PDA

View Full Version : blackstar 5W head + 50W cab



m@rijn
8 oktober 2009, 11:19
ik bespeelde gisteren een blackstar 5W HT-5. En wat klinkt dat ding geweldig! Maar aangezien het slechts over 5 Watt gaat, lijkt het me onmogelijk om daarmee in een band te spelen.

Aangezien ik niet het geld heb om 1000+ te betalen voor een head + cab
had ik het idee om die 5W head te combineren met een grotere, tweedehands Marshallcabinet. Maar is dat wel mogelijk? Kun je met slechts een 5 watt head er bv een geluid van 45W uithalen?

bedankt

deefke666
8 oktober 2009, 11:33
hello marijn,
ik heb de combo versie en ik ben daar zaterdag voor het eerst een gig mee gaan doen... klank was eigelijk super vond ik zelf maar ik heb hem wel door gestuurd naar de pa met een sm57 micro....
ik denk dat het wel moet lukken in een bandje met een drummer die niet al te hard gaat hoor, het hangt er volgens mij een beetje vanaf welke muziek je maakt....
als het echt clean moet gaat hij het toch moeilijk hebben....

maar doorgestuurd naar de pa klinkt hij super voor mij, en je maakt het de geluidsman makkelijker om alles goed te mixen, wat ook soms mooi meegenomen is....

grtz d

m@rijn
8 oktober 2009, 11:39
bedoel je de dat de combo moet lukken in een bandje?
of bedoelde je mijn voorstel: 5W head + 212 cab?

budje
8 oktober 2009, 11:53
Marijn, ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt. Het aangegeven getal op een speakerkabinet is het maximum wat het ding kan hebben. Over het algemeen zal met een groter/beter speakerkabinet je geluidskwaliteit wel een stuk beter worden. maar niet veel harder.

deefke666
8 oktober 2009, 11:54
volgens mij zou het met de combo moeten lukken of toch kantje boordje (hangt van de soort muziek af denk ik)

dus met de head en cab denk ik dat het zeker wel zal lukken (mijn mening he)

m@rijn
8 oktober 2009, 14:13
dus als ik het goed begrijp:

met een 5W head en bv 4x12' speakers eronder heb je alleen maar een betere geluidskwaliteit dan bij bv een 5W in combinatie met een 2x12' speakers?

en bestaat er dan een mogelijkheid om die 5w head te boosten naar bv wel makkelijk haalbaar boven een drum?

marter544
8 oktober 2009, 14:22
Het enige wat je kan doen is het ding uitversterken met een mic, of een amp met een hoger vermogen kopen. Daar komt het op neer zegmaar.. Maar ik weet niet of je veel clean speelt, zo niet, zou je eens een Peavey Windsor moeten proberen, 100 watt buizen top met een vette scheur voor rock, en eventueel metal voor nog geen 250 euro (bij thomann that is, in nl zo rond de 300/350 denk ik). Goedkope 2*12 erbij voor 200 euro, en klaar ben je.

jasses
8 oktober 2009, 14:42
Ik heb geen ervaring met die blackstar, maar heb zelf een andere 5 watt versterker. Heb die wel eens geprobeerd op repetitie over een deftig 4x12 cab en dat ging wel echt niet luid genoeg. Ok, we spelen dan wel stevige rock met een drummer die aardig doormept. Dus wie weet dat het voor zachtere muziek of met een stille drummer wel lukt, maar uit mijn eigen ervaring raad ik het af.

budje
8 oktober 2009, 14:46
Zelf heb ik inderdaad de ervaring dat relaxte blues in een klein kroegje (max plm 30 man) prima gaat met een 5X versterkertje (ik heb 2 1x12 kabinetten) maar ruige rock en kroegen met iets meer mensen ga je niet trekken met zoiets kleins.

Het idee de boel via de PA met een microfoon uit te versterken: Dat is zeer goed te doen (als je er natuurlijk de spullen voor hebt)

LPplayer
8 oktober 2009, 14:47
Ik heb de blackstar 5w head een keer geprobeerd op een fender bandmaster 2x12.
Dijk van een geluid. Kom je echt wel mee hoor met de rest va nde band.
Heb em ook op een andere 4 x12 gezet was ook goed alleen minder clean.

met die van fender was het echt mooi clean en woody


Ik heb geen ervaring met die blackstar, maar heb zelf een andere 5 watt versterker. Heb die wel eens geprobeerd op repetitie over een deftig 4x12 cab en dat ging wel echt niet luid genoeg. Ok, we spelen dan wel stevige rock met een drummer die aardig doormept. Dus wie weet dat het voor zachtere muziek of met een stille drummer wel lukt, maar uit mijn eigen ervaring raad ik het af.

m@rijn
8 oktober 2009, 15:06
mja, ik speel eigenlijk vooral genre iron maiden, led zeppelin en dergelijke. Tja... jammer, maar de zwaardere head kost direct al een stuk boven de 1000 :/

het wordt doorsparen voor een jcm800 head + cab dan voor rond de 1000 vrees ik

deefke666
8 oktober 2009, 15:18
als je ermee over een 2 keer 12 cab speelt dan heb je zowiezo al wat meer headroom, maar voor de muziek die jij speelt gaat het echt wel kantje boordje zijn denk ik.... of je moet via de pa gaan....

maar ik zou het toch eens proberen als ik van jou was, die blackstar ht5 gaat echt wel hard in vergelijking met andere vijf watters....

budje
8 oktober 2009, 15:23
mja, ik speel eigenlijk vooral genre iron maiden, led zeppelin en dergelijke. Tja... jammer, maar de zwaardere head kost direct al een stuk boven de 1000 :/

het wordt doorsparen voor een jcm800 head + cab dan voor rond de 1000 vrees ik

ja dat ga je dus echt niet live trekken met een 5W head

m@rijn
8 oktober 2009, 15:27
mja deefke, om het te proberen moet ik hem natuurlijk eerst kopen... Elke versterker kun je luid genoeg laten gaan over de PA natuurlijk.

ik zal het risico niet nemen en gewoon voor een jcm800 gaan.

Ferraririk
8 oktober 2009, 15:28
Peavey windsor head, 100w buizen, 219 euro, goedkoper dus dan blackstar 5w!

deefke666
8 oktober 2009, 15:33
mja deefke, om het te proberen moet ik hem natuurlijk eerst kopen... Elke versterker kun je luid genoeg laten gaan over de PA natuurlijk.

ik zal het risico niet nemen en gewoon voor een jcm800 gaan.

tja da's misschien wel het beste ja....
ik heb het geluk dat ik altijd over pa beschik dus da's altijd mooi meegenomen he.... ;)

Icarvs
8 oktober 2009, 16:24
je hebt ook een nieuwe versterker van blackstar van 45 watt maar die is ook al 900 euro (de s1-45)

Sj03rd
9 oktober 2009, 13:22
doorsparen voor iets met meer power!
geloof me: ik heb m ook en dacht thuis altijd "dat ding gaat HARD!" maar ging laatst oefenen met een rustig soul / R&B projectje en daar trok ie het (clean) al niet....
tenzij je constant met het lead kanaal speelt, ga je dit niet redden. Uitversterken is natuurlijk altijd een optie (wat je live ook altijd doet) maar tis altijd wel prettig om gewoon de extra power te hebben. (al is het alleen al voor de repetities...)

the sure thing
9 oktober 2009, 13:31
doorsparen voor iets met meer power!
geloof me: ik heb m ook en dacht thuis altijd "dat ding gaat HARD!" maar ging laatst oefenen met een rustig soul / R&B projectje en daar trok ie het (clean) al niet....
tenzij je constant met het lead kanaal speelt, ga je dit niet redden. Uitversterken is natuurlijk altijd een optie (wat je live ook altijd doet) maar tis altijd wel prettig om gewoon de extra power te hebben. (al is het alleen al voor de repetities...) Het valt mij zowiezo altijd "vies" tegen, het verschil in volume tussen thuis en in de oefenruimte. We spelen helemaal niet hard tijdens repetities, maar de volumeknop staat in de oefenruimte toch echt op een standje die ik thuis niet zou durven!

m@rijn
9 oktober 2009, 22:26
bedankt allemaal voor de reacties.

Ik kan een JCM800 head kopen voor 650, maar het geld voor een cab heb ik niet meteen voor handen. Zo had ik het idee om die head voorlopig aan te sluiten op mijn flextone, om dus voorlopig de speakers van die versterker te gebruiken in afwachting van een cab.
Maar is dit mogelijk? Kan het niet voor problemen zorgen met stroomsterktes en dergelijke?