PDA

View Full Version : Onderhoud gitaar



johndoe
5 oktober 2009, 13:14
Ik las ergens dat je 1x in het jaar de fretboard moet schoonmaken met citroen olie om witte uitslag op mijn fretboard te voorkomen.

Ook ving ik ergens op dat van tijd tot tijd de potmeters vervangen moeten worden.


Mijn vraag aan de experts hier:

Hoe zorg ik ervoor dat mijn gitaar optimaal in shape blijft? Waar moet ik allemaal op letten en
Hoe kan ik mogelijke issues in de toekomst voorkomen?

lindstrom
5 oktober 2009, 13:17
Potmeters pas vervangen als deze gaan "kraken" enzo. sowieso kan het geen kwaad om bij budget gitaren de pots te vervangen voor goede pots.

verder doe ik eens in de 6 maanden mijn toets reinigen met glassex. erna behandelen met lemonoil is wel aan te raden!

verder tjah, je snaren vers houden, afhankelijk van hoeveel je speelt.

beetje afstellen, intoneren zo af en toe kan geen kwaad.

kun je allemaal gewoon zelf doen trouwens.

wat voor gitaar gaat het om?

johndoe
5 oktober 2009, 13:29
Bedankt voor de tips Lindstrom. Ik zal ze onthouden :hippie:

Het gaat om een Swing classic DC.

lindstrom
5 oktober 2009, 13:32
heb eens plaatjes gezocht van de Swing classic DC.

Op de tuners zitten als het goed is kleine schroefjes boven op de "draaiknop"
als je die iets aandraaid dan blijft de gitaar stemvaster.

speedmusic
5 oktober 2009, 13:37
Let wel even op: Lemon Oil niet op een Maple toets gebruiken.
Iemand berichte hiervoor al de gitaar en deze heeft geen maple toets.

lindstrom
5 oktober 2009, 13:40
voor de info voor Johndoe: maple toets = lichte houtkleur

gezien het plaatje heb jij Rosewood dus kun je wel lemonoil gebruiken.

Orbis
5 oktober 2009, 13:55
Wat is eigenlijk het verschil tussen een 'goede' en 'slechte' potmeter? Want in feite doen ze allemaal toch niets meer dan de overgang van geen-beetje-veel volume/tone mogelijk maken? En als je de potmeters zou willen vervangen, moet je daar zeker voor kunnen solderen?

lindstrom
5 oktober 2009, 13:57
Wat is eigenlijk het verschil tussen een 'goede' en 'slechte' potmeter? Want in feite doen ze allemaal toch niets meer dan de overgang van geen-beetje-veel volume/tone mogelijk maken? En als je de potmeters zou willen vervangen, moet je daar zeker voor kunnen solderen?

een goede potmeter (USA 500k) is groter/degelijker, gaat dus waarschijnlijk langer mee, zal betere eigenschappen hebben vanwege hoogwaardig materiaal.

en dat solderen is echt een klusje van niks.

bat
5 oktober 2009, 15:08
een goede potmeter (USA 500k) is groter/degelijker, gaat dus waarschijnlijk langer mee, zal betere eigenschappen hebben vanwege hoogwaardig materiaal.
Men zegt dat een betere potmeter een positieve invloed heeft op de "tone", maar het vervangen van de potmeters bij goedkope gitaren heeft inderdaad meer van doen met de kwaliteit. Sommige goedkopere gitaren komen al met krakende potmeters uit de doos.


en dat solderen is echt een klusje van niks.
Als je bedoelt een klodder soldeer op de potmeter smelten die zowel ana de potmeter blijft zitten als ook het draadje vast weet te houden en odnerwijl ook nog voor een ongestoorde verbinding tussen beide zorgt, dan is dat op zich niet zo heel moeilijk nee. Het is al een stuk lastiger om een netjes te solderen op een manier die een langdurige ongestoorde werking garandeert.

lindstrom
5 oktober 2009, 15:11
Als je bedoelt een klodder soldeer op de potmeter smelten die zowel ana de potmeter blijft zitten als ook het draadje vast weet te houden en odnerwijl ook nog voor een ongestoorde verbinding tussen beide zorgt, dan is dat op zich niet zo heel moeilijk nee. Het is al een stuk lastiger om een netjes te solderen op een manier die een langdurige ongestoorde werking garandeert.


Nee, fatsoenlijk solderen is niet moeilijk, het is echter wel belangrijk om de behuizing van de pot warm genoeg te laten worden om een betere hechting te garanderen.

Willi@m
5 oktober 2009, 18:42
Ik heb nu nog een rosewood board maar binnenkort niet meer :supercool:
Maar wat mag je wel gebruiken op een maple dan?

Solidarnosc
5 oktober 2009, 18:49
Voor de nek en snaren gebruik ik Fast Fret, ben er zeer tevreden over.

Voor de body gebruik ik Harley Benton Guitar care. Ook tevreden mee. :ok:

Solidarnosc.

groovieguitarguus
5 oktober 2009, 18:58
Waar haal ik lemon oil? Gewoon bij een drogist, of is het speciaal spul?

geert1976
5 oktober 2009, 19:14
potmeters kun je ook inspuiten met contactspray//remreiniger en dan even met lucht doorblazen gaan ze weer een tijdje mee.

Voor wat betreft matige lowbudget potmeters: pas vervangen als ze eraan toe zijn, niet gaan solderen als het niet nodig is.

500k pots moet je niet altijd gebruiken, wel bij humbucker gitaren, maar bij single coils maakt het niet echt een groot verschil.

Bij P90's prefereer ik 250k pots, vaakt bromt die wel iets, maar met 250k vind ik het geluid mooier

lemon oil kun je bij elke gitaarzaak krijgen, of je gebruikt Haarlemmer olie is ook een prima vervanger

PearlDrum
5 oktober 2009, 21:34
ik heb een LTD-ec1000 Deluxe en zover uit mijn hooft heeft die een rosewood hals.

ik heb van die zweet vlek/kringentjes erop zitten. Hoe kan ik die het ''veiligst'' wegkrijgen. ook met lemon oil?

ik denk af en toe ook wel is dat zoiets schoonmaken, schade kan aanbrengen aan de ( hoe heten ze ook alweer ) inlays ( ? )

in ieder geval die gevallentjes die op sommige frets liggen.

sorry voor het een beetje ontploft verhaal maar hopelijk snappen jullie het haha

groetjes!

Quicksilver
6 oktober 2009, 23:29
ik heb een LTD-ec1000 Deluxe en zover uit mijn hooft heeft die een rosewood hals.

ik heb van die zweet vlek/kringentjes erop zitten. Hoe kan ik die het ''veiligst'' wegkrijgen. ook met lemon oil?

ik denk af en toe ook wel is dat zoiets schoonmaken, schade kan aanbrengen aan de ( hoe heten ze ook alweer ) inlays ( ? )

in ieder geval die gevallentjes die op sommige frets liggen.

sorry voor het een beetje ontploft verhaal maar hopelijk snappen jullie het haha

groetjes!

Meeste EC-1000's hebben rosewood bord, de vintage versies hebben ebony..


Voor de nek en snaren gebruik ik Fast Fret, ben er zeer tevreden over.

Voor de body gebruik ik Harley Benton Guitar care. Ook tevreden mee. :ok:

Solidarnosc.

Da's toch zo'n kwastje met soort gelei eraan waardoor je sneller zou gaan spelen? Had er laatst wat over opgezocht en mensen waren er zeer over te spreken, maar na een maand gewenning konden ze ook niet meer zonder? Dan ben je dus voor jezelf verplicht dat spul te blijven kopen of hoe zit dat nou? :???:

snaarplukker
6 oktober 2009, 23:44
Men zegt dat een betere potmeter een positieve invloed heeft op de "tone", maar het vervangen van de potmeters bij goedkope gitaren heeft inderdaad meer van doen met de kwaliteit. Sommige goedkopere gitaren komen al met krakende potmeters uit de doos.


Dat lijkt me een broodje aap verhaal. Een potmeter is gewoon een variabele weerstand. Bij gebruik voor de tonepot kan je de toon ermee regelen en bij volumepot het geluidsvolume. Ook dure gitaren kunnen met krakende potmeters uit de doos komen. Is natuurlijk afhankelijk hoelang deze opgeslagen hebben gestaan en in hoeverre er corrosie aanwezig is.
Krakende potmeters kan je altijd met contactspray behandelen. Alleen vervangen als ze echt stuk zijn.

barno
7 oktober 2009, 00:24
ik zeg : krakende potmeters: direct vervangen als het kan. Op een gig heb je contactspray bij om iets vlug even te fixen, daarna asap vervangen, kost zoveel als een pakje sigaretten...

Ook krakende kabels: vuilbak in en nieuwe, tenzij enkel de plug is losgekomen.

Braindead
7 oktober 2009, 00:30
Let wel even op: Lemon Oil niet op een Maple toets gebruiken.
Iemand berichte hiervoor al de gitaar en deze heeft geen maple toets.

Waarom zou je geen lemon oil op maple toets mogen gebruiken?

snaarplukker
7 oktober 2009, 00:56
Waarom zou je geen lemon oil op maple toets mogen gebruiken?
Mapple toetsen zijn meestal gelakt, dus zit er een beschermlaag op. De olie zal er dan niet in kunnen trekken en dus vettig blijven.

geert1976
7 oktober 2009, 01:05
en in Lemon oil zit ascorbine zuur, trekt de vetlaag van je lak af

johndoe
7 oktober 2009, 10:45
Klasse tip die contactspray, thnx heel handig!

Wat betreft de volume potmeter: Bij mijn huidige gitaar (Swing classic DC) duikt de volume een flinke stuk omlaag wanneer ik van de '10' naar '9' ga. Vanaf de 9 zakt de volume geleidelijk naarmate ik deze verlaag. Is hier een remedy voor of is dit normaal?

Andere vraag:
Ik merk op dat bij mij de G snaar op de 12e fret een veel kortere sustain heeft dan de rest van de snaren op diezelfde fret. Is dit nu een 'dead spot' of niet? Valt dit nog te fixen?

Solidarnosc
7 oktober 2009, 11:01
Meeste EC-1000's hebben rosewood bord, de vintage versies hebben ebony..



Da's toch zo'n kwastje met soort gelei eraan waardoor je sneller zou gaan spelen? Had er laatst wat over opgezocht en mensen waren er zeer over te spreken, maar na een maand gewenning konden ze ook niet meer zonder? Dan ben je dus voor jezelf verplicht dat spul te blijven kopen of hoe zit dat nou? :???:

Klopt, het is een soort van stift. (Zit ook een doekje bij om het vuil/overtollig materiaal van de stift eraf te vegen) Maakt je snaren goed school en voelen naar mijn mening weer aan als nieuw. Het verbetert inderdaad de snelheid waarmee ik speel. Of dit voor iedereen geldt moet ieder voor zich ondervinden denk ik. :cooler:

Exi
7 oktober 2009, 11:28
Wat betreft de volume potmeter: Bij mijn huidige gitaar (Swing classic DC) duikt de volume een flinke stuk omlaag wanneer ik van de '10' naar '9' ga. Vanaf de 9 zakt de volume geleidelijk naarmate ik deze verlaag. Is hier een remedy voor of is dit normaal?

Is dat niet handig dan? op 9 kan je dan normaal spelen, als je de volumeknop verder naar beneden draait wordt het geluid cleaner, maar het volume gaat niet heel veel achteruit.
Als je een solo wil doen zet je hem op 10...

Ofnietdan?:seriousf:

johndoe
7 oktober 2009, 12:13
Nu je het zegt! ..je hebt volgens mij helemaal gelijk, ik heb echter nog nooit op het podium gestaan (met gitaar), maar ik ben benieuwd hoe dit gaat klinken in de toekomst.

Daarnaast krijg ik een soort van crossfader effect wanneer ik heel snel tussen 10 & 9 switch:ok:.

ellisvertellis
7 oktober 2009, 13:04
Klopt, het is een soort van stift. (Zit ook een doekje bij om het vuil/overtollig materiaal van de stift eraf te vegen) Maakt je snaren goed school en voelen naar mijn mening weer aan als nieuw. Het verbetert inderdaad de snelheid waarmee ik speel. Of dit voor iedereen geldt moet ieder voor zich ondervinden denk ik. :cooler:


Het voelt idd zeer smooth en vlot aan, alsof de wrijving verminderd is ofzo. Ik heb het ook, gebruikt het echter niet zoveel als ze aanraden op de verpakking. Dan is je kwast wel erg snel op denk ik. Probeer het eens, is niet zo duur.

Braindead
7 oktober 2009, 13:06
en in Lemon oil zit ascorbine zuur, trekt de vetlaag van je lak af


Mapple toetsen zijn meestal gelakt, dus zit er een beschermlaag op. De olie zal er dan niet in kunnen trekken en dus vettig blijven.

Okay, maar dat heeft dus niks met maple te maken. Je kunt dan beter zeggen dat je geen lemon oil op gelakte toetsen kunt gebruiken. Er zijn ontzettend veel gitaren met een ongelakt maple fretboard waarbij je dus wel lemon oil kan gebruiken.