PDA

View Full Version : snelheid oefenen



jeroenmoore
4 april 2003, 12:32
Even een vraag, ik ben al meer dan een jaar lang steeds maar weer mijn snelheid aan het opvoeren, het lukt wel aardig, maar ik heb nog steeds het gevoel dat mijn rechterhand, af en toe blijft haperen, ik zou graag willen weten hoe je nu precies goed over de snaren heen moet tremoleren, ik speel van uit mijn pols.

moretel
4 april 2003, 13:31
Vanuit de pols lijkt goed, ik gebruik ook alleen een beweging vanuit de vingers.
ook ik ben het laatste half jaar aan het oefenen op snelheid en ben nu bezig met onvolkomenheden weg te halen.
Altijd langzaam beginnen, ik zet de metronoom op 50 en speel dan vier of zes noten per tel. Ik ben nu wee bezig met een aantal licks die twee maanden geleden niet sneller wilden.
Nu ben ik gericht bezig met het sterker maken maar ook de rechterhand krijgt aandacht, om net die push te maken is het belangrijk om te kijken hoe je plectrum beweging is. Ik maak gebruik van alternate, sweeps en economy picking. In het kort komt het erop neer dat je plectrum elke keer de kortste weg aflegt naar de volgende snaar. Als je hier een maandje consequent op oefent dan ga je het resultaat merken.
Bij topsnelheid dient alles effectief te zijn en geen overbodige bewegingen te bevatten.
Snelheid pas verhogen als alles er goed in zit en ontspannen gespeeld wordt. Daarna is het een kwestie van tijd.

henksjaak
4 april 2003, 16:48
ken je nog goede licks die je kan gebruiken voor een solo in popmuziek of jazz/fusion/blackgospel?

en ken jij nog goede snelheidsbehendigheidsoefeningen ? :smile:

super bedankt!



Op 2003-04-04 13:31, schreef moretel:
Vanuit de pols lijkt goed, ik gebruik ook alleen een beweging vanuit de vingers.
ook ik ben het laatste half jaar aan het oefenen op snelheid en ben nu bezig met onvolkomenheden weg te halen.
Altijd langzaam beginnen, ik zet de metronoom op 50 en speel dan vier of zes noten per tel. Ik ben nu wee bezig met een aantal licks die twee maanden geleden niet sneller wilden.
Nu ben ik gericht bezig met het sterker maken maar ook de rechterhand krijgt aandacht, om net die push te maken is het belangrijk om te kijken hoe je plectrum beweging is. Ik maak gebruik van alternate, sweeps en economy picking. In het kort komt het erop neer dat je plectrum elke keer de kortste weg aflegt naar de volgende snaar. Als je hier een maandje consequent op oefent dan ga je het resultaat merken.
Bij topsnelheid dient alles effectief te zijn en geen overbodige bewegingen te bevatten.
Snelheid pas verhogen als alles er goed in zit en ontspannen gespeeld wordt. Daarna is het een kwestie van tijd.

moretel
7 april 2003, 10:53
en ken jij nog goede snelheidsbehendigheidsoefeningen ? :smile:


Ik ken er vele maar als je echt serieus bezig bent kijk dan eens naar de volgende boeken, de ISBN nummers heb ik niet bij de hand maar als je even zoekt op het forum moet je ze kunnen vinden.

30 day guitar workout
Speed mechanics for lead guitar

Verder doe ik veel met het blad guitar technique.
Neem ook eens een kijkje op
http://www.guitarprinciples.com

In Den Haag heb je trouwens Albersen bladmuziek. Deze hebben zo beetje alles op gitaar gebied en is de moeite van een bezoekje waard.