PDA

View Full Version : Aantal buizen in de pre-amp



johanb
8 oktober 2009, 11:57
Wat ik me afvraag.Wat is het effect van meer of minder buizen in de pre-amp b.v. epiphone VJ heeft 1 buis in de pre-amp,een vox ac15 volgens mij twee,maar de epiphone Valve senior head van 18 watt heeft volgens de info 4 buizen in de pre-amp,mesa boogie heeft er 5 in de 5:25 serie. Als er in de eind trap meer buizen zitten krijg je meer versterking, 5 watters 1 buis, 15 watters 2 buizen,30 watters 4 buizen .Hoe werkt dat in een pre-amp?

nico verduin
8 oktober 2009, 12:24
Wat ik me afvraag.Wat is het effect van meer of minder buizen in de pre-amp b.v. epiphone VJ heeft 1 buis in de pre-amp,een vox ac15 volgens mij twee,maar de epiphone Valve senior head van 18 watt heeft volgens de info 4 buizen in de pre-amp,mesa boogie heeft er 5 in de 5:25 serie. Als er in de eind trap meer buizen zitten krijg je meer versterking, 5 watters 1 buis, 15 watters 2 buizen,30 watters 4 buizen .Hoe werkt dat in een pre-amp?
1) aantal kanalen
2) maximaal hoeveelheid te bereiken gain

Bij de 5W ampjes is een dubbele triode al voldoende om de eindbuizen volledig uit te sturen.

Bij PP amps, heb je (meestal) 1 buis nodig voor een fase splitter
Als je meerdere kanalen hebt, heb je een trap nodig om de kanalen samen te voegen.

Als je een tone stack hebt a la Fender dan is het signaal na de stack ongeveer net zo hoog als dat je begon bij de ingang van de trap ervoor (-20db). Dus een tone stack kost je eigenlijk gewoon een halve buis om het te herstellen.

Dus voor een PP bak:
1 x phase splitter
per kanaal:
1 buis (als deze een tone stack heeft)
1/2 buis om de signalen te mengen.

Heb je tremolo dan komt er een buis bij.
Heb je buizen reverb, dan komt er 1.5 buis bij.


Daarnaast kun je nog een paar extra buizen gebruiken om het signaal te shapen. Het kan best dat je het signaal eerst waanzinnig overstuurd en dan vervolgens weer terug brengt tot normale levels om bijvoorbeeld te mengen met een ander kanaal. Het is immers wel handig als de signalen een beetje gelijk zijn.

Legio mogelijkheden/redenen dus.

arcane
8 oktober 2009, 12:29
1) aantal kanalen
2) maximaal hoeveelheid te bereiken gain

Bij de 5W ampjes is een dubbele triode al voldoende om de eindbuizen volledig uit te sturen.

Bij PP amps, heb je (meestal) 1 buis nodig voor een fase splitter
Als je meerdere kanalen hebt, heb je een trap nodig om de kanalen samen te voegen.

Als je een tone stack hebt a la Fender dan is het signaal na de stack ongeveer net zo hoog als dat je begon bij de ingang van de trap ervoor (-20db). Dus een tone stack kost je eigenlijk gewoon een halve buis om het te herstellen.

Dus voor een PP bak:
1 x phase splitter
per kanaal:
1 buis (als deze een tone stack heeft)
1/2 buis om de signalen te mengen.

Heb je tremolo dan komt er een buis bij.
Heb je buizen reverb, dan komt er 1.5 buis bij.


Daarnaast kun je nog een paar extra buizen gebruiken om het signaal te shapen. Het kan best dat je het signaal eerst waanzinnig overstuurd en dan vervolgens weer terug brengt tot normale levels om bijvoorbeeld te mengen met een ander kanaal. Het is immers wel handig als de signalen een beetje gelijk zijn.

Legio mogelijkheden/redenen dus.


Erg fijne uitleg! :ok:

Chris Winsemius
8 oktober 2009, 12:57
Ten eerste: Valve Junior heeft 'n zgn. SINGLE ENDED eindversterker; aansturing geschiedt dan meestal door 1 buisHELFTJE.
De meeste amps boven de 10 Watt zoals de AC15 hebben 'n zgn. PUSH-PULL eindversterker, aansturing geschiedt meestal door 1 buisje; 2 helftjes dus.

Qua pre-amp en aantal buizen: sterk afhankelijk v/d mogelijkheden (toonregeling, reverb bij oudere amps) en de hoeveelheid gain/compressie.

Om het nog lastiger te maken: bij 'n redelijke hoeveelheid gain (bijvoorbeeld: stevige crunch of lead) werken 4 stages vaak beter dan 3 trapjes; minder fuzzy/buzzy...

johanb
8 oktober 2009, 13:14
Als ik het goed begrijp,heb je kans dat die epiphone met 4 buizen in de pre-amp,een hele geleidelijke oversturing kan geven.Het lijkt me een leuk versterkertje en dat voor een in verhouding lage prijs.En omdat de prijs laag is zal het circuit van de electronica wel heel simpel zijn.bedankt voor de info

Chris Winsemius
8 oktober 2009, 13:32
Als ik het goed begrijp,heb je kans dat die epiphone met 4 buizen in de pre-amp,een hele geleidelijke oversturing kan geven.Het lijkt me een leuk versterkertje en dat voor een in verhouding lage prijs.En omdat de prijs laag is zal het circuit van de electronica wel heel simpel zijn.bedankt voor de info

+/-
ligt ook weer aan andere parts

anyway: ga af op je oren en gevoel, niet te veel naar specs/etc. kijken