PDA

View Full Version : snaren, stukje theorie of info gevraagd.



peter202
6 oktober 2009, 18:00
'k Heb hier al wat over gezocht maar nergens een deftig antwoord gevonden.
Wat is eigenlijk het verschil tussen de snaren diktes?
Welke snaren horen dus bij welke soort muziek of wat voor klank komt er uit?

Ik bedoel dat je dus setjes hebt va 12-54 of bv 8-38, ...

Nu als ik nu een setje snaren neem, er staat op CL 9-46 dan betekent dit dus dat in mm de e 0.23mm is en de E 1.17mm is.
Maar wat wordt nu het meest genomen, wat hoort bij welke stijl?

Ik ben een beginner en probeer zoveel mogelijk te weten te komen, men eerste eigen gitaar komt deze week aan en ik zou graag meteen met de snaren beginnen die bij me passen.

michi3l
6 oktober 2009, 18:27
Misschien hier?

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=127708

Negative K3 fan
6 oktober 2009, 18:30
Standaard worden setjes vernoemd naar de hoge e. Setjes 009 of 010 zijn standaard. Waar je op speelt moet je zelf uitvinden. Dunnere snaren spelen makkelijker want je hebt minder kracht nodig, maar voor sommige mensen voelen ze aan als elastiekjes. Naar mijn mening lever je bij dunne snaren ook wat in op volheid van sound door de te lage spanning, maar erg dikke snaren hebben ook zo hun eigen geluid.

Ook als je hard ragt zijn dikke snaren misschien handiger aangezien te dunne snaren tijdens de attack wel eens de neiging hebben onzuiver te worden. Daarnaast is het ook een kwestie van feel.

Ook speelt de mensuurlengte van je gitaar mee, bij dezelfde dikte snaren zulje de snaren sterker moeten spannen voor dezelfde toonhoogte. Dus op een Les Paul voelen dezelfde snaren slapper aan dan op een strat.

Ook voor downtunen heb je dikkere snaren nodig voor een fijne snaarspanning, als je bijvoorbeeld zware metal speelt en je je gitaar stemt in bijvoorbeeld B.

Zelf gebruik ik op mn 'strat' 010 en op mn Les Paul 010 heavy bottom, dat betekent dat de lage snaren extra dik zijn, de lage e is een 052, die vind je normaal op 012 setjes.

sjaak1990
6 oktober 2009, 18:57
Tja het is wat je fijn vind, op mijn solo gitaartje en strat 010 op mijn andere gitaar 011. Op de strat misschien ook wel 011 vind op solo gitaar fijn wat dunnere snaren te hebben.
Doel van dikkere snaren is het geluid en gevoel bereiken wat je zoekt. Een dikkere warmere klank betekend ook dat je harder moet werken.