PDA

View Full Version : nog een vraagje over bendings



driesp
4 oktober 2009, 18:51
Hallo!

Het string bending heb ik zelf goed onder de knie, vind ik, en heb niet danig veel last van bijgeluiden. Maar nu ik er op let, voer ik string bendings op de G snaar op de lagere frets uit met mijn ringvinger en middelvinger. M'n wijsvinger til ik op, en bij een release bend en pulloff plaats ik mijn wijsvinger er weer op.

is dit een "foute" techniek?
soms heb ik wel dat daarmee de snaar erboven een beetje omhoog kruipt, en niet onder m'n middelvinger zit.

graag had 'k eens jullie mening had, groetjes

bastiaanvanbeek
5 oktober 2009, 08:09
ik denk dat het geen foute techniek is. maar ik vind het zelf wel het fijnst om m'n wijsvinger en middelvinger als extra steun te gebruiken voor een bend met mn ringvinger. daarnaast is het op die manier veel handiger als je na een bend een pulloff wil doen.

Sterik
5 oktober 2009, 10:58
ik denk dat het juist voordelig is als je het zo leert.
nu kan je je wijsvinger gebruiken om de rest van de snaren te dempen, doe ik ook

driesp
5 oktober 2009, 12:56
mijn wijsvinger blijft dan meestal achter op de snaar er onder ( de hogere snaar dus ) en bij een bend release en pulloff merk ik op dat m'n wijsvinger zich heel snel richting die snaar verplaatst dan, merkwaardig is het.. het lichaam.

en echt geleerd heb ik het niet, doordat mijn vingers niet erg lang zijn, en benden met een soort draaiende beweging moet, kan ik gelijk mijn wijsvinger niet meebewegen maar fungeert ze meer als "middelpunt van het draaien"
is mijn techniek hiermee fout? of hebben meer mensen met kleine handen dit ook?

beruk
5 oktober 2009, 13:04
Is niet persé fout maar hou er rekening mee dat je wijsvinger gewrichten behoorlijk worden belast. Zorg voor sterke vingers (of dunne snaren).

driesp
5 oktober 2009, 13:12
maar als ik bijvoorbeeld een bend uitoefen in de toonladder Am op de g snaar op de 7e fret ( 2 frets opdrukken ) en dan met mijn pink de noot op de b snaar 8e fret moet laten klinken, kan ik gewoon mijn wijsvinger niet op de g snaar houden, omdat ik er anders niet kom met m'n pink.

en van dat belasten, hoe bedoel je dat? met het opdrukken zelf heb ik geen moeite als het over kracht gaat, maar 'k wist niet juist of de snaren erboven nu werkelijk moeten gedempt worden door onder je ring- en middelvinger te zitten, of dat ze zoals ik, gewoon meeopgedrukt worden naar boven, tegen de topjes van je vinger.

lindstrom
5 oktober 2009, 15:19
waarom zou je je wijsvinger optillen? is weer een extra handeling.
ik laat hem gewoon op de snaar staan, dit maakt het benden dan ook makkelijker.

driesp
5 oktober 2009, 15:47
maar maken jullie dan ook een soort "rotatie", of drukken jullie de snaar met jullie 3 vingers recht op?

JohnLord
5 oktober 2009, 16:32
ik denk dat het juist voordelig is als je het zo leert.
nu kan je je wijsvinger gebruiken om de rest van de snaren te dempen, doe ik ook

Je kunt zelfs nog een stap verder gaan, namelijk benden met alleen wijsvinger. Slash bijvoorbeeld maakt daar veel gebruik van, het geeft weer extra mogelijkheden met de resterende drie vingers.