PDA

View Full Version : Actie Nylonsnarige gitaar



Kahuna
6 oktober 2009, 15:31
Ik heb een hele tijd niet op mijn nylonsnaar gespeeld en vandaag heb ik haar weer eens erbij gepkt.

Nu heeft deze gitaar volgens mij een nogal hoge actie, met de schuifmaat kwam ik bij de 12e fret uit op 4,5 mm boven de fret. Is hier iets aan te verstellen bij een nylonsnarige gitaar?

Buzz
6 oktober 2009, 15:58
Jazeker, brugzadel eruit halen en wat bijvijlen. Liefst aan de onderkant. Nog beter om met de onderkant over een schuurpapiertje over een vlakke onderkant heen te schuren. Twee mm afschuren is 1 mm aktieverschiel.
Succes!

Kahuna
6 oktober 2009, 16:02
Jazeker, brugzadel eruit halen en wat bijvijlen. Liefst aan de onderkant. Nog beter om met de onderkant over een schuurpapiertje over een vlakke onderkant heen te schuren. Twee mm afschuren is 1 mm aktieverschiel.
Succes!

Tnx voor je tip. Klinkt erg logisch, dat ik daar zelf niet op gekomen ben, haha. Ik ken het alleen bij m'n elektrische gitaar en daar is het een kwestie van schroefjes afstellen enzo.

Maar ik wil natuurlijk een zo laag mogelijke actie zonder fretbuzz. Hoe pak ik dit het beste aan? want als ik een paar keer bijvijl, controleer en opeens fretbuzz hebt, dan ben ik dus te ver gegaan. en er weer een stukje bijschuren gaat lastig....

freddy
6 oktober 2009, 16:38
Veel zal afhangen hoe recht de nek van je gitaar is,kijk even goed of je geen knik opmerkt bij het overgaan naar de body.
Hoe rechter de nek is hoe lager je actie kan zijn zonder fretbuzz, dus hij mag ook niet overdreven hol of bol staan, dat laatste is helemaal niet gewenst.
Kijk ook even naar de snaarhoogte bij de topkam,als dit goed is speelt het ook een stuk makkelijker, 4,5 mm bij de 12de fret is wel wat aan de hoge kant.
Bedenk wel dat de actie van een nylonsnarige wat hoger mag zijn dan een steelstring,je zal erg voorzichtig te werk moeten gaan beetje afschuren en dan weer proberen enz.
Als de nek van goed kwaliteit is moet een actie tussen 2,5 mm en 3 mm zeker mogelijk zijn,sucses!!

LaurentB
6 oktober 2009, 16:45
Tnx voor je tip. Klinkt erg logisch, dat ik daar zelf niet op gekomen ben, haha. Ik ken het alleen bij m'n elektrische gitaar en daar is het een kwestie van schroefjes afstellen enzo.

Maar ik wil natuurlijk een zo laag mogelijke actie zonder fretbuzz. Hoe pak ik dit het beste aan? want als ik een paar keer bijvijl, controleer en opeens fretbuzz hebt, dan ben ik dus te ver gegaan. en er weer een stukje bijschuren gaat lastig....

Precies. Maar als je te ver schuurt is dat helemaal geen ramp, want een ander zadel kun je gewoon los krijgen voor een paar euro, dus dan bestel je gewoon een andere.

Een andere manier van werken is gelijk al een andere (en dan b.v gelijk een van been) te bestellen en die op maat te schuren, met je huidige als uitgangspunt.

Git Aar
6 oktober 2009, 21:44
Als de nek van goed kwaliteit is moet een actie tussen 2,5 mm en 3 mm zeker mogelijk zijn,sucses!!

Volgens mij is een actie van 4,5 mm prachtig, en 2,5 wel erg weinig voor nylon.

psluijter
7 oktober 2009, 14:00
Ik heb het even nagemeten op mijn goed spelende Admira spaanse gitaar: 4,5 mm. Ik zou er verder niet aan gaan zitten kloten

Buzz
7 oktober 2009, 15:25
4.5 mm is redelijk hoog, ook voor een nylosnaar. probeer 'em te verlagen tot 3.5 zou ik zeggen.
Let ook eens op de hoogte bij de topkam. Ook daar is grote winst te behalen wat betreft bespeelbaarheid.

Kahuna
7 oktober 2009, 15:54
4.5 mm is redelijk hoog, ook voor een nylosnaar. probeer 'em te verlagen tot 3.5 zou ik zeggen.
Let ook eens op de hoogte bij de topkam. Ook daar is grote winst te behalen wat betreft bespeelbaarheid.

Ik heb nog eens met een kritisch oog naar de hals gekeken. De nek zelf is 100% kaarsrecht (dus ook niet een klein beetje hol) en het lijkt erop dat de hals in z'n geheel iets achterover gekomen is in de loop der tijd.

Ik zal eens een brugzadel bestellen en wat vijlen. Als het niets wordt, moet ik gewoon harder werken met spelen ;)