PDA

View Full Version : Welke buizenversterker voor Hendrix/SRV/etc?



JKI
6 oktober 2009, 23:57
Ik heb nu een H&K Statesman Dual EL84, maar ik wil graag iets anders. Ik speel veel in de stijl van Jimi Hendrix, Stevie Ray, en ook zeker veel van John Mayer.

De versterker moet in mijn slaapkamer van 4 bij 4 meter te gebruiken zijn zonder dat de ramen kapot trillen.. Als ik er onversterkt mee zou kunnen optreden in een klein café zou dat fijn zijn, maar ik ben bang dat ik dan 2 verschillende versterkers nodig ga hebben (15 watt is bijna de max op mijn kamer, maar onder het minimum in een klein cafe).

Het eventuele overdrive-kanaal heb ik niet echt nodig. Daar zorgen mijn tubescreamerkopie (BYOC OD2) en Boss BD2 (Keeley) wel voor.

Kandidaten die ik zelf al was tegengekomen:

Fender Blues Junior: leuk dingetje. Niet duur, door weinig vermogen geschikt in mijn kamer. Ik krijg uit de youtube filmpjes de indruk dat je er een mooie SRV-sound uit kan halen met een pedaaltje ervoor. Ik las ook dat JM hem ook gebruikte in de studio

Fender Pro/Twin/....-reverb: volgens mij geven dit soort bakjes een prachtig geluid dat je ook lang clean kunt houden. Ben alleen bang dat ze veel te veel vermogen hebben voor mijn kamer.

Koch: Weet er niet veel over. Zouden die iets kunnen hebben dat ik zoek?

Vox AC30: Weet ik ook niets van, maar zie ik vaak voorbij komen.


Ik weet het, jullie eerste advies is natuurlijk om alles zelf uit te proberen, en dat ga ik ook zeker zo snel mogelijk proberen.
Als het nog iets uitmaakt in jullie advies: ik wil de versterker tweedehands aanschaffen.

Wat zou een goede keuze zijn in mijn situatie?

barno
7 oktober 2009, 00:30
denk dat je 's moet kijken bij de medium watters van fender
deluxjes, vibrolux, eventueel die hotrod dingen...

twin is way too heavy voor thuisgebruik, maar blijft een van de beste amps om pedaaltjes op te draaien.

ik heb een silverface vibrolux: zalig ampje, poor man's twin zegt men wel es, al is dat soort dingen tegenwoordig
niet meer voor arme mensen :)

Eko
7 oktober 2009, 07:50
De heren die je noemt hebben op een enorme variatie aan amps gespeeld. Van gemodde Fenders via Marshalls tot aan Dumble. Ze gebruikte dat om een geluid te creeeren wat ze in hun hoofd hadden. Veel werd er bereikt door amps open te zetten. Dat is iets anders dan een pedaal er voor zetten.
Dat open zetten ga jij nooit doen in een slaapkamer. Het wordt dus altijd doen alsof. Het geluid wordt dus altijd een beetje benaderen.
Als alternatief zou je kunnen denken aan een Delta Blues van Peavey met een 15 inch speaker er in. Die komen regelmatig voor op Marktplaats en GM. Niet duur en de 15 inch laat je nog iets van mooier laag creeeren.
PS , veel hangt af van je speelstijl en gebruikte instrument. Van SRV en JH kun je 1 ding zeggen. Ze hadden schijt aan regels en speelde op alles en met alles. Toch klonken ze bijna altijd herkenbaar. Dat ligt dus niet aan apparatuur maar aan de speler. Je gaat toch ook niet krentebollen eten omdat Jimmy die zo vaak at.

TimmU
7 oktober 2009, 07:52
Ja, at die veel krentebollen? Misschien is dat wel de secret way naar toneheaven.

rijsberman
7 oktober 2009, 09:10
Mesa express 5:50. Twee kanalen. Schakelbaar van een slaapkamernivo-5-watt naar kroegniveau-50-watt. Van vette clean, via SRV-bluesy tot alles behalve de hardste metal. Wel vrij duur, wat duurder dan die je noemt (in ieder geval de combo, ik neem aan dat je het daar over hebt).

Blokkie
7 oktober 2009, 09:19
Ik heb sinds een maand een Blues jr (de Texas Red). Ik gebruik hem ook voornamelijk thuis en vind hem daar geweldig voor. Er zitten zoveel geluiden in dat ding. Mayer of SRV moeten er mee te doen zijn. Ik heb er een Marshall Guv'nor pedaaltje bij en dat werkt ook prima voor wat ruiger geluid.

In de toekomst zal er waarschijnlijk nog wel een overdrive-pedaaltje bijkomen. Weet alleen nog niet welke.

Dus; Met de Blues jr zal je geen miskoop doen.

Rick trodat
7 oktober 2009, 09:36
Dat open zetten ga jij nooit doen in een slaapkamer. Het wordt dus altijd doen alsof.

Dat probleem heb ik nu zelf ook ontdekt. 15 watt buizen thuis is veel te hard en ik zelf kijken voor een 1 watt. Maar goed ik heb ook een 100 watt buizen en heb al op flinke podia gestaan en ik heb em nooit harder dan 5 gedraaid, en geloof me dan staat ie echt hard, maar niet voluit. Blijft een beetje het eeuwige probleem.

Simonvanwijk
7 oktober 2009, 10:59
Zoals ik je gisteren op het werk al even zei:

Misschien de Vox Nighttrain?