PDA

View Full Version : Blackstar HT-5 vragen



Aeonis
6 oktober 2009, 09:47
Ik heb gisteren een Blackstar HT-5 binnen gekregen en heb hier 2 vragen over:

Klopt het dat de versterker weinig volume geeft door een koptelefoon? Als ik een koptelefoon gebruik (dmv de emulated line out) moet ik 't volume voluit draaien en dan nog is 't volume niet om over naar huis te schrijven..

Ik las bij reviews dat humm/buzzing/hiss bijna niet waar te nemen is bij deze versterker (ze zeggen dat het een perfecte studio-amp is), echter als ik em op 't overdrive kanaal heb en verder ga dan 12 uur is 't wel degelijk waar te nemen, erg goed zelfs.. de versterker voluit zetten op 't overdrive kanaal is nu geeneens een optie, zo hard gaat ie brommen.
(Let op: heb geen effecten aangesloten, gebruik cordial kabels met neutrik pluggen en de versterker is aangesloten op een geaard stopcontact)

Zijn deze 2 dingen normaal bij deze versterker of is er iets mis met de mijne en moet ik hem terugsturen?

Alvast bedankt!

deefke666
6 oktober 2009, 09:56
hallo, ik heb die ht5 ook sinds vorige week...
ik ben daar eigelijk heel tevreden over,
maar ik speel nooit met een koptelefoon dus daar kan ik niet over meepraten.

ik heb weinig of geen last van brom,humm enz (hangt ervan af welke gitaar ik gebruik)

misschien ligt het aan een niet geaard stopkontakt of zo

grtz d

Aeonis
6 oktober 2009, 10:11
Bedankt voor je reactie! Heb je ook geen last van brommen als je de versterker op het overdrive kanaal zet en dan op hoog volume? Want dan is er waarschijnlijk iets mis met de mijne :/

deefke666
6 oktober 2009, 10:17
als ik de gain redelijk ver (boven twaalf uur) zet en het volume volledig open heb ik wel wat brom ja, vooral met single coils..... maar ik denk dat die mate van brom wel normaal is....
als je echt veel bijgeluiden hebt zou ik er wel eens naar laten kijken misschien

schizo910
6 oktober 2009, 11:26
Ik kan het volume op mijne met een koptelefoon echt niet vol open draaien zonder dat mijn oren gaan bloeden. Van overdreven ruis of brom heb ik ook geen last. Logisch dat er meer bijgeluiden zijn als je de gain opendraait, maar nee, ik heb er niet meer last van dan je zou verwachten...

deefke666
6 oktober 2009, 11:41
volgens mij is dat met een koptelefoon altijd het geval....
dat doe ik zowiezo nooit....
geluid is toch nooit echt goed met een koptelefoon vind ik

sjaak1990
6 oktober 2009, 12:08
Geaard stopcontact, tv/monitor/gedimde lampen enzenz, singlecoils, slechte kabels enzenz. Niet elke koptelefoon is even efficient, heb je een andere geprobeerd?

Aeonis
6 oktober 2009, 14:25
Ik zal inderdaad ff een andere koptelefoon proberen vanavond :).. enneh, ik maak wel ff een filmpje van 't gebrom, post ik hier ook wel ff, hebben jullie een beter idee van wat ik bedoel

Magic Bean
6 oktober 2009, 23:42
Als mijn vriendin TV kijkt heb ik ook zo'n vervelende Hz-brom. Ook adapters e.d. van pedaaltjes kunnen brommen.

Verder; geaard stopcontact, geshielde gitaar en humbuckers zorgen over het algemeen voor stilte tussen akkoorden.

Ook is het aan te raden om een V1 voorgeselecteerde 12AX7 of ECC83 buis te kopen. Die zijn altijd stiller dan gewone buizen.

Aeonis
8 oktober 2009, 09:23
Ik heb een andere koptelefoon gebruikt en die ging inderdaad een stuk harder :) Hoef nie meer aan de knoppen van de versterker te draaien om het volume voor mn koptelefoon aan te passen, dus dat zit wel goed.

Wat het brommen betreft zal ik em vandaag eerst eens even op een andere plek neerzetten zonder aangesloten effecten etc.. en zonder apparatuur in de buurt.
Zijn er hier mensen die hun blackstar trouwens gemod hebben? Of buizen vervangen etc... zo ja, hoe bevalt dit?

Magic Bean
8 oktober 2009, 14:52
Ik heb een andere koptelefoon gebruikt en die ging inderdaad een stuk harder :) Hoef nie meer aan de knoppen van de versterker te draaien om het volume voor mn koptelefoon aan te passen, dus dat zit wel goed.

Wat het brommen betreft zal ik em vandaag eerst eens even op een andere plek neerzetten zonder aangesloten effecten etc.. en zonder apparatuur in de buurt.
Zijn er hier mensen die hun blackstar trouwens gemod hebben? Of buizen vervangen etc... zo ja, hoe bevalt dit?

Ik heb de pre-amp vervangen door een Tung Sol V1. Superstil en lekker vet geluid.
De eindbuis wil ik ook nog vervangen. Zat hiervoor te kijken naar een JJ 12BH7.

Het leuke van de blackstar is dat je hem voor relatief weinig geld kan volladen met NOS buizen :-)

Dit lijkt me een erg leuke: http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=1_2_184&products_id=4004

Weet iemand of ik hem na vervanging opnieuw moet (laten) biassen?

Aeonis
8 oktober 2009, 15:36
Hmm weenie of zo'n NOS buis het clean kanaal ten goede komt :P

Ik heb liever een mod die em wat stiller maakt en meer clean headroom geeft, als ik meer gain wil kan dat wel met stompboxjes :)

sjaak1990
8 oktober 2009, 16:31
Hmm weenie of zo'n NOS buis het clean kanaal ten goede komt :P

Ik heb liever een mod die em wat stiller maakt en meer clean headroom geeft, als ik meer gain wil kan dat wel met stompboxjes :)

Ten eerste een NOS buis zal over het algemeen toch een stuk beter klinken dan een nieuwe buis, dus het zou zeker het cleane kanaal ten goede komen.

Meer clean headroom--> een ecc81 erin. Een v1 buis is stiller (ik raad geen tung sol aan want ik vind ze toch wel erg onbetrouwbaar maar wel lekker qua klank), NOS meestal ook. Een mod die hem stiller maakt lijkt me apart.

sjaak1990
8 oktober 2009, 16:34
Ik heb de pre-amp vervangen door een Tung Sol V1. Superstil en lekker vet geluid.
De eindbuis wil ik ook nog vervangen. Zat hiervoor te kijken naar een JJ 12BH7.

Het leuke van de blackstar is dat je hem voor relatief weinig geld kan volladen met NOS buizen :-)

Dit lijkt me een erg leuke: http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=1_2_184&products_id=4004

Weet iemand of ik hem na vervanging opnieuw moet (laten) biassen?

Ik heb een RCA 12bz7 in verschillende amps in de preamp gebruikt en dat klinkt heeeel open, helder en fel, amps werden wel minder clean. Zit er geen 12bz7 in de poweramp?

Aeonis
8 oktober 2009, 17:29
Ten eerste een NOS buis zal over het algemeen toch een stuk beter klinken dan een nieuwe buis, dus het zou zeker het cleane kanaal ten goede komen.

Meer clean headroom--> een ecc81 erin. Een v1 buis is stiller (ik raad geen tung sol aan want ik vind ze toch wel erg onbetrouwbaar maar wel lekker qua klank), NOS meestal ook. Een mod die hem stiller maakt lijkt me apart.

Ik verwees meer naar de NOS buis die de poster voor me in de link meegaf.. 30% meer gain staat er in de beschrijving, dus daar zal het clean kanaal niet cleaner van worden :)

Een NOS ecc81 lijkt je een goeie optie voor de blackstar? En kan ik zo'n buis er gewoon uitklikken en de andere buis er in? As simple as that, of......? Nog nooit zoiets gedaan, dus heb er nog weinig/geen verstand van..


De Blackstar HT-5 heeft stock de volgende buizen: 1x Sovtek ECC83, 1x Electroharmonix 12BH7

sjaak1990
9 oktober 2009, 12:00
Ik verwees meer naar de NOS buis die de poster voor me in de link meegaf.. 30% meer gain staat er in de beschrijving, dus daar zal het clean kanaal niet cleaner van worden :)

Een NOS ecc81 lijkt je een goeie optie voor de blackstar? En kan ik zo'n buis er gewoon uitklikken en de andere buis er in? As simple as that, of......? Nog nooit zoiets gedaan, dus heb er nog weinig/geen verstand van..


De Blackstar HT-5 heeft stock de volgende buizen: 1x Sovtek ECC83, 1x Electroharmonix 12BH7

Met een 12bz7 is hij vast niet clean meer te krijgen. Een ecc81 kan er zo in, moet geen NOS zijn hoor :) alleen NOS klinkt over het algemeen (veel) beter. Buisje kan je er zo uithalen en nieuwe erin, wel met beleid natuurlijk.

Aeonis
9 oktober 2009, 14:29
Heb totaal geen verstand van buizen dus zal trial and error worden :)

Ik ga denk ik deze maar eens proberen: http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=1_2_184&products_id=1019, nog goedkoop ook :) Verder heb ik niks nodig om de buis te vervangen?

En hoe zit het met de biassing?

Aeonis
9 oktober 2009, 16:37
Ik las overigens net het volgende in een faq van tonefactory:


Meest gangbaar voor de preamp/voorversterker:

ECC83 – 12AX7
ECC82 – 12AU7
ECC81 – 12AT7

Preampbuizen van het type 12at7 en 12au7 kun je probleemloos vervangen door buizen van het type 12ax7. Andersom kan het tot problemen komen.

Ik vervang een 12AX7 (ECC83) voor een 12AT7 (ECC81), dat kan tot problemen komen?

guitaraddict
9 oktober 2009, 20:37
Denk er wel aan dat dit buizen zijn die langer zijn dan de gewone 12ax7's en dus een grotere interne structuur hebben ( plates= anodes zijn langer ) en daar door ook gemakkelijker microfonisch kunnen zijn of worden !

Ze hebben eigenlijk andere anode weerstanden nodig ( de helft van bv 100 K)
Maar de prijs is niet hoog , misschien gewoon proberen.

En het bereik waarover het geluid clean was zal kleiner worden, eerder breakup .

Alf

Aeonis
12 oktober 2009, 13:16
Denk er wel aan dat dit buizen zijn die langer zijn dan de gewone 12ax7's en dus een grotere interne structuur hebben ( plates= anodes zijn langer ) en daar door ook gemakkelijker microfonisch kunnen zijn of worden !

Ze hebben eigenlijk andere anode weerstanden nodig ( de helft van bv 100 K)
Maar de prijs is niet hoog , misschien gewoon proberen.

En het bereik waarover het geluid clean was zal kleiner worden, eerder breakup .

Alf

Eerder breakup? Ecc81's zijn toch een stuk cleaner dan ecc83's?

Magic Bean
12 oktober 2009, 17:48
Met een 12bz7 is hij vast niet clean meer te krijgen.

Maar daar geef ik niets om :D. Als hij maar net n beetje meer drive heeft. (semi-)clean maak ik dan wel met mn volumeknop en aanslag.