PDA

View Full Version : Twee gitaristen, twee geluiden ... Maar welke in jouw band?



iWishmaster
6 oktober 2009, 21:31
Het voordeel van twee gitaristen is duidelijk dat je het geheel makkelijk opvult, maar ook dat je wanneer je beide soortgelijke partijen speelt een breder geluid kunt krijgen: de welbekende 'Wall of Sound'.

Maar wat zijn nu 'beproefde' combinaties van geluiden die bij elkaar passen? En dan vooral met betrekking tot versterkers en hun voicings. Ik lees veel over zaken als veel laag / veel hoog, strak / los, modern / vintage etc. Maar even een stuk of 5 amps die aan deze 'stereotypen' voldoen de oefenruimte inslepen om dat te testen is helaas geen optie voor mij. Ik zoek inspiratie en tips!

Dus, speel jij in een band met 2 gitaristen: hoe hebben jullie dat gedaan? Beide je favoriete amp / gitaar en maar zien of het gaat? Of heb(en) je/jullie er bewust over nagedacht of zelfs (gedeeltelijk) andere gear gekocht om het totaalplaatje te verbeteren? En vermeld er ook even bij wat voor een muziek je maakt en evt. andere info als wat voor gear, zoals welke gitaren, jullie gebruiken.

soup
6 oktober 2009, 22:02
Lijkt me prijzig om ''telkens'' van amp te moeten switchen wanneer je een nieuw groepje begint (met telkens een andere soort van muziek).

iWishmaster
6 oktober 2009, 22:07
Zeker, maar dat hoeft ook lang niet altijd natuurlijk. Iets simpels als andere EQ settings, meer / minder gain etc. zal in veel gevallen prima gaan. Maar ik vraag ook gewoon eens af wat de mogelijkheden zijn en of mensen hun ervaringen willen posten.

lindstrom
6 oktober 2009, 22:15
nu ervaar ik vaak dat de sound bespoken wordt en daarbij de sounds teveel op elkaar gaan lijken vanwege het "jij hebt een vette sound, dat wil ik ook" syndroom.

het is dus oppassen geblazen dat de sounds niet teveel op elkaar gaan lijken.

Tho
6 oktober 2009, 22:25
Ik vind een matchende sound erg belangrijk. Dus niet de enige gitarist met de presence helemaal open terwijl de ander weer een dof geluid heeft.
Ik heb het liefst nog dezelfde settings ook. De manier van spelen en verschil in gitaar mag dan het subtiele verschil in sound maken.

Wij spelen deathmetal, en de andere gitarist is een hele tijd uit de running geweest, dus die heeft op het moment geen eigen stack. Maar dat is wel iets waar hij naar toe wil werken.

Lexvandoef
6 oktober 2009, 22:37
Dan zit je elkaar dus wel erg in de weg in het geluidsspectrum. Ik vind het zelf wat handiger om andere sounds te gebruiken icm het spelen van andere dingen/voicings. Dan wordt het ook niet zo'n brei.

Thiez
6 oktober 2009, 22:39
De andere gitarist in mijn band heeft een JCM2000. Deze versterker is heel anders gevoiced dan mijn Engl Blackmore. Toch vind ik het geheel een lekkere sound vormen. Ze vullen elkaar goed aan. terwijl het toch een wat vintage achtige sound is tegen de moderne engl sound.
We spelen hardrock.

Tho
6 oktober 2009, 22:43
Dan zit je elkaar dus wel erg in de weg in het geluidsspectrum. Ik vind het zelf wat handiger om andere sounds te gebruiken icm het spelen van andere dingen/voicings. Dan wordt het ook niet zo'n brei.

Ehm.. integendeel? Als je het strak speelt wordt het juist geen brei, maar een ontzettend beukend en solide geheel.

iWishmaster
6 oktober 2009, 22:45
Maar in hoeverre anders? Beide hetzelfde lijkt mij persoonlijk niet echt lekker werken. Compleet anders (een Mesa Mark III en een Vox AC30 ofzo) lijkt me ook weer het andere uiterste, of niet?

De andere gitarist van mijn (metal)band speelt met een strat-achtige (EMG humbuckers) en een Engl Preamp met EL34 poweramp. Ik momenteel met een Rivera Rake en een Les Paul met SD Blackouts. Vrij modern (strak, veel gain, veel bas en hoog, beetje scooped) tegenover vrij vintage (relatief los, minder gain, veel mids) dus en ik heb het gevoel dat de sound wat rommelig is. Maar ik vind het lastig ermee te experimenteren om het te verbeteren.

Tho
6 oktober 2009, 22:46
Maar in hoeverre anders? Beide hetzelfde lijkt mij persoonlijk niet echt lekker werken.

Ja eh.. wel dus :ok:

Nogmaals, het moet wel retestrak zijn.

Thiez
6 oktober 2009, 22:48
Maar in hoeverre anders? Beide hetzelfde lijkt mij persoonlijk niet echt lekker werken. Compleet anders (een Mesa Mark III en een Vox AC30 ofzo) lijkt me ook weer het andere uiterste, of niet?

De andere gitarist van mijn (metal)band speelt met een strat-achtige (EMG humbuckers) en een Engl Preamp met EL34 poweramp. Ik momenteel met een Rivera Rake en een Les Paul met SD Blackouts. Vrij modern (strak, veel gain, veel bas en hoog, beetje scooped) tegenover vrij vintage (relatief los, minder gain, veel mids) dus en ik heb het gevoel dat de sound wat rommelig is. Maar ik vind het lastig ermee te experimenteren om het te verbeteren.

ik denk dat dit juist goed moet kunnen werken. elkaar mooi aanvullen. Hij heeft beetje scooped geluid veel bass en hoog. en jij hebt veel midden. Denk dat dit best moet kunnen werken als je dit beetje op elkaar af stemt met volume en misschien wat eq

Nielsje
6 oktober 2009, 22:57
Ik zit/zat samen met Lex in de band.

Uiteraard zorgde ik voor de ultieme ToneMasters-sound, en hij deed met z'n HOOK en z'n pedaaltjes wat aan opvullende achtergrond ruis.
Perfecte combi!

Lexvandoef
6 oktober 2009, 23:01
Ik zit/zat samen met Lex in de band.

Uiteraard zorgde ik voor de ultieme ToneMasters-sound, en hij deed met z'n HOOK en z'n pedaaltjes wat aan opvullende achtergrond ruis.
Perfecte combi!

Wat jij wil :seriousf:...

@Tho, tsja, dat heb ik nooit zo ervaren, ik kan dan minder goed onderscheiden wie wat speelde. Werd er niet echt beukender van moet ik zeggen.
Heb alleen nooit in een metalband gespeeld, zal misschien wel anders werken ofzo.

Luke-wannabe
6 oktober 2009, 23:05
Bij metal speel je vaak dezelfde partij. dan is het lekkerder om een gelijke sound te hebben denk ik.
Wij doen in de band juist zoveel mogelijk 2 partijen voor een bredere sound en dan is het juist beter als je niet dezelfde sound hebt, want dan gaat het wringen.

Nielsje
6 oktober 2009, 23:07
Jup, dat deden wij ook veel.
Octaaf verschil, of lekkere loopjes erdoor knallen.

Dat ze bij metal twee keer hetzelfde spelen, bewijst maar weer dat het een ontzettende suffe muziekstroming is!


(kom maar! hap hap :D)

Magic Bean
6 oktober 2009, 23:39
Juist als je dezelfde partij speelt moet je een andere sound hebben.
Geeft veel meer diepte en breedte aan het geluid!
Als je 2 keer hetzelfde geluid wil kan je beter cabs op het podium verspreiden en de slechtere gitarist als roady laten fungeren.

Hoe wij het (vroeger) oplosten:
Amps:
Eentje meer heavy, scooped en de ander wat helderder met veel mid.
Verschillende gitaren helpt natuurlijk ook.
Heavy==> Les Paul, Mid==> Superstrat

Geeft weer een mengeling van karakteristieken...

Liquid_Metal
6 oktober 2009, 23:44
Ik ben van warme donkere sounds, maar wél strak. En ik hou erg van ambience, dus zo vaak mogelijk een delay, chorus en reverb. Ik speel met een PRS SE Custom of een Music Man Sb1 (richting Les Paul, maar niet zo dichtgesmeerd).
2e gitarist houdt van fel, schel en strak en gebruikt Ibanez 24 fretters met veel maple. Qua amp ook strak, maar een heel andere feel dan die van mij.

Chroxy
6 oktober 2009, 23:54
Ik ben van mening dat een verschil in sound juist ervoor zorgt dat een band breder gaat klinken, en juist een extra gitarist in de band een waardevolle toevoeging is. Want komop, als beiden dezelfde sound hebben, kun je net zo goed in je eentje met links/rechts dezelfde amp spelen met minime verschillende afstellingen.

In mijn band maken we muziek dat ergens in het midden ligt tussen stevige rock en post-rock. Gebruik van veel effecten..

Gelukkig hebben we beiden een eigen kijk op sound en dit blijkt ook supergoed te werken.

Ik; telecaster/jazzmaster -> JCM800 (scheur)/AC15 clean
hij; prs-achtig/gibson -> Mesa Stiletto

Ik heb een meer vintage toon, met veel mid en rond laag.. terwijl hij meer in de wat agressievere mid-tonen zit. Mooie mix, dat live en op plaat goed werkt.

Daarnaast spelen we zelden de zelfde partijen, misschien 1 hele minuut op een set van 45 minuten.

XTZ
7 oktober 2009, 00:08
Belangrijker is WAT je speelt. Als je allebei een vette sound heb, moet je elkaar niet in de weg gaan zitten, maar ruimte voor elkaar maken. Je moet eigenlijk twee compleet verschillende gitaristen hebben; qua spel, sound (dus niet met knopjes, maar met je handen), voicings, etc,etc.

Eko
7 oktober 2009, 07:56
Wij spelen bijna nooit dezelfde partijen. Meestal niet eens beiden electrisch. Beiden hebben we een acoustische amp mee en 1 of 2 voor de electrische. Alle versterkers klinken heel anders door buizengebruik en speakeropstelling. Ook speelt m`n maatje alleen op een 52 telecaster en ik op een variatie van Gretsch tot strats.
We proberen elkaar aan te vullen i.p.v. in de weg te zitten. Als hij zingt en acoustisch speelt doe ik de riffs en andersom.

iWishmaster
7 oktober 2009, 08:01
Ja eh.. wel dus :ok:

Nogmaals, het moet wel retestrak zijn.

Toch vind ik het niks. Ik heb onlangs een aantal metalbandjes zien spelen, waarvan er 2 echt goed waren. Beide met 2 gitaristen: hoe strak ze ook speelden, de partijen en sounds lagen zo dicht bij elkaar, dat er net zo goed 1 gitarist met een stereo rig had kunnen staan. Had hetzelfde geklonken. Dat vind ik jammer: je kunt zoveel meer met zn 2en, dan moet je daar ook gebruik van maken.

Luke-wannabe
7 oktober 2009, 08:05
Ik vind het onzin dat iedereen zegt dat een stereo rig hetzelfde klinkt als 2 gitaristen met dezelfde sound.
Heb je dan nooit je begeleidingstrack 2 keer ingespeeld (zelfde sound) en de één links en de ander rechts gepanned voor een breder geluid en het idee van 2 gitaren?

DeiDRagonas
7 oktober 2009, 08:13
Juist als je dezelfde partij speelt moet je een andere sound hebben.
Geeft veel meer diepte en breedte aan het geluid!

Dikke +1 voor dit. Ik heb ook erg lang metal gespeeld en geexperimenteerd om de sound goed te krijgen. Ik vind het erg fijn als de voicings van de twee gitaren/amps verschillend zijn, omdat je dan alles beter kan onderscheiden en je bandgeluid voller is.

Bij mn laatste metalbandje had de ene gitarist een erg schel, haast sissend, geluid met veel gain en ik een iets doffere meer beukende sound. Probleem was uiteindelijk dat de andere gitarist de mening van Tho deelde en we het nooit eens konden worden over de band sound.

Het wordt idd veel strakker als je twee dezelfde sounds kiest. Maar ook vlakker en minder vol zeg maar. Persoonlijk vind ik duidelijk dat laatste beter.

:blast:

DeiDRagonas
7 oktober 2009, 08:22
Wij spelen bijna nooit dezelfde partijen. We proberen elkaar aan te vullen i.p.v. in de weg te zitten. Als hij zingt en acoustisch speelt doe ik de riffs en andersom.

Zo doen wij dat ook met onze huidige band (hoewel ik vind dat dit nog ietsje beter kan zelfs). Ik probeer zoveel mogelijk andere akkoordvoicings te pakken dan de andere gitarist, tenzij het echt beter klinkt met dezelfde voicings.

Ook pak ik meestal mn Gibson Les Paul als hij op een strat speeld. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, want sommige nrs vragen echt om twee stratjes.

Tho
7 oktober 2009, 12:14
Ik vind het onzin dat iedereen zegt dat een stereo rig hetzelfde klinkt als 2 gitaristen met dezelfde sound.
Heb je dan nooit je begeleidingstrack 2 keer ingespeeld (zelfde sound) en de één links en de ander rechts gepanned voor een breder geluid en het idee van 2 gitaren?

inderdaad Leon.

En iWishmaster, natuurlijk kan je zoveel meer met 2 gitaristen, en ja, natuurlijk maakt mijn band daar gebruik van. We harmoniseren partijen, en hebben allebei zo'n beetje dezelfde sound. Als dat niet vet klinkt...

tidalwave_sideburns
7 oktober 2009, 12:31
Ik heb ook een tijdje met nog een gitarist in een band gespeeld, psychobilly maar goed. Ik vond het een drama. Een clean, de ander met distortion, een enorme brei van lawaai. We maakten ook de fout altijd het gevoel te hebben iets te moeten spelen.

Qua sound vond ik de band van mijn zwager wel een lekker geluid hebben.

Een speelde op een Marshall JCM 900 SL-X, die herkenbare mid crunch, en de ander speelde op een Hughes and Kettner tri-amp (kanaal 3b, die brute zeg maar, die ja), voor een wat minder scherpe en vollere klank. Klonk heel vet.

lindstrom
7 oktober 2009, 12:31
we hebben allebei zo'n beetje dezelfde sound. ...

zit je dan niet enorm in elkaars "vaarwater" ?

iWishmaster
7 oktober 2009, 12:35
inderdaad Leon.

En iWishmaster, natuurlijk kan je zoveel meer met 2 gitaristen, en ja, natuurlijk maakt mijn band daar gebruik van. We harmoniseren partijen, en hebben allebei zo'n beetje dezelfde sound. Als dat niet vet klinkt...

Wij spelen regelmatig dezelfde partijen (ik gok driekwart van de tijd hetzelfde of geharmoniseerd (kwint, oktaaf, open akkoord vs powerchord etc.).

Eén van de redenen waarom ik dit draadje maak overigens: ik overweeg al een tijd een 5150 top erbij te kopen. Vooral omdat ik het geluid vet vind, maar ook omdat het nogal wat 'meer metal' is (en ik ook van metal houdt, naast allerlei varianten op rock, waar de Rivera perferct voor is). Maar mijn gevoel zegt dat een 5150 en een Engl (E530, fireball-achtig) niet echt goed zouden combineren (vooral aangezien ze beide bakken met gain-potentieel hebben). Iemand daar een mening over?

j3r03n
7 oktober 2009, 12:42
Onze band (Anvery) heeft ook twee gitaristen.
Ik: Jaguar (met minihumbucker) of Mosrite-achtige (P90) over een AC30 met veel overdrive. Vintage rammelgeluid dus.
De andere gitarist: Gibson SG over Engl Screamer (maar op zoek naar een meer passende versterker) met niet overdreven veel gain.

Twee totaal verschillende sounds en het vult elkaar perfect aan. Al denk ik dat de andere gitarist beter af is met een JCM800 ofzo :soinnocent:


In mijn andere band (9th Wonders) is het gewoon allebei raggen.
Ik: Humbuckers in Jeckyl & Hyde
De andere gitarist: EMG's in Zoom multi-tonesuck-weg-dynamiek-apparaat.

Niks op elkaar afstellen, als het maar hard gaat.

Remork1970
7 oktober 2009, 12:43
Jup, dat deden wij ook veel.
Octaaf verschil, of lekkere loopjes erdoor knallen.

Dat ze bij metal twee keer hetzelfde spelen, bewijst maar weer dat het een ontzettende suffe muziekstroming is!


(kom maar! hap hap :D)


Een dubbele wortelkanaalbehandeling!
ZONDER VERDOVING!!

Tho
7 oktober 2009, 12:44
zit je dan niet enorm in elkaars "vaarwater" ?

Nee hoor. Ik vind dat 2 gitaristen in een band als 1 moeten functioneren, dus het is juist hartstikke gaaf.

lindstrom
7 oktober 2009, 12:48
Nee hoor. Ik vind dat 2 gitaristen in een band als 1 moeten functioneren, dus het is juist hartstikke gaaf.

het is dan een mening die ik niet deel, ik vind juist dat 2 gitaristen appart moeten klinken maar toch een samenhang moeten hebben. dat maakt alles een stuk breder.

maargoed, dat zal wel het verschil zijn rock en metal.

Nielsje
7 oktober 2009, 12:50
Een dubbele wortelkanaalbehandeling!
ZONDER VERDOVING!!

Gniffel, lees je maar eens in over mijn tandheelkundige geschiedenis, dan kom je er wellicht achter dat ik wel erger heb meegemaakt ;)

interessander
7 oktober 2009, 13:06
Wij spelen regelmatig dezelfde partijen (ik gok driekwart van de tijd hetzelfde of geharmoniseerd (kwint, oktaaf, open akkoord vs powerchord etc.).

Eén van de redenen waarom ik dit draadje maak overigens: ik overweeg al een tijd een 5150 top erbij te kopen. Vooral omdat ik het geluid vet vind, maar ook omdat het nogal wat 'meer metal' is (en ik ook van metal houdt, naast allerlei varianten op rock, waar de Rivera perferct voor is). Maar mijn gevoel zegt dat een 5150 en een Engl (E530, fireball-achtig) niet echt goed zouden combineren (vooral aangezien ze beide bakken met gain-potentieel hebben). Iemand daar een mening over?

Ik heb ervaring met het combineren van een 5150 en een ritchie blackmore top, dat was best een goede combi. De 5150 heeft meer compressie en de blackmore klonk wat schreeuweriger, maar dat ligt uiteraard ook aan de gekozen instelling. Neemt niet weg dat ik de huidige combinatie van mijn mark III en een triaxis van de andere gitarist een stuk vetter vind klinken, ook al liggen ze qua sound een stuk dichter bij elkaar.

Thijssie
7 oktober 2009, 14:22
Het is net als neuken, met de ene vrouw neuk je de sterren van de hemel en met de ander is het maar 'zo zo'.

Je moet een soort 'chemie' hebben met de andere gitarist en de individuele sound van beide gitaristen is daar imho maar een enkel onderdeel van.

Ik heb jaren geweldig samen gespeeld met een andere gitarist terwijl we beiden op een superstrat en een Marshall speelden. Maar ik heb ook wel eens maanden lopen klungelen terwijl ik op een LP op een Marshall-, en de ander met een strat op een Jazz Chorus speelde.

Michael AE
7 oktober 2009, 15:00
Bij mijn vorige metalband, hadde we bewust ieder een andere sound. Ik wat meer laagmidden, hij wat meer hoogmidden. Dat werkte prima.

Tegenwoordig speel ik met twee amps, waarvan er 1 fuzzy en ouderwets klinkt en de ander heel modern en strak. Klinkt te gek!

iWishmaster
7 oktober 2009, 15:17
Ik dacht zelf ook een redelijk combi gevonden te hebben (met de Rake en Engl), maar echt helemaal tevreden ben ik nog niet. Wellicht komt het omdat we allebij niet zo'n ervaren gitaristen zijn en we net begonnen zijn met nummers schrijven (dus echt retestrak is het (nog) niet). Zodra mn Rivera terug is en ik een nieuw cab in de oefenruimte heb staan zal ik eerst eens met EQ en gain gaan spelen (van beide amps) om te kijken wat er nog allemaal kan, maar ik blijf het een lastig punt vinden.

gorgasm
7 oktober 2009, 15:39
zit je dan niet enorm in elkaars "vaarwater" ?
als je elk hetzelfde gestemd staat niet:-)

kvind ook het beste 2 verchillende amps, de ene iets meer bas de ander treble. En uiteraard beide aarsstrak spelen. Nee dan is er geen ruimte meer voor adem te happen. Dan is het niet zoals een blues; hier ga ik ff 3 noten spelen, nu nix.

jasses
7 oktober 2009, 16:16
Ik vind het persoonlijk ook leuker als de twee gitaristen in een band een verschillend geluid hebben, maar eerlijk gezegd heeft dit bij ons nooit mee bepaalt welk materiaal werd aangekocht. Als je veel geld neertelt voor een gitaar of versterker, zal je persoonlijke voorkeur het nog steeds winnen van de voorkeur van de band (tenzij geld absoluut geen issue is). En natuurlijk is het een plus als je allebei niet hetzelfde geluid ambieert, want dan zal geen van de twee zin hebben om het te veranderen (en dat moet je ook niet doen).

Ik ben zeer blij met het resultaat dat wij met onze band hebben. Voor de volledigheid, we spelen stevige rock, waarschijnlijk is er wel een subgenre-naam voor. En wie die kent mag me die altijd doormailen.
Ik speel (meestal) met een fender telesonic over een framus dragon (crunch kanaal). De andere gitarist (gewoonlijk) met een 72 thinline tele over een brunetti xl-revo (boost kanaal). Het resultaat zijn de klassieke verschillen die je zelf al aanhaalde. De brunetti is een stuk moderner gevoiced dan de framus, de thinline klinkt een stuk voller dan de telesonic.
Het ding met de equalizer-settings is ook een beetje vanzelf gegaan. Andere gitarist speelt met meer bas, redelijk wat hoog en weinig mid, redelijk wat gain; ik van nature met meer hoog en presence halfweg. Sinds we samen spelen zijn mijn bas en gain al een stuk meer teruggedraaid, en de mids een tikkeltje omhoog gegaan.

Het geluid is verschillend, maar dan ook weer niet zoveel zodat ik vind dat het wel mooi samengaat…Maar waarschijnlijk zit veel van dat verschil gewoon tussen mijn eigen oren. Als ik het aan andere mensen vraag, zeker aan niet muzikanten, vinden ze het verschil eigenlijk marginaal… Wie het zelf wil testen kan altijd eens met hoofdtelefoon of goede stereo-installatie luisteren op onze myspace (http://www.myspace.com/dialp4panic). De ene gitaar zit quasi volledig links en de andere rechts, zodat we na opnemen thuis makkelijker onze fouten konden opsporen en horen of er nog wat opnieuw moest ingespeeld worden voordat we aan mixen en masteren beginnen (behalve op death valley #9, is gewoon snel met 1 microfoon middenin de oefenruimte opgenomen om het aan de zanger mee te geven zodat die thuis er wat op kon zoeken. Daar hoor je eigenlijk toch vooral 1 van beiden).

(en ja, de lengte van onze nummers wordt gewoonlijk weerspiegeld door de lengte van mijn posts)

Mr Orange
7 oktober 2009, 17:17
we spelen death metal , hebben sound wel enigszins op elkaar afgestemd maar zeker niet volledig
Spelen allebei bc rich met EMG
hij heeft een randall versterker en ik marshall dsl
Andere gitarist heeft echt zo'n brute klap in je bek mid sound en ik heb warme lage en scheurende sound. Past perfect bij elkaar doordat het anders is.Dat is juist de kracht.:blast::blast:

even
7 oktober 2009, 17:21
Ik heb onze slaggitarist een akkoustische gitaar aangepraat. :noob:
Nee...echt waar.

VanMeekeren
7 oktober 2009, 18:50
In onze band klinken de beide gitaristen redelijk anders van elkaar. Resulteerd wel in een heel rijke klank. Ik ben meer van de rhythm en hij meer van het solo-gepiel.

Hij: ESP over een ENGL pre-amp en ENGL power-amp naar V30's
Ik: Gibson LP over een Marshall VintageModern combo (Greenbacks)

Mijn sound is redelijk vintage, terwijl die van hem redelijk strak (niet death-) metal is. Al met al een hele leuk combinatie.

We spelen covers uit de beste jaren van het RnR. ;)

Van Meekeren

JvD.
7 oktober 2009, 19:01
ik heb er met mijn band helemaal niet bij stil gestaan. op www.hailinfinity.com (http://www.hailinfinity.com) kun je 4 tracks beluisteren, deze staan op 320k/bit dus je krijgt een goed beeld. ik denk dat wij gewoon heel goed naar elkaar luisteren.

ik gebruik een ENGL Thunder en de andere gitarist een oude Londoncity.
en dat met een iceman tegen over een strat.

sjaak1990
7 oktober 2009, 19:43
ik heb er met mijn band helemaal niet bij stil gestaan. op www.hailinfinity.com (http://www.hailinfinity.com) kun je 4 tracks beluisteren, deze staan op 320k/bit dus je krijgt een goed beeld. ik denk dat wij gewoon heel goed naar elkaar luisteren.

ik gebruik een ENGL Thunder en de andere gitarist een oude Londoncity.
en dat met een iceman tegen over een strat.

Het klinkt relaxed en rustgevend leuk hoor :) echt heel tof gitaarwerk

kenx
7 oktober 2009, 20:31
Onze Leadgitarist speelt op een Marshall plexi slp en ik op een valvestate 8240, hij op een gibson les paul en fender strat hss, ik op een gretsch en een fender telecaster. Ik moet zeggen dat het toch wel een lekkere sound is :).

Betere soundclips vind je binnekort op www.vi.be/jatr.

Grtz

DeiDRagonas
7 oktober 2009, 21:47
Blabla... Ook pak ik meestal mn Gibson Les Paul als hij op een strat speeld. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, want sommige nrs vragen echt om twee stratjes.

Hoewel die nepstrat van hem (Een Peer ofzo..?) wel enorrum kut klinkt btw. Toch beetje jammer... ;)








:mmmm:

JeroenSchaaf
7 oktober 2009, 22:22
Ja in The Hips hebben we alle twee totaal andere sounds.

Roy speelt op een aantal fenders ( stereo ), met meestal een Gibsun Les Paul ( alhoewel de laatste tijd wel vaak een strat... zou die het licht hebben gezien)

Daarbij maakt hij gebruik van een aantal effecten die ik nooit gebruik, Whammy en een Flanger.

Daarnaast speel ik dan op een Mesa met een Bogner os 2x12 kastje, ik hou zelf van een zwaardere sound, gebruik altijd een strat ( of een strat met hum's ) En gebruik vaak Delay op dingen op te vullen. Ook gaat de chorus wel eens aan. Ik hou van een netjes vloeind gain geluid.

Dit bij elkaar zorgt voor een breed geluid op het podium. We proberen vaak andere partijen te spelen, en proberen we altijd dingen uit.

JvD.
7 oktober 2009, 22:24
Het klinkt relaxed en rustgevend leuk hoor :) echt heel tof gitaarwerk
dankje leuk om te horen.

DeiDRagonas
7 oktober 2009, 22:28
Ja in The Hips hebben we alle twee totaal andere sounds.

Roy speelt op een aantal fenders ( stereo ), met meestal een Gibsun Les Paul ( alhoewel de laatste tijd wel vaak een strat... zou die het licht hebben gezien)


Dikke lol! Een waatt!?? :stop:

En nee... Hij heeft het licht niet gezien..
(hoewel die strats van ons toch wel lekker klinken he...)

:rockon:

JeroenSchaaf
7 oktober 2009, 22:31
Dikke lol! Een waatt!?? :stop:

En nee... Hij heeft het licht niet gezien..
(hoewel die strats van ons toch wel lekker klinken he...)

:rockon:

Lol lamlul :)

Owhh schreef ik gibsun? ik bedoel natuurlijk gibsØn ;)

Ja klinkt echt te gek, ook dat kreng van jou! dikke kuddos.

DeiDRagonas
7 oktober 2009, 22:36
Ja klinkt echt te gek, ook dat kreng van jou! dikke kuddos.

Wat mn dikke kutdoos er dan mee te maken heeft volg ik ff niet.. Maar in elk geval elk 'n ain een fijne avond, ik ben pleitos.

Grt!

JeroenSchaaf
7 oktober 2009, 22:38
Wat mn dikke kutdoos er dan mee te maken heeft volg ik ff niet.. Maar in elk geval elk 'n ain een fijne avond, ik ben pleitos.

Grt!

Lol! Werkse man! en zondag eens kijken wat die twee verschillende geluiden doen in die nieuwe band.

LPplayer
8 oktober 2009, 14:44
Precies. Ze moeten apart klinken maar dan toch samenhang hebben.

Zoals Martijn van Agt en Leendert Haaksma bij Anouk :)


het is dan een mening die ik niet deel, ik vind juist dat 2 gitaristen appart moeten klinken maar toch een samenhang moeten hebben. dat maakt alles een stuk breder.

maargoed, dat zal wel het verschil zijn rock en metal.

mesaman
8 oktober 2009, 23:44
ik voel me gedwongen om te reageren op

NIELSJE:cheerup:

en zet hem een goede koptelefoon op met een super oude plaat van NOCTURNUS
en hij geeft voor de 2e keer toe ......bla bla bla......huh?cacophony?razor x?
kan ik mn ipod meer dan 2x omdraaien?

CowGuitar
9 oktober 2009, 00:19
Ik heb een Marshall DSL 401. De andere gitarist een Fender Hot Rod Deluxe.

Ik ben meer van het zware amerikaanse geluid en hij meer van het britpop-achtige. Vult elkaar prima aan! We zitten elkaar bijna nooit in de weg.

j3r03n
9 oktober 2009, 19:31
Toch vreemd dat voor een Amerikaans geluid een Britse versterker nodig is en voor een Brits geluid een Amerikaanse versterker :roll:

Robdop
9 oktober 2009, 20:25
Toch vreemd dat voor een Amerikaans geluid een Britse versterker nodig is en voor een Brits geluid een Amerikaanse versterker :roll:

ik dacht precies hetzelfde:sssh:

sjaak1990
9 oktober 2009, 20:56
ik dacht precies hetzelfde:sssh:

Ik ook :seriousf:

Misery Signals
10 oktober 2009, 02:36
Nouja ik ook dus :)
Het is niet omdat een DSL40 zwaarder gaat als een Hotrod dat ie automatisch Amerikaans zou klinken...
Bij Amerikaans denk ik aan 6L6 lampen, bij Brits aan EL34.
Jij hebt dus een matige zware Britse amp en hij een lichte Amerikaanse amp.
Ik dacht dat je dat na 1500 posts wel zou weten? Nouja, in alle geval grappig genoeg om even als sign te gebruiken :)

MS

Rooker
10 oktober 2009, 11:34
Ik begrijp wel dat veel mensen denken dat een Marshall een Amerikaanse amp is. De naam klinkt erg Amerikaans. Maar dat Je denkt dat een Fender Britts is.......?:crazyhappy:

CowGuitar
10 oktober 2009, 12:06
Oh haha, ik wist niet dat Marshalls britse versterkers waren. Ik weet gelukkig nog wel dat Fender uit Amerika komt :p

Maar daar doelde ik ook niet op. Ik doelde op het feit dat ik een zwaardere overdrive heb, m'n gitaar vaker laat gieren e.d.
Hij is meer van de strakke slagjes, gecontroleerde solo's en weinig bas in z'n geluid.

Daardoor kwam ik tot de vergelijking Amerikaans (figuren als Zakk Wylde--> Marshall) en Brit-pop. Geen idee wat voor versterkers die laatste gebruiken maar uit Fenders krijg ik altijd gemakkelijk hetzelfde geluid. En de overdrive van Fenders vind ik vaak ruk.

j3r03n
10 oktober 2009, 12:42
Daar ging ik ook wel vanuit hoor :sssh: Maar het blijft evengoed vreemd ;)

Maar on topic: twee verschillende (elkaar aanvullende) geluiden ftw!

Misery Signals
10 oktober 2009, 13:12
Vanuit mijn ervaringen voor heavy muziek:

* Mesa rectifier en Marshall DSL
* Mesa rectifier en Peavey 5150
* Mesa rectifier en Bogner Uberschall

MS

EpiCenturiesAWAy
10 oktober 2009, 14:33
In mijn band :

Peavey 6505 en Bogner überschall

caliban
10 oktober 2009, 15:02
In mijn band :

Peavey 6505 en Bogner überschall

Leuke combinatie lijkt me. Twee verschillende amps vind ik persoonlijk altijd beter, alhoewel je makkelijk twee dezelfde amps anders kan doen klinken (alhoewel sommige amps maar één echte goeie heavy sound hebben, maar toch een licht verschil krijg je altijd).

EpiCenturiesAWAy
10 oktober 2009, 18:50
Leuke combinatie lijkt me. Twee verschillende amps vind ik persoonlijk altijd beter, alhoewel je makkelijk twee dezelfde amps anders kan doen klinken (alhoewel sommige amps maar één echte goeie heavy sound hebben, maar toch een licht verschil krijg je altijd).

Idd, klinkt wel lekker zo!

Hebben ook een lange tijd beiden op een 6505 gespeeld maar het verschil in sound tussen die 2 versterkers was gewoon niet normaal. Met exact dezelfde instellingen en cab en gitaar en kabels was er gewoon geen op elkaar gelijkende sound uit te halen..

WillemdaGuide
10 oktober 2009, 21:03
Ik heb nog niet de hele topic doorgelezen, maar zelf ook eens op het punt te gestaan om die vraag hier te posten. Ik speel gitaar in een rockcoverband, en onze zanger op het merendeel van de nummers ook.
We spelen beiden over een Gibson les Paul, maar ik grijp steeds vaker mijn sg de laatste tijd.
Nu gebruikte ik eerst een Engl Screamer head met 2x12 Engl box met v30's en hij een Marschall VS100 top met valvestate 4x12 cab.
Nu is onze zanger een tijdje terug overgestapt naar een Line6 FlextoneIII en vanaf dat punt vond ik de combi minder. Aangezien ik zelf een beetje op die ENGL uitgekeken begon te raken (na vijf jaar) ben ik op zoek gegaan naar een andere amp en uitgekomen bij een DSL 50 met 4x12 V30 Marshall cab. Op één of andere manier lagen de frequentiegebieden van die ENGL en Line6 te dicht bij elkaar dat het samen minder lekker klonk.

Alhoewel ik de laatste tijd ook steeds vaken een Laney TT100H gebruik werkt voor ons de combi tussen een Britse buizensound en een modernere sound erg goed om een dikke gitaarmuur neer te zetten!

Greetz Willem

Wicked Willy
12 oktober 2009, 11:52
In mijn band:

Gitarist 1: Fender Hot Rod Deville + Fender Strat

Gitarist 2 (lead...me): Koch Multitone + PRS-en

Demonturtle
12 oktober 2009, 12:12
In mijn vorige band:

Gitarist 1: Marshall JCM 900 + Gibson Les Paul standard
Gitarist 2: Mesa Boogie dual rectifier + Gibson Les Paul Custom (met emg's)

Baker
12 oktober 2009, 12:22
We spelen in een classic rock coverband.
Mij mede gitarist is nogal een gear freak. (he jerry !?)

Om die reden al zeer veel combi's meegemaakt. En het wisselt nog steeds regelmatig.

Even een kleine greep:

5150 en Marshall Vs265
5150 en Koch multitone
Cornford en Marshall JVM
Gibson amp en Koch Multitone
van Weelden Marshall en Marshall JVM (huidig)

En dit alles ook nog eens afgewisseld met LP's Strat's Tele's een Godin, enz.
en dan heb ik nog niet eens over pedaaltjes.

Het een werkt wel beter dan het ander, maar ik ben van mening dat de manier WAAROP je speelt veel belangrijker is in dit verhaal dan de spullen die je gebruikt. (mits het GOEDE spullen zijn) Door subtiel op elkaar in te spelen, af te wisselen, en elkaar aan te vullen etc. kun je met elke combi wel een mooi geluid neer zetten. En dan maakt het niet uit of je nou twee marshalls met 2 LP's hebt,
of een Marshall + LP en een Fender + een Tele.

jarigitari
12 oktober 2009, 12:34
Freak????????

iWishmaster
13 oktober 2009, 19:12
Ik kan met een beetje mazzel een 5150 head kopen voor niet teveel geld (+/-650 euro), dus ik denk dat ik die maar eens ga testen. Ik vind het al langer een vette amp en ze houden hun waarde goed, dus die gok wil ik wel wagen. Als ik koop, open ik binnenkort wel weer een topicje met pix etc!

caliban
13 oktober 2009, 22:56
Leuke prijs, en uiteindelijk toch een van de vettere metal-amps zou ik durven zeggen.

AART
13 oktober 2009, 22:58
650 euro is een mooie prijs. Zeer leuke amps, ook voor medium gain sounds.

iWishmaster
14 oktober 2009, 09:39
650 euro is een mooie prijs. Zeer leuke amps, ook voor medium gain sounds.

Vooral dat laatste spreekt me aan aan de 5150. Dat en het feit dat het een eenvoudige amp is om in te stellen en zn waarde behoud. Eigenlijk zou ik graag eens een Mark III willen, maar die zijn erg schaars geworden tweedehands en de weinige verkopers weten dat ook maar al te goed.

Nu nog een cab uitzoeken die bij beide de 5150 en en mn Rivera goed klinkt. Ik heb zo'n vermoeden dat het een Bogner OS 2x12" of 4x12" wordt. Maar misschien is het huismerk van Guitarking ook wel een optie (wel duur, met zn 1250 euro voor de 4x12" :dontgeti:).

In ieder geval goed om te horen dat de meeste mensen keizen voor twee (enigsinds) verschillende sounds, heb ik weer wat stof tot nadenken. Nu hopen dat het ding in goede staat is etc., anders zoek ik nog even verder ...

interessander
14 oktober 2009, 09:49
Voor die prijs zou ik die 5150 zeker kopen, mits in goede technische staat natuurlijk. Ik heb de mijne een paar jaar geleden voor iets van 850 euro verkocht. De mijne had een bias mod, wat hem niet per se duurder maakt natuurlijk.

Ik zou nooit een 4x12 nieuw kopen, tweedehands scheelt het je al gauw 400-500 euro. Maar die guitar king cab zal je natuurlijk niet zomaar tweedehands aantreffen...

Als eigenaar van een mark III kan ik je die ook van harte aanbevelen, maar die ga je niet vinden voor zo'n bedrag.

iWishmaster
14 oktober 2009, 10:12
Ik zou nooit een 4x12 nieuw kopen, tweedehands scheelt het je al gauw 400-500 euro. Maar die guitar king cab zal je natuurlijk niet zomaar tweedehands aantreffen...

Ik heb al zoveel amps en cabs getest bij Guitarking en ook nu zal ik er weer (misschien met 2 tops zelfs) een aardig tijdje in de testruimte vertoeven om te kijken wel cab ik het beste vind. Het scheelt veel geld tweedehands, dat weet ik, maar in dit geval is het dat ook wel waard.

Overigens: een bogner 4x12" is tweedehands nog steeds rond de 800 euro: nieuwprijs is geloof ik ~1050. Maar 250 euro is nog steeds veel geld natuurlijk ...

caliban
14 oktober 2009, 10:59
En Orange-cabs?

interessander
14 oktober 2009, 11:11
Ja 400-500 is misschien een beetje veel, ik baseerde het op de prijs van mijn tweedehands Mesa cab.

iWishmaster
14 oktober 2009, 11:11
En Orange-cabs?

Staat sowieso in het testlijstje :). Nu zo ongeveer: Bogner (2x12OS en 4x12), Kingcab (2x12 en 4x12), K&E (2x12 en 4x12), Orange (2x12 en 4x12) en evt. nog even Marshall, Hook, Koch, Soldano, en wat ze nog meer hebben staan, maar ik verwacht dat het tussen de eerste 4 merken zal zijn. Dan neig ik nog het sterkst naar Bogner vanwege eerdere tests.

iWishmaster
19 oktober 2009, 10:12
Het is 'em niet geworden. Iemand anders bood honderd euro meer en dat had ik er niet voor over. Jammer ...

j3r03n
25 november 2009, 23:38
Onze band (Anvery) heeft ook twee gitaristen.
Ik: Jaguar (met minihumbucker) of Mosrite-achtige (P90) over een AC30 met veel overdrive. Vintage rammelgeluid dus.
De andere gitarist: Gibson SG over Engl Screamer (maar op zoek naar een meer passende versterker) met niet overdreven veel gain.

Twee totaal verschillende sounds en het vult elkaar perfect aan. Al denk ik dat de andere gitarist beter af is met een JCM800 ofzo :soinnocent:

Ik wil graag op het bovenstaande terugkomen.

Hoe zeg je netjes tegen je medegitarist dat z'n sound ronduit klote is?

Hij speelt op een Gibson SG. Prima gitaar, kun je alle kanten mee op. Echter, hij speelt constant op de middenstand (beide humbuckers) met beide toneknoppen op 'nul.'
Daarnaast heeft hij beschikking over vier kanalen (Clean, Crunch, Soft Lead en Heavy Lead) met elk een eigen boost, hetgeen resulteert in dynamiekloos spel. Ook staat de (schakelbare) reverb te pas en te onpas aan, waardoor het toch al doffe geluid nog rommeliger wordt.
De rest van de band zegt al geruime tijd -zowel subtiel als niet-subtiel- dat hij eens voor een andere versterker moet gaan kijken (hij is daar zelf matig enthousiast over), maar de rotheid van zijn sound heeft dus ook te maken met de manier waarop hij zijn gitaar gebruikt.

Hoe los je dit netjes op?

Tankman
25 november 2009, 23:45
Maak een opname van een oefensessie en laat hem zelf horen hoe slecht het klinkt of haal een deskundig-type derbij en laat die zijn mening geven erover. Dat werkt met ons ook. Stel conservatorium gasten kwamen langs, gaven hele goede opbouwende kritiek. We zijn er een stuk op vooruit gegaan.

Luke-wannabe
26 november 2009, 00:06
Benader het gewoon zo:
Zeg, dat soundje wat je gebruikt vind ik eigenlijk niet zo bij onze band passen, dus misschien kun je eens op het (x) element spelen zonder reverb met de toonknop gewoon open. Ik denk dat je dan meer punch in je sound krijgt en dat is denk ik voor dit liedjes (onze band) relaxter dan dat doffe geluid.

Probeer het eens!


Zoiets? Zo zou ik het aanpakken.
Daarbij moet je dat soort dingen gewoon kunnen zeggen vind ik.

sjaak1990
26 november 2009, 00:48
Gewoon to the point zeggen wat je anders wilt. Meer helderheid, strakker enzenz je hoeft hem niet af te zeiken maar gewoon zeggen wat jij er minder aan vind, dat moet kunnen als je samen in een band zit.

j3r03n
27 november 2009, 20:52
Bedankt voor de reacties. Maar zoals gezegd: deze dingen hebben we meerdere malen besproken. Repetitieopnamen hebben we al een tijdje niet meer gemaakt (gaan we wel weer doen), maar ik denk niet dat dat een stap in de goede richting is. Een 'deskundige' erbij halen zou misschien beter werken. Van iemand van buitenaf neem je toch sneller zoiets aan denk ik.

F*R*E*A*K
28 november 2009, 13:43
Probeer anders een keer te wisselen, dat jij over zijn gear speelt en hij over het jouwe.

Kan heel openbarend werken.

Swaag
28 november 2009, 14:24
Of zoek een andere gitarist...

j3r03n
28 november 2009, 14:51
Wisselen is inderdaad leerzaam. Op die manier kwam ik er ook achter. Maar toch duurt zo'n gitarendans bij ons nooit zo lang :P

Andere gitarist nemen is wel ietsje ingewikkelder dan aan twee knopjes draaien ;)