PDA

View Full Version : Middagje huisvlijt



toneblo
4 oktober 2009, 19:48
Omdat ik een passend cabinet zocht bij mijn nieuwe bandmaster, ben ik met wat left-overs aan de gang gegaan.
Dit kwam er uit:http://i236.photobucket.com/albums/ff96/Toneblo/04102009_001.jpghttp://i236.photobucket.com/albums/ff96/Toneblo/04102009_004.jpghttp://i236.photobucket.com/albums/ff96/Toneblo/04102009_005.jpgEr zitten twe greenback's uit 69 in, g12M25, zeg maar "elevens".http://i236.photobucket.com/albums/ff96/Toneblo/04102009.jpg

toneblo
4 oktober 2009, 19:56
'k had even een moment om eens een conceptje in elkaar te draaien.
Ging mij niet echt om de directe afwerking, dat komt nog als het project werkelijk af is.
Het is mijn persoonlijke zoektocht naar de karakteristieken van een kast.
Nu nog half open, wordt closed back.
Half open is ie niet slecht, puur SRV karakter, maar wil weten hoe ie klinkt met dichte achterkant.
Wil ook gaan horen wat ie doet met front of back mounted...

Echt een studiekastje zeg maar..
Klinkt nu al fijn hoor, onder de bandmaster, maar er zit voor mijn gevoel nog rek in!

Looks gebaseerd op een bassman 59, maar dan iets ge-upscaled.

Ome Keith
4 oktober 2009, 20:08
Ziet er strak uit.
Benieuwd hoe ie klinkt.
Binnenkort krijg je een inval!
Greetz

Chris Winsemius
5 oktober 2009, 13:12
Gisteren live meegemaakt ici: niet verkeerd!

:ok:

The Running Man
5 oktober 2009, 13:41
Die wil ook wel eens horen met mijn 18 watter en met een Laney LC15 !

lindstrom
5 oktober 2009, 13:46
nice!!!!

ga je hem nog afwerken?

toneblo
8 november 2009, 11:57
afwerken komt zeker aan de orde, fender style met draagbaar handvat bovenop. ( grill cloth etc )
Gewicht, word gezegd, is zeer prettig, kan gewoon rechtop lopen met kabinet in 1 hand.

Kleine update:

Heb gister even met The running man een kleine mini meet gehouden om het een en ander naast elkaar uit te proberen.
Ook Mc Williams heeft onlangs ici even snel wat gehoord.
Eerste indrukken: Lekker rond en mooie definitie in boventonen.
Gister Aanwezige aparatuur:

4x12 V30's
Fender Bandmaster "66
Gemodde london city DEA 70 ( acdc high gain mod )
Laney lc 15 met greenback en externe speaker aansluiting.
Wat pedaaltjes en een Strat ( stock elementen maar met hotrail in de brug.)

Vergelijk van Bandmaster over beide cab's:

De karaktereigenschappen van de V30's onder de fender hebben een redelijk warm gevoel maar lichtelijk Mid feel.
Kast levert lekker druk zoals je van een 4x12 mag verwachten.
Op nek element met wat volume, rotarychorus in combi met phase shifter komen er wat stevigere staande golven uit in het laag.
Door de aanwezigheid van het aantal speakers ( 4 ) merk je dat de geluidsdruk wel aanwezig is.
Op het nekelement zonder effecten ook wel laag maar niet zo sexy als je hoopt.
Het zou prima werken in band verband maar toch heb je de hele avond het gevoel dat je iets mist.... ( mijn mening )
Dit heeft naar mijn gevoel te maken met de speakers.
Voicing is ook anders dan de greenbacks, logisch.
Echter, de defineerbare boventonen liggin in deze combi onder een klein dekentje. ( mijn mening )

Mijn gevoel over deze combi:
Ik kan er mee spelen zonder het schaamrood op de kaken te krijgen.

Fender over 2x12 met G12M25 75Hz leadconus '69:

Je voelt wel de afwezigheid van de twee andere speakers, logisch.
Qua sound, weg deken!
Heerlijk open en zeer responsive, rijke harmonische boventonen!
De feel in het laag is over het neck element is erg aannemelijk, lekker stuwend maar niet overdone!
Dit alles eerst op volume standje 3, overgaand naar 5 begint de kast echt mee te werken.
De achterwand is door constructuele eigenschappen een goed werkend membraam geworden.
Baffle is stijvig en werkt wel maar je voelt een duidelijk verschil op de achterwand!
Het laag wordt langzamerhand iets opgekrikt door de werkende kast, een welkome aanvulling mijns inziens.
Geen geflubber, nog steeds strak.
Wel een staande golf ( frequentie ) ontwikkeling in het laag die duidelijk voelbaar is in je buik!
Nu was de ruimte niet echt te vergelkijken met een kroeg maar toch..
Persoonlijk heb ik een beetje het gevoel dat dit concept prettig werkt, thuis geen last van de buren ( laag volume ), beetje volume erop wanneer op het podium, subtiele duw in je rug!

Mijn mening over deze combi:
Wist niet goed wat te verwachten maar gaat beter voor mij dan die 4x12.
Niet qua geluidsdruk ( 2 speakers minder ) wel qua sound!
De hoeveelheid geluidsdruk van de 2x12 zelf is in verhouding met 2 speakers minder, dus helft minder luchtverplaatsing.
Ik heb een bepaald gevoel bij deze kast, maar zoek meer feedback om het concept, wanneer nodig, door te ontwikkelen.

London City over 4x12

Kan ik daar nog iets aan toevoegen?
Ik denk dat het wel bekend is wat die dingen kunnen.
Lekker! old school rock in een fijne half stack.
Toch ook een beetje middy karakter vanwege speakers.
Hard, wel lekkere mod, acdc-like.

Mijn mening: Kan overal op een podium!

London over de 2x12:

Hier ben ik van mening dat het concept van de London tot zijn recht komt.
It break's open!
Weer ben ik enigzins verbaasd van dat kastje.
Bijna zelfde verhaal als op de Fender Bandmaster, wanneer je zachter speelt ( op een london?...haha! ) leuk voor thuis, wanneer harder, comes alive!
Frequenties van kast zijn, voor wat mij betreft, een aanvulling voor de LC's, lekker open en toch juiste mix van tonen.



Over het algemeen heb ik het idee dat dit wel zou kunnen werken!
Ik zoek dus eigenlijk een aantal proefkonijnen die dit eens willen horen!

@ Running man:
Wat is jou idee hierover?

The Running Man
8 november 2009, 15:11
Een paar dingen:

Fender Bandmaster
Helemaal mee eens; 4x12 geeft marginaal meer spreiding dan de Giablo 2x12 maar ik vond het verschil heel erg veel kleiner dan verwacht.

London City DEA 70
Deze amp is compleet gemod. Voortrap is o.m. exact JCM800 gemaakt. Eindtrap is LC met 435V anodespanning (wel met een stabilisatie, tip van Xavier). Ik vond de Giablo 2x12 over het higainkanaal sexier dan de 4x12 en een stuk strakker dan de 4x12 kast.
Daar kan je inderdaad prima een podium mee op. Combi klonk mooier dan de Laney stacks van Ome Keith.

Je vergat de Laney LC15!
Had hem speciaal meegenomen. Ik heb dat combootje twee weken geleden voorzien van een G10 greenback waardoor hij al heel erg sexy op elk (!) volume klinkt (goede balans van tonen, mooi gevoiced). Gisterochtend hebben we hem bij de bandrepetitie gebruikt (op een stoel gezet) en hij sneed nu nog makkelijker door de mix.
Gister op jouw cabs schrik je je helemaal kapot wat 2 EL84 buisjes (JJ) teweeg brengen. Over die 2x12 klonk het beregeil. Wat een sound (en zelfs heel behoorlijke druk)
Ik denk dat dit een hele aardige combi is voor kroegen en kleine zalen voor mensen met een 15 - 22 watt combo en daarmee net te kort komen.
Je moet dat ding uitgebreid testen man. Je mag m'n Kitty Hawk the Kid (22 watter of zo) er ook een keer aan hangen. En de 18 watt Vernet natuurlijk.
Die 2x12 met G12-25M komt op m'n verlanglijstje (voor als het redelijk hard, mooi en toch draagbaar moet)

toneblo
29 november 2009, 09:31
Gister even laatste aanpassingen gedaan en ga van de week tolex regelen, grill-cloth, handvat en hoekstukken.

Heb nu nog iets meer druk en "oempf " uit de kast weten te halen.
Details blijven even achterwege, je moet het eerst maar eens horen.

Graag zou ik, na het uiterlijk aangepast te hebben, een aantal proefkonijnen willen vragen om er eens een poosje over te spelen om zo jullie mening eens te horen..
Let wel, het is een 50 watt cab!

Mocht je hier gehoor aan willen geven, dan ff een pb a.u.b.
Maakt mij niet zoveel uit waar je woont ( alhoewel ikzelf in utrecht en omgeving woon ) ik breng en haal hem.

Liefst mensen die op zoek zijn naar een alternatief voor onder hun Fender.
Ik hoop van jullie te mogen vernemen.

toneblo
30 december 2009, 07:39
..uiteindelijke resultaat...



tja..http://www.giablo.nl/data/storage/attachments/217375ad379d851d5ecd9997c00ef067.jpghttp://www.giablo.nl/data/storage/attachments/4b31d8eca2be512bf6005e4c330d66c4.jpg

Chris Winsemius
30 december 2009, 12:12
strak!!!

(en ik maak 'm straks IRL mee!)