PDA

View Full Version : Hals voor bouwproject, is dit wat??



Kahuna
8 oktober 2009, 10:55
Ik zoek een hals voor mijn eerste bouwproject. Nu heb ik nog niet echt veel verstand hiervan dus ik vraag het maar even.

Hier foto's van de hals:
http://i765.photobucket.com/albums/xx296/Kahuna81/P1000629.jpg
http://i765.photobucket.com/albums/xx296/Kahuna81/P1000628.jpg

De verkoper gaf al aan dat er wat fretwear bij de eerste frets zat. op de foto's kun je dit een beetje zien. Nu vraag ik me af: hoe ernstig is dit? kan ik hier nog een paar jaar lekker mee spelen of moet zoiets eigenlijk gelijk al gevijld worden.

Als ik nog wat onderdelen bij elkaar gesprokkeld heb zal ik eens een topic openen van mn bouwplannen ;)

Midwolda
8 oktober 2009, 11:08
De foto's zijn een beetje wazig maar het ziet er volgens mij nog best goed uit.
Ik heb wel gitaren waar meer fretwear aan is... en die spelen nog prima.
Het is meestal op de eerste frets ook niet zo'n groot probleem omdat je daar toch zelden bends doet.
Zodra je last krijgt van buzz op de volgende fret wordt het natuurlijk wel een probleem.

Kahuna
8 oktober 2009, 11:21
De foto's zijn een beetje wazig maar het ziet er volgens mij nog best goed uit.
Ik heb wel gitaren waar meer fretwear aan is... en die spelen nog prima.
Het is meestal op de eerste frets ook niet zo'n groot probleem omdat je daar toch zelden bends doet.
Zodra je last krijgt van buzz op de volgende fret wordt het natuurlijk wel een probleem.

Bedankt voor je snelle reactie.

Ik heb begrepen dat frets ook nog gevlakt kunnen worden. Stel dat je dit zou gaan doen, moet je dan ook alle frets over de hele hals doen om frettbuzz te voorkomen, of kun je bv. ook alleen de eerste 3 frets doen (excuse me als dit een onnozele vraag lijkt, ik heb er nou eenmaal nog helemaal geen verstand van en begin aan mijn eerste projectje),

KoenB
8 oktober 2009, 12:49
Bedankt voor je snelle reactie.

Ik heb begrepen dat frets ook nog gevlakt kunnen worden. Stel dat je dit zou gaan doen, moet je dan ook alle frets over de hele hals doen om frettbuzz te voorkomen, of kun je bv. ook alleen de eerste 3 frets doen (excuse me als dit een onnozele vraag lijkt, ik heb er nou eenmaal nog helemaal geen verstand van en begin aan mijn eerste projectje),

Er zijn geen onnozele vragen als beginnend gitaarbouwer. Er zijn namelijk zoooo ontzettend veel dingen die je niet weet als je er aan begint.

Goed, antwoord op je vraag: Je moet dan wel de hele hals doen. Het idee van vlakken is dat je de hals eerst recht zet (eventuele kromming moet je corrigeren met de trussrod) en dan alle frets afvijlt tot ze een gelijke hoogte hebben. Hiermee werk je dus je fretwear weg en verbeter je gelijk de bespeelbaarheid van de hals. Teken bovenop elke fret met een markeerstift een lange streep over de hele lengte van de fret. Nu neem je een platte, redelijk fijne vijl, zonder handvat. Check even of de vijl echt recht is, dat is belangrijk. Leg de vijl plat op de frets, parallel aan de halsrichting, en begin rustig te vijlen met de lengterichting mee. Zorg ook dat je hals voldoende ondersteund is op elk punt, anders kan hij doorbuigen onder de druk die je met de vijl uitoefent! Na verloop van tijd zul je bij geen enkele fret meer stift zien. Dat is het moment dat alle frets op gelijke hoogte zijn. Als je fretwear dan nog niet helemaal weg is, zul je nog ietsje verder moeten vijlen.

Hierna moet je de frets nog crownen, want de koppen zijn inmiddels helemaal plat gevijld en dat speelt niet fijn + het maakt de kans op snaarbreuk groter. Hier zijn speciale (dure) crownvijltjes voor, maar met een klein driehoekvijltje gaat het ook prima, het vergt alleen wat meer tijd. Dek het fretboard om de fret heen af (hier zijn speciale aluminium plaatjes voor, maar je kunt zelf ook iets knutselen) en vijl de fret weer netjes rond. Na afloop kun je het beste met een propje staalwol nog even de fret polijsten, dit geeft een fijnere feel, ziet er mooi uit, en het maakt het benden soepeler.

Heel verhaal, ik hoop dat het genoeg is ;) succes!

Noid
8 oktober 2009, 23:57
Goed dat je hier post, want als ik op die foto's kijk zie ik bij de B snaar op de 3 fret al een redelijk put in de fret. Of dit nu al tot fretbuzz gaat leiden weet ik niet, dat zal namelijk vooral van je action afhankelijk zijn. Maar als je houdt van een vrij lage actie, heb je daar nu al een probleem te pakken.

De uitleg van KoenB is goed, daarmee kun je je een beeld vormen van wat een fretklus met zich meebrengt. Gezien je openingspost vraag ik me af of je direct al op een fretvlakklus zit te wachten.

Jedeel
9 oktober 2009, 11:12
Goed dat je hier post, want als ik op die foto's kijk zie ik bij de B snaar op de 3 fret al een redelijk put in de fret.

Dat lijkt idd zo op de (onderste v.d. 2) foto, maar dat wordt m.i. versterkt door de flits.
Als je dezelfde plek bekijkt op de eerste foto, dan lijkt het weer mee te vallen.
Bij deze eerste foto lijkt weer op de 1e fret op de B-snaar (de diepste) put te zitten.
M.i. versterkt de flits dat.

snaarplukker
9 oktober 2009, 11:25
Vaak ziet het er erger uit dan dat het is. Bij mijn frets lijkt het veel dieper te zitten maar als ik er met mijn vinger overheen wrijf voel ik er niks van. En vingertopjes zijn zeer gevoelig voor oneffenheden.;)

barno
9 oktober 2009, 11:27
dit is minor fretwear, makkelijk weg te vlakken. Ik heb gitaren met diepe putten in frets die hun ding nog goed doen (zolang alle frets putjes hebben, en niet slechts eentje :)
Anderzijds: ook ideaal als oefenproject voor je eerste (her)fretjob