PDA

View Full Version : Snaren verkeerd om asje



Portel
6 oktober 2009, 20:50
Ik heb iets doms gedaan.

Toen ik mijn snaren verving heb ik de snaren verkeerd om om de asjes gedraaid.
Ze gaan nu dus, zegmaar, buitenlangs om de asjes heen.

Sindsdien lopen mijn snaren aan.
Kan dit hierdoor komen?
En zonee, op welke andere manier kan dit kwaad?

Quicksilver
6 oktober 2009, 20:57
Ik heb iets doms gedaan.

Toen ik mijn snaren verving heb ik de snaren verkeerd om om de asjes gedraaid.
Ze gaan nu dus, zegmaar, buitenlangs om de asjes heen.

Sindsdien lopen mijn snaren aan.
Kan dit hierdoor komen?
En zonee, op welke andere manier kan dit kwaad?

Volgens mij bedoel je de tuners als je het over de asjes hebt? Dat moet geen kwaad kunnen lijkt me, al zal het wel raar aanvoelen om zo te tunen :seriousf:

geert1976
6 oktober 2009, 21:25
hmja kan de stemming van de gitaar beïnvloeden, want de snaren draaien nu in een te scherpe hoek uit de topkam naar je mechanieken toe, waardoor ze te strak door de topkam gaan en dit kan tot gevolg hebben dat die lastiger te stemmen is en als je een goedkope plastic topkam heeft, kun je de topkam beschadigen, heeft je gitaar een tremolow, kan die naar een keer gebruiken, volledig ontstemd zijn:ok:

aaronstonebeat
6 oktober 2009, 22:47
't Is niet goed, zoals Geert al uitgelegd heeft.
Maar ik kan me niet voorstellen dat daardoor de snaren aan gaan lopen (fret buzz?).
Misschien hoor je gewoon de nieuwigheid van de nieuwe snaren?

Ik zou ze wel goed erop zetten, met het risico dat er één of meer breken.

EDIT:
Misschien lopen de snaren nu zo scheef over de topkam dat ze niet goed in de slots liggen; je zou ze dan kunnen horen trillen in of op de topkam.

Portel
6 oktober 2009, 22:48
Ik heb een Epiphone uit 1996 gemaakt door Gibson, dus... ik weet niet of het een goedkope plastic topkam heb.
Het lijkt wel op plastic.
Geen tremolo.

geert1976
6 oktober 2009, 23:04
Ik heb een Epiphone uit 1996 gemaakt door Gibson, dus... ik weet niet of het een goedkope plastic topkam heb.
Het lijkt wel op plastic.
Geen tremolo.

ahum Epiphones werden in 1996 in Korea gemaakt door o.a. Unsung, Life, Samick etc. en ja, volgens mij hadden deze Epi's origineel plastic kammetjes, maar wellicht is die van jouw al vervangen door een beter benen of messing exemplaar.

fretbuzz kan door het verkeerd opwinden niet ontstaan, wellicht een dikkere snarenset gekocht dan dat erop zat? en nieuwe snaren zijn nogwat slap, het buzzen (wat vaak door de versterker niet te horen is) kan na een dag 2 weg zijn.

snaarplukker
6 oktober 2009, 23:33
Nu lopen natuurlijk je snaren tegen de tuners aan die lager zitten.;)
Dan kan je het beter omgooien.

barno
6 oktober 2009, 23:45
doe es wat ik zeg en kom dan even melden of het probleem is opgelost:
snaren even losdraaien, ze goed om de asjes leggen, stemmen en spelen ...
;)