PDA

View Full Version : Schade aan hals. Hoe erg zou het zijn?



MVH Guitars
6 oktober 2009, 23:14
Ik heb op ebay een gitaar gekocht. (mahonie Explorer model) Gewoon nieuw. En toen hij aankwam bleek er schade aan te zitten!
Ik ga er morgen mee langs Zwier (als hij tijd heeft..dat moet ik nog maar zien) maar ik zou ook graag wat verschillende meningen willen horen van jullie.

Ik heb zelf eigenlijk nog bijna geen ervaring met schades en reparatie. Alleen met nieuwbouw van gitaren.

Hier zijn wat foto's:

http://i154.photobucket.com/albums/s252/MVHRockbox/IMG_3525.jpg

http://i154.photobucket.com/albums/s252/MVHRockbox/IMG_3526.jpg

http://i154.photobucket.com/albums/s252/MVHRockbox/IMG_3527.jpg

Het is aan de zijkant van de 1e fret. De lak is er wat afgesprongen, en in de toets zit een barst of iets dergelijks (je ziet de opening op de foto's). Als je recht op de toets kijkt (gewoon van boven af), zie je niks bijzonders. Het is puur aan de zijkant. Misschien dat als ik de fret eruit haal, dat ik dan meer zou zien, maar daar wil ik nog even mee wachten totdat ik meer weet.
Aan de andere kant is niks aan de hand. Alleen de fret is ongeveer 1mm opzij geschoven door wat het ook mag zijn dat deze schade heeft veroorzaakt. Dus aan de andere kant is een lichte barst in de lak vanwege de verschoven fret, maar verder niks.

Op de gehele gitaar is verder geen krasje te zien. De buitenste doos waar hij in verpakt zat, laat ook geen enkele sporen van deuken of grote gaten zien. Ik snap er niks van.
Ik heb contact opgenomen met de verkoper (in Engeland), en hij vindt het heel vervelend en heeft direct actie ondernomen (de verzending was verzekerd). Hij is er zeker van dat de schade er eerst niet was.

Hebben jullie een idee?

niekb
6 oktober 2009, 23:34
Het lijkt er op dat alleen het fretboard gebroken is en een stukje los zit. Voor zover ik kan zien is de rest gebarsten lak. Het lijkt alsof het fretboard ook een lichte knik heeft. Klopt dat? Rare schade. Er moet dan iets op zijn gevallen of mee gegooid zijn ofzo.

Zonde van de gitaar. Gelukkig was ie verzekerd.

snaarplukker
7 oktober 2009, 01:07
Ook geen beschadigd plekje aan de punt van de headstok? Het kan zijn dat de doos een beetje hard op zijn kop is neergezet. Dan geeft het gewicht van de body een enorme impact.

Enra
7 oktober 2009, 07:52
De hals is door en door gebroken zo te zien. Alleen zit de breuk nog aan elkaar. Ik zou zeggen retour afzender en geld terug!!!

deefke666
7 oktober 2009, 08:29
+1 ik denk ook dat je deze beter terug naar afzender stuurt

Hedge
7 oktober 2009, 08:54
De hals is door en door gebroken zo te zien. Alleen zit de breuk nog aan elkaar. Ik zou zeggen retour afzender en geld terug!!!

Helemaal mee eens. En het ziet er ook niet uit als een "mooie" breuk (voor zover een breuk mooi kan zijn). Lijkt me complex om dit te lijmen.

niekb
7 oktober 2009, 09:15
Ik neem aan dat jullie het fretboard bedoelen?

Lightning.D.
7 oktober 2009, 10:19
De schade zit op de meest kwetsbare plek van de hals daar waar de angle van de kop is gezaagd en gelijmd,. Mijn ervaring met restaureren en herstellen van de meest uiteenlopende gitaren is, Zo snel mogelijk weer retour sturen dit is geen schade die je "even hersteld"en dan nog moet de hele hals opnieuw gelakt worden. Gewoon ruilen voor een exemplaar zonder schade en lekker er opgaan spelen:punk::punk:

Hedge
7 oktober 2009, 10:33
Ik neem aan dat jullie het fretboard bedoelen?

Nee, volgens mij is de hals zelf ook echt gescheurd. Dat is niet alleen een schade in de lak.

Hiro
7 oktober 2009, 11:36
Ja helaas is deze dan bij de verzending goed verne*kt

terugsturen en niet meer over nadenken nadat je je geld terughebt laat hem maar met die verzekering aanklooien, en zoek zelf een leuk neiuw gitaartje uit.

niekb
7 oktober 2009, 12:22
Nee, volgens mij is de hals zelf ook echt gescheurd. Dat is niet alleen een schade in de lak.

Moeilijk te zien zo. Ik heb de foto's nog eens goed bestudeerd en denk toch echt dat het alleen lakschade aan de hals. Maar om dat echt goed te kunnen bepalen moet je het in het echt zien.
Ik ben benieuwd wat Zwier ervan zegt.

Een reparatie is waarschijnlijk kostbaar dus ik zou m ook retour doen.

lindstrom
7 oktober 2009, 12:28
sowieso retour doen!

oh wat ben ik blij dat ik nooit gitaren laat versturen..

gengar
7 oktober 2009, 13:05
ik denk toch echt dat deze helemaal gebroken is. Ik heb een soortgelijke breuk gerepareerd een tijdje terug, ook een nieuwe uit engeland!! Het enige verschil was dat hier het fretboard niks had meegekregen. Bij deze echter is de impact dusdanig dat het fretboard ook helemaal gescheurd is, en dat gaat natuurlijk gemakkelijk precies over de fretsleuf. Als je de headstock beweegt (voorzichtig!!!) zul je waarschijnlijk ook zien dat de breuk volledig is. De lakschade komt omdat de lak dusdanig hard is dat hij er af springt onder de vervorming. Dit is mijn evaluatie van de foto. Terugsturen.

MVH Guitars
7 oktober 2009, 13:56
Ok, ik heb net even gevoeld aan de kop, terwijl ik mijn andere hand om de breuk vouw. Mijn duim rustte dan tegen de achterkant van de hals.
Als ik aan de bovenkant tegen de kop duw, zie ik de breuk iets wijder worden (hij buigt wel terug). Wat nog zuurder was, is dat ik ook het stuk hals kon voelen bewegen onder mijn duim.

Je ziet aan de achterkant van de hals nog geen breuk, maar dit voelt dus echt niet goed. Kut zeg!
Ik ga eerst nog even naar Zwier om te zien wat hij ervan zegt.

Ook aan de bovenkant van de kop zie ik geen enkele schade.
Het meest vreemde vind ik nog wel dat die fret iets opzij is bewogen.

Enra
7 oktober 2009, 16:20
Ik neem aan dat jullie het fretboard bedoelen?

Ook, ja. Maar de complete hals - fretboard en hals - is gebroken.

Gitaarbouwer
7 oktober 2009, 16:41
Ik zag dat achterop de hals een aanzienlijk deel van de lak eraf gesprongen is. Heb je die lakschilfers ergens (in de doos) kunnen terugvinden? Zo ja, dan is de schade ontstaan terwijl de gitaar in de doos zat (tijdens transport dus waarschijnlijk). Zo nee, dan is die schade mogelijk al ontstaan vóórdat de gitaar op transport ging. Dus...

MVH Guitars
7 oktober 2009, 16:54
Ik was net bij Zwier.
Inderdaad, complete breuk. Niet alleen de toets. 250 euro reparatiekosten als ik het door hem laat doen. Maar ik ga het zelf doen. Hij heeft me mooi uitgelegd hoe ik het aan moet pakken. Gaat nog wel een hele klus worden.

Het is wel een mooie gitaar en hij kan niet vervangen worden (waren er maar 2 van), dus ik wil wel proberen om hem te houden. Alleen nog even kijken of ik nog wat schadevergoeding kan lospeuteren bij de verkoper/courier.

MVH Guitars
7 oktober 2009, 16:58
Ik zag dat achterop de hals een aanzienlijk deel van de lak eraf gesprongen is. Heb je die lakschilfers ergens (in de doos) kunnen terugvinden? Zo ja, dan is de schade ontstaan terwijl de gitaar in de doos zat (tijdens transport dus waarschijnlijk). Zo nee, dan is die schade mogelijk al ontstaan vóórdat de gitaar op transport ging. Dus...

Ik heb nog niks kunnen vinden in de hoes. Dat is het bizarre.
Maar de verkoper beweert echt dat er niks aan de hand was voordat hij hem inpakte. Verder is hij ook erg behulpzaam met het oplossen van dit probleem en heeft hij op ebay 100% positief feedback over 80+ transacties. Ik denk dus niet dat hij liegt.

Jilles
7 oktober 2009, 17:20
Als er maar twee van waren, en jij kunt aantonen dat de schade níet in de doos is ontstaan, heeft hij jou dus een beschadigd product geleverd. Kun je niet proberen om de reparatiekosten bij hem vergoed te krijgen?
Of als je toevallig wél schilfertjes tegenkomt in de doos, de reparatie vergoed krijgen bij verzekering?

Cocobolo
7 oktober 2009, 20:18
Ik heb nog niks kunnen vinden in de hoes. Dat is het bizarre.
Maar de verkoper beweert echt dat er niks aan de hand was voordat hij hem inpakte. Verder is hij ook erg behulpzaam met het oplossen van dit probleem en heeft hij op ebay 100% positief feedback over 80+ transacties. Ik denk dus niet dat hij liegt.

zou het kunnen dat de douane hem geopend heeft? Er zijn geen invoerrechten binnen de EU landen maar misschien dat ze toch pakketten onderzoeken af en toe? En dat hij daarbij beschadigd is...

Je hebt hem via Ebay gekocht : je hebt ook nog het buyers protection programm als je hem via paypal hebt gekocht. Ik weet daar niet het fijne van, maar mocht de verzekering niet over de brug komen dan kun je ook nog even kijken of daar een of andere verzekering in zit.

MVH Guitars
7 oktober 2009, 20:24
zou het kunnen dat de douane hem geopend heeft? Er zijn geen invoerrechten binnen de EU landen maar misschien dat ze toch pakketten onderzoeken af en toe? En dat hij daarbij beschadigd is...

Je hebt hem via Ebay gekocht : je hebt ook nog het buyers protection programm als je hem via paypal hebt gekocht. Ik weet daar niet het fijne van, maar mocht de verzekering niet over de brug komen dan kun je ook nog even kijken of daar een of andere verzekering in zit.

Ja ik weet het. Daarom heb ik er wel vertrouwen in dat ik op een of andere manier wel een keer een schadevergoeding zal ontvangen. De verkoper regelt nu in Engeland de schadeclaim met de courier. Ik kon zelf niet achter een claim aan, want op de doos staan totaal geen contactnummers. Het busje dat hem bij mij kwam afleveren had totaal geen namen op de zijkant (was helemaal wit, verder niks) en ik heb geen formulier of wat dan ook gekregen. Gelukkig heeft de verkoper in Engeland nu in ieder geval contact met het couriersbedrijf.

Ik dacht ook al aan de mogelijkheid dat hij misschien open is gemaakt. Er zitten namelijk 3 verschillende soorten plak-tape op de doos. Er zit echter geen douane tape op.

niekb
8 oktober 2009, 10:23
Dus toch all the way. Dat is wel balen zeg.
Raar dat er nergens chips van de lak te vinden zijn.

Als je de reparatie zelf gaat doen ben ik voorstander van een topic hier. Dat lijkt me erg leerzaam.

Succes met het hele gebeuren. Hopelijk kan je ergens wat geld terug krijgen.

gengar
8 oktober 2009, 13:43
ik vind dat je het goed oppakt...ik zou hier namelijk echt niet blij mee zijn, want deze gitaar is gewoon kapot. Natuurlijk is hij te repareren, maar met de kleurlak en de hoeveelheid schade wordt het een serieuze reparatie waarbij vooral de finish een uitdaging is. Het is jouw gitaar maar ik raad je toch aan om hem gewoon retour te doen..

Maar goed, ervan uitgaande dat je toch gaat repareren dan.
De breuk zelf is denk ik zonder veel problemen te lijmen, waarbij je de keuze van de lijm moet afstemmen op de bereikbaarheid van de breuk.
Die eerste fret daar zou ik graag nog wat foto´s van zien, hoe de breuk daar precies loopt, om te weten wat je daar het beste kunt doen. Maar ik denk dat de fret eruit moet, het fretboard gerepareerd moet worden, dan opnieuw fretsleuf maken, nieuwe fret erin.
250 euro lijkt me een goede prijs ervan uitgaande dat daar de finish bij inzit, niet alleen het lijmen om het zo maar te zeggen...
succes!

MVH Guitars
8 oktober 2009, 15:27
Ja 250 euro is met nieuwe finish.

Sjak Zwier heeft me uitgelegd hoe ik het moet doen en het is erg interessant. Hij zei dat ik in de scheur op verschillende plaatsen gaatjes moet boren, en dan met een injectienaald deze gaten volspuiten met verdunde Titebond (een kwart water bij de hoeveelheid lijm). Dan wanneer dat is gedaan, het stuk van de hals ombinden met een oude binnenband.

Dat is in ieder geval de procedure voor het repareren van de breuk. Ik zal wel proberen foto's te maken en dan in een topic hier zetten.
Hoe ik dan de finish ga restaureren zien we daarna wel weer.

"ik vind dat je het goed oppakt"
Dank je, maar de gitaar was niet zo duur (totaal met verzending 333 EU) en we werken aan een schadevergoeding. De verkoper heeft de gitaar als verloren opgegeven in de claim dus als het goed is krijg ik dan aardig wat terug.
Als ik helemaal niks terug zou krijgen zou ik het wel een stuk erger gevonden hebben. Nu zie ik het meer als een interessant project. Ik heb er wel vertrouwen in.

gengar
8 oktober 2009, 16:07
Ok, dat is een manier inderdaad. Het idee is om de hele scheur vol te krijgen met lijm, titebond is op waterbasis en ietwat verdunnen met water zal helpen om de lijm te laten vloeien. Probeer om de hele breuk te verzadigen met lijm, voorzichtig bewegen van de headstock zal samen met zwaartekracht en ook capilaire werking van het hout dit bewerkstelligen. Als je nog een binnenband moet gaan halen, neem dan een latex! deze is iets duurder maar zoveel beter voor waar jij hem voor wilt gebruiken.
Bedenk wel even wat je met die fret gaat doen voordat je de rest gaat lijmen.

MVH Guitars
8 oktober 2009, 19:55
Ok, dat is een manier inderdaad. Het idee is om de hele scheur vol te krijgen met lijm, titebond is op waterbasis en ietwat verdunnen met water zal helpen om de lijm te laten vloeien. Probeer om de hele breuk te verzadigen met lijm, voorzichtig bewegen van de headstock zal samen met zwaartekracht en ook capilaire werking van het hout dit bewerkstelligen. Als je nog een binnenband moet gaan halen, neem dan een latex! deze is iets duurder maar zoveel beter voor waar jij hem voor wilt gebruiken.
Bedenk wel even wat je met die fret gaat doen voordat je de rest gaat lijmen.

Latex? Is dat gewoon een veelvoorkomend materiaal voor die banden? Ik hoorde dat we waarschijnlijk nog een band hebben liggen in de garage, ik weet alleen nog niet oftie goed is.

Die fret gaat er uiteraard uit. Misschien haal ik ze er allemaal wel uit want ik geloof niet dat het zware kwaliteit is.

Noid
9 oktober 2009, 00:04
... De verkoper heeft de gitaar als verloren opgegeven in de claim dus als het goed is krijg ik dan aardig wat terug..
Betekent verloren in dit geval hetzelfde als "kwijt geraakt tijdens het logistieke proces?". Dat ding is toch gewoon bij je aan de deur afgeleverd? Dat registreren ze toch? Gaat dit niet tot gezeik leiden?

dodeboboeror
9 oktober 2009, 00:48
Betekent verloren in dit geval hetzelfde als "kwijt geraakt tijdens het logistieke proces?". Dat ding is toch gewoon bij je aan de deur afgeleverd? Dat registreren ze toch? Gaat dit niet tot gezeik leiden?

Ik ben bang van wel. (Ik neem aan dat je wel voor ontvangst getekend hebt)

Hedge
9 oktober 2009, 08:50
Verloren betekend gewoon dat het helemaal kapot is en geen waarde meer heeft.
Leuk dat je hem gaat repareren. Ik hoop voor je dat het een lekker spelende gitaar gaat worden.

MVH Guitars
9 oktober 2009, 16:14
Betekent verloren in dit geval hetzelfde als "kwijt geraakt tijdens het logistieke proces?". Dat ding is toch gewoon bij je aan de deur afgeleverd? Dat registreren ze toch? Gaat dit niet tot gezeik leiden?


Verloren betekend gewoon dat het helemaal kapot is en geen waarde meer heeft.
Leuk dat je hem gaat repareren. Ik hoop voor je dat het een lekker spelende gitaar gaat worden.

Inderdaad. Zoals ze bijvoorbeeld over een auto zeggen 'total loss'.

Ik heb zojuist alle frets eruit gehaald. Je ziet echt dat de 1e fretsleuf wijder is als die van de 2e. Ik heb er een foto van maar die staat nog niet in de pc. Die hebben jullie nog van me tegoed.

gengar
10 oktober 2009, 12:07
Over die binnenband, latex is een binnenband die elke fietsenzaak die in het wielren/ mountainbike segment zit heeft. Kost 9 euro en is superelastisch. Ik vind de gewone zwarte binnenband te stug. Ik heb een keer speciale elastiek gekocht bij stewmac of LMI maar ik denk dat de latex banden nog beter zijn.
Maar als je dat tientje wilt besparen gaat het met repen van die zwarte band ook heus wel goed.