PDA

View Full Version : bouw advies



Hiro
4 oktober 2009, 12:53
Ik heb laatst een eigen LP viool mix ontworpen en na al het lezen over jullie projecten ben ik van plan er zelf ook s aan te beginnen.

Dit is mn ontwerp:
http://i242.photobucket.com/albums/ff122/hiro166/Lespaul_violintif.jpg

Nu ben ik van plan om hier eerst een DIY kit voor te kopen en die te verwerken naar dit, aangezien ik nog niet genoeg houtbewerkingservaring heb.
Maar waar kan ik het beste dit soort kits kopen?
En hoe kan ik het beste de vorm eruit halen?
Met een frees of met een figuurzaagmachine?

Qua hardware ben ik van plan bovenin een killswitch te zetten.
2 volumeknop - 1 toneknop - 1 3-way toggle

P90 in de neck positie
Humbucker in de bridge positie
(ligt aan de soort kit) geschaafde neckpocket voor beter bereik bij de laagste frets
En een tremelo

Een beetje hulp en advies is welkom :)

aaronstonebeat
4 oktober 2009, 13:12
Bouwjeeigengitaar (http://www.bouwjeeigengitaar.nl). Bijvoorbeeld.
Waarschijnlijk zal frezen het best gaan, maar ik kan je plaatje niet zien :???:

Hiro
4 oktober 2009, 13:48
Als t goed is kan je m nou wel zien.
En hier hebben ze m niet meer, maar is er ook een LP met een gewelvde top in plaats van flat top?

Kennen jullie anders een winkel waar ze deze sets verkopen zodat ik de body op kan meten in verband met het model eruit halen.
Als ik m via internet bestel en t past allemaal net niet zou zonde zijn

Nou heb ik wel een hele mooie gevonden maar hier zit de binding al op, is dit een probleem met de nieuwe vorm, kan ik de binding na de nieuwe vorm weer doorleggen (na het verwijderen natuurlijk)
http://cgi.ebay.nl/DIY-Guitar-Shop-Spalted-Maple-Top-Mahogany-LP-Style-Kit_W0QQitemZ370266440519QQcmdZViewItemQQptZUK_Gui tar_Accessories?hash=item5635998347&_trksid=p3286.c0.m14

barno
4 oktober 2009, 14:09
een kant en klaar LP body mèt carve en die bijzagen/frezen tot dit model is geen kattepis. De carve zal ook moeten aangepast worden. Je hebt geen steunvlak op de body als freesbasis enz...

mij lijkt het dat het makkelijker is de volledige body zelf te maken. Dus eerst het model uitfrezen, dan carven.

aaronstonebeat
4 oktober 2009, 14:42
Pfoe ja, dat is een behoorlijk ingewikkelde vorm. Ik sluit me aan bij het advies van Barno.

snaarplukker
4 oktober 2009, 17:59
een kant en klaar LP body mèt carve en die bijzagen/frezen tot dit model is geen kattepis. De carve zal ook moeten aangepast worden. Je hebt geen steunvlak op de body als freesbasis enz...
.
Dat frezen of zagen kan toch vanaf de achterkant? Deze is van achteren vlak.:soinnocent:

oigun
4 oktober 2009, 18:03
Een diy kit verbouwen is wel handig omdat je dan iig een gitaar krijgt die "bespeelbaar" is en je voor een redelijk bedrag alles bij elkaar hebt. Het nadeel is lijk mij dat er van een arched top lp-body niet echt een viool-gitaar van te maken is je moet de carve veranderen en de bindingen. Er zijn nog meer problemen die je tegen komt zoals het kanaaltje waar de draad van de schakelaar doorheen gaat etc. Ik zou er nog maar eens goed over denken ook ever het ontwerp het is al vaak geprobeerd om een viool en een gitaar met elkaar te kruisen met wisselend resultaat...
http://farm3.static.flickr.com/2620/3776695743_2c56a0300c_o.jpg

Hiro
5 oktober 2009, 08:17
Ja het frezen lijkt me eigenlijk niet echt een propbleem als ik de ouwe binding maar verwijder.
En verder de carve moe tik daarna inderdaad aanpassen maar dat lijk me makkelijk om het aan te passen naar de juiste vorm dan een gloednieuwe top van 0 te hakken, ik heb hier namelijk helemaal geen ervaring in daarom dat ik eerst een DIY kit bestel, en als dat allemaal goed gaat heb ik weer een beetje meer know-how voor mn volgend project.

Maar ik heb de blauwdrukken dus ik ga ze ff overlappen met mn ontwerp en ga kijken of ik vandaag een bouwteking kan maken.
en daarvan ff een template maken

Boven is gewoon een schets dus alles kan nog gewoon aangepast worden.

Hiro
8 oktober 2009, 09:53
Ik ben trouwens ook aan het kijken of ik een fanned fretboard voor zou kunnen maken, maar wat zijn precies de voordelen ervan, en kan ik dan nog wel steeds de gewone en bare akkoorden gebruiken of moet ik dan hele andere schema gaan onderzien?

Koot
8 oktober 2009, 12:54
Je geeft aan weinig houtbewerkingservaring te hebben.
Ik zou je dan ook aanraden om eerst een simpelere recht-toe-recht-aan gitaar te maken in plaats van een ingewikkeld proces in te gaan voor het ombouwen van een kit, waarbij je zeker tegen allerlei nu nog onvoorziene problemen gaat aanlopen. Denk bijvoorbeeld aan een eventueel te wijzigen halshoek vanwege de door jou aangepaste carve. En simpel lijkende gitaar zijn al lastig genoeg om te maken, geloof me.
Ook een fanned fretboard lijkt me nou niet echt een ideale keuze voor je eerste gitaar.

Maar goed, het aangaan van forse uitdagingen is natuurlijk wel een bewonderenswaardige eigenschap.
Veel succes ermee in ieder geval.

Hedge
8 oktober 2009, 13:00
Je geeft aan weinig houtbewerkingservaring te hebben.
Ik zou je dan ook aanraden om eerst een simpelere recht-toe-recht-aan gitaar te maken in plaats van een ingewikkeld proces in te gaan voor het ombouwen van een kit, waarbij je zeker tegen allerlei nu nog onvoorziene problemen gaat aanlopen. Denk bijvoorbeeld aan een eventueel te wijzigen halshoek vanwege de door jou aangepaste carve. En simpel lijkende gitaar zijn al lastig genoeg om te maken, geloof me.
Ook een fanned fretboard lijkt me nou niet echt een ideale keuze voor je eerste gitaar.

Maar goed, het aangaan van forse uitdagingen is natuurlijk wel een bewonderenswaardige eigenschap.
Veel succes ermee in ieder geval.

Helemaal mee eens. Probeer eerst de basis onder controle te krijgen en leer alle gitaarwetten (snaarlengte tov plaatsing fretten/brug en dat soort dingen).

Hiro
8 oktober 2009, 13:34
Dank je, ik neem graag veel en moeilijk werk op me :)

Ook al krijg ik er later spijt van ik wil graag zoveel mogelijk leren, fouten zijn er om te maken, en ik weet dat ik hoe dan ook fouten ga maken en tegen ga komen.

Maar als dat toch al gaat gebeuren waarom dan niet gelijk een hele hoop.
Maar ik laat ook maar gewoon mn fantasie de vrije loop met die fanned fretboard, ik ga eerst de bijgeleverde fretboard gebruiken, maar als t deze keer allemaal lukt wil ik met hetgene wat ik geleerd heb op dit project gebruiken op weer een nieuw project die ik dan helemaal van scratch af wil bouwen, als ik er dan de moed nog voor heb ;)

Maar ik zal eerst s de dingen doen die ik nu voor ogen heb, ben nu bezig de blauwdruk te maken en daarna zien we dan wel weer verder, wanneer ik eraan ga beginnen zal ik t hele project laten zien, want ik zal veel vragen hebben ;)