PDA

View Full Version : 3 Gitaristen in band



Portel
5 oktober 2009, 16:31
Ik heb sinds kort een bandje en we hebben 3 gitaristen een drummer en een keyboardist.

We zijn van plan Classic Rock en van alles wat daarbij hoort te spelen:
- The Beatles
- Pink Floyd
- Queen
- The Rolling Stones
- E.L.O
- Oasis

Ik ben een van de gitaristen en ben ook uitgeroepen tot zanger.
Denken jullie dat dit kan werken?
Pink Floyd en Queen hadden namelijk maar 1 gitarist (David Gilmour, Brian May)

De meeste bands hebben 2 gitaristen, dat hoef ik jullie denk ik niet te vertellen.
Slag- en sologitarist.
Wij hebben dus variërend 2 sologitaristen of 2 slaggitaristen.
Zou dat werken?

Ik ben ook bereid af en toe mijn gitaar weg te zetten zodat ik gewoon zanger ben, en we 2 gitaristen hebben.

budje
5 oktober 2009, 16:33
Zou dat werken?

Ik ben ook bereid af en toe mijn gitaar weg te zetten zodat ik gewoon zanger ben, en we 2 gitaristen hebben.

Ik denk dat dat al het grote antwoord is! En een bas?

Portel
5 oktober 2009, 16:37
Ik denk dat dat al het grote antwoord is! En een bas?

Ja, maar ik ben gitarist,
maar ik ben niet de allerbeste zanger, dus wil ik wel kunnen gitaren.

Over het gebrek aan bassist: Klik (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=2166372),

budje
5 oktober 2009, 16:43
Ja, maar ik ben gitarist,
maar ik ben niet de allerbeste zanger, dus wil ik wel kunnen gitaren.

Over het gebrek aan bassist: Klik (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=2166372),

~Je zei toch af en toe je gitaar wegzetten. In sommige nummers zal het een overkill worden, dan zet je je gitaar weg of uit.

Jedeel
5 oktober 2009, 17:22
Wij hebben dus variërend 2 sologitaristen of 2 slaggitaristen.
Zou dat werken?


Als je bv beide slagpartijen laat variëren, eentje open akkoorden, de ander barre (hoger) op de hals, dan kan dat nog best leuk gaan klinken.

Fistfunk
5 oktober 2009, 17:57
3 gitaristen en een toetsenist..

Mijn ervaring is dat je elkaar enorm in de weg gaat zitten. Je gaat in elkaars register spelen, mensen willen solo's, partijen moeten kloppen, etc.
Het is mogelijk en je kan er heel erg mooie/ingewikkelde dingen mee doen, maar dan moet je heel open kunnen communiceren en je partijen echt goed op elkaar afstemmen. Niet dat er 3 in G-dorisch spelen en de ander gewoon mineur bezig is, dat soort dingetjes.

Geoffrey
5 oktober 2009, 18:27
Wij hebben dus variërend 2 sologitaristen of 2 slaggitaristen.
Zou dat werken?

Tuurlijk kan dit werken: http://www.youtube.com/watch?v=-o9tj-xH1qU :soinnocent:

Thiez
5 oktober 2009, 18:48
iets meer in jou stijl als vorige post
http://www.youtube.com/watch?v=sHQ_aTjXObs

TimoSomers
5 oktober 2009, 18:51
3 gitaristen EN een toetsenist?
Ik denk dat je elkaar sowieso in de weg gaat zitten.
Je moet dan heel je partijen op elkaar afstemmen, uberstrak spelen en loepzuiver gestemd staan. (3 gitaren waarvan er 1 vals is, is au).
En dan nog lijkt het mij heel modderig worden, zeker in de stijl die je wil gaan spelen.

Thiez
5 oktober 2009, 18:53
denk dat het wel mee valt. het is de softere rock. Als je het net als lynyrd skynyrd doet. 2 gitaristen die de basis spelen en 1 die er wat lead doorheen gooit. Moet goed te doen zijn. en dan zou ik de toetsenist een beetje de baslijn laten aanvullen.

Barkeepert
5 oktober 2009, 19:32
Of zoals de Stones het doen, dat er eentje (Bij de Stones is dat dan Mick) akoestisch meespeelt. Dan voegt het ook wat toe aan het geluid.

Portel
5 oktober 2009, 21:21
Ja, we zijn ook van plan om eentje elektrisch slag te laten spelen,
Eentje akoestische slag en een lead.

Als voorbeeld laat ik vaak vallen: Crosby, Stills & Nash.
En soms doet Neil Young ook mee.

Die hebben ook 4 gitaristen, en meestal kruipt Graham Nash of Neil Young dan nog achter de piano/keyboard.
Maar ik heb ook een DVD van ze, daar spelen ze met zijn 4'en.
En nog een achtergrondband (bas, drums en piano)

Jedeel
5 oktober 2009, 23:43
Die hebben ook 4 gitaristen, en meestal kruipt Graham Nash of Neil Young dan nog achter de piano/keyboard.
Maar ik heb ook een DVD van ze, daar spelen ze met zijn 4'en.


En als je goed oplet, dan zal je zien dat de gitaristen de akkoorden in verschillende liggingen op de hals spelen.
Daarmee verrijkken/verbreden ze het toonbereik en speel je niet met meerderen het zelfde.

ThaBluesBreaker
6 oktober 2009, 01:13
Hoi ik ben ervarings deskundige. In 1 van de 2 bandjes waar ik in speel hebben we ook drie gitaristen. Het is een luxe probleem.

Band bestaat uit 3 gitaristen, 1 toetsenist, drummer bas en zang.

Als je met z'n drieën bent moet je als gitarist extra opletten wat je doet. In de andere band ben de enige gitarist en kan ik doen wat ik wil zonder iemand in de weg te zitten of rommelig te gaan klinken.

Vaak gaat het zo:

1: Akoustisch, (Open) akkoorden
2: Elektrisch, Akkoorden of achtergrond partij, percussief/funky. Kleine details die het geheel voller een mooier maken.
3: Elektrisch, lead partij.

En je moet genoegen nemen met een partij die misschien niet zo heel bijzonder is of dat niet heel veel is. Uiteindelijk gaat het om het eindproduct en niet wat iedereen opzich speelt.

Dus gouden tip: Less is more!:ok:

Portel
6 oktober 2009, 07:39
Less is misschien wel more,

Maar het is vrij moeilijk om een gitarist eruit te zetten.
Ik kan mezelf er niet uitzetten, want dan heb ik geen band meer.
De andere gitarist is een goede lead-gitarist, dus als we die eruit zetten is onze band niets meer
De andere gitarist stelt zich vrij ongeïnteresseerd op in de oefenruimte (gitaart niet, zit de hele tijd te SMSen) maar... die heeft de oefenruimte geregeld (waar we gratis onbeperkt in mogen)

Dus als we die eruit zetten, zijn we de oefenruimte kwijt.

TimoSomers
6 oktober 2009, 07:46
Less is misschien wel more,

Maar het is vrij moeilijk om een gitarist eruit te zetten.
Ik kan mezelf er niet uitzetten, want dan heb ik geen band meer.
De andere gitarist is een goede lead-gitarist, dus als we die eruit zetten is onze band niets meer
De andere gitarist stelt zich vrij ongeïnteresseerd op in de oefenruimte (gitaart niet, zit de hele tijd te SMSen) maar... die heeft de oefenruimte geregeld (waar we gratis onbeperkt in mogen)

Dus als we die eruit zetten, zijn we de oefenruimte kwijt.

Dat bedoelt 'ie niet, hij bedoelt less is more qua spelen.

Jedeel
6 oktober 2009, 09:48
Dat bedoelt 'ie niet, hij bedoelt less is more qua spelen.
Ofwel.... de kunst van het weglaten!

edje kadetje
6 oktober 2009, 10:20
Less is misschien wel more,

Maar het is vrij moeilijk om een gitarist eruit te zetten.
Ik kan mezelf er niet uitzetten, want dan heb ik geen band meer.
De andere gitarist is een goede lead-gitarist, dus als we die eruit zetten is onze band niets meer
De andere gitarist stelt zich vrij ongeïnteresseerd op in de oefenruimte (gitaart niet, zit de hele tijd te SMSen) maar... die heeft de oefenruimte geregeld (waar we gratis onbeperkt in mogen)

Dus als we die eruit zetten, zijn we de oefenruimte kwijt.

ik hoop niet voor je dat die gozert gitaarnet ook frequenteert.

Portel
6 oktober 2009, 16:25
De leadgitarist wel, maar is niet actief.
De andere gitarist niet

edje kadetje
6 oktober 2009, 16:43
De leadgitarist wel, maar is niet actief.
De andere gitarist niet
en iets serieuzer. Is het handig om iemand in de band te hebben/houden, alleen omdat hij de oefenruimte regelt?

ThaBluesBreaker
6 oktober 2009, 16:45
en iets serieuzer. Is het handig om iemand in de band te hebben/houden, alleen omdat hij de oefenruimte regelt?

Lijkt me inderdaad niet een strak plan. Ik zou gewoon zelf achter een oefenruimte aangaan en hem vriendelijk verzoeken te vertrekken.

mrweird
6 oktober 2009, 17:17
Bij iron maiden doen ze 't ook.. Moet lukken. Oppassen voor gitaristen ego's :D
Ik persoonlijk zou toch in 't kader van gezellie met z'n allen muziek maken een bas pakken.

Barkeepert
6 oktober 2009, 19:40
en iets serieuzer. Is het handig om iemand in de band te hebben/houden, alleen omdat hij de oefenruimte regelt?
Bill Wyman zat in eerste instantie ook alleen maar bij de Stones omdat hij mooie versterkers had staan...:seriousf:

Swaag
6 oktober 2009, 21:52
Waargebeurd: Popjournalist vraagt aan Bill Wyman hoe vaak hij oefent. Reactie van Bill: Oefenen? Hoezo? Ik speel toch in de Stones?

ontopic: pak ook eens een DVD van Pearl Jam, die spelen ook heel wat met 3 gitaren.

bat
7 oktober 2009, 15:05
Bij iron maiden doen ze 't ook.. Moet lukken. Oppassen voor gitaristen ego's :D
Ik persoonlijk zou toch in 't kader van gezellie met z'n allen muziek maken een bas pakken.
Euh, ja. Met een hoog 'één gitarist teveel' gehalte, naar mijn smaak. Maar dat kan ook misplaatste nostalgie zijn.

Als die knakker van de oefenruimte niks toevoegt los van de oefenruimte... Gewoon een nieuw gitaarsnoer geven (of een draadloze installatie). je weet wel, een geruisloze. Zo eentje die ervoor zorgt dat er geen geluid uit zijn versterker komt...

Geoffrey
7 oktober 2009, 16:25
en iets serieuzer. Is het handig om iemand in de band te hebben/houden, alleen omdat hij de oefenruimte regelt?

Nope!!!
Waarom zou je dat doen?

Portel
7 oktober 2009, 16:54
en iets serieuzer. Is het handig om iemand in de band te hebben/houden, alleen omdat hij de oefenruimte regelt?

Nou, da's best handig.
Anders hebben we namelijk geen gratis oefenruimte waar we onbeperkt in kunnen.

Die gitarist speelt ook een heel klein beetje keyboard, en voor het 'nummer' dat we samen hebben 'geschreven' kan die dan Xylofoon spelen (want dat zit in dat nummer).

Dus die kan overige instrumenten bespelen als we echt niets kunnen met die 3e gitarist.

Geoffrey
7 oktober 2009, 16:59
Problem solved then...

BamBuFan1
7 oktober 2009, 17:39
De andere gitarist stelt zich vrij ongeïnteresseerd op in de oefenruimte (gitaart niet, zit de hele tijd te SMSen) maar... die heeft de oefenruimte geregeld (waar we gratis onbeperkt in mogen)

Dus als we die eruit zetten, zijn we de oefenruimte kwijt.

Je kunt natuurlijk altijd nog bij de drummer thuis gaan oefenen. Diens ouders zijn de teringherrie inmiddels wel gewend.