PDA

View Full Version : Hoe pakken jullie je bass vast?



Rhinus
4 april 2003, 13:46
Ik was net een filmpje van Kiss aan het bekijken. Ik vind Kiss namelijk gaaf, maar oke. Die bassist heeft dus echt heel anders zijn bas vast als ik. Hij knijpt dingen af met z'n duim. Ik dus nooit. Dus, hoe doen jullie 't? Duim achterop fretboard of ook gebruiken voor afknijpen? Wat is slimmer etc.

Hopelijk kunnen jullie helpen :smile:.

MikeDirnt
4 april 2003, 13:58
Ik gebruik mijn duim nooit voor het fretten. Misschien speelt die bassist van kiss op een manier waarbij je je duim wel moet gebruiken. Ik weet het niet, ik gebruik hem zelf dus niet. De duim geeft bij mij de tegendruk tegen de achterkant van de hals.

Easy Rider
4 april 2003, 14:42
Je kan beide doen. Dat afknijpen met de duim is zover ik weet een Jimi Hendrix techniek, die kon dat heel makkelijk omdat ie van die enorme handen had.
Het een is niet slimmer dan de ander. Als je grote handen hebt, en dan vooral lange middenhandsbeentjes (met lange vingers zoals ik ben je er nog niet) is dat afknijpen met de duim wel relaxt, dan is het gewoon een extra vinger. Als je niet zulke grote handen hebt moet je je hand te veel draaien om je duim op het fretboard te krijgen en hebben je vingers niet zo'n groot bereik meer.
Derhalve gebruik ik mijn duim nooit om snaren te fretten.
Wat wel slim is is om van houding/techniek te wisselen.
Ik hou als ik geen ingewikkelde dingen moet/wil doen m'n hals vast als een gitarist (aangezien ik dat ook wel eens speel) dus ehm.. hoe leg ik dit uit... dat je duim bovenop je hals ligt en je alleen met de laatste twee kootjes van je vingers boven het fretboard speelt. Waarbij ik trouwens wel met m'n duim de E-snaar demp.
Dit is wel een relaxt voor je schouder, aangezien je arm dan aan je duim hangt zeg maar. Als het dan nodig is ga ik weer in de 'Pastorius' houding, alsof je een klassieke gitaar bespeelt zeg maar. Waarschijnlijk zoals je het leert als je les hebt.

EZ

basswasp
4 april 2003, 16:11
Het kan beide...

zelf ben ik niet zo'n fan van het fretten met m'n duim, omdat voor de rest van m'n vingers het bereik dan afneemt. Wel gebruik ik m'n duim veel tijdens het slappen waarbij ik dan de E- en A-snaar soms afdemp.

Chris Wolstenholme
4 april 2003, 16:49
ik doe het netjes volgens het boekje :smile:

niels_r
4 april 2003, 17:33
Gewoon met de duim op het midden van de hals. Je hebt zo het grootste bereik en je kan soepeltjes spelen. Soms inderdaad de duim gebruiken om de E te dempen, maar er mee fretten??

Niels

Wouter J
4 april 2003, 22:34
Gene Simmons van Kiss bespeelt zijn bassen zoals een gitarist speelt. Zijn baslijnen zijn simpel zodat hij kan bassen en zingen tegelijk.

Wat zijn houding betreft, Gene heeft van die metalen kappen over de brug van zijn bas waar hij de muis van zijn hand oplegt en dan de snaren met een plektrum aanslaat. Dit doet hij voor twee redenen: Gene zweert bij knalled laag maar omdat hij bij de brug speelt heeft hij toch die agressieve power. De tweede reden is omdat gene bij bassen met een kleine vorm zweert (met uitzondering van zijn bijl bassen natuurlijk) zodat hij veel bewegingsvrijheid heeft, die kleine bodies resulteren wel in een onbalans van het instrument dus moet hij compenseren door met zijn rechter hand de body omlaag te drukken.

Gene is heus niet de enige die dit doet, Nikki Sixx (Motley Crue) en Duff Mackagan (Guns N Roses) spelen ook zo.

bassopotmus
5 april 2003, 11:22
Ik speel op eigenlijk een normale manier, duim achter op de neck..4 vingertjes fretten..
Soms probeer ik wel een rare dingen uit, voor de show, maar dat klink ruk..

skabouter
5 april 2003, 14:35
voor echte (ska/jazz) lines zet ik mijn duim in het midden van de hals, zodat het bereik van mijn vingers zo groot mogelijk is.

maar voor slappen gebruik ik mijn duim wel eens om te dempen ja. maar niet echt vaak.
meestal mijn duim wel keurig achter de hals

Rhinus
5 april 2003, 18:53
Oke, dan doe ik 't goed. :smile:

Ik heb trouwens geprobeert om 'op z'n gitaar' te bassen. Maar daar zijn mijn handen dus echt veeels te klein voor.

Ruud
5 april 2003, 19:45
Meestal met de duim opt midden van de hals,maar soms ook effe comfortabel grijpen in de makkelijke stukkies (meer met de muis van je hand achter op de nek)

BB
5 april 2003, 19:58
grote mens = lange armen = grote vingers = bas meeeega laag hangen zodat uw beide armen volledig gestrekt zijn.

http://www.geocities.com/SunsetStrip/Venue/2618/Nirvana/krist2.jpg
http://www.inutero.de/bilder/chris/19.jpg
http://hem.passagen.se/cobain1/Krist3.jpg

Rhinus
5 april 2003, 20:15
Dat haal ik nčt niet.

wannabefieldy
5 april 2003, 21:48
eey... die foto... is dat niet die gozer van nirvana???
naja...
uh...ik hang alleen me bass laag als ik narvana nummers enzo ga spelen... ben verder niet extreem groot... ik heb wel grote handen... :grin:
maar oke.. meestal als ik ga slappen dan block ik me b snaaar ermee... maar ik fret niet met me duim///
kannik wel :grin:
maar meestal zit ie recht.. uh..loodrecht op me hals... of gewoon in het midden.. zoals een jazz klant dat doet...
het boeit me allemaal niet zo... van me leraar moet ie op die jazz houding... maar ik ken met grote handen zelfs zonder dat te doen met me wijsvinger naar pink 5 fretten pakken, dus dat maakt niet zo veel uit :grin:

basswasp
6 april 2003, 10:28
Op 2003-04-05 19:58, schreef BB:
grote mens = lange armen = grote vingers = bas meeeega laag hangen zodat uw beide armen volledig gestrekt zijn.

http://www.geocities.com/SunsetStrip/Venue/2618/Nirvana/krist2.jpg
http://www.inutero.de/bilder/chris/19.jpg
http://hem.passagen.se/cobain1/Krist3.jpg



Volgens mij heb je echt een bereik van 2 fretten zo... Als hij z'n bas hoger zou hangen dan kan hij toch veel beter spelen? Al is hij nog zo lang...

niels_r
6 april 2003, 12:48
Maar als je bas zo hoog hangt, ziet het er niet stoer uit!! en daar gaat het toch om??







NOT!!!!

Rhinus
6 april 2003, 17:45
Ik heb alleen nog maar bas gespeelt zittend. Eigelijk is dat wel zielig :grin:.

Easy Rider
6 april 2003, 18:03
Hoezo zielig?

EZ

bassopotmus
6 april 2003, 18:14
Die kerel van Nirvana vind ik zielig, man hang em toch normaal..Niemand kan me overtuigen dat dat relaxend speelt, das instant RSI

BB
6 april 2003, 18:44
Die kerel speelt toch altijd heel relaxed. Gewoon grote handen en lange vingers en er is geen probleem. Ik vind lager hangen in ieder geval gemakkelijker spelen dan hoger. 't Is maar wat je gewoon bent en wat je zelf het gemakkelijkste vindt ...

dikkie dik
6 april 2003, 18:47
wat je gewend bent, bb. niet gewoon.

ik heb em het liefst ook zo laag hangen net als novoselic, maar met slappen is het fijner als je em hoger hebt, anders krijg je idd een rsi aan je pols.

Laus
6 april 2003, 19:08
krist heeft het talent om geniale loopjes te spelen terwijl je je afvraagt of tie wel beweegt met zn hand (check videos). En hij heeft zn gitaar zo debiel laag hangen... wel stoer ok.

Zelf hou ik van het beste van 2 werelden.

J.V.S.
6 april 2003, 22:01
ik zit altijd neer als ik bas, ik snap niet waarom ik een riem heb, misschien voor als die uit men handen valt :grin: ma gewoon ik zit liever, worden men been niet moe, is niet zo slecht voor je nek, en speelt gemakkelijker, en je zit lekker neer !!! theeft dus alleen maar voordelen, buiten dat je dan niet zit rond te springen en de coole uithangt ... kvind het nog iets mysterieus hebben, zo neerzittend op een krukje... tis zo relaxer, en gemakkerlijk om te concentreren.

voor de rest ik speel men 3 onderste snaren met men middelvinger en men wijsvinger en de bovenste met de duim. anders heb ik te snel pijn in men polsen. Lang leve het zittend basssen :smile:

JvS

Ruud
6 april 2003, 22:23
Tja, ik ben voorstander van lage bas, zo laag mogelijk en toch je loopjes en ladders nog lekker kunnen spelen...(rechterarm net niet gestrekt in mijn geval)

bassopotmus
6 april 2003, 22:32
Naja ik ben dus eiamnd die altijd staat, ook bij het oefenen, zo af en toe eens. Ik kan me gewoon lekker in de muziek mee gaan, beetje springen en bangen, whatever.

Ook loop ik graag, ff naar de gitarist wat zeggen ff bij em staan te spelen, gewoon relaxend op de benen

Easy Rider
6 april 2003, 23:04
Tja, volgens mij speelt niemand zo relaxt als Kris Novoselic... die maakt zich echt nergens druk om...
Bovendien was ie altijd strontlazarus en dus voelde hij eventuele kramp toch niet. :grin:
En om nou te zeggen dat hij hele technische stuff speelde...

Zelf vind ik zitten ook wel lekker, wordt je niet zo moe van, ontlast nek en schouders... Maar staan is ook wel fijn, zeker als je een beetje lekkere muziek aan het jammen bent!
Het maakt mij eigenlijk niet zoveel uit.
En m'n bass hangt zo op Pastorius/Wooten/Miller hoogte, zo op de heup zeg maar. Funk it up!

EZ