PDA

View Full Version : Welke snaren moet ik aanschaffen?



ronsanjoy
7 oktober 2009, 19:48
Geachte deskundigen help me aub uit de nood.

Als beginnend gitarist in wording, ben ik bang dat er wel een aantal snaartjes zullen sneuvelen op mijn pad naar de status van gitarist die al een beetje kan spelen. Altijd handig om een paar reserve setjes in huis te hebben lijkt mij.

Nu zijn er zoveel soorten, maten en diktes qua snaren op de markt dat ik door de snaren de body niet meer zie.

Welke maat en/of dikte snaren kan ik het beste aanschaffen als snarenbrekende beginneling?

Grtzz,

Ronald

Bram+
7 oktober 2009, 20:08
Wat voor een gitaar heb je? Akoestisch/electrisch? Welk type? (als je het niet weet, foto's?)

ronsanjoy
7 oktober 2009, 22:12
Ik heb een elektrische gitaar. Merk Challenge VP, model kopie van een Les Paul Custom.:lp:

Bram+
7 oktober 2009, 22:23
Merk en dikte is een beetje eigen voorkeur, maar een beetje 'normale' dikte voor een Les Paul-achtige is .010-.046. Veel gekochte merken zijn D'Addario (waarvan een 10-46 setje EXL110 heet) en Ernie Ball (waarvan een 10-46 setje 'Standard Slinky' heet) en die kosten allebei niet belachelijk veel (tussen de vijf en tien euro per setje in normale winkels). Overigens zijn ze in de meeste winkels wel kundig genoeg je te adviseren op dit gebied.

ronsanjoy
7 oktober 2009, 22:27
Ok 10 - 46 dus, maar spelen die gemakkelijk voor een startende gitaarheld (op sokken) zoals ik? Of zijn lichtere dan gemakkelijker? Misschien een rare vraag maar ik ben dus nog echt een dummie op gitaargebied.

beruk
7 oktober 2009, 22:36
Tja, Is wel lastig. Van ieder bekend merk een setje kopen is snel een kostbaar verhaal.
Veel gitaristen gebruiken 0.9 setjes (0.9 is de dikte van de hoge E snaar) Ik zelf niet maar dat komt omdat ik mijn Mex Fender pas vind klinken als ik 0.11 snaren gebruik.
Koop bijvoorbeeld eens GHS Boomers in .090 en .010 en vergelijk de dikte eens. GHS Boomers zijn prima snaren, hebben niet echt een uitgesproken karakter en niet al te duur. Ben zelf al jaren blij met D'addario XL nickel, maar daarin ben ik een vrij eenzame liefhebber op dit forum. (Mocht je in de buurt wonen, ik heb nog een setje .010 liggen, kan je zo ophalen(per ongeluk gekocht) ik gebruik het niet.)

beruk
7 oktober 2009, 22:38
Ok 10 - 46 dus, maar spelen die gemakkelijk voor een startende gitaarheld (op sokken) zoals ik? Of zijn lichtere dan gemakkelijker? Misschien een rare vraag maar ik ben dus nog echt een dummie op gitaargebied.
Ik vind lichtere als .09 niet gemakkelijker. Ik voel de snaren niet en er zit veel teveel rek in waardoor ik moeite heb om goed te intoneren.

Plant
8 oktober 2009, 21:25
Ik begon ook ooit met .009 omdat ik dacht dat dit wel lekker licht zou spelen. Maar

1) Na een tijdje voelde dit echt als elastiekjes en
2) Na een keer .010 gebruiken merkte ik dat het geluid veel beter was en toen ik eraan gewend was speelde het net zo makkelijk. Zo makkelijk dat ik zelfs eens .011 ben gaan proberen. En toen was ik verkocht. Voor mij niks dunners meer. Nu ben ik geen 'snelheidsduivel' of extreme 'tonebender'. Als je dat wilt is .011 misschien wat teveel. Maar ga niet dunner dan .010.
En dan heb ik het over standaard-stemming hè, geen 'dropped' D of weet ik hoe het allemaal heet. Want dan moet je zeker wat dikkers hebben voor een beetje snaarspanning.

Oh ja, Ernie Ball Slinky's (.010 - .046) moet je hebben (Power Slinky's als je .011 wilt) :strat:

En denk aan de afstelling van je gitaar.

Bram+
8 oktober 2009, 21:41
Wat je dus ook in acht moet nemen is schaallengte. Ervan uitgaande dat z'n Les Paul-kopie ook een (vergeleken met een Strat) kortere schaallengte heeft, kan er best wat 'dikkers' op, vandaar dat ik uitkom bij 10-46.

Iets als afstelling is ook belangrijk, maar de gitaar zal wel 'fabrieksaf' afgesteld en uitgerust zijn met of .010 of .009. Mijn ervaring is dat bij het wisselen tussen die twee geen/niet belachelijk veel afstelling nodig is.

ronsanjoy
8 oktober 2009, 22:39
Thanx allemaal! Dit zijn tips waar ik iets mee kan. Super forum voor de gitaar newbies is dit!
Binnenkort dus een setje of wat 10-er snaren aanschaffen. Niet dat ik van plan ben om nu snaren te gaan breken (en met de oefeningetjes waar ik nu bij ben zal dat niet zo snel gebeuren, hoop ik...), maar je weet nooit.
In ieder geval hartstikke bedankt voor de tips en als er meer tips zijn dan hou ik me uiteraard aanbevolen!

Grtzz,

Ronald:lp: