PDA

View Full Version : Hoyer HG 652/S



geert1976
4 oktober 2009, 03:03
vandaag weer eens een obscure gitaar gekocht, te weten een Hoyer HG 652/S

Stond te koop op MP, met een klein gebrek, aldus afgereisd naar Breda.
Bijzonder aardige eigenaar getroffen die eigenlijk Sg liefhebber is, net als ik en ook erg van Japanse gitaren houdt net als ik.

De Hoyer heeft hij jaren in bezit gehad en nu mocht hij eindelijk weg, met een klein probleempje: het voorste element gaf bijna geen geluid.
Gitaar goed bekeken en gekocht, eenmaal thuis binnen vijf minuten het euvel gevonden, te weten een los massadraadje.......

Eenmaal gerepareerd, klonk de gitaar heerlijk en het is een echte player, met een heerlijke lage actie, maar wat mij vooral opviel, was het zeer hoge kwaliteits niveau van deze gitaar.

het is een necktrough systeem van volgens mij een middenstuk+ hals van walnut en een maple tussenstrip en de wangen van de gitaar zijn denk ik mahony (als iemand het precies weet, zeg het maar) voorts een rosewood toets.
In tegenstelling tot veel necktrough gitaren, heeft deze Hoyer een zeer aangename dunne neck, welke vergelijkbaar is met de Gibson M3.
bindings, fretwerk is van zeer hoge kwaliteit en afwerking.
Body is compact en mooi afgewerkt, met zeer nette frezings.
Brug is van messing, evenals de topkam en de cilindervormige zadels, overigens het is een string-through!

De zadels van de brug, hebben elk drie groeven dus je heb de keuze in welke hoek je de snaren zet, tov van de weerszijden van de hals.

lakwerk is zeer goed en degelijk, zoals de gitaar helemaal degelijk aanvoelt.

mechanieken zijn origineel en werken zeer precies en vertonen geen speling en werken zeer soepel

Ik heb zelf verscheidene Gibsons en ik moet zeggen dat deze Hoyer er niet voor onder doet en dan bedoel ik op alle fronten:, geluid, afwerking, gebruikte materialen en bespeelbaarheid.

resumerend: een zeer goede gitaar uit Duitsland, die daarmee bewezen dat hoogstaande zelf ontwikkelde gitaren niet alleen uit de USA komen.

Ik ben trouwens nooit veel Hoyers tegengekomen en dat waren eigenlijk altijd Les Paul modellen, maar dit beestje nee.

De leeftijd van de gitaar is mij niet precies bekend, de oude eigenaar meende dat die uit het begin van de jaren 70 dateerd, wie het weet mag het zeggen.......

een paar foto's,

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/001-30.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/002-33.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/003-29.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/004-29.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/005-23.jpg

Geoffrey
4 oktober 2009, 03:09
Proficiat met je nieuwe aanwinst!!! :cheerup:

Kakihara
4 oktober 2009, 09:04
Proficiat !
Ik ken Hoyer eigenlijk enkel van oude hollow jazzbakken, blijkbaar maakten ze ook solidbodies :chicken:. Ik vind deze om de een of andere reden wel een hoog Uncle Mat gehalte hebben. Schijnen wel fantastische pickups te hebben die Hoyers.

budje
4 oktober 2009, 09:06
Tof ding man! Instant Rock 'n' Roll!

geert1976
4 oktober 2009, 10:15
Proficiat !
Ik ken Hoyer eigenlijk enkel van oude hollow jazzbakken, blijkbaar maakten ze ook solidbodies :chicken:. Ik vind deze om de een of andere reden wel een hoog Uncle Mat gehalte hebben. Schijnen wel fantastische pickups te hebben die Hoyers.

Ze zijn echt helemaal duits hoor;)

zoon van Piet
4 oktober 2009, 11:54
Ik zie nu echt helemaal groen van afgunst...
maar kan alleren maar beamen dat de meeste Hoyers zich kunnen meten met alle andere merken. en durf zelfs te beweren dat ze met name in de 70's en 80's vaak stukken beter waren dan Gibsons.
Ik zag als kleine menneke een Hoyer 652 in de muziekzaak hangen en was op slag verliefd. die gitaar kostte 1500 guldens en dat kon ik niet betalen, natuurlijk. veel later ging die zaak ( Musica in Eindhoven) failliet en kocht ik het Hoyertje uit de boedelveiling.

http://img14.imageshack.us/img14/4568/img0008vw.jpg (http://img14.imageshack.us/i/img0008vw.jpg/)


Sorry voor het slechte plaatje, al maakt de LPjr dat deels weer goed ;)
het is alles dat ik nog heb, want deze gitaar werd ooit gestolen ( en ik waarschuw maar vast: als ik ooit iemand zie optreden met MIJN 652, dan krijgt ie m onstage anaal ingebracht! )
MIjn 652 is een ouder model danwel voorloper: gelijmde hals, mahonie constructie en de bij sommigen legendarische Schaller elementen. De mijne zag ik rond 75 in de winkel hangen, jouw '/s' uitvoering is van later datum, niet eerder dan eind jaren 70, maar waarschijnlijker van begin jaren tachtig. want toen pas waren neckthroughs in de mode.

Hoyer was een kleiner merk dan de grote moffenmerken, maar stond gedurende het grootste deel van haar bestaan garant voor superieure kwaliteit. Niet alleen deze latere modellen, maar ook met fantastische SG's en LP's die nét geen regelrechte kopieën waren. Soms waren ze zelfs standaard uitgerust met Gibson-pu's. Eerder al maakte Hoyer hoogwaardige jazzgitaren en nogal wat uitermate vreemde gitaren als de pijporgelgitaar en de Bianca.
De afwerking was altijd superieur en Hoyer volgde de ontwikkelingen bij het G-merk nauwkeurig. Al hadden de Hoyertjes altijd wat eigen kenmerken- met name de bruggen- die lang niet altijd even geslaagd waren.

Ik heb nog altijd vijf Hoyers, allemaal jazzers, waaronder mijn absofavo (http://www.youtube.com/watch?v=yLB8rogctR4)gitaar -en dan bedoel ik van alles dat ik heb...

geert1976
4 oktober 2009, 12:05
Ik zie nu echt helemaal groen van afgunst...
maar kan alleren maar beamen dat de meeste Hoyers zich kunnen meten met alle andere merken. en durf zelfs te beweren dat ze met name in de 70's en 80's vaak stukken beter waren dan Gibsons.
Ik zag als kleine menneke een Hoyer 652 in de muziekzaak hangen en was op slag verliefd. die gitaar kostte 1500 guldens en dat kon ik niet betalen, natuurlijk. veel later ging die zaak ( Musica in Eindhoven) failliet en kocht ik het Hoyertje uit de boedelveiling.

Sorry voor het slechte plaatje, al maakt de LPjr dat deels weer goed ;)
het is alles dat ik nog heb, want deze gitaar werd ooit gestolen ( en ik waarschuw maar vast: als ik ooit iemand zie optreden met MIJN 652, dan krijgt ie m onstage anaal ingebracht! )
MIjn 652 is een ouder model danwel voorloper: gelijmde hals, mahonie constructie en de bij sommigen legendarische Schaller elementen. De mijne zag ik rond 75 in de winkel hangen, jouw '/s' uitvoering is van later datum, niet eerder dan eind jaren 70, maar waarschijnlijker van begin jaren tachtig. want toen pas waren neckthroughs in de mode.

Hoyer was een kleiner merk dan de grote moffenmerken, maar stond gedurende het grootste deel van haar bestaan garant voor superieure kwaliteit. Niet alleen deze latere modellen, maar ook met fantastische SG's en LP's die nét geen regelrechte kopieën waren. Soms waren ze zelfs standaard uitgerust met Gibson-pu's. Eerder al maakte Hoyer hoogwaardige jazzgitaren en nogal wat uitermate vreemde gitaren als de pijporgelgitaar en de Bianca.
De afwerking was altijd superieur en Hoyer volgde de ontwikkelingen bij het G-merk nauwkeurig. Al hadden de Hoyertjes altijd wat eigen kenmerken- met name de bruggen- die lang niet altijd even geslaagd waren.

Ik heb nog altijd vijf Hoyers, allemaal jazzers, waaronder mijn absofavo (http://www.youtube.com/watch?v=yLB8rogctR4)gitaar -en dan bedoel ik van alles dat ik heb...

ja gezien de messing topkam en het brugsysteem icm de necktrough schatte ik hem zelf ook uit de periode 77-81 toen deze bouw hoogtij vierde.

De brug bij deze Hoyer functioneerd goed en voor wat betreft de PU's heb ik het vermoeden dat ze van Gibson zijn, in ieder geval zijn het PU's met een metalen massa mantel.

De kwaliteit is zeer hoog wat mij verraste en als ik naar mijn iegen Gibsons kijk doet deze er niet voor onder.

Maaruh Piet, moet ik deze nu achter slot en grendel gaan zetten;)

zoon van Piet
4 oktober 2009, 14:06
ja gezien de messing topkam en het brugsysteem icm de necktrough schatte ik hem zelf ook uit de periode 77-81 toen deze bouw hoogtij vierde.

De brug bij deze Hoyer functioneerd goed en voor wat betreft de PU's heb ik het vermoeden dat ze van Gibson zijn, in ieder geval zijn het PU's met een metalen massa mantel.

De kwaliteit is zeer hoog wat mij verraste en als ik naar mijn iegen Gibsons kijk doet deze er niet voor onder.

Maaruh Piet, moet ik deze nu achter slot en grendel gaan zetten;)

Je schatting lijkt me adequaat, al zou ik m zo tussen 79 en 83 schatten. Deze brug is puik en biedt meer mogelijkheden dan Gibsons TOM. het waren met name de toonvretende jazzbrugjes die zo zogen, maar ook menige Hoyer -LP heeft een rollerbrug, waar niet ieddereen blij van wordt.
De Gibson-pu's op Hoyers waren van het vroeg-70's type: met metalen kap mét Gibson-logo. dit lijken me pickups van de eerste golf vervangingselementen, wat overeenkomt met de geschatte leeftijd. mogelijk zijn dit Dimarzio's, mogelijk Schallers. en mogelijk zijn het latere vervangende elementen.

Hoyer stond voor hoogwaardig handwerk. gerenommeerde bouwers als Walter Krahl werkten in die tijd voor Walther Hoyer. de fabrike ging in de tweede helft van de 80's failliet, Walther moest wegens creatief boekhouden zelfs de bak in..

Mijn gitaar werd gestolen door de dommigheid van degene waaraan ik m uitgeleend had ( Selim van Judasville, tegenwoordig van Devils Blood) die m prefereerde boven zijn toenmalige gibsons, maar met zijn zatte kop niet goed oplette na een optreden...
Domme pech. het is niet zo dat de dief wist dat deze gitaar zo goed was..
Hte grote voordeel van zo'n onbekende gitaar is dat boeven, zo zij al over enige gitaarkennis beschikken, altijd de voorkeru zullen geven aan bekende modellen van bekende merken.

Chocola
4 oktober 2009, 14:10
Gefeliciteerd Geert! Leuke gitaar, en ziet er nog eens niet verkeerd uit ook :o.

Hij zal wel lekker spelen?

geert1976
4 oktober 2009, 20:04
Gefeliciteerd Geert! Leuke gitaar, en ziet er nog eens niet verkeerd uit ook :o.

Hij zal wel lekker spelen?

Hij speelt erg lekker en zeer soepel en het geluid is geweldig:cooler:

pueblo
4 oktober 2009, 21:01
prachtig, hoeveel gitaren telt je collectie nu al?

geert1976
5 oktober 2009, 00:53
prachtig, hoeveel gitaren telt je collectie nu al?

uhhhh nog niet genoeg;)

ik heb vandaag ook een ElMaya karkas gekocht, maar daar open ik een ander topic voor:soinnocent::sssh:

Jay75
5 oktober 2009, 10:57
Ik zie nu echt helemaal groen van afgunst...
maar kan alleren maar beamen dat de meeste Hoyers zich kunnen meten met alle andere merken. en durf zelfs te beweren dat ze met name in de 70's en 80's vaak stukken beter waren dan Gibsons.
Ik zag als kleine menneke een Hoyer 652 in de muziekzaak hangen en was op slag verliefd. die gitaar kostte 1500 guldens en dat kon ik niet betalen, natuurlijk. veel later ging die zaak ( Musica in Eindhoven) failliet en kocht ik het Hoyertje uit de boedelveiling.

http://img14.imageshack.us/img14/4568/img0008vw.jpg (http://img14.imageshack.us/i/img0008vw.jpg/)


Sorry voor het slechte plaatje, al maakt de LPjr dat deels weer goed ;)
het is alles dat ik nog heb, want deze gitaar werd ooit gestolen ( en ik waarschuw maar vast: als ik ooit iemand zie optreden met MIJN 652, dan krijgt ie m onstage anaal ingebracht! )
MIjn 652 is een ouder model danwel voorloper: gelijmde hals, mahonie constructie en de bij sommigen legendarische Schaller elementen. De mijne zag ik rond 75 in de winkel hangen, jouw '/s' uitvoering is van later datum, niet eerder dan eind jaren 70, maar waarschijnlijker van begin jaren tachtig. want toen pas waren neckthroughs in de mode.

Hoyer was een kleiner merk dan de grote moffenmerken, maar stond gedurende het grootste deel van haar bestaan garant voor superieure kwaliteit. Niet alleen deze latere modellen, maar ook met fantastische SG's en LP's die nét geen regelrechte kopieën waren. Soms waren ze zelfs standaard uitgerust met Gibson-pu's. Eerder al maakte Hoyer hoogwaardige jazzgitaren en nogal wat uitermate vreemde gitaren als de pijporgelgitaar en de Bianca.
De afwerking was altijd superieur en Hoyer volgde de ontwikkelingen bij het G-merk nauwkeurig. Al hadden de Hoyertjes altijd wat eigen kenmerken- met name de bruggen- die lang niet altijd even geslaagd waren.

Ik heb nog altijd vijf Hoyers, allemaal jazzers, waaronder mijn absofavo (http://www.youtube.com/watch?v=yLB8rogctR4)gitaar -en dan bedoel ik van alles dat ik heb...

Hey maar Musica ging toch een jaar of 6-7 failliet, heeft die gitaar daar al die jaren gehangen? Zo issie vanzelf vintage geworden in de winkel haha.

Jammer dat die zaak weg is, woon er nu 100 meter vandaan!

wietse
5 oktober 2009, 15:29
uhhhh nog niet genoeg;)

ik heb vandaag ook een ElMaya karkas gekocht, maar daar open ik een ander topic voor:soinnocent::sssh:

je hebt nooit genoeg gitaren, hooguit een te klein huis :D.
leuke aanwinst geert, weet nog niet of ik hem mooi of lelijk moet vinden, maaar goed is hij ongetwijfeld.
is dat elmaya karkas de bekende SG?

geert1976
5 oktober 2009, 18:46
je hebt nooit genoeg gitaren, hooguit een te klein huis :D.
leuke aanwinst geert, weet nog niet of ik hem mooi of lelijk moet vinden, maaar goed is hij ongetwijfeld.
is dat elmaya karkas de bekende SG?

ja het is de beruchte SG:makeup:

macwilliams
5 oktober 2009, 21:27
Oei, nu heb je het voor mekaar Geert. Wat een plank man. Ik heb de foto meerdere malen bekeken maar hoe ik het ook wend of keer. Dit is niet een die ik mooi vind.

Damn.

Laat je er niet door weerhouden hoor. :ok:

geert1976
5 oktober 2009, 22:25
Oei, nu heb je het voor mekaar Geert. Wat een plank man. Ik heb de foto meerdere malen bekeken maar hoe ik het ook wend of keer. Dit is niet een die ik mooi vind.

Damn.

Laat je er niet door weerhouden hoor. :ok:

ach smaken verschillen, tis geen blijvertje hoor, er moet nog een Gibson SG komen.......:soinnocent:

Jay75
5 oktober 2009, 22:46
Ja dit vind ik ook echt niks hehe

SGs zijn veel sexier he, heb je die blauwe nog verkocht?

geert1976
5 oktober 2009, 22:50
Ja dit vind ik ook echt niks hehe

SGs zijn veel sexier he, heb je die blauwe nog verkocht?

ja, holyshit de telefoon en de mailbox staan nog na te gloeien.

Tja van deze Hoyer moet je houden, het model dan, qua kwaliteit, bespeelbaarheid en sound doet die het niet onder voor een Gibson, heb hem getest tegen mijn M3, SG en Les Paul en hij is echt net zo goed, stond er zelf ook beteuterd van te kijken, vooral de brug is veel beter en uitgekiender dan een tune-o-matic

zoon van Piet
6 oktober 2009, 09:56
Hey maar Musica ging toch een jaar of 6-7 failliet, heeft die gitaar daar al die jaren gehangen? Zo issie vanzelf vintage geworden in de winkel haha.

Jammer dat die zaak weg is, woon er nu 100 meter vandaan!

ja en nee.. Musica was oorspronkelijk de zaak van de familie Egmond, bekend van de gitaren. Die zaak stond midden in de stad, in de Hooghuisstraat. Daar zag ik de gitaar rond 75 en rond 81 gingen ze failliet. toen heb ik de Hoyer gekocht, voor 350 gulden. Joep van Egmond startte vervolgens een nieuwe zaak onder die naam, die een jaar of tien terug failliet ging..

Deze Hoyer was echt véél beter dan de SG die ik toen had..( en ik prefereerde m ook boven de LPjr van de foto) maar er stond geen 'Gibson' op.. dus verkocht ik me weer.. maar kocht hem jaren later weer terug omdat ik toen niet meer maalde om merknamen.. een mens moet dat leren..
in 2004 of 2005 is de gitaar gestolen, in Eindhoven. Zie je m ergens, PM me dan gerust en kijk vanaf veilige aftsand toe hoe ik me laat gaan in een golf van gewelddaige wraakzucht...

geert1976
6 oktober 2009, 10:04
ja en nee.. Musica was oorspronkelijk de zaak van de familie Egmond, bekend van de gitaren. Die zaak stond midden in de stad, in de Hooghuisstraat. Daar zag ik de gitaar rond 75 en rond 81 gingen ze failliet. toen heb ik de Hoyer gekocht, voor 350 gulden. Joep van Egmond startte vervolgens een nieuwe zaak onder die naam, die een jaar of tien terug failliet ging..

Deze Hoyer was echt véél beter dan de SG die ik toen had..( en ik prefereerde m ook boven de LPjr van de foto) maar er stond geen 'Gibson' op.. dus verkocht ik me weer.. maar kocht hem jaren later weer terug omdat ik toen niet meer maalde om merknamen.. een mens moet dat leren..
in 2004 of 2005 is de gitaar gestolen, in Eindhoven. Zie je m ergens, PM me dan gerust en kijk vanaf veilige aftsand toe hoe ik me laat gaan in een golf van gewelddaige wraakzucht...

het zit je nog steeds erg hoog hè:(

Midwolda
6 oktober 2009, 11:10
te koop:even niets te koop :makeup:
:crazyhappy: wàààààààààt ?!?! :???: :seriousf:

geert1976
6 oktober 2009, 12:53
ja en nee.. Musica was oorspronkelijk de zaak van de familie Egmond, bekend van de gitaren. Die zaak stond midden in de stad, in de Hooghuisstraat. Daar zag ik de gitaar rond 75 en rond 81 gingen ze failliet. toen heb ik de Hoyer gekocht, voor 350 gulden. Joep van Egmond startte vervolgens een nieuwe zaak onder die naam, die een jaar of tien terug failliet ging..

Deze Hoyer was echt véél beter dan de SG die ik toen had..( en ik prefereerde m ook boven de LPjr van de foto) maar er stond geen 'Gibson' op.. dus verkocht ik me weer.. maar kocht hem jaren later weer terug omdat ik toen niet meer maalde om merknamen.. een mens moet dat leren..
in 2004 of 2005 is de gitaar gestolen, in Eindhoven. Zie je m ergens, PM me dan gerust en kijk vanaf veilige aftsand toe hoe ik me laat gaan in een golf van gewelddaige wraakzucht...


koop je toch een ander exemplaar?ze zijn er wel, ergens....:soinnocent:

zoon van Piet
6 oktober 2009, 13:28
koop je toch een ander exemplaar?ze zijn er wel, ergens....:soinnocent:



het zit je nog steeds erg hoog hè :

zucht... die gitaar was speciaal voor me.. omdat ik m twee keer heb gekocht in mn leven.en omdat ik meteen na aankoop met die gitaar naar een leuke meid gefietst ben.. waar ik later mee trouwde.

Dus wat dat betreft.. is er geen ander exemplaar. hoeveel de jouwe er ook op lijkt en hoe goed ie vast en zeker ook is..

maar ik heb als gezegd vijf Hoyers:
http://img291.imageshack.us/img291/3389/tmp9821vb3.jpg

(die dikke in het midden is vervangen door een andere Hoyer)
dus er mag er best nog een bij, zo'n 652, of de 335-achtige 4062, of de LP of de eagle of een explorer of een...