PDA

View Full Version : Princeton (II?) of Deluxe Reverb (II)...?



Nitefly7
6 oktober 2009, 20:36
de Gitaar-GAS is nog niet gaan liggen, of de volgende begint al:

ik zie enkele Princeton II's en Deluxe Reverb II's langskomen..

nu ben ik erg gecharmeerd van de Princeton (re-issue), vanwege de combinatie klank/formaat/vermogen..

de Deluxe Reverb is natuurlijk een do-all/end-all combo voor mijn smaak (all-round, i.c.m. bruikbare pedalen voor coverwerk, beetje jazz, beetje rock), maar ik ben echt 'n mietje qua gewicht; alles boven 16kg/20kg vind ik teveel gedoe (ik wil het in 1 keer met een gigbag en pedalboard van de 3e verdieping, zonder lift naar onder kunnen krijgen)..
om een idee te geven, de 2x12 Multitone met al z'n klank en bass-fundament, vond ik overall een minder fraaie keuze dan mijn huidige Jazzmaster Ultralight (4 of 5 kg voor de headunit, en ongeveer 7kg voor het 1x12 cabje....)

ik verdiep me pas in deze reeks, en weet ook dat bijv. een Blues Deluxe erg ok zou zijn, maar toch weer even advies:

Zijn er grote bezwaren t.a.v. een Princeton vs. Deluxe Rev.-discussie?
En zijn de 'II'versies erg afwijkend/anders?

En hoe zit het bijv. met een Blues Jr. ? ik heb een Koch Studiotone gehad, maar miste toch iets 'Fender'igs', en gaf de schuld aan de EL84's...

just let me know!

Arjan12
6 oktober 2009, 21:48
Ik ben hier ook wel benieuwd naar.

Lexvandoef
6 oktober 2009, 22:28
Ik heb geen ervaring met de Princeton Reverb II en de DR II, wel met de Champ II en een gewone DR, dus misschien heb toch wat aan mijn post :).

Ik heb zelf een Champ II, ook een 2x 6v6 setup uit het Rivera tijdperk. Het is mijn grab and go amp, licht (zeker nu in z'n topje: 6kg) en toch erg luid met z'n ong 18 tot 20W.

Qua klank typisch Fender-achtig vind ik, hoewel ik hem iets stijver vind dan een Deluxe Reverb qua feel. Vind hem ook iets teveel een middip houden, maar goed dat is een kwestie van smaak. Ook de mid-boost vind ik niet echt iets toevoegen, wordt gelijk erg blafferig.
Ik vermoed dat het cleane kanaal van de DR II ongeveer gelijk is aan mijn Champ II.
Hij reageert goed op pedalen (modulatie/delay) en redelijk goed op overdrive pedalen (kan beter door de mid-dip, vind ik zelf).
Ze zijn echter niet duur en klinken ondanks mijn opmerkingen hierboven, toch erg fijn. Prikken goed door mix en gaat hard genoeg om mee te komen met een band. Enorm groot voordeel vind ik het gewicht en de afmetingen, de DR II is groter en weegt ook al meer (te veel vond ik, maar ik zocht echt iets super portables).

Ik laat mijn Champ II echter wel modden om dichter in de buurt komen van mijn ideale cleane sound, het kan immers altijd wel beter ;).

Ohja, zo ziet hij er nu uit:
http://i172.photobucket.com/albums/w23/lexvandoef/DSC02564Large.jpg

jacky
6 oktober 2009, 23:05
de Deluxe en princeton II zijn alle twee wat modernere amps echter prima amps en ik denk dat de princeton II in verhouding tot de princeton reverb RI groter en bruikbaarder klinkt door zijn grotere kast en 12 inch speaker.
Voor de deluxe reverb RI tov de deluxe reverb II geld het zelfde verhaal.

Tenslotte zijn de II serie point to point met nette componenten goede cabinettten en de RI printplaatjes met magere parts

Wel zijn de II series eigenlijk allemaal gebaat bij een speaker upgrade want de stock speakers zijn matig.

Tip bij de II serie gebruik alleen het cleane kanaal de boost is matig je kan evt de boost wel gebruiken om een iets harder clean te maken.

VanMeekeren
7 oktober 2009, 19:38
...
Ohja, zo ziet hij er nu uit:
http://i172.photobucket.com/albums/w23/lexvandoef/DSC02564Large.jpg


Kijk! En dat is nou net waar ik naar op zoek ben. Een kleine Fender-amp in een sexy top-kastje. (Natuurlijk wel doek ervoor en lekker donker olieën.)

Lijkt me echt geweldig om lekker te oefenen/repeteren of zelfs voor de klein(ere) kroeg. En wat een mojo staalt het beestje uit! Geweldig!

Van Meekeren

Lexvandoef
7 oktober 2009, 19:56
Kijk! En dat is nou net waar ik naar op zoek ben. Een kleine Fender-amp in een sexy top-kastje. (Natuurlijk wel doek ervoor en lekker donker olieën.)

Lijkt me echt geweldig om lekker te oefenen/repeteren of zelfs voor de klein(ere) kroeg. En wat een mojo staalt het beestje uit! Geweldig!

Van Meekeren

Thnx! Ben er zelf ook een tijdje naar op zoek geweest. Zeker genoeg power voor in een kleine kroeg, leuk pedalboard ervoor en je kan alle kanten op.

Hij moet inderdaad wel afgemaakt worden, zit er inderdaad over na te denken om hem donker te lakken/olien, hout is helaas niet het mooiste wat er is. Er komt sowieso nog speakerdoek voor en een achterkan is ook in de maak. En hij wordt op dit moment ook nog eens klanktechnisch gemod om meer in de buurt komen van mijn ideale cleane versterker.

VanMeekeren
7 oktober 2009, 21:00
Thnx! Ben er zelf ook een tijdje naar op zoek geweest. Zeker genoeg power voor in een kleine kroeg, leuk pedalboard ervoor en je kan alle kanten op.

Hij moet inderdaad wel afgemaakt worden, zit er inderdaad over na te denken om hem donker te lakken/olien, hout is helaas niet het mooiste wat er is. Er komt sowieso nog speakerdoek voor en een achterkan is ook in de maak. En hij wordt op dit moment ook nog eens klanktechnisch gemod om meer in de buurt komen van mijn ideale cleane versterker.

Interessant! .. Heb je misschien zin om mij the in's and out's te vertellen rondom jouw gebruik met de Champ II. Hierbij denk ik ik aan cabs/gitaar/effecten/speelstijl/locaties van gigs. Wat zijn je bevindingen? Welke mods ben je van plan uit te voeren? En mocht je samples hebben, heel graag. Begin al aardig weer te GASsen dankzij jouw foto.

(Mag ook PM natuurlijk)

Alvast bedankt,
Van Meekeren

alfred
7 oktober 2009, 21:51
Mijn ervaringen:

Princeton Reverb/Deluxe Reverb: voor mij "het" Fender geluid; clean met belletjes, weinig maar genoeg mids, supergoede reverb !, heel goede amps voor gebruik van Overdrives !

Princeton II: klinkt echt anders dan de PR/DlxR, steviger, meer mids, ondanks de uitgebereide toonregeling (treble,mid,bass,pull bright en pull mid) kun je deze niet laten klinken als een PR/DlxR. Reverb klinkt goed.
2e Kanaal is bruikbaar, niet als overdrive kanaal, maar zoals hierboven ook al aangegeven eerder als een stevig clean kanaal.
Nadeel is dan wel dat de reverb bij gebruik van het 2e kanaal uitschakelt.

KOCH Studiotone: is inderdaad een heel ander soort amp.
De EL84's zijn naar mijn mening bepalend voor het geluid, deze werken minder goed met Overdrive pedalen.
Clean heeft echt wel karakter en neigt wat meer naar Vox (AC30).

De KOCH klinkt wat minder diep en vol dan bv. een PR of Deluxe Reverb, dit merk je vooral als je alleen speelt, echter mijn ervaring is dat de KOCH bij Bandgebruik prima klinkt, en de Overdrive kanalen heel goed reageren op het terugdraaien van de volumeknop van je gitaar voor minder overdrive.

Arjan12
8 oktober 2009, 17:48
Ik had hier wel reacties van Pepe en Mr. Jay verwacht.

Vinden jullie een Deluxe II beter dan een SF Deluxe? Hoe verhoudt hij zich tot de '65 reissue? En wat is een redelijke prijs?

Pepe
8 oktober 2009, 23:27
Ik had hier wel reacties van Pepe en Mr. Jay verwacht.

Vinden jullie een Deluxe II beter dan een SF Deluxe? Hoe verhoudt hij zich tot de '65 reissue? En wat is een redelijke prijs?


Zoals Alfred zegt, de Prince II is geen silver of blackface maar kwam tegemoet aan de toenmalige trend van eind zeventig/begin tachtig van chorus/clean soundjes a la Roland jazzchorus en via mengtafel opgenomen gitaar: clean is stijf en stijl, lead is dumble achtig dik, smooth en warm maar krasserig in hogere standjes. Het mist however het levendige en sprankelende Fender van de voorgangers.
De SF deluxe is een classic natuurlijk, die heeft zijn eigen league gemaakt met de vibrolux als grote en de princeton als kleine broer.

Van de reissue vind ik de princeton erg geslaagd, de deluxe minder. Zeker een leuke amp zolang je maar niet gaat A/B met een silverface exemplaar.

Oude deluxes kunnen onderling aardig verschillen kwa klank en volume, waardes kunnen veranderen in de loop der tijd, door mods of gewoon door ouderdom.

Chris Winsemius
9 oktober 2009, 09:08
Pepe heeft het perfect verwoord.

Technische verklaring:
andere circuits, meer demping tophoog door componenten of andere fysieke plaatsing.