PDA

View Full Version : Budget zang microfoons



dennis_rhcp
4 oktober 2009, 18:18
Hallo iedereen,

Ik ben opzoek naar een allround zang microfoon, die warm klinkt.
en niet te duur (€ 150,- max) ik heb wel al een (buis) voorversterker, waardoor het al wat warmer klinkt.

deze:

http://www.directproaudio.com/images/products/art-tube_mps_v3.jpg

hebben jullie tips van microfoons die ik zeker moet proberen?

mvg dennis

bert k
4 oktober 2009, 19:24
Shure SM58. Gewoon de standaard, prima ding.

dennis_rhcp
4 oktober 2009, 21:10
ik zat meer aan een condensator te denken, maar ik ga zowiezo een sm 57 halen voor gitaar, ik heb gehoort dat hij bijna het zelfde is als een 58.

Han S
4 oktober 2009, 21:22
Waarom een condensator Dennis? Er zijn tegenwoordig enorm veel betaalbare microfoons te koop waarvan het merendeel uit landen als China afkomstig is. Het is bijna niet bij te houden. Bert heeft wel een goed punt, de SM58 klinkt op zang meestal prima, maar moet het echt afleggen tegen een mooie groot membraan condensator. Maar daar loop je niet mee te sjouwen op een podium en zo'n grote knol in de hand houden lukt ook niet echt. Wat je dan overhoudt is een mic als de SM87 of de Neumann KMS105, maar die condensators zijn dan wel de zg 'handheld' types maar die vallen buiten je budget.

De SM58 is er al heel lang, maar Audio Technica is er ook al heel lang en ook daar maken ze heel betaalbare en prima microfoons. Je moet ze gewoon gaan uitproberen.

Als je warmte zoekt zou je eens moeten kijken naar ribbon microfoons, die klinken echt warm, zijn wat kwetsbaarder maar als je er niet mee gaat stuiteren is dat mogelijk een mooie optie.

Buizen klinken niet warm, dat is een fabel. Buizen worden wel bloedheet, maar klinken kristalhelder. Alleen de vervorming van buizen verloopt totaal anders dan die van transistoren en dat wordt dan wel warm genoemd.

dennis_rhcp
5 oktober 2009, 17:46
Bedankt Han en bert,

Ik zocht alleen een mic voor opnemen. In de muziek winkel waar ik vaak kom, vertelden ze me dat je voor opnemen een condensator het mooist klinkt, en ze raden me in het budget deze aan:

Audio technica 2035 (http://www.livemusic.nl/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage-ask.tpl&product_id=1438&category_id=121&option=com_virtuemart&Itemid=100028)

Maar als het alleen om opnames gaat is dan nog steeds de sm58 het handigst? Of is de microfoon die ze me aanraden beter?

Uitproberen vind ik ook lastig. Naast dat ik niet kan zingen, heb ik nog geen verstand genoeg om het beste uit de microfoons te halen.

bert k
5 oktober 2009, 17:57
Ik ken hem helemaal niet, maar Audio Technica is geen prutsmerk, daar komt meestal wel goed spul vandaan.
Voordeel van een sm58 is dat ie zo stevig is, maar als je alleen thuis opneemt maakt dat niet uit.

Han S
5 oktober 2009, 20:08
Dennis, die AT is een van de goedkoopste condensators van dat merk en zelf heb ik hem niet gehoord. Er is wel veel over gepost op forums als homerecording.com, gearslutz.com en harmonycentral.com, misschien moet je daar eens gaan zoeken. Er zijn ook ongetwijfeld veel recensies te vinden op de recordingforums en/of op soundonsound.

Er zijn veel van dergelijke microfoons in die prijsklasse zoals Studio Projects, Behringer, MXL en nog een berg meer.

Wat ze in die muziekwinkel vertellen is goed bedoeld, maar een klok en klepel verhaal. Men gaat er van uit dat een condensator per definitie beter klinkt dan een dynamische microfoon, maar dat is niet zo. Op een gitaacab zal ik altijd een dynamische microfoon gebruiken, op een trompet, trombone en zelfs saxofoon zal een goede dynamische microfoon het beter doen dan veel condensators. Op drums gebruiken de meeste engineers voornamelijk dynamische microfoons, alleen de overheads en spotmics op hi hat en ride cymbal zullen vaak condensators zijn omdat die de snelle pieken in het hoog beter kunnen volgen.

Ik ken bekende engineers die ribbons gebruiken voor overhead en spot op cymbals en ribbons zijn ook dynamische microfoons. Overigens is de ribbon weer helemaal terug in opnameland, kunnen fantastisch klinken.

Ik heb laatst een showband opgenomen en de dure condensators bleven in de kast liggen, band met blazers en zangeres, harde drummer, harde gitarist en alles tegelijk in dezelfde ruimte. Dan zit je met goede dynamische microfoons een stuk comfortabeler dan met de supergevoelige condensators.

De zangeres had een Beyer M88 en twee floormonitoren, de gitaar een Sennheiser MD421 en de blazers Sennheiser MD441's en het geluid is helemaal goed. Zou ik voor de zangeres een vette Neumann hebben neergezet dan had ik de hele band op dat zangkanaal gehad.

Als jij dus een akoestisch gitaartje gaat opnemen zal een condensator veel detail laten horen, maar een goede dynamische zal ook prima klinken hoor. Ga maar eens gewoon goed luisteren naar die microfoons en neem er de tijd voor. Rammel eens met je sleutelbos vlak voor zo'n condensator en luister naar hoe gruwelijk dat kan vervormen.

5150II
5 oktober 2009, 20:59
Voor thuisopnames, en geen live gebruik zou ik kijken naar een studio projects b/c-1, klinken voor het geld zeer redelijk.
Kan je ook leuk akoestisch gitaar mee opnemen bijvoorbeeld.
Vaak zal je toch wel solo opnemen neem ik aan, en dan gaat het verhaal van Han wat betreft overspraak niet op.

dennis_rhcp
5 oktober 2009, 23:48
bedankt!

Ten eerste ik waardeer het echt dat mensen hier je vragen serieus nemen. dat is super.

ik ben dus van plan om mijn band optenemen, waar ik zelf gitaar in speel. ik heb een klein beetje ervaring met 1 spoor opnemen. maar nu ik een tascam heb gekocht kan ik er meerdere tegelijk doen. ik was van plan om de zang en de band te spreiden, van wegen overspraak. maar ik ben wel van plan om de drums, bas en gitaar tegelijk te doen.(zodat er wel energie is) ik gebruik voorde gitaar een md 421 en sm57. voor bas een DI out. en voor drums moet ik nog een setje halen.
ik heb wel al 2 CO2 van samson. dit zijn condenser mic's maar persoonljk kan ik er nog geen mooi geluid uitkrijgen (als cymbal overhead). dus ik zat te denken in deze set up om nog een fatsoenlijke zang microfoon te kopen.
de zanger gaat binnekort een zang mic kopen waarschijnlijk een sm 58 of een senheiser dan kan ik daarmee eerst proberen. bevalt me dat niet dan kan ik altijd nog een andere kopen.

en heb je op een dynamische microfoon een popfilter nodig?

en ik heb hier ook nog een shure BG 5.0 microfoon liggen.
http://images8.speurders.nl/images/48/4848/48485538_1_detail.jpg
Ik kan op internet geen bruikbare info over vinden. weten jullie iets over deze microfoon?

alvast bedankt!

Baker
7 oktober 2009, 13:40
maar ik ga zowiezo een sm 57 halen voor gitaar, ik heb gehoort dat hij bijna het zelfde is als een 58.

Klopt, en daarom kun je beter een SM58 kopen.
Als je je gitaar wilt opnemen schroef je gewoon de plopkap eraf. Je hebt dan (nagenoeg) een SM57.