PDA

View Full Version : Buizen versterker aanzetten, wachten met spelen?



ThaBluesBreaker
6 oktober 2009, 17:09
Eigenlijk let ik hier niet zo op. Je versterker aanzetten en 2 minuten ong even wachten tot dat hij is opgewarmd en dan pas spelen. Ipv metteen raggen als je hem aanzet.

Is wachten veeeeel beter voor je buizen, iets beter of maakt het niet zoveel uit?

budje
6 oktober 2009, 17:43
Ik hoor altijd opwarmen is beter. Zelf los ik het simpel op, door het in mijn opbouwtijd te verwerken. Als er geoefend/opgetreden wordt dan sluit ik meteen head en speakers aan, volumes op 0 en en schakel 'm aan. Voordat dan snoeren, pedalen, gitaar en microfoonstandaard zijn opgezet, en iedereen is begroet ben je meestal wel een 10-20 minuten verder, en heb je geen gevoel gehad dat je moest wachten ;)

michi3l
6 oktober 2009, 17:46
Is dit ook het geval als je buizen heb in je preamp?

Chris Winsemius
6 oktober 2009, 17:46
Eigenlijk let ik hier niet zo op. Je versterker aanzetten en 2 minuten ong even wachten tot dat hij is opgewarmd en dan pas spelen. Ipv metteen raggen als je hem aanzet.

Is wachten veeeeel beter voor je buizen, iets beter of maakt het niet zoveel uit?

Het scheelt subtiel wat qua levensduur en sowieso verandert de klank ten positieve als de amp minimaal 30 minuten aanstaat (paar minuten op standby, dan standby aan en dan spelen).

Wat veel belangerijker is: amp niet vervoeren als de buizen nog behoorlijk warm zijn. Even laten afkoelen (10-20 minuten) scheelt waarschijnlijk meer dan "correct standby-knop gebruik".

Negative K3 fan
6 oktober 2009, 18:19
Ik doe het meestal zo: amp op standby, dan gitaar omhangen, inpluggen en stemmen, dan los. Hoeft niet veel langer te duren mi. Vervoeren met afgekoelde buizen is idd een goede tip.

Midwolda
6 oktober 2009, 18:25
Waarom hebben sommige buizenversterkers dan geen standby-knop?
Is zo'n opwarmtijd niet eenvoudig in te bouwen in de elektronika?

Chris Winsemius
6 oktober 2009, 18:35
Waarom hebben sommige buizenversterkers dan geen standby-knop?


Kostprijs, single-ended en/of bij oud/origineel circuit niet aanwezig.


Is zo'n opwarmtijd niet eenvoudig in te bouwen in de elektronika?

Bestaat al (bij wat hifi-amps) maar 'n hoop "gedoe" voor nauwelijks toegevoegde waarde...

sjaak1990
6 oktober 2009, 18:43
Hoe het werkt is al zo vaak gezegd, zou het niet handig zijn als er een sticky komt hiervoor?

cluseau
6 oktober 2009, 19:03
Eigenlijk let ik hier niet zo op. Je versterker aanzetten en 2 minuten ong even wachten tot dat hij is opgewarmd en dan pas spelen. Ipv metteen raggen als je hem aanzet.

Is wachten veeeeel beter voor je buizen, iets beter of maakt het niet zoveel uit?

Dit is een indianen verhaal, buizen zijn net diesels. Hoe eerder ze moeten werken des te eerder zijn ze op bedrijfstemperatuur. Opwarm tijd hoef je niet electronisch te regelen, dit wordt al gedaan door de softstartende opwarming van de kathode omdat deze meestal indirect verhit wordt.

Afkoelen is idd geen verhaaltje. Door de nog lang warm blijvende materialen zijn ze tijdens vervoer zeer gevoelig voor uitzakken van de electroden waarna blijvende sluiting op kan treden.


Frans.

Comfortably Daniel
6 oktober 2009, 19:25
Diesel....hmm....doet me denken aan....voorgloeien. Ja ok, tegenwoordig ook niet meer echt, maar goed.

Ik zet m'n versterker meestal ook als eerste neer en zet 'm aan(stand-by) en bouw daarna de rest op. Zo heeft ie een goeie temperatuur als we kunnen beginnen.

Warme buizen vervoeren is zeer zeker niet goed!

guitarnijboer
6 oktober 2009, 19:59
Er zijn heel wat verhalen in omloop omtrent de stand-by knop op je versterker. De toegevoegde waarde voor de levensduur is echter omstreden. Sommigen beweren dat de buizen langer meegaan of zelfs in kwaliteit verbeteren door de versterker op standby te zetten. Door de standby knop niet te gebruiken zouden er hotspots op de kathode kunnen ontstaan doordat de kathode niet gelijkmatig opwarmt terwijl er al wel een stroom gaat lopen. Persoonlijk geloof ik hier overigens niets van. En dit heeft mij ook nog niemand kunnen aantonen. Ook zouden nog aanwezige lucht moleculen zich beter aan het getter verbinden met de versterker op standby. Dit lijkt me ook onjuist omdat de warmte ontwikkeling juist hoger is met de buis in bedrijf.

Anderen schrijven juist dat de kathode door langdurig gebruik van de standby sneller verontreinigd raakt omdat uitgetreden electronen zonder aangelegde spanning weer terug vallen op de kathode. Dit laatste is overigens aangetoond bij kathodestraal buizen.

Feitelijk is de standby knop enkel bedoeld om het stroomverbruik te verminderen en je versterker stand-by te houden tijdens onderbrekingen waarin hij niet wordt gebruikt. Het idee wat er verder meespeelde is dat de gloeidraad op die manier wordt ontzien. Dit was vroeger, toen buizen nog erg bedrijfszeker waren en een lange levensduur hadden, het meest kwetsbare deel aan een buis. De gloeidraad (denk maar aan een gloeilamp) is het meest kwetsbaar tijdens het inschakelen. Dus meer in en uit schakelen betekent dan meer kans op storingen. Ook hier heb ik trouwens twijvels bij.

De standby knop levert dus enkel wat gebruiksgemak op en je voeding wordt tijdens lange onderbrekingen wat ontzien, verder vrijwel niets. Je zou de versterker tijdens lange onderbrekingen ook gewoon uit kunnen zetten en tijdens korte onderbrekingen gewoon aan kunnen laten.

Er is dan ook geen goede of verkeerde manier van inschakelen bij een buizenversterker. Wat wel zo is is dat wanneer de versterker is uitgerust met buizengelijkrichters de standby knop (vaak) beter gemeden kan worden om de levensduur van de gelijkrichters niet te bekorten. Verder zorgt de standby knop in verserkers met halfgeleiderdiodes ook voor stroompieken in de eindbuizen en elko's.

Wat Chris zegt over de klank klopt. Buizen hebben op standby een beduidend lagere temperatuur dan in bedrijf. De temperatuur stijgt na het inschakelen nog een tijdje door tot deze zich op de bedrijfstemperatuur stabiliseerd. Dan klinkt de versterker het lekkerst.

Conclusie: De standby knop doet niets voor de levensduur van de buizen en zit er vrijwel uitsluitend voor het gemak. Er is geen goede of foute manier van in of uitschakelen bij de doorsnee versterker, maar bij versterkers met gelijkrichters kun je de standby knop beter altijd ingeschakeld laten. (niet gebruiken)

Dat is wat ik er van vind.

ThaBluesBreaker
7 oktober 2009, 01:04
Dit is een indianen verhaal, buizen zijn net diesels. Hoe eerder ze moeten werken des te eerder zijn ze op bedrijfstemperatuur. Opwarm tijd hoef je niet electronisch te regelen, dit wordt al gedaan door de softstartende opwarming van de kathode omdat deze meestal indirect verhit wordt.

Afkoelen is idd geen verhaaltje. Door de nog lang warm blijvende materialen zijn ze tijdens vervoer zeer gevoelig voor uitzakken van de electroden waarna blijvende sluiting op kan treden.


Frans.

Boekje dat bij VOX AC15 zat zei wel dat levensduur langer is wanneer je 3 min wacht todat je gaat spelen. Zo;n flauwekul lijkt het me dan niet?

Pé.
7 oktober 2009, 08:18
Ik was een paar maanden geleden als geluidsdude op een metal festival (Roden) en daar hadden we een grapjurk die van mening was dat zijn versterker MINSTENS (zo werd tegen me geschreeuwd) 10 minuten op standby moet staan... Om af te koelen! Anders konden zijn buizen niet goed afkoelen... :seriousf:


Ik start m'n Bolt 60 meestal ook op tijd op om een beetje op temperatuur te komen, alvorens ik de standby switch omgooi.

Maar nou hoorde ik laatst ook weer iets: Het schijnt dat je geen load aan je amp hoeft te hangen als je hem toch niet van standby af haalt? Ik geloofde het niet helemaal, maar wie weet hier meer over?

guitarnijboer
7 oktober 2009, 10:10
Maar nou hoorde ik laatst ook weer iets: Het schijnt dat je geen load aan je amp hoeft te hangen als je hem toch niet van standby af haalt? Ik geloofde het niet helemaal, maar wie weet hier meer over?

Dit klopt. Natuurlijk moet je dan niet vergeten een speaker aan te sluiten op het moment dat je wilt gaan spelen.

lindstrom
7 oktober 2009, 10:26
Wat nou als je ergens moet spelen en je hebt korte opbouwtijd waardoor je buizenbak geen tijd heeft om te verwarmen. kan het dan kwaad om hem aan te zetten met een dikke jas erover zodat hij sneller warm is omdat dan de luchtroosters "dicht" zijn?

en als ik de verhalen hier zo lees is het dus beter om de amp niet op standby/noch uit te zetten maar om de plug van de gitaarkabel uit de versterker te halen? dan blijft hij beter op temperatuur?

nico verduin
7 oktober 2009, 10:39
Je loopt wel kans dat je de pre-amps naar de filistijnen helpt. Immers. Stel je schakelt gelijk de hoogspanning in. Je gebruikt geen standby EN je gebruikt diode gelijkrichters. Dat betekent dat de volle B+ op alle buizen komt te staan.

De gloeidraden hebben even nodig om op de te warmen. Dus in die periode, loopt er geen stroom. Op de B+ rail staat overal nog de volle spanning omdat er geen spanningsval plaatsvindt over de weerstanden in die rail.
Er zijn amps (bijv. LC DEA200) die bijna 800V op die rail zetten. Gevolg is dat er op de pre-amp 800V (mogelijk ietsje minder) op die anodes komt te staan. De EL34 kan daar tegen, maar ik betwijfel of een ECC83 daar tegen kan. De max rating van de ECC83 (of 12AX7) is 300V. Beetje meer zal vast wel lukken, maar ik zou er geen 800V op knallen.

Met buizengelijkrichters heb je dat probleem eigenlijk niet. Die zijn over het algemeen trager met opwarmen in verhouding tot audio buizen.

superken_nl
7 oktober 2009, 13:21
Even off-topic:

De gloeilampen verdwijnen binnen nu en een paar jaar definitief i.v.m. europese regelgeving. Gaat de productie van buizen(versterkers) hierdoor op termijn ook gevaar lopen?

LaszloVersteeg
7 oktober 2009, 13:47
Hoe het werkt is al zo vaak gezegd, zou het niet handig zijn als er een sticky komt hiervoor?

+1

en tien tekens

nico verduin
7 oktober 2009, 14:04
Even off-topic:

De gloeilampen verdwijnen binnen nu en een paar jaar definitief i.v.m. europese regelgeving. Gaat de productie van buizen(versterkers) hierdoor op termijn ook gevaar lopen?wie weet... ik verwacht het niet. De komst van de led en spaarlamp hebben het uisterven van de gloeilamp bewerkstelligd. ik verwacht nog een led-buis:seriousf: of een spaar-audio buis:seriousf:.
Het is een beetje als het RoHs (loodvrij) verhaal in 2005. Sommige fabrikanten (JJ) zijn overgegaan op loodvrij. Ze moesten wel (EU). Maar voor de rest zijn het er nog niet zoveel. China levert alleen de buisvoeten loodvrij. Of dat voor hun buizen opgaat?

Tim..
7 oktober 2009, 14:11
Even off-topic:

De gloeilampen verdwijnen binnen nu en een paar jaar definitief i.v.m. europese regelgeving. Gaat de productie van buizen(versterkers) hierdoor op termijn ook gevaar lopen?

nee, we krijgen spaarbuizenversterker :D

ontopic:
toen ik mn Vox AC15 kocht werd me verteld dat ik eerst de aan/uit knop moest omzetten, 2 minuutjes wachten, en dan pas de standby knop. Bij het uitzetten natuurlijk andersom..
Maar toen ik vervolgens voor reparatie naar die winkel ging werden ze juist tegelijk geschakeld, dus eerlijk gezegd weet ik het ook niet zeker. Maar zelf wacht ik wel meestal 2 minutjes, ook door middel van eerst versterker aanzetten, dan spullen pakken, en dan pas standy knop.

Baker
7 oktober 2009, 14:41
Waarom zo moeilijk?
het is toch heel simpel?

versterker aan:
1. Power on
2. een minuutje wachten
3. van standby af

versterker uit:
1. op standby
2. meteen power off

Klaar. Einde discussie. ;)

Rutger
7 oktober 2009, 15:00
Wat ik er recent over gelezen heb is dat het inderdaad allemaal spookverhalen (buizen opwarmen, langere levensduur, optimalere werking van de buizen, etc) zijn en dat het gros van de gitaristen maar ook versterkerfabrikanten niet beter weten dan dat het waar is.

De reden waarom ze erop werden gezet, is omdat de elco's die in de vroege buizenamps werden gebruikt vaak niet tegen de piekspanning konden bij inschakelen en er telkens uitknalden. Dat schijnt tegenwoordig bij de huidige kwaliteit elco's niet meer nodig te zijn (behalve in gevallen zoals Nico zegt), dus is een standby knop over het algemeen nutteloos geworden.

Dit...

Waarom zo moeilijk?
het is toch heel simpel?

versterker aan:
1. Power on
2. een minuutje wachten
3. van standby af

versterker uit:
1. op standby
2. meteen power off

Klaar. Einde discussie. ;)

...is over het algemeen dus helemaal niet nodig!

Baker
7 oktober 2009, 15:03
ok, maar bovenstaande methode kost totaal geen moeite,
en waarom zit er dan uberhaubt zo'n knop op? Heb een nieuw model marshall...

guitarnijboer
7 oktober 2009, 15:47
ok, maar bovenstaande methode kost totaal geen moeite,
en waarom zit er dan uberhaubt zo'n knop op? Heb een nieuw model marshall...

Tja, waarom zit er een standby functie op je TV?

Gaat de beeldbuis langer mee? Worden de elco's dan nieuw leven in geblazen tijdens het in standby staan? Gaat het ding gouden munten poepen op standby? Nee, het is gewoon gebruiksgemak! klaar.

Baker
7 oktober 2009, 17:04
Er zit een standby functie op je TV zodat je met je afstandsbediening de TV even uit kan zetten en weer aan. Zo kun je makkelijk de TV eventjes uit en weer aanzetten. Dit is dus niet alleen gebruiksgemak, het heeft een functie.

Het is nu net alsof zo'n standby switch voor jan lul op een buizenbak zit.
En dat geloof ik gewoon niet.

guitarnijboer
7 oktober 2009, 17:29
Er zit een standby functie op je TV zodat je met je afstandsbediening de TV even uit kan zetten en weer aan. Zo kun je makkelijk de TV eventjes uit en weer aanzetten. Dit is dus niet alleen gebruiksgemak, het heeft een functie.



Ja, dit is dus wel gebruiksgemak, je zegt het zelf al. Een funcie van een toepassing kan zijn dat het gewoon meer gebruiksgemak oplevert, dat is toch niet zo raar?

cluseau
7 oktober 2009, 18:45
Zo kun je makkelijk de TV eventjes uit en weer aanzetten. Dit is dus niet alleen gebruiksgemak, het heeft een functie.

Het is nu net alsof zo'n standby switch voor jan lul op een buizenbak zit.
En dat geloof ik gewoon niet.


Ook de standby op je amp heeft een functie en wel deze:
Tijdens pauzes kun je de voedingsspanning van de stroomvretende eindbuizen afhalen dmv de standby switch. Hiermee beperk je de slijtage en het stroomverbruik welke voornamelijk in de eindbuizen en vooral gelijkrichter plaatsvindt. Dit is dus puur de functie van standby. De naam zegt het notabene al. Anders had deze switch wel "softstart" of zo iets geheten.

Nico heeft overigens wel een punt met zijn koude gelijkrichter, maar ik ben van mening dat in zo'n geval de amp niet goed is gecontrueerd. Niet failproef dus. Stel je vergeet even je standbyswitch, dan zou zomaar je preamp de hemel in geblazen worden. Lijkt me niet logisch.

Iedereen mag met dit gegeven doen wat hij wil maar het blijft een indianen verhaal.

Frans.

nico verduin
7 oktober 2009, 18:54
Nico heeft overigens wel een punt met zijn koude gelijkrichter, maar ik ben van mening dat in zo'n geval de amp niet goed is gecontrueerd.Nou dan ken ik er nog wel een paar.... mn uit de NL geschiedenis.....

Baker
7 oktober 2009, 22:32
ok,

dus als ik het goed begrijp, is de enige functie van een standbyknop ook de standby functie. Het laten opwarmen van de buizen alvorens de amp van standby af te halen heeft dus geen enkele zin.

Is iedereen het hier mee eens?

nico verduin
7 oktober 2009, 22:56
Volgens mij een totaal irrelevante vraag. Er zijn verschillende meningen. En een ieder moet voor zichzelf uitmaken wat hij daarmee wil. En btw, er zwerven nog zat amps rond met oude elco's.... Anders hadden de monteurs geen werk meer:seriousf:

Baker
7 oktober 2009, 23:04
ok, laat ik het anders formuleren dan.
Mijn JVM (en andere moderne versterkers) kan ik met een gerust hart gewoon aan en uit zetten zonder de standby knop te gebruiken?

Chris Winsemius
7 oktober 2009, 23:21
ok, laat ik het anders formuleren dan.
Mijn JVM (en andere moderne versterkers) kan ik met een gerust hart gewoon aan en uit zetten zonder de standby knop te gebruiken?

Ik raad nog steeds dit aan:

aanzetten:
eerst power en 'n paar minuten later de standby om
uitzetten:
alles in 1 keer of power kort na standby uit
en dan even wachten met vervoer

Gelijkrichtbuizen geven vaak toch DIRECT spanning af, laatst nog wat tests gedaan en die vertragende vlieger gaat dus niet altijd op.

Bij amps met zeer hoge spanningen (>600V) vind ik het zelf zeer verstandig om niet direct de volle mep op koude buizen te gooien.

guitarnijboer
7 oktober 2009, 23:36
ok,

dus als ik het goed begrijp, is de enige functie van een standbyknop ook de standby functie. Het laten opwarmen van de buizen alvorens de amp van standby af te halen heeft dus geen enkele zin.

Is iedereen het hier mee eens?

Hier ben ik het mee eens. Oude buizenradio's hebben geen standby knop, oude buizentv's ook niet, mijn oude buizenscoop heeft geen standby, etc. Allemaal apparaten die je aanzet en na gebruik weer uitzet. Alleen muzikanten pauseren tussen de sets en kunnen dan de versterker even op standby zetten. Er zijn ook transistorversterkers met standby trouwens. Bijvoorbeeld de Dynacord BS-412 basversterker. Ik vraag me af wat daar zou moeten opwarmen....

cluseau
7 oktober 2009, 23:55
ok, laat ik het anders formuleren dan.
Mijn JVM (en andere moderne versterkers) kan ik met een gerust hart gewoon aan en uit zetten zonder de standby knop te gebruiken?

Interessante discussie he!

Laat ik het dan zo stellen:
Als je bv een jvm aanzet met de standby knop actief (amp is dus niet operationeel) dan is de belasting van de eindbuizen en PI afwezig. Juist dan krijgt de preamp de volle mep omdat de eindtrap in operationele toestand de voeding zou doen inzakken naar een lagere waarde. Deze conditie is dus afwezig in de standby mode. Desondanks ben ik van mening dat die preamp daar best tegen moet kunnen anders is het cirquit ongeschikt voor normaal gebruik.

Conclusie is dat je gerust een jvm zowel op standby als volledig in bedrijf kunt inschakelen, wat je maar wilt.

Verder zie ik in deze discussie veel reacties zoals "ik heb gehoort van de verkoper" of "gelezen op internet dat.......". Ik zou niet zomaar alles geloven wat er geroepen of geschreven wordt zonder onderbouwing.

Deze discussie is gestart met de vraag of je direct na inschakelen kan spelen. Ik durf daar met een gerust hart JA tegen te zeggen. Als je het goed bekijkt moeten de buizen al direct na inschakelen aan het werk. Zij moeten al direct 70% van hun maximale vermogen gaan leveren. Of dit nu wisselstroom of gelijkstroom is maakt voor de warmte ontwikkeling geen fuck uit.

Zoals al eerder opgemerkt mag ieder ermee doen wat hij wil, voor mij is en blijft het een indianen verhaal.

Tot zover mijn mening.....
Frans.

Chris Winsemius
8 oktober 2009, 00:13
@ cluseau:

bij het gros v/d gitaarversterkers zit de standby-schakelaar VOOR de hele voedingslijn. Standby uit is dus ook geen spanning voor de preamp.

cluseau
8 oktober 2009, 07:52
@ cluseau:

bij het gros v/d gitaarversterkers zit de standby-schakelaar VOOR de hele voedingslijn. Standby uit is dus ook geen spanning voor de preamp.

@Chris,

I know, een JVM is hierop een uitzondering, hier wordt de preamp onafhankelijk van de standby switch altijd gevoed. Mijn antwoord was ook gericht op de JVM uit post #31.

Het afschakelen van de hele voedingslijn maakt geen kwalijk verschil. Va0 is 550V voor een ECC... dus die preampjes kunnen dat in koude toestand makkelijk hebben. Maar waar hebben we het eigenlijk over? Het verschil in voedingsspanning bij actief of standby is grofweg 10%, big deal.

We gaan even uit van de situatie die jij schetst, dus een koude brug en standby actief. De enige die dan een opneuker krijgt is de eerste elko en de brug. In geval van inschakelen zonder active standby is het verschil dat de opvolgende elko's ook gaan laden maar wel afhankelijk van de RC tijd, dit kan geen kwaad. Na deze RC tijd staat daar idd de onbelaste voeding maar ook dat is onschuldig. Door de inmiddels opgewarmde preamp zal die voeding snel een paar procent zakken.

Overigens is dit topic gestart met de vraag of je direct mag gaan spelen. Ik heb daar in post #34 een simpele verklaring voor gegeven.

En toch is het voor mij een indianen verhaal.....;)

Frans.

Baker
9 oktober 2009, 08:59
I know, een JVM is hierop een uitzondering, hier wordt de preamp onafhankelijk van de standby switch altijd gevoed.

Klopt! De JVM heeft een line out met speaker simulatie. Met de amp op standby kun je dus gebruik maken van "silent recording". Zelfs zonder een cab te hebben aangesloten. Moet je alleen niet per ongeluk de amp van standby halen tijdens het opnemen ;)

Maar goed, je kunt dus een redelijk moderne amp in de meeste gevallen gewoon aan en uit zetten zonder gebruik te maken van de standby knop. Weer wat geleerd hier.

master99
9 oktober 2009, 12:14
Ik doe het altijd zo met de stand by:

Tijdens het opbouwen zet ik de versterker AAN, en laat de STD. BY nog op UIT staan. Pas als de gig is afgelopen zet ik STD. BY. op AAN.

Altijd lovende kritieken.

RoelTM
9 oktober 2009, 12:41
Wat ik me eigenlijk afvraag, als je de versterker op standby wilt hebben, moet de standby switch dan op 'on' of op 'off'?

Baker
9 oktober 2009, 13:17
Dat vind ik ook altijd erg verwarrend.
Bij mijn JVM is het in ieder geval zo:

Standby off => Geen geluid.
Standby on => wel geluid.

Afhankelijk van hoe je het bekijkt verkeerd om dus.

Chris Winsemius
9 oktober 2009, 13:35
Idd. verwarrend maar al tig jaar zo gedaan....

Ben trouwens 'n JVM aan het modden qua sound (circuit en OT/etc.), de "spanningsklap" naar de preamp toe is ook wel aan te pakken.

the sure thing
9 oktober 2009, 13:50
FF een soortgelijke discussie:

Iemand heeft mij ooit verteld dat TIJDENS het UIT zetten van de buizenamp je niet meer mag gitaarspelen omdat dat slecht zou zijn. Kan hier iemand een reden voor bedenken dat dat zo zou zijn?

soup
9 oktober 2009, 13:52
Waarom stemmen mensen nee?

Je kunt het toch op 2 manieren bekijken.

A:
1 Ik zet hem gewoon aan en hou geen rekening met mogelijke slijtage.
2 Buizen zijn nog niet op temperatuur, sound is nog niet optimaal

B:
1 Ik zet hem aan maar op stand-by en wacht enkele minuten en voorkom
schade
2 De buizen zijn op temperatuur en daarom klinkt deze beter

Baker
9 oktober 2009, 13:56
lees eens terug. Dit is nu net wat ter discussie wordt gesteld.

soup
9 oktober 2009, 14:04
Ik had het meer over de poll, de poll houdt toch enkel rekening met slijtage?

Baker
9 oktober 2009, 14:05
oh ok......

Chris Winsemius
9 oktober 2009, 14:13
FF een soortgelijke discussie:

Iemand heeft mij ooit verteld dat TIJDENS het UIT zetten van de buizenamp je niet meer mag gitaarspelen omdat dat slecht zou zijn. Kan hier iemand een reden voor bedenken dat dat zo zou zijn?

Ik zie daar geen probleem in...

Als je doorspeelt na het uitzetten "speel je de elko's IETSJE meer leeg" wat bij werkzaamheden weleens handig is voor de techneut (ontladen met weerstand is trouwens veel veiliger).

Polls: vul ik nooit in. ;)

cluseau
9 oktober 2009, 14:51
FF een soortgelijke discussie:

Iemand heeft mij ooit verteld dat TIJDENS het UIT zetten van de buizenamp je niet meer mag gitaarspelen omdat dat slecht zou zijn. Kan hier iemand een reden voor bedenken dat dat zo zou zijn?

Iemand heeft de kok horen fluiten maar weet niet waar de lepel hangt.

Frans.

TimmU
9 oktober 2009, 15:17
IEMAND kent zijn spreekwoorden hier niet...


Een fluitende klok ? :seriousf:

Baker
9 oktober 2009, 15:30
met een lepel ook :seriousf:

TimmU
9 oktober 2009, 15:32
Whuahaha dat had ik nog niet eens gezien! Gegehe, de slechtste flame ever~!!!!!

FruscianteFan
9 oktober 2009, 15:42
Ik snap de poll niet. Optie 1: het is bewezen dat A; optie 2: het is plausibel dat A. Waar is de optie dat het verhaal onzin is?

Baker
9 oktober 2009, 15:44
Klopt, had ik ook al gezien. Verkeerde interpretatie van het woord plausibel schat ik in. We zijn weer lekker taalkundig bezig hier.... :(

cluseau
9 oktober 2009, 18:30
IEMAND kent zijn spreekwoorden hier niet...


Een fluitende klok ? :seriousf:

Kom op jongens.....geen gevoel voor humor?

BTW er staat KOK en niet KLOK, toch wel een verschil he?

Frans.

the sure thing
9 oktober 2009, 20:39
Kom op jongens.....geen gevoel voor humor?

BTW er staat KOK en niet KLOK, toch wel een verschil he?

Frans.He Frans, is het gezellig daarboven in je hoofd? :) :seriousf:

hugo123
10 oktober 2009, 00:48
Maar, het is dus wel handig om gewoon voor de zekerheid, de standby knop wel te gebruiken.. Of niet?

BTW, 1600'ste post!!

FruscianteFan
10 oktober 2009, 01:06
ben ik ff blij dat de blues junior geen standbijknop heeft. Gewoon aanzetten, stemmen enzo, klaar. Soms moet-ie wel goed op temperatuur komen, maar dan kun je wel gewoon spelen.

Baker
10 oktober 2009, 08:35
Maar, het is dus wel handig om gewoon voor de zekerheid, de standby knop wel te gebruiken.. Of niet?

BTW, 1600'ste post!!

Als je een normale, redelijk moderne versterker hebt heeft dat geen enkele zin.
Dat is de conclusie van dit topic.

hugo123
10 oktober 2009, 15:14
OK! Nog een vraag, heb net mijn nieuwe versterker gekocht:) Kan het kwaad om onder het spelen de standby knop best vaak aan en uit te zetten, dus als je ff een pedaaltje wisselt, of gewoon ff je slide pakt?

RoelTM
10 oktober 2009, 15:21
OK! Nog een vraag, heb net mijn nieuwe versterker gekocht:) Kan het kwaad om onder het spelen de standby knop best vaak aan en uit te zetten, dus als je ff een pedaaltje wisselt, of gewoon ff je slide pakt?
Waarom zou je 'm op Stand-by zetten als je een slide pakt?

Volgens mij kan dat wat jij noemt best zonder de amp op standby te zetten.
Of het kwaad kan als je het wel doet weet ik niet.

ThaBluesBreaker
10 oktober 2009, 21:50
Ik snap de poll niet. Optie 1: het is bewezen dat A; optie 2: het is plausibel dat A. Waar is de optie dat het verhaal onzin is?

Geen plausibel verhaal moet het zijn, foutje :sssh:

Braindead
11 oktober 2009, 21:44
Ik zou geen jassen over je amp gooien. Voor hetzelfde geld doe je dat eens en komt er iets tussen, vergeet je je top en wordt ie veel te heet.


Wat nou als je ergens moet spelen en je hebt korte opbouwtijd waardoor je buizenbak geen tijd heeft om te verwarmen. kan het dan kwaad om hem aan te zetten met een dikke jas erover zodat hij sneller warm is omdat dan de luchtroosters "dicht" zijn?

en als ik de verhalen hier zo lees is het dus beter om de amp niet op standby/noch uit te zetten maar om de plug van de gitaarkabel uit de versterker te halen? dan blijft hij beter op temperatuur?

Ibanez666
11 oktober 2009, 21:49
Even off-topic:

De gloeilampen verdwijnen binnen nu en een paar jaar definitief i.v.m. europese regelgeving. Gaat de productie van buizen(versterkers) hierdoor op termijn ook gevaar lopen?

Ik ben voorbereid, heb 1 voorversterkerbuisje omgeruild voor een fetron

-laurens-
14 oktober 2009, 23:42
Voor de mensen die vinden dat de standby functie zinloos is: waarom wordt die opwarmprocedure dan aangeraden in elke handleiding die ik tot nu toe heb gelezen (verschillende modellen van Marshall, Engl en Mesa Boogie)? Allemaal hebben ze het over de levensduur van de buizen. Ik ben geen techneut, maar ik denk wel dat ze zoiets met een reden vermelden.

Baker
14 oktober 2009, 23:54
hmm,
wel een goede vraag eigenlijk.

Volgens sommigen in dit topic staat er dus volledig foutieve informatie in die handleidingen.

In de handleiding van mijn JVM staat het volgende:

7. After waiting a couple of minutes, engage the
STANDBY switch. Leaving the amp on ‘Standby’
for a period allows the valves to come up to
their correct operating temperature. In order to
prolong valve life, the STANDBY switch should
also be used to turn the amplifier on and off
during breaks in a performance.


Het is maar net hoe je het leest natuurlijk. Maar er staat niet dat je buizen minder lang meegaan als je meteen de power on zet. Er staat wel dat je gedurende pauzes de amp op standby kunt zetten, zodat je buizen langer meegaan, en dat is correct.

cluseau
15 oktober 2009, 09:35
Het is maar net hoe je het leest natuurlijk. Maar er staat niet dat je buizen minder lang meegaan als je meteen de power on zet. Er staat wel dat je gedurende pauzes de amp op standby kunt zetten, zodat je buizen langer meegaan, en dat is correct.

Helemaal correct naar mijn idee, een reden zou kunnen zijn dat.....

Bij bepaalde amps de gelijkrichter uitgevoerd is als koude gelijkrichter dwz geen gelijkrichtbuis. Zo'n koude gelijkrichter is direct operationeel en de voeding geeft dus ook direct spanning af welke door de nog koude buizen onbelast is waardoor de spanning hoger uitkomt dan in belaste toestand. In die gevallen zou het kunnen dat buizen en elko's de hogere spanning even te verwerken krijgen. Toch ben ik van mening dat de schakeling niet goed is gedementioneerd als dat een probleem zou veroorzaken. De constructeur is dan bewust verkeerd bezig en dat kan ik me niet voorstellen.

Frans.