PDA

View Full Version : Some gear questions...



Firebird
6 oktober 2009, 00:19
Ik werk nu sinds maart voor een erg leuk bandje als monitormixer, veel spelen in allerlei zaaltjes en festivals. Ik heb in principe 5 of 6 monitor groepen plus een stereo in-ear set voor de lead-vocaal.

Alle spullen (denk aan 8-kanaals DI-strip voor toetsen, Sennheiser IEM-setje e.d.) worden geregeld via Purple. Nu is er helaas geen budget meer voor bijvoorbeeld een galmpje voor de in-ears.

Nu zit ik dus al een tijdje te zoeken naar een leuk galmpje en een parametrische EQ om de oortjes wat mooier mee te maken. Aangezien m'n in ears ook al onderweg zijn heb ik ongeveer een budget van 5-600 euro. De volgende dingen ben ik al tegengekomen en - hoewel natuurlijk nog niet gehoord - m'n aandacht getrokken hebben;

- TC Electronics M350: dual engine, dus zowel galmpjes als echo/delay e.d.
- Behringer T1951 Equalizer: lekker uitgebreid en benieuwd naar wat de buisjes doen

Daarnaast viel mijn oog nog op de TL Audio Ivory, maar die ligt eigenlijk buiten mijn budget.

Graag zou ik van jullie willen weten of jullie ervaringen hebben met deze apparaten en of jullie zelf nog suggesties/tips hebben? Dank!

Roman
6 oktober 2009, 08:35
ben zelf erg gecharmeerd van de TC spullen, heb zelf ook een dual engine fx proc (ben ff type kwijt, zit al meer dan een jaar in doos ivm verherbouwing studio)

Voor in-ear hoef je niet hele hoge kwaliteit zou ik zeggen. Behringer zou dan zelfs een optie zijn. TC en Behringer zit, iig budgetair, nogal een verschil in.

Heb je geen EQ op je zang spoor dan?

Speeddemon
6 oktober 2009, 12:17
@Firebird; ik zou dan naar een TC M-One (XL) kijken. 2e hands al gauw te vinden voor 250-300 euro. Die zie je bij veel PA bedrijven in het rack zitten (en je wordt er -denk ik- iets serieuzer mee genomen dan met de M350....)

Firebird
6 oktober 2009, 15:36
Bedankt voor de reacties!

@ Roman:
Ik heb inderdaad ook al gekeken bij Behringer, maar ik zou graag de fx-unit ook voor andere doeleinden willen gebruiken (als ik ooit eens FoH ga doen b.v.) dus het mag wel een (kwalitatief) goed apparaat zijn.

Ik heb op mijn lead-vocaal (condensator, daarom gesplit, 1 voor IEM en 1 voor de wedges) inderdaad een EQ, maar daarmee kan ik niet de algehele klank van de IEM veranderen. Persoonlijk vind ik een parametrische EQ fijner dan een grafische.

@ Speeddemon:
Natuurlijk, de alom bekende M-one. Die gaat zeker op het lijstje!

Verder iemand any thoughts met betrekking tot de EQ?

Speeddemon
6 oktober 2009, 19:16
Verder iemand any thoughts met betrekking tot de EQ?
Ik heb de T1952 Tube Composer (dus uit dezelfde serie als de EQ), en die buisjes werken op een 'low-plate' voltage, met gele/amber-kleurige LEDjes erachter, die het idee wekken dat de buisjes staan te gloeien.
M.a.w., JA, het doet wat met je klank. NEE, het doet niet wat een dure, echte buizen-preamp doet (of hoort te doen).
En ik weet het, het spul ziet er ook best verleidelijk uit, maar het blijft Behringer. En behalve de oude Composers (MDX2100, directe kopie van een Drawmer comp!) en de gates, wordt Behringer meestal toch redelijk verafschuwd door menig PA technicus.
Toen ik net met m'n homestudiootje begon, was m'n eerste gedachte ook om hele racks vol te stouwen met Behringer Tube-spul; maar gelukkig is dat 'feest' nooit doorgegaan. Die Tube Composer doet z'n ding goed op m'n drumcomputers en de gate en peak limiter, die erin zitten, zijn erg praktisch.
Maar op zang (ooit geprobeerd op een jazz-zangeres) ruist ie te veel.
Als dat een indicatie is trouwens, denk ik dat die Para-EQ ook te veel zal ruisen op in-ears...

Firebird
6 oktober 2009, 21:16
Thnx! Hier heb ik wat aan!
Wat ik nog wel even wil benadrukken (wellicht niet duidelijk genoeg uitgelegd in m'n beginpost), op de In-Ears van de lead-vocaal maak ik altijd een complete mix van de band. Dat is drums, bas, 2x gitaar (ook beide acoustisch), een shitload aan toetsen, 3x backing vocals en daarboven op de lead vocaal. Vandaar dat ik een parametrische EQ wil gaan gebruiken om de 'overall sound' van de IEM wat aan te passen.

Han S
6 oktober 2009, 21:36
Ik begrijp eigenlijk niet waarom je per se een parametrische EQ wilt en over hoeveel banden wil je die dan? Met of zonder vari Q? Ik vind een grafische EQ veel overzichtelijker en voor jouw doel uitstekend geschikt, je ziet letterlijk aan de stand van de schuifjes wat je doet.

Met een parametrische EQ kun je extreme dingen doen, maar dat is voor jouw doel niet nodig.

Firebird
6 oktober 2009, 21:48
Wat ik vooral merk dat ik in het laag en in het hoog nog wel eens aanpassingen maak. Ik denk dat ik aan 4 of 5 banden wel genoeg heb, vandaar dat ik voor mijn gevoel genoeg heb aan een parametrische EQ. Vari-Q vind ik persoonlijk wel zo fijn.

Ik ben het met je eens dat je met een parametrische EQ extreme dingen kunt doen, maar kun je dat met een grafische ook niet? Het gaat puur om finetunen en ik denk persoonlijk dat een parametrische EQ daar meer voor geschikt is dan een grafisch. Maar das persoonlijk natuurlijk! :-)

Speeddemon
6 oktober 2009, 21:59
Firebird, ik denk dat Han z'n grootste punt 'overzicht en gebruiksgemak' is.

Als je vaak met hetzelfde setje op pad gaat, onthoud je op een gegeven moment de 'golf' van je schuifjes bij een grafische EQ. Bij parametrisch moet je echt alle frequenties en gain-standen gaan onthouden.

Overigens, ik weet niet in hoeverre ze ruisen of niet, maar misschien dat een oude Urei 537 of 539 wat voor je is, als EQ. Klark Teknik DN360 zou helemaal mooi zijn, maar die doen 2e hands toch al gauw 600 euro.