PDA

View Full Version : Zelfbouw 1*12



JTB
8 oktober 2009, 15:00
Ik zou graag een eigen versie maken van de Mesa Boogie Thiele 1*12 cabinet. Het bouwplan heb ik al gevonden er is echter een vraag met betrekking tot de speaker. Op diverse fora wordt de Eminence Delta 12Pro geadviseerd als vervanger voor de originele speaker (EV). Echter er is ook een normale Eminence Delta 12, die kost de helft van de Pro-versie. Weet hier iemand wat de verschillen zijn? en of ik ook de goedkopere kan gebruiken met een vergelijkbaar resultaat?

Thijssie
9 oktober 2009, 16:01
Ik zou graag een eigen versie maken van de Mesa Boogie Thiele 1*12 cabinet. Het bouwplan heb ik al gevonden er is echter een vraag met betrekking tot de speaker. Op diverse fora wordt de Eminence Delta 12Pro geadviseerd als vervanger voor de originele speaker (EV). Echter er is ook een normale Eminence Delta 12, die kost de helft van de Pro-versie. Weet hier iemand wat de verschillen zijn? en of ik ook de goedkopere kan gebruiken met een vergelijkbaar resultaat?
Op de site van eminence kun je de specificaties van hun speakers heel gemakkelijk met elkaar vergelijken.

De Delta Pro 12A en de Delta 12 zijn heel verschillende speakers.

even
9 oktober 2009, 17:35
Wil je persé een EV of vergelijkbare speaker? Ik heb een Mesa Thiele met daarin een Celestion G12H en dat klinkt prima in mijn oren. Ik speel over een Mesa 22+ met een Celestion Alnico Blue en wilde er een kastje onder met meer body. Vandaar mijn keuze. Een EV heeft een totaal andere klank dan een Celestion en naar een Celestion gaat mijn voorkeur uit. Ik heb op internet ook die verhalen gelezen over Thiele parameters etc. Persoonlijk denk ik dat het voor 12 inch gitaarspeaker geen reet uitmaakt. Misschien dat er met metingen in een dode kamer iets is aan te tonen. Maar dat zegt nog niets over hoe wij klank ervaren. Als ik die verhalen over Thiele parameters moet geloven dan zou een afwijking van een tiende milimeter in het ontwerp al invloed op de klank hebben. Nou, als je weet hoe slordig mijn Mesa Thiele van binnen is afgewerkt......... Gewoon naar andere cabinets en speakers luisteren en dan je keuze maken welke speaker je het prettigst vind klinken is mijn advies. Het Thiele ontwerp is wel prima maar ik gebruik er een beamblocker voor omdat de kast erg direct klinkt. Zeg maar weinig spreiding.

Succes met je keuze, Erwin.

JTB
10 oktober 2009, 09:22
Nouja iedereen is zo onder de indruk van de sound van die dingen, maar ik vind ze gewoon veel te duur. Dus ja die kast kan ik zelf prima bouwen, ga daarvoor vanmiddag naar een houthandel die diverse soorten 18mm berkenmultiplex heeft. Ik heb zelf nog een Eminence the Wizzard liggen en een Celestion seventy eighty. Die zal ik eerst eens proberen, maar omdat er gezegd wordt dat de delta 12 de sound van de EV benaderd wilde ik dat ook testen. Echter 109 euro uitgeven om alleen te testen is ook weer zo wat.

even
10 oktober 2009, 10:56
Nouja iedereen is zo onder de indruk van de sound van die dingen, maar ik vind ze gewoon veel te duur. Dus ja die kast kan ik zelf prima bouwen, ga daarvoor vanmiddag naar een houthandel die diverse soorten 18mm berkenmultiplex heeft. Ik heb zelf nog een Eminence the Wizzard liggen en een Celestion seventy eighty. Die zal ik eerst eens proberen, maar omdat er gezegd wordt dat de delta 12 de sound van de EV benaderd wilde ik dat ook testen. Echter 109 euro uitgeven om alleen te testen is ook weer zo wat.


Toen ik de Thiele vorig jaar occasion kocht zat er een Eminence in. Type weet ik niet, maar klonk ook prima.

JTB
10 oktober 2009, 19:58
nou ik ben begonnen met de bouw, wat is contructielijm toch rommel. Ik heb een houthandel gevonden die dit alles heel netjes zaagt en waar het 18 mm berkenmultiplex niet zo duur is. Ik was 40 euro kwijt voor het hout. Best netjes dus. Heb de zijkanten klaar. Hopelijk kan ik hem morgen afmaken. Mis alleen nog een jack aansluiting. Die hadden ze niet meer bij de lokale electro-boer. Is het eigenlijk nodig om de boel ook nog af te kitten als je bruislijm gebruikt?

even
11 oktober 2009, 09:55
Nee lijkt me niet. Ik heb hier ook nog twee zelfbouw 12 inch kastjes staan. 45 x 45 x30. Model flightcase met deksel. Gemaakt van 15 mm berken multiplex. Ik heb witte houtlijm (Bison) gebruikt en de panelen geschroefd. Ongeveer één schroef om de 10 cm. Hierna afgewerkt met dat soort onverslijtbaar harig polyester en voorzien van stoothoeken en alu-afwerkstrips.

nico verduin
11 oktober 2009, 10:52
nou ik ben begonnen met de bouw, wat is contructielijm toch rommel. Ach het slijt met een paar dagen vanzelf van je handen af hoor. Maar het is fantastische bagger:seriousf::seriousf::seriousf: En je leert vanzelf in de toekomst om dat spul gelijk van je handen af te halen.....

JTB
11 oktober 2009, 14:40
idd, hahaha.

ik schroef alleen de bracing de rest van de panelen verlijm ik alleen. Dit is meer dan sterk zat en dan zie je geen schroeven van buiten, vind ik toch netjes. Voor de baffle en de speaker heb ik tocht-strip-spul om de boel luchtdicht te houden. Denk dat het best netjes gaat worden.

JTB
13 oktober 2009, 08:54
nou ik ben weer een beetje opgeschoten, maar die lijm slijt bij mij echt niet van mijn klauwen af. Wat een rommel. Wat voor een plamuur kan ik gebruiken om straks kleine kiertjes te dichten?

JTB
19 oktober 2009, 15:28
nou hij is bijna klaar. Wat gebruiken jullie om de buitenkant af te werken? Gewoon lak of van die nep-vloerbedekking?

Kim Wilson
19 oktober 2009, 15:32
Gewoon tolex gebruiken. Te koop bij www.tonefactory.nl (http://www.tonefactory.nl), www.verelec.com (http://www.verelec.com), www.tubetown.de (http://www.tubetown.de) etcetera. Dat beschermt je cab het beste.

JTB
19 oktober 2009, 18:45
bedankt voor de tip, maar ik vraag me heel erg af of ik dat netjes ga krijgen. Ik denk dat ik in eerste instantie maar voor een goede lak ga.

Kim Wilson
19 oktober 2009, 20:46
Tuurlijk krijg je dat netjes. Het is mij ook gelukt. Insmeren met Bisontix, aandrukken, hoekjes netjes inknippen en eromheen vouwen en klaar is JTB. :)

En desnoods druk je er van die mooie Fender style hoeken erop, zie je niks meer van eventuele slecht afgewerkte hoeken.

JTB
21 oktober 2009, 13:27
hoe bekleden jullie zoiets dan? Met op ieder paneel losse stukken? En hoe zou ik de voorkant van zo'n thiele kastje moeten doen?

Liquid_Metal
21 oktober 2009, 14:43
Ik volg dit topic al een poosje en begin steeds meer te overwegen zelf een cabinet in elkaar te zetten. Het lijkt me eerlijk gezegd niet heel erg moeilijk en het zal een stuk goedkoper worden dan een kopen.
is het maken van een 4x12 heel erg veel moeilijker dan een 2x12?
Ik zag geen recente cabinet-topics, maar zal nog ff zoeken naar wat oudere topics. Jullie hebben het hier over berken multiplex. Is dat goed hout voor een cabinet? Want de kwaliteit van het hout maakt toch, net als bij de gitaar, heel veel uit voor de kwaliteit van het geluid?

Kim Wilson
21 oktober 2009, 15:11
Ga er maar niet vanuit dat je eigen cab bouwen goedkoper is dan eentje kopen. Zeker niet in vergelijking met een Harley-Benton o.i.d. Aan materiaal ben je het geld al kwijt, en HB levert voor dat geld een compleet in elkaar zittende cab mét speakers, terwijl jij alleen nog maar een rol tolex, een stapel planken en voor 100 euro overige meuk (wieltjes, hoeken, bisontix, pu-lijm, etc) op een bult hebt liggen. ;)

JTB
21 oktober 2009, 15:14
ik las overal dat berken multiplex het beste was, dus dit heb ik dan ook gekocht. Prijs viel me mee, alleen is het wel loodzwaar (heb 18mm). In mijn geval wilde ik de afwerking perfect hebben. Ik heb alles op maat laten zagen, maar bij het monteren ben ik erachter gekomen dat ze de zijkanten 2 mm te lang hebben gezaagd. Nadat ik alles in elkaar gelijmd heb met een enorme hoeveelheid bruislijm heb ik alle naden opgevuld met plamuur en ben ik met de schuurmachine ettelijke uren bezig geweest om het geheel helemaal strak te krijgen.

De naden zijn nu niet meer voelbaar en ik heb alle hoeken afgerond met de schuurmachine vanwege het ontbreken van een frees. Nu zit ik nog met de vraag of ik verf of dat ik het ga bekleden. Ik denk dat ik, ook gemakshalve, de boel ga verven en er voor de stevigheid een paar lagen blanke autolak overheen gooi. Dan is het echt wel slijtvast.

Moeilijk is het allemaal niet als je maar geduld hebt en een goed plan. En in mijn geval, ik moet niet in 2 dagen klaar willen zijn. De boel moet goed drogen, maar ik denk dat het een heerlijk cabje gaat worden. Zo niet dan ben ik erg teleurgesteld...

Ik zit momenteel alleen nog met de vraag welke speaker ik erin ga gooien.

JTB
21 oktober 2009, 15:15
Ga er maar niet vanuit dat je eigen cab bouwen goedkoper is dan eentje kopen.

dit is zeker waar, zeker als je gaat bedenken hoeveel uur werk erin gaat zitten en wat ik eigenlijk per uur kost/krijg als ik werk.... snik

Liquid_Metal
21 oktober 2009, 15:18
Ga er maar niet vanuit dat je eigen cab bouwen goedkoper is dan eentje kopen. Zeker niet in vergelijking met een Harley-Benton o.i.d. Aan materiaal ben je het geld al kwijt, en HB levert voor dat geld een compleet in elkaar zittende cab mét speakers, terwijl jij alleen nog maar een rol tolex, een stapel planken en voor 100 euro overige meuk (wieltjes, hoeken, bisontix, pu-lijm, etc) op een bult hebt liggen. ;)

Dat zat ik net idd ook al te bekijken. Een Harley Benton met 4 Celestion V30's kost 344 euro, en volgens mij zijn die speakers los al 90 euro :O.
Alleen als je wat eigen kwaliteit betreft een Mesa Boogie Rectifier Cabinet kan bouwen zul je goedkoper uit zijn (1200 euro). Maar ja, denk dat het eerder in de buurt van een HB komt.

JTB
21 oktober 2009, 15:40
Dat zat ik net idd ook al te bekijken. Een Harley Benton met 4 Celestion V30's kost 344 euro, en volgens mij zijn die speakers los al 90 euro :O.
Alleen als je wat eigen kwaliteit betreft een Mesa Boogie Rectifier Cabinet kan bouwen zul je goedkoper uit zijn (1200 euro). Maar ja, denk dat het eerder in de buurt van een HB komt.

dat ben ik niet met je eens, denk dat je met zelfbouw echt wel in de buurt van de kwaliteit van mesa kunt komen, mits je een goed bouwplan hebt.

HB kwaliteit is wel heel easy met goedkope materialen.

Liquid_Metal
21 oktober 2009, 17:06
dat ben ik niet met je eens, denk dat je met zelfbouw echt wel in de buurt van de kwaliteit van mesa kunt komen, mits je een goed bouwplan hebt.

HB kwaliteit is wel heel easy met goedkope materialen.

Misschien niet duidelijk genoeg uitgedrukt, maar ik denk dat MIJN bouwkwaliteiten niet in de buurt van Mesa zouden komen. Zou hun prijs ook niet verantwoorden.

JTB
21 oktober 2009, 18:27
o je was heel duidelijk hoor en ik blijf erbij dat ook jij die kwaliteit kunt halen als je wil.