PDA

View Full Version : Schaller "Hannes-Bridge". Iemand?



Jilles
5 oktober 2009, 21:44
Hallo allemaal,

Zoals sommige misschien wel weten ben ik op het moment met een zelfbouw bezig, en heb ik nog wat twijfels over de brug die erop komt. Nu is mijn oog o.a gevallen op de Hannes bridge van Schaller, om twee redenen:
-het is een lage brug, met 53mm string spacing.
-hij is bij thomann in mat-chroom te bestellen, wat helaas niet voor alle andere hardware van Schaller opgaat.

Dit dingetje is echter wel aan de prijzige kant. Daarbij heb ik geen idee of de sterke verhalen die ze bij Schaller vertellen ook daadwerkelijk waar zijn. Op internet zijn de meningen erg positief, maar soms lees je dat het teflon/graph-tec teveel tone wegneemt.

Heeft er iemand ook maar enige ervaring met deze brug?

Groeten,
Jilles

Kakihara
5 oktober 2009, 21:47
Grizzly heeft die brug gebruikt voor zijn zelfbouw (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=106373) dacht ik

Marcel61
6 oktober 2009, 00:26
Het reclame verhaal lijkt wat vreemd. Jarenlang verkoopt Schaller de zgn 3-D brug met een bepaalde visie: alle zadels van deze 3-D brug worden door een schroef - die zijwaards zit - bij elkaar geknepen - "voor een goed contact met de grondplaat en daardoor een beter koppeling en dus doorgave van de energie en toon" zo luid het verhaal.

Nu is het bij de Hannes brug juist 180 graden andersom. Hier zijn juist alle zadels appart van elkaar "wat een beter toon doorgave van elke individuele snaar moet bewerksteligen zonder dat de ene snaar de andere stoort" :???: ...maar goed.

Ik heb zadels van Grafiet op m'n USA Strat (tremolo) en heb mijn topzadel daarna moeten vervangen voor een stalen LSR nut om het originele Strat geluid weer wat terug te krijgen. Zadels van Grafiet hebben inderdaad een eigen klank karakter, en daar moet je wel van houden.

Het heeft zijn voor en tegen: De Hannes kan net de brug zijn die je zoekt, snaren breken minder gauw en deze brug heeft geen uitstekende delen - lijkt comfortabel. Het inbouwen word tamelijk omslachtig; er moeten 2 lange bouten dwars door de body en dus moet je gaten boren en aan de achterkant moet je dan uitsparingen uitfresen voor de koppen van deze 2 bouten, en voor een plaat die de snaren houd (zie foto). Dit moet heel precies gebeuren, anders zal de mensuur niet goed zijn. Op de Schaller site word je daarbij geholpen.


http://i455.photobucket.com/albums/qq271/marceldam/SchallerHannes.jpg

Jilles
6 oktober 2009, 10:13
Tsja dat frezen is natuurlijk geen probleem als je toch al een body zelf maakt, frezen doe je dan toch al genoeg. Maar het gaat mij dus echt om de kwaliteit van dat ding. Als ik 120 Eypo uitgeef aan een brug, wil ik wel even weten of het wat is. Ik zal Grizzly eens een PM sturen voor wat meer informatie omtrent de bespeelbaarheid, gebruikersgemak, en toon van dat ding.