PDA

View Full Version : Kabel geeft ruis op versterker?.



muziekfreak
7 oktober 2009, 20:22
Hallo,

Wat kan dit zijn? ,mischien is het ook wel normaal hoor maar toch even deze vraag over deze versterker van Fender type 65R Frontman.
Als ik de versterker aan zet met kabel eraan zonder gitaar dan zit er aardig wat ruis erop trek ik de kabel eruit dan is dat weg?.
Hoort dat zo of is het normaal?.
Ik ben zelf heel tevreden over deze versterker geeft wel een mooi geluid,je hoeft de volume knop (voor in huiskamer)niet te veel omhoog te draaien want anders gaan je haren omhoog staan????.
William.

michi3l
7 oktober 2009, 21:39
Dat is nogal normaal, er zit dan spanning op de stekker waardoor er ruis komt als die niet is aangesloten. Waarom zou je niet gewoon een gitaar eraan pluggen? ;)

rijsberman
8 oktober 2009, 00:22
Die kabel werkt als een antenne die ruis uit de omgeving oppikt, van elektrische apparaten bijvoorbeeld (transformatoren, halogeen lampen, TL verlichting, dimmers enz.) of gewone achtergrond ruis die altijd wel in de atmosfeer aanwezig is.

Geen kabel, geen antenne, geen ruis. Zo simpel is het.

cluseau
8 oktober 2009, 01:01
Die kabel werkt als een antenne die ruis uit de omgeving oppikt, van elektrische apparaten bijvoorbeeld (transformatoren, halogeen lampen, TL verlichting, dimmers enz.) of gewone achtergrond ruis die altijd wel in de atmosfeer aanwezig is.


Dit is geen ruis maar brom, ook wel hum genoemd. Hier is vaak verwarring over waardoor je soms verkeerde reacties kan krijgen. Het is logisch dat je brom oppikt met een loze kabel. Wat dat betreft is je uitleg correct. De kabel is aangesloten op een relatief hoogohmige ingang en omdat er geen laagohmig element op aangesloten is is deze vrij om alle rotzooi uit de omgeving op te vangen. Als je er een laagohmige signaalbron aan koppelt is je brom zo goed als over. Geen zorgen om maken dus.

Frans.

muziekfreak
8 oktober 2009, 19:25
Als de gitaar wel aan de kabel zit heb ik ook hum!!deze gitaar heb ik een Richwood RE-129 (wel een copie maar klinkt goed).
Heb ook nog een eenvoudige versterker van 15watt maar die heeft het niet.
Heb twee verschillende kabels geprobeert een hele lange en een korte maar dat maakt niets uit.
Er zitten twee ingangen op een normale gevoeligheid en een lagere gevoeligheid voor gitaren van een hoge uitgang?(active pickups).
Maar als je die gebruikt dat maakt ook niets uit.
William.

Chris Winsemius
8 oktober 2009, 19:39
Hallo,

Wat kan dit zijn? ,mischien is het ook wel normaal hoor maar toch even deze vraag over deze versterker van Fender type 65R Frontman.
Als ik de versterker aan zet met kabel eraan zonder gitaar dan zit er aardig wat ruis erop trek ik de kabel eruit dan is dat weg?.
Hoort dat zo of is het normaal?.

Da's normaal, zelf 'n Dumble van tig duizend dollar doet dat. ;)

Er zijn trouwens ook gitaarkabels op de markt die een soort schakelaartje aan de gitaar/plug-kant v/d kabel hebben om dit te voorkomen maar zelf vind ik de qualiteit van die pluggen meestal minder dan die van normale goeie plugge,.

cluseau
8 oktober 2009, 19:42
Heb ook nog een eenvoudige versterker van 15watt maar die heeft het niet.

Als je een gitaar plus kabel in je 15W amp stopt heb je geen hum. Stop je de kabel in de fender heb je wel hum, correct? Als beide versterkers in dezelfde 220 aansluiting zitten weet ik t ff niet. Het enige zou kunnen zijn dat de fender niet geaard is. Is dat wel het geval zou je zeggen dat het aan de Fender ligt. Kan ook zo niet horen hoe sterk de hum is, een beetje hum is er altijd wel maar als je groot verschil hoort lijkt me dat wel vreemd. Kan het zo niet zeggen sorry.

Frans.

Plant
8 oktober 2009, 21:11
Hallo,

Wat kan dit zijn? ,mischien is het ook wel normaal hoor maar toch even deze vraag over deze versterker van Fender type 65R Frontman.
Als ik de versterker aan zet met kabel eraan zonder gitaar dan zit er aardig wat ruis erop trek ik de kabel eruit dan is dat weg?.
Hoort dat zo of is het normaal?.
Ik ben zelf heel tevreden over deze versterker geeft wel een mooi geluid,je hoeft de volume knop (voor in huiskamer)niet te veel omhoog te draaien want anders gaan je haren omhoog staan????.
William.

Waarschijnlijk zit er in de versterker-input een schakelkontakt (schakelaar) welke zo aangesloten is dat - wanneer er geen stekker in zit - automatisch de ingang kortgesloten word. Bij mijn zelfbouw apparatuur doe ik dit ook altijd. Scheelt een hoop herrie als er niks aangesloten is.

En ja, er zijn ook kabels in de handel die dit doen, maar dan gebeurt het bij de stekker die in de gitaar gaat. Handig als je van gitaar wisselt en je je amp of de P.A. niet even dichtdraait.

muziekfreak
9 oktober 2009, 15:40
Ja ik heb de versterker wel op een geaard stopcontact,maar het is niet zo dat het heel erg is hoor je hoort een klein beetje ruis en een hele licht brom maar al je speelt en de volume knop staat op standtje 2 dan hoor je het al niet meer.
Het zal wel normaal zijn mischien voor een zwaardere versterker,ik kan het niet vergelijken met een andere van de zelfde wattage?.
En ja het lijkt er wel op dat er een soortte met schakkelaar in de aansluitingen zit.
William.

dannyk161
9 oktober 2009, 18:04
heb ook die versterker, en heb behalve het kleine beetje wat je altijd wel hebt geen last van hum. ;)