PDA

View Full Version : Bas spelen op elektrische gitaar



Portel
5 oktober 2009, 16:36
Ik heb dus sinds kort een bandje met 3 gitaristen (lees hier meer (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=2166361#post2166361))
Maar we hebben geen bassist.

Nu dacht ik, dan kan een van de gitaristen misschien bas spelen.
Maar om dan helemaal een basgitaar aan te schaffen wordt een beetje duur.

Gitaar en Bas zijn hetzelfde gestemd (EADG(Be)) dus moet het kunnen.
Bas speel je eigenlijk door te snaren van onder te plukken (zeg ik dat goed?)
Maar sommigen bassisten spelen bas zoals een elektrische gitaar (klik (http://paul.mccartneytickets.org/img/artist/paulmccartney.jpg))

Nu klinkt een bas natuurlijk anders dan een elektrische gitaar,
Dus vroeg ik me af hoe je een elektrische gitaar zoveel mogelijk als een bas laat klinken.
Wat ik zelf al bedacht:

- Treble laag
- Bass omhoog
- Rythem-pickup (Les Paul)
- Tone-knop op 0
- Volume wat zachter

Denken jullie dat dit gaat werken?
En hebben jullie anders nog opmerkingen/tips?

B.v.d.
Roy,

budje
5 oktober 2009, 16:42
Dan zal ik hier ook even antwoorden. Ik denk dat het maar matig gaat werken, je zal de karakteristieke "dreun" van de basgitaar wel missen. Maar waar een wil is is een weg!


edit: en oh ja, wat bedoel je nou precies met die foto van ome Paul?

arcane
5 oktober 2009, 17:04
Ik ben bang dat het niet echt lekker gaat klinken.
Je kunt wel veel hoog wegdraaien, en veel laag indraaien. maar het frequentiegebied van een basgitaar is toch wel heel anders.

Je zou hooguit kunnen gaan werken met een octaver, maar echt zuiver zal dat niet gaan klinken, bovendien zullen je speakers het ook niet zo leuk vinden vermoed ik. die zijn niet echt voor lage tonen gemaakt.

Portel
5 oktober 2009, 18:14
Dan zal ik hier ook even antwoorden. Ik denk dat het maar matig gaat werken, je zal de karakteristieke "dreun" van de basgitaar wel missen. Maar waar een wil is is een weg!


edit: en oh ja, wat bedoel je nou precies met die foto van ome Paul?

Nou, normaal heb je je duim op je element of op de body van je bas,
En speel je vanaf boven,

Paul speelt vanaf de zijkant (zoals een normale gitaar),
Hand op brug en dan vanaf de zijkant snaren plukken.

Waarschijnlijk speelt hij dan met plectrum, want zonder plectrum kan ik zo niet lekker bassen.

xyqtt
5 oktober 2009, 18:34
een octaver gebruiken. Maar wat dacht je ervan om een bassist te gaan zoeken? Er lopen er meer dan genoeg rond.

Portel
7 oktober 2009, 16:48
Maar omdat we 3 gitaristen hebben, hebben we dan 4 mensen met een gitaar-achtig ding op het podium staan.

budje
7 oktober 2009, 17:03
3 van deze? variatie genoeg!

http://www.kyowashokai.co.jp/piture/dneck4_6_lbmf.gif

of een contrabassist

of gewoon accepteren dat er een 4e gitaarding bijkomt (zie iron maiden, lynyrd skynyrd, the eagles, en heel veel country

of laat de toetsenist een "the doors" functie oefenen

of neem een dj die baspartijen samplet

of

of

of

budje
7 oktober 2009, 17:04
oh ja:

Of doe gewoon wat al duizenden beginnende bands voor jullie hebben gedaan: dwing de slechtste gitarist om bas te gaan spelen of schop hem eruit!

xyqtt
7 oktober 2009, 17:18
Tsjah. Een mooi squiertje kopen voor 150 euro tweedehands. Je hebt oefenruimte neem ik aan? Dus daar staat wel een mooi basversterkertje. En neem beurten om bas te spelen. Als alle 3 de gitaristen 50 euro neer leggen is het niet al te dure optie. En als een van de gitaristen niet wil, dan si die sowieso ongemotiveerd om de badn wat te laten worden. Er komt vanzef wel 1 van de gitaristen die bassen leuker vind dan gitaren.

vincent136
7 oktober 2009, 19:59
Ik help je gelijk maar uit je (rare) droom. Dit kan niet.

Meen je nu echt serieus dat je wilt gaan bassen op een gitaar en dat dit als een bas kan klinken? Neem jezelf even serieus. Wat doet een basgitaar? Juist, basnoten weergeven. Wat doet een gitaar? Mid's en hoog weergeven.

Je moet als bassist een basis leggen. Een Les Paul waar je veel laag in draait en alle treble uithaalt (ook een misverstand dat een basgitaar geen treble heeft overigens) wordt een grote blubbersound. Blijft niets van over en gaat alleen maar kut klinken.

Ga nou eens goed nadenken en bedenk je eens wat een bassist is. Volgens mij weet je niet eens goed wat de rol van een bassist is, en toch speel je in een 'bandje'. Klinkt negatief allemaal, maar wat je nu allemaal stelt ('een bas is te duur', bla bla) slaat nergens op.

Portel
7 oktober 2009, 22:18
Als we met zijn 3en een bas kopen,
En de band raakt uit elkaar, wat gebeurt er dan met de bas?

We hebben een oefenruimte, maar het is geen 'echte' oefenruimte.
Het is gewoon een ruimte waarin we oefenen.
Oorspronkelijk bedoeld als gehandicapten-verenigings-clubhuis.
Er staan dus geen instrumenten, versterkers, microfoons en dergelijke.

Zolang we geen bassist hebben proberen we het gewoon zonder of laten we een gitarist de baslijnen spelen.
De slechtste gitarist heeft zojuist aangegeven bas best chill te vinden, dus waarschijnlijk is die bereidt af en toe de 'bas' te spelen.

Portel
8 oktober 2009, 14:16
Ik help je gelijk maar uit je (rare) droom. Dit kan niet.

Meen je nu echt serieus dat je wilt gaan bassen op een gitaar en dat dit als een bas kan klinken? Neem jezelf even serieus. Wat doet een basgitaar? Juist, basnoten weergeven. Wat doet een gitaar? Mid's en hoog weergeven.

Je moet als bassist een basis leggen. Een Les Paul waar je veel laag in draait en alle treble uithaalt (ook een misverstand dat een basgitaar geen treble heeft overigens) wordt een grote blubbersound. Blijft niets van over en gaat alleen maar kut klinken.

Ga nou eens goed nadenken en bedenk je eens wat een bassist is. Volgens mij weet je niet eens goed wat de rol van een bassist is, en toch speel je in een 'bandje'. Klinkt negatief allemaal, maar wat je nu allemaal stelt ('een bas is te duur', bla bla) slaat nergens op.

Ik heb het geprobeerd; clean kanaal, geen treble, weinig mid en veel bas.
Lukt niet echt, inderdaad.

Rock Bottom
8 oktober 2009, 16:36
Als we met zijn 3en een bas kopen,
En de band raakt uit elkaar, wat gebeurt er dan met de bas?

We hebben een oefenruimte, maar het is geen 'echte' oefenruimte.
Het is gewoon een ruimte waarin we oefenen.
Oorspronkelijk bedoeld als gehandicapten-verenigings-clubhuis.
Er staan dus geen instrumenten, versterkers, microfoons en dergelijke.

Zolang we geen bassist hebben proberen we het gewoon zonder of laten we een gitarist de baslijnen spelen.
De slechtste gitarist heeft zojuist aangegeven bas best chill te vinden, dus waarschijnlijk is die bereidt af en toe de 'bas' te spelen.

Nou laat die slechtste josti zijn boel op marktplaats zetten en ruilen tegen bassgear of verkopen en op mp een leuk budget bassetje uitzoeken.
Klaar is band.

Maroon
8 oktober 2009, 16:45
Mijns inziens een slechte optie: drie gitaristen. Ik ben ook van origine gitarist en ben nu al voor een geruime tijd bassist in de band. Niet omdat ik de slechtste gitarist van de band ben - in tegendeel-, maar omdat ik andere muzikanten graag ruimte geef én omdat het bespelen van de basgitaar echt een verrijking is, in plaats van een degradatie van je kunnen.

Gewoon een bassist introduceren dus. Octaver klinkt even leuk maar niet voor altijd. Investeer in jezelf en in een basgitaar dus! :ok:

Blend
8 oktober 2009, 18:07
Woeeehaa, de slechtste gitarist gaat bassen.. Beter de beste gitarist die de overstapt maakt op bas.. Waarom denken mensen altijd dat bassen zo simpel is? Een bevriende gitarist denkt ook zo. 'Ooh, dan speel ik toch ff bas in op m'n eigen opname!', ja hoor, maar ik heb 'm nog nooit een goede baslijn horen spelen ;)

Hebben jullie een toetsenist? Die kan ook gewoon met z'n keyboard bas spelen. Of hij koopt een klein keyboarde erbij (1 octaaf) waarmee je de bas kan pingelen.

Of gewoon idd een DJ die wat sampelt, of een laptop, of een bassist zoeken, of weetikveel wat.

Of ga gewoon muziek maken anders..

Henkie spenkie
8 oktober 2009, 19:59
Tsja, het hangt er helemaal vanaf wat je wilt met een band. Ben je een stel vrienden en wil je alleen maar lol maken in een oefenhok, ga je gang, doe wat je niet kunt laten.

Wil je wat meer serieus en ook gaan optreden, dan moet je niet een band beginnen met: dit zijn mijn vrienden en ze moeten allemaal iets spelen, maar je moet jezelf afvragen wat voor de muziek nodig is. In mijn ogen is 3 gitaristen dan altijd 1 teveel, en 2 gitaristen in veel gevallen ook, omdat ze elkaar niet aanvullen maar alleen in de weg gaan zitten.

Als het probleem is dat je 3 gitaristen hebt, moet je dat probleem oplossen en dat is eigenlijk heel simpel, 1 gitarist moet weg.

Mis je de lage tonen of de groove van een bas, dan moet je een bassist nemen.

Verder lijkt een basgitaar in praktijk absoluut niet op een gitaar! En ik word echt dood moe van alle mensen die dat denken eerlijk gezegd! Alleen omdat de stemming het zelfde is en het uiterlijk enigzins van elkaar weg hebben betekend niet dat het t zelfde is. Een contra bas is tenslotte ook geen viool en een accordeon is geen piano.

De techniek van basgitaar en gitaar zijn totaal verschillend, de invulling van de muziek is totaal verschillen, het geluid is totaal verschillend. Dat kun je wel gaan nabootsen, maar alleen als "leuk" effect en niet omdat je een bas wilt immiteren. Verder heb ik veel gitaristen bas horen "spelen" maar zelden 1 goed. Vaak komt het toch neer op de noten die ze op gitaar spelen op bas spelen, maar het is nooit strak, bijna nooit een lekkere baslijn die kracht bijzet of goed de baspositie invult.

Watte?
16 oktober 2009, 18:03
Ik dacht dat "the equals (http://www.youtube.com/watch?v=_IGn0C-fk6Y)" in de jaren 60 ook zonder basgitaar speelden.....
nog mogelijkheden....orgel (http://www.youtube.com/watch?v=Rdh8jA7vsiM) speelt bas ( orgel waar spreek ik nu nog over) :soinnocent:

Ook mogelijk is dikkere snaren zetten.

vincent136
16 oktober 2009, 21:56
'de slechste gitarist'. Een bassist is een stuk belangrijker dan een gitarist, vriend. Zonder bassisten kunnen gitaristen niet schitteren op het podium.

denblommme
16 oktober 2009, 22:10
zoek een bassist of leer het zelf :speed:

mrweird
16 oktober 2009, 23:53
Bij 't restantje van m'n eerste bandje waar ik nog wel 's mee jam doe ik 't ook. Ik heb een patch gemaakt op m'n GT6 met de octaver (noot een octaaf lager laten horen en de originele noot weglaten) en beetje EQ, als ik heel netjes speel gaat 't redelijk. 't klink wel een beetje bij trombone achtig.

Dit doe ik echter enkel bij nummers waar ik of m'n broer echt ook gitaar moeten spelen. En dat hier en daar een basnootje toch wel nodig is. We hebben ook een bas staan en dat klinkt toch echt veel beter. Een echte Encore precision bas voor nog geen 100 euri over een antieke Avora bas versterker die ook goedkoop was.. Dus duur hoeft 't niet te zijn.

Simonvanwijk
17 oktober 2009, 15:23
Deed me meteen denken aan:

http://www.youtube.com/watch?v=JmS9EeycKRY

Daar speelt de bassist op een gitaar, met een octaver.

Dus het kan.

kenx
17 oktober 2009, 15:45
Maar het klinkt echt niet als bas, neem dat van mij aan... Is dit na een heel topic nu nog niet duidelijk?! Het KAN, maar het is hét niet...

acousticmats
17 oktober 2009, 18:03
koop een goeiekoop basje voor 120 euro ofzo, kost geen geld, wordt niet over gezaagd, en speelt... bas

en als je je nu al afvraagt hoe het gaat zitten met het verdelen van de instrumenten als je split ben je verkeerd bezig als beginnende groep (':

hoe het binnenstromend geld gaat verdeeld worden lijkt me een veel intressanter topic (':

Watte?
17 oktober 2009, 20:22
dit (http://www.youtube.com/watch?v=Tix2nI46pT8)is met een ( soort van) bas gespeeld :gitarist:
of is het een ( soort van) gitaar (http://nl.wikipedia.org/wiki/Baritongitaar)?

vincent136
17 oktober 2009, 21:51
Het is gewoon een gitaar die wat lager staat gestemd. Het is en blijft een gitaar

elendaeril
18 oktober 2009, 04:03
Maar het klinkt echt niet als bas, neem dat van mij aan... Is dit na een heel topic nu nog niet duidelijk?! Het KAN, maar het is hét niet...
Het geluid van een Octaver is niet zomaar een klankvervormer, het is een volledige Synth-produced klank... Pure nep dus...

Daarbij is het simpel: Als een gitaar ook geschikt zou zijn voor bas... Waarom heeft men dan in de volledige geschiedenis van de basgitaar een compleet andere ontwikkeling in de configuratie gemaakt die het ding zo verschillend van een gitaar maakt...

Net zo min kun je van een gitaar een ukelele of een luit maken... Teveel verschil in bouw en eigenschappen...
Een roeispaan ervan maken is simpeler... ;)

Henkie spenkie
18 oktober 2009, 12:20
Het wordt een beetje onzinnig zo, het blijkt dus gewoon dat je met allerlei effecten wel wat meer bas uit je gitaar kan krijgen, maar het wordt nooit een bas. Het kan in sommige bands heel leuk klinken, maar niet het zelfde.

En als het probleem dan toch is dat er niet genoeg geld is voor een basgitaar, hoef je ook niet op de proppen te komen met een effectje hier of daar, dan ben je goed koper uit met een basgitaar:ok: