PDA

View Full Version : Schoonmaken gitaar



Quasar
6 oktober 2009, 22:08
Ben wat zaken aan het bestellen bij musicstore en kwam een schoonmaaksetje tegen http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Dunlop-Guitar-Cleaning-Kit-65-finger-board-Polish/art-ACC0002052-000

Gebruikt iemand dergelijke schoonmaak dingen of is dat juist overkill en doe ik daar meer kwaad dan goed mee? nu wrijf ik na spelen meestal alleen de snaren schoon en het zweet weg...

groet :B

lindstrom
6 oktober 2009, 22:31
vergeet inderdaad je toets niet zo af en toe grondig te reinigen, als je ziet wat daar vanaf komt.. bahbah! :stop:

j3r03n
7 oktober 2009, 11:11
Ik gebruik dit spul (http://www.thomann.de/nl/dunlop_formula65_fingerboardkit.htm) van Dunlop. Ik had eerst mijn fretboard nog nooit schoongemaakt en er zat gewoon een laagje vuil op. Erg vies en lelijk, en voor de klank en het hout zal het ook niet al te goed geweest zijn. Na een keer poetsen en oli"en met dit spul waren mijn fretboards weer als nieuw ;)
Let op: dit is alleen voor rosewood/ebben (ongelakte) toetsen. Alleen geen maple eigenlijk.

Liquid_Metal
7 oktober 2009, 11:26
Ik gebruik zelf enkel Lemon Oil van Dunlop. Werkt erg goed, maar of de toets er ook schoon van wordt. Ik een ander topic gelezen dat iemand eerst glassex gebruikt. dat is natuurlijk ook een optie om eerst het vuil weg te krijgen. Daarna dan olie erop.

Tias
8 oktober 2009, 14:42
Ik zit er ook over te denken om iets van fret polish aan te schaffen.
Maar als je het hebt schoongemaakt.
Heb je dan minder dat plakkerige gevoel?
Want na een jaar of anderhalf worden ze wel erg vies xD

j3r03n
8 oktober 2009, 17:23
Uiteraard worden ze minder vet/plakkerig na zo'n poetsbeurt. Die twee flesjes die ik gebruik zijn cleaner (01) en conditioner (02). Die eerste maakt vrij snel en hardnekkig het hout schoon en dat veeg je er dan weer af. Om het hout niet uit te drogen en te verzorgen smeer je er daarna die conditioner op en die laat je mooi intrekken. Je fretboard ziet er dan weer als nieuw uit, is schoon en het hout kan er weer een tijdje tegenaan.

Tot zover Amazing Discoveries... ;)

Henkie spenkie
8 oktober 2009, 21:08
Ik gebruik gewoon een licht vochtig doekje om de toets van mijn basgitaar schoon te krijgen, en dat gaat eigenlijk heel gemakkelijk. Daarna wat olie (vaak gewoon olie waarmee ook houten meubels beschermd worden) om uitdrogen te voorkomen. Tot nu toe geen problemen mee gehad en gewoon lekker goedkoop.

Ik heb ooit wel een schoonmaak setje gekocht voor 7 eurie, maar meer omdat ik gewoon IETS wilde kopen en het voor mijn neus lag. Nooit gebruikt, als je wil mag je het afhalen;)

Muzieknono
9 oktober 2009, 06:58
IK maak de toets iedere keer schoon als ik snaren verwissel, nou heb ik niet van die zweetklauwen dus het valt wel mee maar ik vind het er gewoon verzorgt uitzien.
Mvgr. Dirk Jan :B

Hiro
9 oktober 2009, 08:52
ja dat heb ik ook iedere keer als ikspeel ff een doekje er over heen en als ik de snaren vervang alles even goed afdoen.

Maar ik heb ook geen zweetklauwen niet als onze andere gitarist, die heeft een doorweekt fretboard iedere keer na de repetitie

mesaman
9 oktober 2009, 18:46
of gelijk met de auto...hup gitaar uit het schuifdakje...moet je hem niet aansluiten op een versterker want dan krijg je kortsluiting....wel goed laten drogen...