PDA

View Full Version : Bedrading Twisted Tele-element



CLN
7 oktober 2009, 17:21
Beste zelfbouwers,

ik heb een probleem met het installeren van een Twisted Tele-element in mijn telecaster. In de middenpositie is het geluid schel en zacht, daarover heb ik dit (http://www.tdpri.com/forum/telecaster-discussion-forum/151757-why-my-middle-position-thin-weak.html) gevonden, al is dit mij niet helemaal duidelijk. Nu heeft het Twisted Tele-element twee aardedraden, zwart en groen. Ik had deze allebei achterop de volumepot gesoldeerd, maar dit leverde dus het eerdergenoemde probleem op. Wat is wel de juiste wijze van solderen? Alvast bedankt.

Groet, Colin.

aaronstonebeat
7 oktober 2009, 18:57
Als er 3 draadjes uitkomen, zitter er 2 aan de spoel en een aan het 'chassis'. Die laatste moet altijd met de aarde worden verbonden. De andere 2 kun je omwisselen om in of uit fase te raken.

Om te weten welke verbonden is met het kapje: houd een pin van een universeelmeter (zet 'm op 'weerstand meten') tegen het kapje van het element en bepaal welke draad 0 Ohm weerstand heeft met het kapje; dat is 'm.

CLN
8 oktober 2009, 16:36
Volgens mijn meting is de zwarte draad de aarde van het kapje, terwijl ik ergens heb gelezen dat dit juist de groene is. Zeker is in elke geval dat de gele het signaal is, die heb ik dan ook weer aan de switch gesoldeerd. De groene en zwarte heb ik achterop de volumepot gesoldeerd. Het geluid in de middenpositie blijft echter schel en zacht, dus aan het probleem is niets veranderd.

aaronstonebeat
8 oktober 2009, 16:52
Wissel de gele en de groene dan eens om.

CLN
8 oktober 2009, 17:54
Heb ik geprobeerd, maar dan komt er helemaal geen geluid uit de neckpickup. Als de snaren het kapje raken is er ook geen geluid, is dit een probleem met de aarde?

aaronstonebeat
8 oktober 2009, 18:05
Dan is het kapje met de aarde verbonden en de snaren met de signaalkant, of net andersom.
Weet je zeker dat het zwarte draadje geen uiteinde van de spoel is?

EDIT:

Het kapje moet hoe dan ook met de aarde zijn verbonden, net als de brug/snaren en alle metalen chassisdelen.
De overgebleven 2 draadjes kun je naar wens aansluiten. Afhankelijk van hoe het andere element is aangesloten zal het element dan in of uit fase staan.

Als je het element los soldeert, zou één draadje weerstandsloos contact met het kapje moeten hebben; tussen de andere twee zou je de gelijkstroomweerstand van het element moeten meten.

snaarplukker
9 oktober 2009, 11:59
Misschien heb je iets aan dit schema (http://www.fender.com/support/diagrams/pdf_temp1/telecaster/0141502A/SD0141502APg2.pdf)?