PDA

View Full Version : Afstellen hals strat probleem



AoDf
3 oktober 2009, 20:16
Ik heb onlangs een hals via Musikraft.com besteld en op mijn stratbody gezet. Ik heb de hals vorige week m.b.v. een capo en een voelermaat afgesteld. Daarna heb ik de E-snaren op de juiste (gemiddelde) hoogte gezet, en van daaruit met een radiusboog de rest van de snaren dezelfde kromming als van de toets meegegeven. Dit alles volgens de informatie die Fender op zijn site heeft staan.

De gitaar speelt op zich goed, maar de lage E-snaar loopt rond de 8-ste fret wat aan, en de hoge E-snaar buzzt een beetje als deze aangeslagen wordt. Hier en daar lopen ook sommige andere tonen wat aan over de andere snaren. De lage en hoge E-snaar iets hoger zetten gaat niet want de brugzadels hebben hun maximale hoogte al bereikt, de stelschroeven zijn niet langer.

Wat kan ik nu het beste doen? Ik neig er naar de hals iets holler te zetten, zodat de snaren wat hoger komen te liggen. Echter ik ben bang dat alles dan weer te hoog komt te staan en de gitaar niet lekker meer speelt. Ik heb de hals instelling en snaarhoogtes van Fender zelf gebruikt. De topkam was al voorgemonteerd en ingevijld en dat ziet er vakkundig uitgevoerd uit, dus geen brede diepe sleuven.

Midwolda
3 oktober 2009, 20:25
Als je de hals iets holler zet dan kunnen de brugzadels waarschijnlijk weer iets omlaag.
Wel de hals even (een dag) de tijd geven om zich naar de nieuwe spanning te zetten.
't Is altijd een compromis tussen hoe staat het in het boekje en hoe vind jij het lekker spelen...
meestal kies ik dan maar voor wat ik vind want de schrijver van het boekje heeft deze gitaar niet in handen.

AoDf
3 oktober 2009, 20:29
Als je de hals iets holler zet dan kunnen de brugzadels waarschijnlijk weer iets omlaag.
Wel de hals even (een dag) de tijd geven om zich naar de nieuwe spanning te zetten.
't Is altijd een compromis tussen hoe staat het in het boekje en hoe vind jij het lekker spelen...
meestal kies ik dan maar voor wat ik vind want de schrijver van het boekje heeft deze gitaar niet in handen.

Inderdaad, ik lees ook wel vaak dat het er uiteindelijk op neerkomt wat je zelf lekker vind spelen. Maar omdat ik nog niet erg ervaren ben hiermee dacht ik dat het handig was om uit te gaan van wat "gemiddelde" waarden. Ik probeer de hals wel wat losser te zetten, met een beetje aanlopen is op zich wel te spelen, mar het wordt wel irritant op een gegeven moment.

Brewskie
3 oktober 2009, 20:29
Beginnen met standaard afstelling volgens het boekje is natuurlijk wel verstandig. Dan kun je later met fijnafstelling nog wat meer je eigen voorkeur meenemen. Ik heb zelf altijd een dilemma. Want ik heb hekel aan fretbuzz en aan hoge actie. :(

Als het holler zetten van de hals niet goed werkt (of je de actie in het midden van de hals te hoog vindt, dan kun je altijd nog op zoek naar een fret die wat uitsteekt. Dan kun je die vlakken, of een tikkie op zijn kop geven.

aaronstonebeat
3 oktober 2009, 20:30
Zou het kunnen dat de nieuwe hals iets dikker is dan de oude?

AoDf
3 oktober 2009, 20:35
Zou het kunnen dat de nieuwe hals iets dikker is dan de oude?

Geen idee, ik heb de body los gekocht via iemand hier op het forum. Het is een Highway 1 body. Ik heb zelf nog een andere strat met Highway One body, met een vervangen hals, en die speelt prima. Die heb ik weliswaar niet zelf afgesteld, misschien ligt het daaraan. Moet denk nog wat ervaring opdoen. Musikraft maakt customhalzen met Fender afmetingen en schroefmaten, en is niet bepaald goedkoop spul ofziets. Zou goed moeten zijn.

aaronstonebeat
3 oktober 2009, 20:39
Geen idee, ik heb de body los gekocht via iemand hier op het forum. Het is een Highway 1 body. Ik heb zelf nog een andere strat met Highway One body, met een vervangen hals, en die speelt prima. Die heb ik weliswaar niet zelf afgesteld, misschien ligt het daaraan. Moet denk nog wat ervaring opdoen. Musikraft maakt customhalzen met Fender afmetingen en schroefmaten, en is niet bepaald goedkoop spul ofziets. Zou goed moeten zijn.

OK. Misschien is het dan een idee om de hele brug iets hoger te zetten zodat je weer wat extra afstelhoogte voor de zadels krijgt?

Hendriks
3 oktober 2009, 20:39
De hals zal waarschijnlijk iets holler moeten omdat hij op de 8ste fret aanloopt , een 8ste slag kan al voldoende zijn , dan hoeven de brugzadels ook niet omhoog.

Rinze
3 oktober 2009, 20:41
Je zegt dat de snaar aanloopt rond de achtste fret. Bij een hals die verder helemaal in orde is (geen oneffenheden en torsie) betekent dat dat de kromming van de hals juist te groot is. Je zou de hals iets rechter moeten afstellen, dat zou het probleem moeten oplossen. Capo voor de eerste fret en de snaar indrukken voor de 17de, dan moet de ruimte tussen snaar en fret op zijn grootst (rond de 7de tot 9de fret) 0,3 mm zijn. Let wel: dit is een gemiddelde, de ruimte zal aan de kant van de dunne snaren minder zijn dan bij de dikke door het verschil in trekkracht.

Dooe de hals nog krommer te zetten zou je het probleem juist vergroten. Algemene stelregel: wanneer de snaren aanlopen bij de topkam moet de hals holler, wanneer de snaren aanlopen in het gebied van zeg de 7de tot de 12de fret moet de hals rechter. Probeer het maar eens voor je zien, dan wordt het wel duidelijk.

Let wel: dit geldt bij een hals die in orde is en bij een reeds grof afgestelde gitaar.

Hendriks
3 oktober 2009, 20:49
Met holler bedoel ik dus rechter, hij staat nu te bol.

Rinze
3 oktober 2009, 21:09
Dan bedoel ik met holller juist boller :seriousf: