49
Ja mss een beetje onduidelijk, maar ik vroeg me af welke merken er af te raden zijn. Het is voor een punkrocksound en de prijs ligt rond 500€ maar ben van plan om een tweedehands te kopen (mijn budget ligt nog niet erg groot!)
En aangezien ik nog niet veel weet over amps en cabs etc kwam ik hier even horen! Anyway testen zal ik zeker doen.

Henri H
11 oktober 2009, 23:09
Omdat? Ik vind de vraag in de openingspost op zijn zachtst gezegd een beetje typisch. Een budget versterker willen uitrusten met een goeie cab lijkt me een beetje overkill. In de tweede plaats worden er voorbeelden gegeven van cabs die bedoeld zijn voor buizen- én modelling amps en er wordt gevraagd of we binnen het budget kunnen adviseren zonder dat het budget genoemd wordt. Dat raakt kant noch wal dus ik vraag slechts om een beetje verduidelijking van de topic starter.'k Vind "de toon" in je antwoord ook wat denigrerend. Alsof een Bulldog geen fatsoenlijke cab verdient.

Probeer die standaard cab die "er bij hoort" 's zou ik zeggen.
Verder denk ik dat een Marshall 1960 kast ook een prima kast is, en het staat natuurlijk altijd goed zo'n Marshall kast.
Die 1960 kasten kunnen veel verschillende types speakers bevatten; de meest gangbare op dit moment zijn de G12T-75 speakers, prima speakers volgens mij, maar het kan beter.
V30 speakers worden vaak voor metal gebruikt, Greenbacks en G12-65's voor classic rock.
Er zijn zeker nog 10 andere Celestion types, maar dit zijn volgens mij de meest gangbare op dit moment.

Edit: oh ja, ik heb ook 's een Randall kast gehad met G12T-75's. Die deed volgens mij niet onder voor een Marshall, maar een Marshall is gewoon mooier. :rockon:

Mitch
11 oktober 2009, 23:10
'k Vind "de toon" in je antwoord ook wat denigrerend. Alsof een Bulldog geen fatsoenlijke cab verdient.
De keren dat mijn toon je niet beviel zijn inmiddels niet meer op één hand te tellen, die boodschap is me inmiddels wel duidelijk. En het was een vraag, geen antwoord. En die vraag was er met een reden. Wat verwacht iemand van een cab? Hopelijk geen wonderen want het is een beperkte amp. Dat de openingspost niet erg duidelijk was heeft de topic starter zelf ook al toegegeven.

Maar veel belangrijker: ik zie nu op Marktplaats een Line6 Vetta 4x12 voor 500E staan dus ik begin te begrijpen waar die vraag vandaan komt :D
De Vetta is een modelling amp, die gebruikt heel andere speakers als cabinets voor buizenamps. Zo kom je bijvoorbeeld ook wel eens Vox Valvetronix cabs aan voor relatief weinig geld, maar da's dus ook niet zo handig voor een buizenbak.
Als je per se een 4x12 wil zou ik kijken naar, zoals genoemd, een Marshall 1960. Daar zitten doorgaans 12T75's in hoewel dat niet de mest populaire speakers zijn zouden die wel eens prima kunnen combineren met het scheurkanaal van je Bulldog. Je zou ook eens kunnen kijken of een 2x12 niets voor je is. De Brunetti 2x12s of de Koch 2x12s zie je af en toe 2ehands te koop voor dergelijke bedragen en die klinken bepaald niet slecht. Misschien zelfs wel prettiger dan een matige 4x12... 't is een overweging.

Henri H
11 oktober 2009, 23:27
.....die boodschap is me inmiddels wel duidelijk.....Oh ja? :soinnocent:

:cheerup::cheerup: