PDA

View Full Version : Correlatie distortion unit en amp volume



Frusciante
24 december 2001, 21:35
Bon Jour!
ik weet niet of julie dit wel eens gecheckt hebben maar als ik een distortion unit (ds2, ts9, of een fuzz) gebruik bij bedkamervolume, dan vind ik ze zeer magertjes/goedkoop klinken. Op podiumvolume klinken ze echt stukken beter. vooral bij buizen amps is dit verschil enorm. transistors klinken zowiezo magertjes dus daar is dit verschil een stuk minder hoorbaar/relevant. iemand ideen hoe dit verschijnsel te verklaren valt?
prettige dagen toegewenst.

JV
24 december 2001, 21:51
ik denk doordat je dan de overstuurde eindbuizen hebt, want het geluid absoluut ten goede komt. het heet niet voor niks tubescreamer :wink:

ekkerman
27 december 2001, 16:07
een beetje buizenbak kun je door middel van diverse mogelijkheden ook 'afknijpen dat ie op 'bedkamer niveau ook al aardig wil scheuren ,pentode triode, tweed of full en dat soort termen...
probeer ook eens een last weerstand om je amp meer werk te laten doen op een laag volume .
tīs maar een ideetje

Frusciante
27 december 2001, 20:33
thanx voor de tips, maar ben niet zo verschrikkelijk technisch in de wieg gelegd.. umm. zit er toch over te denken om een loadbox (koch) of een thd hotplate aan te schaffen. in principe ben ik zeer tevreden over mijn jtm45 alleen om mijn geluid te krijgen moeten de gain=volume knoppen op standje 5. Dit betekent zonder master volume knop dus aaridge koelere herrie en trillingen. meesterlijk voor op het podium maar minder voor mijn huisgenoten.
heeft een van julie ervaringen met de loadbox van koch? heeft goede recenties gekregen maar heb hem nog niet gecheckt. alvast een meesterlijk 2002!!.

poeyerke
28 december 2001, 00:04
Ik gebruik ook wel eens een fuzz met mijn overstuurde buizenbak.
Als ik in de oefenruimte sta klinkt dit erg vet, op kamervolume echter niet, dit heeft te maken met allerlei factoren, vooral overstuurde eindbuizen denk ik.

Een loadbox is niet de gehele oplossing, een versterker klinkt ook pas echt goed als de speakers flink op hun donder krijgen. Om echt een goed geluid te krijgen zal je versterker vrijwel altijd harder dan kamervolume moeten staan.