PDA

View Full Version : mijn bouwsels



ziekdier
7 oktober 2009, 22:10
hoi

ik hou me ook al een tijdje bezig met projectjes zoals ze oneerbiedig genoemd worden...

Ik heb tot nu toe 3 gitaren gemaakt, alle 3 kopieen van Prince modellen. de 4e waarmee ik nu bezig ben is een eigen ontwerp. Eind dit jaar ben ik mijn baan kwijt en naast allerlei andere toekomst plannen wil ik parttime gitaren gaan maken. niet zozeer om elke maand een gitaar te verkopen maar gewoon om iets te doen wat ik leuk vind... Ik heb sinds kort een nieuwe werkplaats want mijn zolderkamertje werd een beetje te klein. Ik heb er zelfs een spuitcabinetje in gemaakt. Op mijn webistes staan foto's van het bouwproces en van mijn eerste 3 gitaren

www.ejguitars-thereign.webklik.nl
en www.ejguitars.webklik.nl

ben wel benieuwd naar de reacties...

gr
@je

Cocobolo
7 oktober 2009, 22:30
...ik ben nog steeds " the build" aan het lezen, heerlijk om zo'n compleet verhaal (ook al is hij nog niet af) eens lekker door te nemen!

Ik ben nu op het punt dat je zowel dat plaatje hout voor de output als voor je pickupringen hebt gebroken. Je zou misschien als compromis kunnen kiezen voor slagplaatmateriaal en dat dan fineren met echt hout. Of 2 heel dunne plaatjes van hetzelfde hout lamineren (en de nerven uiteraard dwars op elkaar).

Ik vind het erg mooi, complimenten!

spirit
7 oktober 2009, 22:35
Nette werkplaats ook.

ziekdier
7 oktober 2009, 22:52
[QUOTE=Cocobolo;2168634Ik ben nu op het punt dat je zowel dat plaatje hout voor de output als voor je pickupringen hebt gebroken. Je zou misschien als compromis kunnen kiezen voor slagplaatmateriaal en dat dan fineren met echt hout. Of 2 heel dunne plaatjes van hetzelfde hout lamineren (en de nerven uiteraard dwars op elkaar).

Ik vind het erg mooi, complimenten![/QUOTE]

bedankt voor de complimenten en de tip!! ga ik zeker proberen bij mijn volgende gitaar!

gr
@je

ziekdier
7 oktober 2009, 22:54
Nette werkplaats ook.

is niet helemaal eerlijk, werkplaats is net nieuw en nog niet ontmaagd! ben bang dat het niet zo blijft.... ik wacht nog op een aantal machines en apparaten waaronder een stofafzuiginstallatie... haha er staan ergens ook wel foto's van mijn zolderkamertje op... bepaald niet netjes!!

Marcel61
7 oktober 2009, 23:35
Heel veel succes met je gitaren! Gefeliciteerd, je hebt een prachtige werkplaats. Ik ben benieuwd hoe de hvlp Wagner je bevalt. Ik ben van plan een Fuji Q4 te kopen (is 50% stiller dan de Wagner), maar ik wil eerst weten van een auto / meubellak vertegewoordiger of deze 2K lakken aankan.
Waarmee heb je "gestained"? Waterbeits of oplosmiddelhoudende beits? Ziet er goed uit!

ziekdier
7 oktober 2009, 23:55
Heel veel succes met je gitaren! Gefeliciteerd, je hebt een prachtige werkplaats. Ik ben benieuwd hoe de hvlp Wagner je bevalt. Ik ben van plan een Fuji Q4 te kopen (is 50% stiller dan de Wagner), maar ik wil eerst weten van een auto / meubellak vertegewoordiger of deze 2K lakken aankan.
Waarmee heb je "gestained"? Waterbeits of oplosmiddelhoudende beits? Ziet er goed uit!

ik schrok idd wel een beetje toen ik die wagner voor het eerst aanzette... ik had al wel een masker met filter gekocht maar nu moet ik mijn oren ook maar gaan beschermen tijdens het spuiten.. wist trouwens niet dat Fuji die dingen ook maakt... zag ze wel van bosch laatst.. ik moet eerst nog flink oefenen met het spuiten voor ik me aan de gitaar zelf waag..

de stain die ik gebruikt heb is van stewmac. die vloeibare kleurstof. gemixt met gedenatureerde ( zoiets...) alcohol omdat je dan minder aanzetvlekken krijgt dan met water. rood en blauw gemengd tot ik de kleur had die ik wilde... eerste laag stain er weer afgeschuurd ( op de lichte plekken) en daarna nog een keer gedaan...

gr
@je

Marcel61
8 oktober 2009, 02:03
Ik ben bang dat je gillend gek gaat worden met de Wagner vanwege z'n herrie, maar ook omdat, als je de trekker van je spuit NIET indrukt, de lucht toch constant blijft blazen door je spuit heen...dit doet veel stof opblazen. Nog iets wat je absoluut moet weten bij een hvlp turbine (= een vonkende electromotor!): de turbine zelf moet minimaal 5,5 meter van je te spuiten object verwijderd staan VANWEGE EXPLOSIE GEVAAR (dwz: als je met oplosmiddelhoudende verf spuit)! Ik ben daar achter gekomen door met een groothandel hier te praten die een paar Wangers te huur heeft staan. Ik ben daarna op internet gaan speuren en kwam uit bij de Fuji Q4 hvlp: die is heel zacht in geluid, en de lucht bij je spuit stopt met stromen als je de trekker loslaat...en sinds kort leveren zij daar ook een zeer flexibele slang bij voor een betere handelbaarheid van de spuit, plus een bovenbeker spuit. Helaas niet in Europa te koop en deze moet je dus in Canada of the States bestellen, maar is wel leverbaar voor ons 220 volt. Ik moet er alleen nog wel achterkomen of je er ook goed 2K lakken mee kan verspuiten...

http://www.hvlpsales.com/

Geluids niveau van de Q4 (let vooral op de andere hvlp die veel meer herrie maakt):

http://www.hvlpsales.com/HSSound4.htm

ziekdier
8 oktober 2009, 06:17
Nog iets wat je absoluut moet weten bij een hvlp turbine (= een vonkende electromotor!): de turbine zelf moet minimaal 5,5 meter van je te spuiten object verwijderd staan VANWEGE EXPLOSIE GEVAAR

hoi Marcel,


tja, daar kwam ik ook achter nadat ik hem uit de doos gescheurd had en hem dus niet meer kon terugbrengen. dat hij dus door blijft blazen...

gelukkig is alles wat ik spuit op waterbasis. Duis hoef ik me geen zorgen te maken over explosies...

ach nou ja, misschien bestel ik ooit nog wel eens zo'n andere...

thanks enniewee!

gr
@je

niekb
8 oktober 2009, 10:25
Mooie projecten heb je daar zeg. Dat ziet er goed uit.
Mooie werkplaats ook. Tijd om die in te wijden zou ik zeggen.

Keep it up!

KoenB
8 oktober 2009, 12:55
Ik vind the Reign een heel gaaf ontwerp. Meestal heb ik het niet zo op metalgitaren, ze zien er te opzichtig uit in hun vormen / punten / enz. Deze heeft toch een zekere sjiekheid in zich, met mooie vloeiende lijnen en hier en daar toch een venijnige scherpe punt. Sweet!

ziekdier
8 oktober 2009, 15:36
Ik vind the Reign een heel gaaf ontwerp. Meestal heb ik het niet zo op metalgitaren, ze zien er te opzichtig uit in hun vormen / punten / enz. Deze heeft toch een zekere sjiekheid in zich, met mooie vloeiende lijnen en hier en daar toch een venijnige scherpe punt. Sweet!

en het was nou net niet bedoeld als metal gitaar... :punk:

maar ik vind haar (jaja) ook iets classy hebben... het zal de ontwerphand van mijn vrouw zijn geweest...

thanks!

@je

oigun
8 oktober 2009, 17:43
Nice, ik ben nieuwsgierig naar het lakresultaat. Idd mooie werkplaats:mmmm:
Ik doe er ff een foto bij anders wordt het zo'n kaal topic.
http://www.webklik.nl/user_files/2009_07/56924/body1klein.JPG

barno
8 oktober 2009, 18:27
klassewerk

Ik zie Prince eigenlijk het liefst van al op zijn Hohner Tele. Zijn showmodellen zijn natuurlijk een plezantere uitdaging voor een bouwer

keep going!

Marcel61
8 oktober 2009, 18:36
hoi Marcel,


tja, daar kwam ik ook achter nadat ik hem uit de doos gescheurd had en hem dus niet meer kon terugbrengen. dat hij dus door blijft blazen...

gelukkig is alles wat ik spuit op waterbasis. Duis hoef ik me geen zorgen te maken over explosies...

ach nou ja, misschien bestel ik ooit nog wel eens zo'n andere...

thanks enniewee!

gr
@je

Wat voor een water lak ga je gebruiken? Volgens velen hier is er maar 1 die redelijk goed is (met de nadruk op redelijk): KTM9 Water-based Clear die LMI in de USA verkoopt.
Uitkijken dat je spuitruimte minimaal +/- 22 graden C. warm is!

Gitaarbouwer
8 oktober 2009, 19:19
Netjes hoor. Leuke website & mooie werkplaats.

ziekdier
8 oktober 2009, 20:42
Wat voor een water lak ga je gebruiken? Volgens velen hier is er maar 1 die redelijk goed is (met de nadruk op redelijk): KTM9 Water-based Clear die LMI in de USA verkoopt.
Uitkijken dat je spuitruimte minimaal +/- 22 graden C. warm is!

hoi Marcel,

ik ben van plan om die hele serie produkten van stewmac te gebruiken. ik heb de clear grain filler gebruikt en geeft een goed resultaat. straks eerst de sanding sealer spuiten. daarna de zwarte sunburst rand nog wat duidelijker maken en iets verder naar binnen. en daarna de clear laquer. Ik heb een aparaatje dat de luchtvochtigheid naar 50/55% brengt en houdt en de temp hou ik zeker op 21/22 graden.. ik heb mijn eerste 2 bouwsels laten spuiten maar helaas is de eigenaar van de spuiterij overleden. heeft me beide keren niks gekost, zelfs de lak niet... die witte heb ik zelf gespoten met witte flip flop lak en daarna 2k blanke lak in een spuitbus. moet zeggen dat dat wel lekker spoot maar niet fijn voor je luchtwegen..
dus dit wordt pas de 2e gitaar die ik zelf ga spuiten.... hou mijn hart vast!

wordt vervolgd!

@je

ziekdier
8 oktober 2009, 20:44
klassewerk

Ik zie Prince eigenlijk het liefst van al op zijn Hohner Tele. Zijn showmodellen zijn natuurlijk een plezantere uitdaging voor een bouwer

keep going!

tja, een telecaster is idd niet zo leuk om te doen...( vind ik tenminste) vrij basic in tegenstelling tot zijn showmodellen zoals jij ze noemt!

bedankt voor je compliment! dat geldt btw voor iedereen!

gr

@je

Thiez
8 oktober 2009, 21:23
mooi ontwerp van de gitaar! erg apart met die soort slagplaat. heel mooi

ziekdier
23 oktober 2009, 22:40
hallo,

ik wilde dit graag met jullie delen, en nee, het is geen manier om weer boven aan te komen! ( ik post het in elk geval niet daarom....)

ik ben gisteren gebeld door iemand van Musicmaker. Het schijnt dat ze een terugkerend item hebben in het blad dat over een muzikant gaat die ook zelf instrumenten maakt... nu hebben ze via dit forum mijn website gevonden en mij gevraagd of ik mee wilde werken dmv een interview...

euh..... DACHT HET WEL!!!!

het maakte mijn klotedag van gisteren in elk geval in één keer weer goed...

wanneer het tijdschrift uit komt of wanneer "mijn" interview geplaatst wordt weet ik niet...

gr
@je

Hiro
24 oktober 2009, 11:59
vet man gefeliciteerd :)

Gitaarbouwer
24 oktober 2009, 12:28
Je bent niet de eerste op dit forum die dit overkomt (klik hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=88537&highlight=musicmaker)). Maar het is wel een hele eer als je gevraagd wordt! We horen (of lezen) het wel als het zo ver is.

Succes met het interview!

niekb
24 oktober 2009, 17:16
He tof! Gefeliciteerd.

Ik ben ook wel benieuwd naar het artikel tzt.

ziekdier
24 oktober 2009, 20:40
ik was echt verbaasd. dacht ook dat ik in de maling genomen werd. Ik lees de musicmaker niet en kende de "knutsel" rubriek dus ook niet.

Het ging met name over de prince replica's die ik gemaakt heb.. Het interview is inmiddels achter de rug.. ik ben benieuwd wat ze er van maken...

we zullen zien...

pr weekend verder

@je

ziekdier
4 januari 2010, 20:02
als vervolg op de posts " op je werkbank" en "droomgitaar" maak ik maar een begin met mijn bouwverslag.

Ik ben naast deze ook wachtende op beter weer om mijn 4e bouwsel te lakken. De eerste 2 heb ik laten spuiten, de 3e heb ik zelf gedaan met 2K lak uit een spuitbus . Deze moet met watergedragen lak gefinished wordenmet een wagner verfspuit... . nog nooit eerder gedaan...kan ik dus nog mooi even oefenen tot die tijd..


zoals een tijdje geleden beloofd hier ook een linkje naar het interview dat ik had met de Music Maker. je moet alleen even de grootte op 125% zetten. Nu is de tekst een beetje onscherp.

Hier is de link http://www.webklik.nl/user_files/2009_07/56924/interview_music_maker.pdf


Verslag:

Ik ben begonnen aan een 2e exemplaar van The Reign. Deze krijgt een flat top en een soort F hole. De body wordt dus hol.
De body is van swamp ash van espen.de
Ik heb de 3 delige bodies genomen omdat ik de zij- en achterkant dekkend ga lakken. Ik vond de prijs nogal meevallen, voor al hun hout btw.
De top die er op komt is een 4 mm dikke quilted maple.

De body wordt afgewerkt met een creamkleurige binding.


Hier zie je de top nog ongezaagd, ik heb een paar verschillende F holes getekend en die op de top gelegd om te kijken welke ik het mooist vond..


http://img.photobucket.com/albums/v171/streetmusic/greenbodycloseup.jpg
Ik weet dat de meningen nogal verdeeld zijn over de pick up ring maar daar hebben we het nu niet over..
De streep snakewood tussen de linker en rechter top wordt smaller dan hier op de foto. Maar hij komt er wel tussen. Ik had eerst nog twijfels maar nu niet meer. De toets wordt ook snakewood. misschien met binding maar daar ben ik nog niet over uit...

de body is inmiddels uitgehold. Tot deze gitaar deed ik al het uithol werk met een frees maar zag onlangs op het forum dat je dat natuurlijk ook eerst met een scharnierboor kan doen en dan de laatste beetjes met een frees...

http://img.photobucket.com/albums/v171/streetmusic/hollowing.jpg

Nadat de top grof uitgezaagd was heb ik plek voor het klankgat bepaalt en uitgezaagd met een figuurzaag..hier is het reepje snakewood al op de goeie breedte.. Op de foto zie je trouwens ook de body met spalted maple top liggen die ik voor mijn vriendin ga maken.. ook flat maar solid...

http://img.photobucket.com/albums/v171/streetmusic/topenstripe.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v171/streetmusic/cuttingfhole.jpg

Nadat ik de vorm grofweg uitgezaagd heb, heb ik met een dremel de randen glad geschuurd. De hoekjes waar het schuurkokertje niet in kwam heb ik met de hand en schuurpapier verder gedaan. Lastig om de randen haaks te houden. Dat is helaas niet overal gelukt maar gelukkig zie je daar niks van..

http://img.photobucket.com/albums/v171/streetmusic/prepreview.jpg hier is het gat klaar om de binding op te lijmen.

Het op maat maken van de binding die aan de binnenkant gelijmd moet worden. Natuurlijk geprobeerd om de binding zo mooi en naadloos op elkaar aan te laten sluiten..


http://img.photobucket.com/albums/v171/streetmusic/glueingbindingfhole.jpg

Balen trouwens dat je maar 8 foto's kan toevoegen in 1 keer...

Nadat de bindinglijm droog was heb ik de ene helft van de top op de body gelijmd. De volgende dag was mijn oudste zoon even op bezoek in mijn werkplaats om te vragen of ik samen met hem een gitaar wil maken als hij 16 is... tuurlijk jongen! begin maar met die lijmtangen van die body af te halen... Ja, lieverd, linksom is los!

http://img.photobucket.com/albums/v171/streetmusic/opvolger2.jpg

Zo gaat de gitaar er ongeveer uit zien. Donkergroene stain met een hele donkergroene of zwarte burst en gouden hardware... ben zwaar benieuwd!

http://img.photobucket.com/albums/v171/streetmusic/ookmooi.jpg
Ik weet nog niet of ik wel een inleg moet doen op de toets.. in elk geval komen er goud MOP dots op de zijkant.

Het snakewood streepje heeft nu ook links en rechts een cream binding.. Volgende keer wil ik de andere kant van de top lijmen. Ik heb al een begin gemaakt met het vormen van de hals. Ik hoop snel weer een update te kunnen doen... voorlopig kan ik pas donderdagavond weer naar mijn werkplaats... maar.. geduld is een schone zaak... zeggen ze...

stay tuned!

gr
@je

Thiez
4 januari 2010, 20:14
heel apart en heel erg gaaf!

Dit vind ik echt een mooi bouwproject. Echt een heel eigen stijltje.

oigun
4 januari 2010, 20:41
Nice! mooie quilt die gaat er waanzinnig uitzien in donkergroen.:ok: