PDA

View Full Version : Gibson SG VS Fender Telecaster



Mr. Snore
3 oktober 2009, 19:13
Hee mensen,

Ik heb even mening nodig.
Ik wil of een Sg of een telecaster kopen maar ben er nog niet overuit welke.
Welke is beter?

Bij de Fender gaat het om een Telecaster 62' Reissue

En bij de SG ben ik er nog niet over uit.

Meningen?

Ukeloeder
3 oktober 2009, 19:18
Beetje moeilijk zeggen zo... Wat wil je er mee doen?

Maarten66
3 oktober 2009, 19:18
Pfoe, het is een beetje het dillema waar ik nu in zit. Ik wil ook graag die 62 reissue maar heb nu een Gibson SG Special. Het probleem is dus dat je van humbucker naar single coil gaat en ik vraag me af of het veelzijdig genoeg is om lang tevreden mee te zijn. Voor de muziekstijlen die ik speel (melodieuze rock) is een Tele absoluut geschikt. Ik vind hem sowieso extreem mooi, vooral de zwarte, die binding aijaijaij! Wat wil je dus, dik geluid met klein beetje hoog of hoog met veel twang. Het is echt 2 einden van het spectrum.

Guitar GoD
3 oktober 2009, 19:31
met die tele zit je in ieder geval goed. ik bespeel zelf ook een tele en die bevalt me prima:ok:

sg's: ik heb een paar gibson sg standards geprobeerd, ik was er na 5 minuten al klaar mee. maar misschien had ik wel 2 rotte appels te pakken.

Ik wens je succes met je keuze!

EGH
3 oktober 2009, 19:44
Dit is appels met peren vergelijken. Tele is een compleet andere gitaar dan een SG, het hangt er erg af wat je er mee wilt. Zit je meer aan de rock kant kan je denk ik beter voor de SG gaan, zit je meer aan de clean kan je beter voor de Tele gaan. Het is ook puur een kwestie van smaak. Qua geluid, maar ook qua feel. Ik weet zelf dat ik de SG liever heb, maar de poster boven mij had het alweer precies andersom.

kuk
3 oktober 2009, 19:47
Ik ben een conservatorium(jazz) student en speel met een tele!(fender am std tele).Mooi zicht naast die grote jazz-bakken!
Dood simpel en toch sta je versteld wat je eruit kan halen.

Harald
3 oktober 2009, 19:54
Ach, als het goed genoeg is voor Mike Stern moet je docent van goede huize komen om zich te beklagen over het gebrek aan F-gaten :hippie:

Denk dat een goede tele net wat veelzijdiger is dan een SG. Maar voor een ACDC tribute zou de SG natuurlijk weer beter zijn.

pasqual
3 oktober 2009, 20:01
ik vind het een vergelijking van niets. zoiets als kiezen tussen een racefiets en een omafiets. allebei goeie fietsen alleen is de een beter geschikt om een berg mee te beklimmen als de ander maar het kan met allebei.
waar ga je 'm voor gebruiken?

groeten Pasqual.

kuk
3 oktober 2009, 20:14
@Harald
Mijn docent speelt o.a. ook op een tele...

Ash ketchum
3 oktober 2009, 21:07
De SG zal iets beter intoneerbaar zijn dan een '62 ri Tele doordat de tele een brug heeft met 3 zadels en de SG 6 zadels heeft. Dat was bij het enige struikelpunt toen ik een tele had met een 3 zadels.
Maar zoals eerder gezegd, je kan ze beide goed gebruiken maar ze blinken in verschillende dingen uit.

geert1976
4 oktober 2009, 01:16
De Tele en SG zijn twee totaal verschillende gitaren, ik snap de vergelijking dan ook niet, laat de TS eerst maar eens aangegeven wat de muziekstijlen zijn die hij speelt.

Pepe
4 oktober 2009, 01:31
Hmsja, volgens mij kan je juist 2 totaal verschillende dingen goed vergelijken, het wordt lastiger naarmate het meer op elkaar gaat lijken.
De grootste verschillen zijn de feel -andere mensuur- en het geluid hoewel een P90 SG redelijk in het verlengde van een tele ligt. Het eerste is persoonlijke voorkeur, het tweede heeft iets te maken met het soort muziek.

dodeboboeror
4 oktober 2009, 02:06
Hee mensen,

Ik heb even mening nodig.
Ik wil of een Sg of een telecaster kopen maar ben er nog niet overuit welke.
Welke is beter?

Bij de Fender gaat het om een Telecaster 62' Reissue

En bij de SG ben ik er nog niet over uit.

Meningen?


Meningen?

Vragen om een mening betekent dat je er weet ik hoeveel krijgt en dat terwijl er maar eentje telt en dat is die van de jezelf. Dus hopsakee naar de gitaardealer en proberen die hap, vorm dan je eigen mening over een bepaalde gitaar en als die dan aan je eisen voldoet, dan moet je het daar voorlopig maar mee doen

:ok:

Mr. Snore
4 oktober 2009, 15:37
Ik speel het meest Rock/Punk in stijl van Guns n roses maar ook wel green day, sum 41, ACDC.

Maar speel ook wel complete solo stukken zoals de stukken van joe satriani en neil zaza.

E-J
4 oktober 2009, 15:43
Moeilijk... met beide gitaren gaat dat prima.

De Telecaster (ik heb er zelf één) zijn wel serieus veelzijdige dingen. Je kunt er zoveel kanten mee op. Persoonlijk zou mijn keuze de Tele zijn, maar ik zou de SG zeker niet uitsluiten. En de Les Paul ook niet... ook zeer geschikt.

Zelf testen dus!