PDA

View Full Version : Paypal voor verkopers veilig?



knarf
7 oktober 2009, 00:29
Ik weet niet of dit de juiste plaats is maar:
ik heb een gitaar te koop aangeboden op een belgische site in het frans. Krijg ik een reactie uit Italie van iemand die de gitaar wil kopen en betalen met paypal, waarna ik het instrument dan opstuur.

Mijn vraag: zijn er fraudegevallen bekend waarbij de verkoper de dupe wordt, als in:
"betaling binnen, instrument verzonden, koper claimt niks te hebben ontvangen, paypal stort geld terug naar koper, verkoper is centen én gitaar kwijt".

Het lijkt me wel ok want anders is het hele paypal principe achterhaald, maar waarom zou iemand uit Italie in god's naam een gitaar uit belgie willen kopen??

Quicksilver
7 oktober 2009, 00:41
Ik weet niet of dit de juiste plaats is maar:
ik heb een gitaar te koop aangeboden op een belgische site in het frans. Krijg ik een reactie uit Italie van iemand die de gitaar wil kopen en betalen met paypal, waarna ik het instrument dan opstuur.

Mijn vraag: zijn er fraudegevallen bekend waarbij de verkoper de dupe wordt, als in:
"betaling binnen, instrument verzonden, koper claimt niks te hebben ontvangen, paypal stort geld terug naar koper, verkoper is centen én gitaar kwijt".

Het lijkt me wel ok want anders is het hele paypal principe achterhaald, maar waarom zou iemand uit Italie in god's naam een gitaar uit belgie willen kopen??

Zolang je het zó verstuurd dat ze een handtekening bij postbode moeten zetten als bewijs van ontvangst, dan heb je wettelijk bewijs volgens mij, ik denk dat het dan wel goedkomt.

speedmusic
7 oktober 2009, 07:03
Inderdaad, maar ook je bewijs van verzending is voldoende.
Maar in ieder geval zaken goed vastleggen dan is Paypal een save betaalmiddel.

Zeker als je wat duurdere items verzend, maak een foto van de gitaar met een dagblad, geef duidelijk aan dat de risico's zijn voor de koper. Zorg voor de juist verzekerde waarde, vermeld duidelijk de afzender op de doos, enz..

Italië staat er om bekend als één van de landen waar de post nu niet bepaald goed zijn werk doet, kijk eBay er maar op na. Heel veel verkopers verzenden niet naar Italie dit ivm de slechte bezorging daar.

Voordeel van verzenden vanuit NL, als om wat voor reden dan ook het pakket onbezorgbaar blijkt, is het terugbezorgen van je pakket naar NL gratis, vandaar ook goed je eigen adres vermelden.

Succes.

Tip: als je het geld gelijk transporteerd van je paypal naar je bankrek. nr. is het voor Paypal volgens mij niet meer mogelijk om het geld teverhalen

Kingfisher
7 oktober 2009, 08:10
*Knipper* *knipper* *sirene* *sirene* *knipper* *knipper*

Laat mj raden: iemand uit Italië wil jouw gitaar kopen, tegen de gevraagde prijs, zonder meer, zonder extra foto's van de gitaar te vragen?

Tenzij het zo'n exclusieve gitaar is, dat de BE en NL markt te klein zou zijn, zou ik hier van af blijven alsof het een vrouwelijk stinkdier in PMS was.

Zelfs met de handtekening van ontvangst:
Oplichter @ Paypal: ik heb niets ontvangen, ik wil geld terug
Jij @ paypal: jawel: opgestuurd met ontvangstbewijs
Oplichter @ paypal: ik heb een pakketje ontvangen, maar daar zat lucht in.

Paypal zal alle betalingen stopzetten. Jij bent je gitaar kwijt, en ja, als je wil kan je de italiaan een proces aandoen. In Italië. Je gitaar zal vintage zijn tegen de tijd dat je je geld ziet.

Even de risicos met de voordelen afwegen.......naaaaaah laat maar.

Hendriks
7 oktober 2009, 08:16
Paypal is veilig , jouw voordeel is dat je het geld direct hebt , je kunt het vervolgens direct naar de betaalrekening overboeken. Niets aan de hand dus.

speedmusic
7 oktober 2009, 10:17
Inderdaad zo denk ik er ook over, je hebt alle tijd om het geld naar je eigen veilige bankrekening te sturen.

knarf
7 oktober 2009, 11:24
Laat mj raden: iemand uit Italië wil jouw gitaar kopen, tegen de gevraagde prijs, zonder meer, zonder extra foto's van de gitaar te vragen?


Inderdaad, zo is het maar net!

Het bedrag van m'n paypal account op m'n bankrekening overmaken dacht ik ook onmiddellijk aan, maar is het niet zo dat Paypal achteraf toch nog een factuur kan sturen en het bedrag kan verhalen op al je latere transacties? Of je account blokkeert tot je met de centen over de brug komt?

Is het bedrag door de Italiaan rechtstreeks op m'n bankrek. laten overschrijven een goeie optie? (in termen van veiligheid en bankfraude en dergelijke ongein).

ekkybedmond
7 oktober 2009, 11:25
Paypal is veilig , jouw voordeel is dat je het geld direct hebt , je kunt het vervolgens direct naar de betaalrekening overboeken. Niets aan de hand dus.

NOG VEILIGER:

Geen Paypal. Alleen betaling (overmaking!) via de Bank bedingen. Italie-Nederland moet anno 2009 geen enkel problem zijn. Scheelt trouwens ook nog een Paypal %.

Hendriks
7 oktober 2009, 12:00
NOG VEILIGER:

Geen Paypal. Alleen betaling (overmaking!) via de Bank bedingen. Italie-Nederland moet anno 2009 geen enkel problem zijn. Scheelt trouwens ook nog een Paypal %.

Paypal is veiliger , bank overboeking kan worden gestorneerd.

Quink
7 oktober 2009, 12:04
Paypal is veiliger , bank overboeking kan worden gestorneerd.

Nee hoor, alleen automatische overboekingen. Als jij het geld zelf overmaakt is het weg. Als je het naar de verkeerde rekening hebt overgeboekt moet je maar hopen dat de ontvanger het terug wil storten.

fred dons
7 oktober 2009, 13:15
inderdaad een overboeking kan niet worden gestorneerd en Paypal is alleen veilig voor de koper, the burden of proof ligt bij de verkoper en die moet bewijzen dat hij inderdaad geen lege doos heeft opgestuurd. Paypall geeft in 9 van de 10 gevallen het voordeel van de twijfel aan de koper en je begint als verkoper dan al met een achterstand.
Overboeken is in ieder geval voor de verkoper het meest veilig

Jay75
7 oktober 2009, 14:15
Om wat voor een gitaar gaat het dan? En wat is het bedrag?
Ervaring leert gewoon dat het 9 van de 10 gevallen gewoon niet klopt, omdat het niet logisch is dat iemand zo ver zoekt voor een gitaar, zeker als het een redelijk normaal merk/type is.

Heb je iets bijzonders, vintage of topstuk, dan zou het kunnen maar anders zou ik het niet riskeren. Dan liever wat langer wachten of er iets minder voor krijgen lokaal.

Is het gestress niet waard denk ik dan maar!

Cheers

Nino1110
7 oktober 2009, 15:22
Niet doen, de koper kan namelijk een claim indienen dat hij het geld terug wilt.
Dan kan je het nog zo snel op je rekening hebben overgezet, paypal vind je toch wel omdat je dan in de min staat als saldo.

Nino1110
7 oktober 2009, 15:23
Paypal is veiliger , bank overboeking kan worden gestorneerd.

PayPal betalingen ook, dat gaat nog makkelijker ook.

McVenco
7 oktober 2009, 16:19
Krijg ik een reactie uit Italie van iemand die de gitaar wil kopen en betalen met paypal, waarna ik het instrument dan opstuur.

Even een kanttekening bij dingen verzenden naar Italie: hou er rekening mee dat de post/DHL/TNT in Italie nogal al eens heel..... erg..... langzaam.... werkt. Ik heb de afgelopen 2-3 jaar tot 5 keer toe meegemaakt bij het versturen/ontvangen van pakketjes van/naar Italie dat het wel eens een paar weken kan duren voordat iets aankomt - áls het al aankomt (is me ook eens gebeurd).
Mocht je tot een deal komen, zorg dan dat je de gitaar goed verzekerd verstuurt - en zeg tegen de koper dat het verzenden wel eens langer kan duren dan wat het postbedrijf opgeeft.


On topic: bankoverschrijving, no doubt. Paypal zou ik nooit doen bij dit soort dingen.

spirit
7 oktober 2009, 21:31
Of Paypal veilig is voor de koper is nog maar de vraag. Ze adverteren er wel mee ja, dat je tot 200,- euro altijd verzererd bent.

Ik ondervind het zelf als koper op dit moment, en het is maar afwachten of ik mijn centen ooit nog terug ga zien.

Het gaat om het volgende: Op Ebay had ik een strat body gekocht in de US, bij aankomst bleek dit een Fender short scale strat body te zijn, stond er niet bij vermeld, maar géén probleem, bijpassende hals komt vast ook nog wel een keer langs.

Paar dagen later krijg ik een mail van een iemand uit Ierland die de hals gekocht had, en er ook achter was gekomen dat het geen normale mensuur strat betrof. Of ik interesse had in de hals? Foto's gevraagd, nagevraagd bij de oorsponkelijke verkoper, of die Ier idd de hals had gekocht, feedback gecontrolerd, en alles klopte. Deal geloten via Ebay, en betaald via Paypal.

Hals is verstuurd op 24 aug, maar nooit aangekomen. Eerst geprobeerd via mail met de verkoper tot een oplossing te komen, maar géén reactie meer.

Netjes binnen de vastgestelde periode een geschil via Paypal gestart, dient de verkoper opeens een claim in tegen mij.

Verkoper heeft alleen een bewijsje dat hij een pakketje heeft afgegeven op 24 aug. maar géén tracking nummer.

Nu heeft Paypal de zaak in behandeling, maar ze hebben al wel te kennnen gegeven, dat het niet zeker id dat ik het gehele, of zelfs maar een deel van het bedrag terug krijg.

Dus de voorwaarden van Paypal zijn helemaal niet zo helder.

Ferraririk
7 oktober 2009, 21:34
Of, je laat hem betalen, en rijd zelf naar italië, mooi excuus voor een vakantie, onniedan!?

knarf
7 oktober 2009, 23:34
Het gaat om een gewone standaard strat, niet echt zo bijzonder om vanuit Italie te kopen lijkt me.

De stelling dat pakjes in Italie al eens héél laat of helemaal niet aankomen heb ik nog gehoord. Da's dan wel jammer voor de koper want die heeft dan ook niks als het misloopt, maar ik heb niet veel zin om op te draaien voor slecht functionerende italiaanse diensten.

Heb 'm een mail gestuurd met de vraag of hij akkoord gaat met een bankoverschrijving. Zijn er gevaren verbonden aan je rekeningnr doormailen?

Alvast bedankt voor de vele reacties iedereen!!

@spirit: als ik de policy van PayPal én de posts hierboven mag geloven sta je als koper steviger in je schoenen dan de verkoper. Hopelijk gaat het goed voor je! Altijd pokke als die dingen slecht aflopen...

McVenco
8 oktober 2009, 08:56
Zijn er gevaren verbonden aan je rekeningnr doormailen?

Met alleen een een naam en rekeningnummer (IBAN/BIC) kun je niks beginnen qua oplichten of rekening hacken, dus die kun je gewoon veilig doormailen.