PDA

View Full Version : Post je speaker combinaties!



Thiez
3 oktober 2009, 15:10
Er zijn er veel vragen over combineren van speakers en welke speakers er nu goed samen klinken. Ook ik ben veel rond aan het kijken voor verschillende combinaties en wat hun karakters zijn. Er zijn wat verschillende kleine topics over maar het lijkt me wel handig en leuk om alle combinaties en bijbehorende reviews in 1 topic te zetten.

Post hier dus:
- Wat voor cabinet je hebt (1x12, 2x12, 4x12, twee 2x12, enz)
- Wat voor speakers je erin hebt zitten (Merk en type)
- Hoe je de speakers heb aangesloten (x-patroon, enz enz)
- Met wat voor versterker je de combinatie gebruikt
- Wat voor karakter je er mee krijgt en waarom je dit de ideale combinatie vind

Aikara
3 oktober 2009, 17:36
Cabinet is een Kool & Elfring 4x12

Speakers zijn Vintage 30 en Classic Lead 80. Allen van Celestion en zijn in een X-patroon in de kast gemonteerd.

Versterkers zijn een Engl E570 preamp i.c.m. een VHT 2/50/2 poweramp.

Door verschillende beschrijvingen op internet werd ik erg nieuwsgierig naar deze speakercombinatie. Het strakke 'metal' geluid van de V30 in combinatie met het smeuïge van de CL80.
Nadat ik verschillende kasten en speakercombinaties geprobeerd heb bij Guitar King bleek de bovenstaande combo voor mij uiteindelijke de ideale. Een mooie, volle, open, gedefinieerde, warme sound. In mijn oren geschikt voor zowel clean, rhythm en lead. Ik denk niet dat deze combo voor iedere muziekstijl geschikt zal zijn, maar voor hetgeen ik meestal speel (prog, metal, 'shred') vind ik het een hele goeie combinatie.

even
4 oktober 2009, 12:47
Heel lang heb ik met een mesa 2.90 op twee zelfbouw 12" kastjes gespeeld met één met een open achterkant met een Celestion Sidwinder en de andere gesloten kast met een EV. Toen ik naar een mesa 20/20 ging heb ik de speakers vervangen door een Celestion Alnico blue en een Celestion G12H30. Nu speel ik weer mono en heb de Alnico Blue in mijn Mesa 22+ hangen en daaronder een Mesa Thiele met de G12H30. Ik vind dat deze combinatie elkaar mooi aanvult. De Blue heeft een lekker middengeluid en helder maar warm hoog. De G12H30 heeft flink meer body (ook door de Thiele kast natuurlijk) en klinkt veel ronder. Beetje als de 70er jaren Marshall kasten.

interessander
4 oktober 2009, 13:06
Goed topic!
Ik denk er zelf ook aan om binnenkort een combi te gaan maken in mijn Mesa 4x12.

Ik ben benieuwd naar de achterliggende gedachte van de plaatsing.
Oude mesa's hebben 2 dezelfde speakers boven en 2 onder, en dan in afzonderlijke compartimenten, en de nieuwe roadking kasten hebben ze per twee boven elkaar. Wat is eigenlijk het voordeel van een x-patroon als je speakers combineert?

iWishmaster
4 oktober 2009, 14:01
Bogner Cube 1x12" met een V30. Klinkt prima en scheelt een hoop gesjouw. Binnenkort ben ik wel van plan een groter cabinet te kopen, dus wel benieuwd naar combinaties. Heb al het één en ander geprobeerd en de V30 springt er toch wel wat uit elke keer voor mij, maar ik vraag me af wat een V30 icm een iets 'romigere' speaker zou doen.

Thiez
4 oktober 2009, 18:03
@Aikara:
Ik heb idd al vaker gelezen dat V30 met CL80 een erg gave combinatie is. Maar de classic lead word vaak beschreven als broertje van de V30. Geeft dit een heel andere sound dan 2xV30's?

JeroenSchaaf
4 oktober 2009, 18:06
Ik heb nu een Bogner OS 2x12 v30, en daarvoor 2 BeamBlockers! klinkt voor mij te gek.

Net weer terug van repetitie, en heerlijk denderend laag! Hmmm lekkel!

Les Paul R8
4 oktober 2009, 18:35
1x12 K&E met een G12M20. Meestal in gebruik met mijn CMW Studiocage (warm en erg veelzijdig), soms ook met de Soldano Atomic (erg bruut) of met mijn Orange AD5 (lekker vintage)

2x12 K&E met 2x Pre-Rola G12M25's uit 1966 en 1967. In gebruik met mijn CMW Plexi+. Deze combi is heerlijk vintage en ook erg veelzijdig. Clean draaien door de volume pot van de gitaar terug te draaien. In combinatie met mijn Les Paul krijg ik hier een echt mooie woman tone uit.

2x12 Marshall 1966 met 2 x Rola G12M25. Gebruik icm CMW Studiocage of Marshall Studio 15. Iets minder definitie dan de K&E's. Ook wat minder spreiding. Verder vergelijkbare vintage tone.

Rutger Molenberghs
4 oktober 2009, 19:13
Ik gebruik een K&E XL412 met 2xV30 en 2xH30. In combinatie met mijn Marshall JVM410h geeft dit zowel een leuke clean als classic rock tones (kanaal 2 rood). Metal zou ik er niet op spelen, dan ben je beter af met 4xV30.

pooz
4 oktober 2009, 19:24
K&E 2x12 met G12H70 en G12M Greenback voor mijn JTM45
Marshall 1922 standaard voor mijn Powerball

Voor de Powerball ben ik op zoek naar een beter cabinet.

Wat ik wil: classic rock scheur (Aerosmith/ACDC/GnR) maar ook een diep, stevig, sprankelend/bellig clean. Dus geen metal scoop en ook geen dun schel clean.
Bij K&E raadden ze me de V30+CL80 aan.

Op zich kan ik me de combi V30 en G12-65 ook als interessant voorstellen.

Wat is de ervaring van de eigenaren hier met de V30/CL80 combi?

Psychomantis
4 oktober 2009, 19:55
Peavey Blue Marvel! :blast: XD
Niet dus

Aikara
4 oktober 2009, 20:20
@Aikara:
Ik heb idd al vaker gelezen dat V30 met CL80 een erg gave combinatie is. Maar de classic lead word vaak beschreven als broertje van de V30. Geeft dit een heel andere sound dan 2xV30's?

Ik heb bij Guitar King o.a. getest met de kast die ik nu heb, en met een K&E 4x12 XXL met 4 V30 speakers. De kasten waren dus niet helemaal hetzelfde (ik heb de standaard 4x12) maar het verschil was duidelijk: waar de XXL kast gezien zijn afmetingen voller zou moeten zijn en het laag moet benadrukken, klonk hij in werkelijkheid een stuk dunner, en scheller dan de kast met V30 en CL80. Dit verschil wordt dus volledig veroorzaakt door het verschil in speakers.
Desondanks vind ik deze combinatie niet TE 'bassig' (bij gebrek aan een betere term). Naar mijn smaak wordt het hoog en het mid ook voldoende benadrukt en is het geheel en heerlijk vet geluid.

Thiez
4 oktober 2009, 20:24
ok top!
Ik zit beetje te twijfelen. Heb op moment een K&E 2xV30's en wil graag een combinatie.
Ben aan het twijfelen tussen CL80 of G12T75

svdijk
4 oktober 2009, 20:33
Op het moment in alle kasten (2xJCM800 1960A en 2xJCM800 1960B):
G12T75's met V30's in X patroon.
Ik heb G12T75's, V30's, G12H30's, en G12M's geprobeert, maar deze combi werkt eigenlijk voor alle stijlen goed, en klinken geweldig aan m'n JCM800 2210, de JVM410 en de JMP1 met 9100 eindtrap.

Eventueel trouwens nog vier G12M25 watters te koop, en een aantal beamblockers van Weber.

Thiez
7 oktober 2009, 16:17
Ik ben benieuwd of er hier misschien mensen zijn die eminence speakers gebruiken of deze misschien gecombineerd hebben. bijvoorbeeld guvernors en wizzards ofzo.

Chris Winsemius
7 oktober 2009, 18:27
Ik ben benieuwd of er hier misschien mensen zijn die eminence speakers gebruiken of deze misschien gecombineerd hebben. bijvoorbeeld guvernors en wizzards ofzo.

Klant van mij heeft behoorlijk wat Emi/Celestion combi's achter de rug, zal het 'm eens vragen.

V30/T75 in 'n K&E kast vind ik zelf zeer goed (maar speakers dan wel PARALLEL aangesloten).

Classic Lead 80 + V30 (parallel) in 'n Fender (silverface) TwinReverb of ProReverb is ook zeer ok.

Voor de rest: sterk afhankelijk v/d hele keten en de speler...

Thiez
7 oktober 2009, 19:57
ok cool. Ik wil idd de combi V30 en GT75 proberen en me cabinet gewoon met 1 ingang aansluiten ipv stereo zoals het nu zit.

Chris Winsemius
7 oktober 2009, 20:06
ok cool. Ik wil idd de combi V30 en GT75 proberen en me cabinet gewoon met 1 ingang aansluiten ipv stereo zoals het nu zit.

Eindresultaat is ook/vooral sterk afhankelijk v/h merk/type cabinet maar als je de speakers hebt liggen: zeker even proberen.

Single-input vs. switching/etc.: betrouwbaardere verbinding en (subtiel) wat beter van klank imho.

Midwolda
7 oktober 2009, 20:23
Leuk dit... ieder z'n meug he.
Ik vind een speaker net zo belangrijk voor het geluid als een element of een versterker.
Ik weet dus ook pas echt wat ik aan een versterker heb als ik 'm met m'n vaste gitaar (Gibson Marauder) en
m'n vaste speakers (Eminence Ragin' Cajun) heb gehoord, die gebruik ik dus als een soort referentie-punten.
De rest, versterker, pedalen, alles drop en dran en drom voegt zich daar naar.

j.augustus
7 oktober 2009, 21:18
V30- classic lead 80
IN een Vox AC30 een Vox blue en een Mesa 90 watter.
Klinkt heel goed verrassend

Les Paul R8
7 oktober 2009, 22:12
Ik vind een speaker net zo belangrijk voor het geluid als een element of een versterker.


Elementen vind ik wel belangrijk, maar verander ik zelden. Vrijwel elke gitaar die ik heb was ik meteen tevreden mee. Alleen in mijn Strats ben ik met verschillende elementen bezig geweest. PRS-en en Gibsons zijn bij mij nog helemaal origineel.
Speakers ben ik juist heel bewust mee bezig (geweest). Ik heb nu gewoon mijn sound op elk vlak gevonden. Greenbacks (met name vintage) zijn het gewoon voor mij.

orreltak
8 oktober 2009, 22:10
heb twee eminence redcoat speakers.de red fang en wizard.
beide 8ohm en serieel aangesloten op een 212 kast met flexback gemaakt bij tubetown.
de speakers vullen elkaar perfect aan

heb er een madamp a15 eraan maar het begint te jeuken om zo'n 18watter van ceriatone of TAD erbij te bouwen.
lijkt me ideaal voor erbij,vooral over die redcoat speakers.


http://i430.photobucket.com/albums/qq26/orreltak/18042009002.jpg

Thiez
8 oktober 2009, 22:35
ok en wat voor stijl speel je?
btw geweldig mooie les paul heb je gebouwd!

vinni
8 oktober 2009, 23:40
K&E's zijn wel erg populair!

Ik heb zelf twee kasten 2X12 V30....

Toevallig dacht ik deze week dat ik wel eens een andere speaker(combinatie) zou willen proberen.

Iemand in de buurt van Assen die een CL80 heeft liggen waar ik effe mee kan testen?

Vinni

svdijk
9 oktober 2009, 15:27
V30/T75 in 'n K&E kast vind ik zelf zeer goed (maar speakers dan wel PARALLEL aangesloten).

Chris, bedoel je ALLE speakers parallel aangesloten (dus wordt 'ie 4 ohm bij 4x16 ohms speakers), of de bedoel je de T75 in serie met elkaar, de V30's in serie met elkaar, en dan de set T75's parallel met de set V30's?

Ik heb nu één T75 in serie met één V30, en dan de andere set T75 met V30 hier parallel op aangesloten.

Wat is het verschil in sound trouwens?

Chris Winsemius
9 oktober 2009, 15:51
Ik had het over 2x12" kasten

V30 + T75 in serie vond ik zelf echt tegenvallen, parallel vind ik zelf weer zeer goed.

orreltak
9 oktober 2009, 16:24
ok en wat voor stijl speel je?
btw geweldig mooie les paul heb je gebouwd!

thnx!
pakembeet van clean naar blues tot rock.
ook wel eens vleugje metal,maar dan niet dat dropped c doom chuggachuggashit o.i.d.

svdijk
11 oktober 2009, 08:57
Ik had het over 2x12" kasten

V30 + T75 in serie vond ik zelf echt tegenvallen, parallel vind ik zelf weer zeer goed.

Waar zit 'm dat in?

Chris Winsemius
11 oktober 2009, 14:27
Parallel: speakers ontvangen hun eigen signaal so to say, som speakers levert dan 'n tof eindresultaat op

in serie (verschillende speakers): signaal gaat eerst door de ene die het 1 en ander wegfiltert of kleurt en daarna gaat het signaal "gefilterd" naar de ander.

Bij 'n 4x12" is dit makkelijk te doen (serie/parallel/etc.) maar met twee verschillende speakers ga ik zelf voor parallel.

Jimwoud
11 oktober 2009, 14:43
Ik heb op dit moment in m'n zelfbouw 4x12 kast 2x Governors en 2x Celestion V60(uit standaard engl cab). Ik heb ze in X patroon aangelosten, met twee inputs zodat ik ook alleen op een set kan spelen van het zelfde type. Maar ben niet tevreden over deze combi. Ik denk dat ik nog op zoek ga naar 2 Governors/Manowar

svdijk
12 oktober 2009, 21:15
Parallel: speakers ontvangen hun eigen signaal so to say, som speakers levert dan 'n tof eindresultaat op

in serie (verschillende speakers): signaal gaat eerst door de ene die het 1 en ander wegfiltert of kleurt en daarna gaat het signaal "gefilterd" naar de ander.

Bij 'n 4x12" is dit makkelijk te doen (serie/parallel/etc.) maar met twee verschillende speakers ga ik zelf voor parallel.

Is duidelijk Chris, THX!!
Heb even één 4x12"cabinet in X-patroon bedraad, dus de T75's in serie, en de V30's in serie, en geluisterd wat nou 't verschil is.
Je kan idd duidelijk het eigen karakter v.d. speakers horen in de met X-patroon bedrade kast, maar of die nou beter klinkt ben ik nog niet echt uit.
De andere kast (T75 in serie met V30, dus normaal bedraad) klinkt wat smeuïger lijkt het.
Je kunt wel niet meer zo goed de eigen sound van de speakers afzonderlijk horen, de V30 en G12T75 lijken qua sound veel meer op elkaar, en ook lijkt de hoogweergave wat minder.
Ga nog eens een tijdje in de repetitieruimte goed luisteren.
Wel is dit een gouden combi, de V30 en G12T75!!

Henri H
13 oktober 2009, 10:16
Goed topic! :ok:


..... In combinatie met mijn Les Paul krijg ik hier een echt mooie woman tone uit.
......Wat moet ik me daar bij voorstellen? :dontgeti:

Ik heb een combi van G12T-75's en G12M-25's in een Marshall 1936 en een 1960AX kast.
Ik heb het idee dat de 75's wat meer geschikt zijn voor metal, en de 25's meer voor (classic) rock.
Ik heb ze in de 2 x 12 parallel, maar in de 4x 12 heb (X-patroon) dus ook 2 x één 75 en een 25 Watter in serie, en dat dan weer parallel (16 Ohm mono).

Ik had al een tijdje het idee dat de 2x12 beter klonk dan de 4x12 en ga dus binnenkort ook even de bedrading van de 4x12 aanpassen > 2 x 75 serie en 2 x 25 serie, zoals Chris zegt dus. Thx voor de tip Chris! :)

Heeft iemand ervaring met de combi V30/M25? Lijkt me ook wel wat.

Marc Oblivian
13 oktober 2009, 12:22
[QUOTE=H.Huisjes;2172570]Goed topic! :ok:

Wat moet ik me daar bij voorstellen? :dontgeti:

QUOTE]

Volgens mij de elementenschakelaar op het middenstandje, niet te veel gain (liefste eindbuizenvervorming) en de toneknoppen van beide elementen (bijna) dichtdraaien.
Clapton staat/stond er geloof ik bekend om....
Op een Les Paul natuurlijk, heheh

Chris Winsemius
13 oktober 2009, 12:31
"Woman tone":

rechter/normal-channel v/e pre '69 Marshall (45 Watter of 100 Watter)(of twee en dan via 'n Y-kabel)
hals-element Les Paul met toonregelaar (helemaal) dicht

Henri H
13 oktober 2009, 13:56
Chris heeft de koelkast ;):

http://en.wikipedia.org/wiki/Woman_tone

Had er nog nooit van gehoord. :chicken:

svdijk
13 oktober 2009, 20:56
Heb nog flink zitten testen met de cabinetten, één 4x12" met G12T75's in serie met V30's, en één 4x12" met 2 G12T75's in serie, en 2 V30's in serie.
Toch vond ik, ondanks Chris z'n mening, dat het cabinet waar de V30 in serie met de G12T bedraad was, beter klinken.
Het klopt zeker dat de speakers elkaar (minimaal) beïnvloeden als ze in serie staan, en het karakter wat vertroebeld, maar ik vond het allemaal wat losser en soepeler klinken.
Het 'speelde' wat lekkerder weg, zal ik maar zeggen.
Ik heb wel eens ooit gelezen dat sommige boutique bouwers bewust twee verschillende speakertype in serie zetten om alles wat complexer en losser te laten klinken.
Wat wel een duidelijk verschil is, is dat de sizzle waar de G12T zo'n last van heeft, helemaal weg is als je 'm in serie zet met de V30, en die sizzle is wel duidelijk te horen wanneer je 'm in serie met de andere G12T hebt.

p.s. alle speakers zijn al vrij oud, en goed ingespeeld, de G12T's zijn van 1987, de V30 van ergens in 2000, engelse en chineesjes door mekaar.

Thiez
13 oktober 2009, 21:03
maakt het ook nog verschil welke je eerst in serie zet? of je hem eerst door de v30 of eerst door de gt75 laat gaan?

bagheera
13 oktober 2009, 21:24
Voorlopig alleen 2 v30's maar het is mogelijk dat daar in de toekomst aan gewerkt zal worden.

Chris Winsemius
13 oktober 2009, 21:42
Chris heeft de koelkast ;):

http://en.wikipedia.org/wiki/Woman_tone

Had er nog nooit van gehoord. :chicken:

Jij bent ook geen vrouw! :seriousf:

@svdijk:

cool! Smaken verschillen en het is ook heel erg afhankelijk v/d gehele keten.
Had ze hier ook nog even andersom aangesloten, wel verschil maar ik vond parallel beduidend lekkerder en spelen. Misschien is het ook wel het verschil tussen 8 ohms en 16 ohms types. Voor serie had ik 8 ohmers gebruikt en voor parallel 16 ohmers.

Bij Celestion heb je vaak verschillen tussen speakers van hetzelfde model en heb je ook vrij duidelijke verschillen tussen '60s t/m '00s exemplaren.

interessander
4 november 2009, 10:39
Even een subtiele bump:

Aanleiding is dat ik gisteren twee Electro Voice EVM 12 L's heb binnengekregen, deze gaan in combinatie met twee V30's in mijn mesa traditional 4x12.

Heeft iemand anders hier reeds ervaring met een combi van EV's en andere speaker, of zelfs specifiek EV's en V30's?

In Mesa's eigen kasten zitten er vaak twee EV's onderin en twee celestion classic leads bovenin (half open back kasten)
Ik ben er nog niet uit of ik ze ook onderin ga plaatsen of eventueel in een x-patroon.

HaroldA
4 november 2009, 15:12
@interessander: wij hebben blijkbaar dezelfde soort vragen! :ok:

Zo ontvang ik binnenkort 2 V30's. Ik heb ook een '78 1960B met green/blackbacks (G12-M25) en een JCM 800 1960A met G12-65's. De 1960A gaat in de verkoop, maar ik zit nog te twijfelen over welke speakers ik ga matchen in de combo en de 1960B.

Dit wordt mijn opstelling met mijn JMP 2203 aangesloten op m'n 1960B en de combo er tussenin.


+-----------+
[ 2203 top ]
+-----------+
[ 4104 ]
[2x12" combo]
[ ]
+-----------+
[ ]
[ ]
[ 1960B ]
[ ]
[ ]
+-----------+
o o

Mijn plan is om eerst de combo uit te voeren met 1 V30 en 1 G12-65 en de 1960B origineel te laten.

Heeft iemand betere ideeën?

Henri H
4 november 2009, 15:24
.....
Heeft iemand betere ideeën?Een foto posten (i.p.v. een notepad code) in het "post je stack" topic. ;)

V30 met G12-65 lijkt me goede combi. Greenbacks met V30 misschien ook wel.

HaroldA
4 november 2009, 15:30
Een foto posten (i.p.v. een notepad code) in het "post je stack" topic. ;)

Ik zou wel willen, maar mijn 2203 ligt nog steeds bij de buizendokter en de 4104 combo ligt uit elkaar om handvatten er in te zetten, de baffle te verlijmen en dan wacht ik ook nog eens op de V30 speakers!

interessander
4 november 2009, 15:43
Klopt het trouwens dat die EV's met kleinere diameter schroeven vastzaten dan standaard Celestions Harold?
Wat ik in de spec sheet van de EVM vind is dat het gat 7,1 mm is en bij een V30 is dat 7,9 mm.

Henri H
4 november 2009, 16:07
Ik zou wel willen, maar mijn 2203 ligt nog steeds bij de buizendokter en de 4104 combo ligt uit elkaar om handvatten er in te zetten, de baffle te verlijmen en dan wacht ik ook nog eens op de V30 speakers!Dan moet ik even geduld hebben. :D 'k Moet zelf ook nodig weer nieuwe pica's maken. :soinnocent:

HaroldA
4 november 2009, 16:14
Klopt het trouwens dat die EV's met kleinere diameter schroeven vastzaten dan standaard Celestions Harold?
Wat ik in de spec sheet van de EVM vind is dat het gat 7,1 mm is en bij een V30 is dat 7,9 mm.

1 v/d 2 12L's zaten met de originele 4 Marshall inslagmoeren vast. De andere was een tikkie gedraaid en gebruikte de originele gaten dus niet.

Oftewel: ik heb geen idee en zal het thuis op/uit moeten zoeken! ;)

Ibanez666
5 november 2009, 00:00
een Hiwatt look al like cabinet met 2 vintage Goodmans speakers van 50 watt per stuk en een zelfbouw cabinet met 2 Celestion G12T-75.

Misery Signals
5 november 2009, 02:00
Ik heb twee 4x12's

- Orange V30
- H&K Greenback

MS

JohnLord
5 november 2009, 08:45
Greenbacks met V30 misschien ook wel.

Is het dan niet zo dat de Greenbacks een beetje ondersneeuwen door het verschil in belastbaarheid (60 tegen 25W)?

Thijssie
5 november 2009, 09:05
Mijn plan is om eerst de combo uit te voeren met 1 V30 en 1 G12-65 en de 1960B origineel te laten.

Heeft iemand betere ideeën?
V30 verkopen of inruilen, V30 zijn best gaaf, maar niet in een 'open back' en ook niet icm een oude Marshall. Ik ben niet zo masochistisch dat ik de combi van beiden uit heb geprobeerd. (misschien pakt dat juist weer heel goed uit, maar ik denk het niet :crazyhappy:)

Henri H
5 november 2009, 11:19
Is het dan niet zo dat de Greenbacks een beetje ondersneeuwen door het verschil in belastbaarheid (60 tegen 25W)?Dat heeft niet met het vermogen te maken, maar met het rendement van de speakers. Ik heb de combi nooit geprobeerd, maar het lijkt me wel een leuke combi. De GB's zijn wat donkerder, de V30's hebben wat meer mid-hoog. Hoe de rendementen van deze speakers liggen weet ik niet.
Misschien zou je 't ook nog kunnen compenseren door 2x GB met V30 in serie aan te sluiten.

HaroldA
5 november 2009, 11:27
V30 verkopen of inruilen, V30 zijn best gaaf, maar niet in een 'open back' en ook niet icm een oude Marshall. Ik ben niet zo masochistisch dat ik de combi van beiden uit heb geprobeerd. (misschien pakt dat juist weer heel goed uit, maar ik denk het niet :crazyhappy:)

Interessant! Ik ga het eerst zelf uitproberen natuurlijk maar ik ben eigenlijk al (negatief) bevooroordeeld dankzij eerdere ervaringen met V30's, dus ik denk dat ik uiteindelijk met 2 G12-65's in de combo ga eindigen ;)

De V30's gaan dan in de 1960A, samen met 2 oude G12-65's, misschien geeft dat ook wel een goed effect!

hole
5 november 2009, 11:45
een CAA 2x12 met een Governor en een Wizard

Thiez
5 november 2009, 12:22
daar ben ik wel benieuwd naar! ik heb ook al zitten denken over deze combinatie. Op de eminence site klinken de speakers allemaal doffer dan de celestions maar dat komt misschien gewoon door opname.

Hoe bevalt je deze combinatie. en heb je het welleens vergeleken met celestion speakers?
Zo ja? wat zijn dan de verschillen?

hole
5 november 2009, 17:33
Heb de cab zonder te testen/vergelijken gekocht. Gelukkig heeft dat goed uitgepakt ;)

Een Kool en Elfring met V30's klinkt wat voller, maar daar til je je dan ook een breuk aan.

De CAA is erg licht, compact met een prima geluid: optimale combinatie dus.

Thiez
5 november 2009, 17:49
ik weet inderdaad dat je jezelf een breuk tilt aan K&E heb nu zelf ook 2x12 V30. Heerlijke sound zit er inderdaad in. maar soms heeft v30 net dat schelle randje in het hoog. Nu schijnen de guvernors dat niet te hebben en de combinatie met wizzard is beetje als v30 met gt75 heb ik gehoord.
Ben er erg benieuwd naar.

yhcmarc
5 november 2009, 21:44
Ik heb een 4x12 cab (oude sound city) met 2 pre-rola Celestion greenbacks en 2 Fane powerspeakers in een X configuratie, echt een ontzettend lekkere cab, echter zwaar en lastig te tillen, maarja, voor die sound heb ik dat wel over. Daarnaast heb ik een JCM800 1960A 4x12 met GT75H's.

Heb ze regelmatig naast elkaar gehad met 1 amp, dan is de sound city cab toch echt vetter. Ik ga het binnenkort weer eens met 2 amps proberen, JCM800 op de sound city en de VL-1002 op de 1960 of de V4 op de sound city en de JCM800 op de 1960.

Dit setje dus:
http://lh5.ggpht.com/_oxZ3cQLBJKU/Sl5FiKii73I/AAAAAAAAAyg/vyvFbxJiYpQ/s800/DSC_0234.JPG

Thiez
5 november 2009, 22:08
mooie versterker ook die ampeg onder je jcm 800! dacht dat ampeg alleen basversterkers maakte

HaroldA
5 november 2009, 23:11
mooie versterker ook die ampeg onder je jcm 800! dacht dat ampeg alleen basversterkers maakte

Was Ampeg origineel geen gitaarversterkerfabrikant en gingen bassisten de Ampeg versterkers misbruiken? Of was het nu andersom???

yhcmarc
6 november 2009, 07:32
AMplified PEG is begonnen met het maken van pickups (microfoon eigenlijk) en versterkers voor contrabassen. Al snel ook met gitaar amps en later dus ook bas amps waarmee ze dmv. van de B15 en SVT eigenlijk het meest bekend zijn geworden.

JohnLord
6 november 2009, 16:20
Dat heeft niet met het vermogen te maken, maar met het rendement van de speakers. Ik heb de combi nooit geprobeerd, maar het lijkt me wel een leuke combi. De GB's zijn wat donkerder, de V30's hebben wat meer mid-hoog. Hoe de rendementen van deze speakers liggen weet ik niet.
Misschien zou je 't ook nog kunnen compenseren door 2x GB met V30 in serie aan te sluiten.

Je hebt gelijk, wat ik bedoel heeft met impedantie te maken.

Edit: verkeerde post geqoute.

Thiez
21 november 2009, 13:06
Is er hier al iemand die een combinatie van V30 en G12-65 heeft geprobeerd? Ik las hier wel dat er meer mensen geinteresseerd naar zijn maar zijn er al mensen die het gedaan heben?
zitten qua wattage ook ongeveer gelijk. Lijkt me best interessant om de V30 sound wat op te warmen met deze speakers.

Ibanez666
21 november 2009, 17:01
Ik had de combi G12t-75 en Goodmans en dat wordt vanaf dinsdag G12t-75 (moderne) en G12H-30's uit de jaren 70. Ben benieuwd..

interessander
22 november 2009, 01:02
Vandaag heb ik voor het eerst de combi getest en ik ben er erg over te spreken! Ze combineren erg goed en wat ik miste qua strak laag in de v30's compenseren de EV speakers perfect. Ik heb ze gewoon onderin geplaatst en dat bevalt eigenlijk prima.



Even een subtiele bump:

Aanleiding is dat ik gisteren twee Electro Voice EVM 12 L's heb binnengekregen, deze gaan in combinatie met twee V30's in mijn mesa traditional 4x12.

Heeft iemand anders hier reeds ervaring met een combi van EV's en andere speaker, of zelfs specifiek EV's en V30's?

In Mesa's eigen kasten zitten er vaak twee EV's onderin en twee celestion classic leads bovenin (half open back kasten)
Ik ben er nog niet uit of ik ze ook onderin ga plaatsen of eventueel in een x-patroon.

Ibanez666
22 november 2009, 08:37
Vandaag heb ik voor het eerst de combi getest en ik ben er erg over te spreken! Ze combineren erg goed en wat ik miste qua strak laag in de v30's compenseren de EV speakers perfect. Ik heb ze gewoon onderin geplaatst en dat bevalt eigenlijk prima.

Heb je samen met de band getest of alleen?

Misery Signals
22 november 2009, 12:34
Ik gebruik als enige gitarist een Orange V30 en een H&K V30. Orange geeft de strakke pomp en veel druk, de angled H&K geeft dat meer open geluid. Beiden hebben wel de V30 speakers want die zijn optimaal voor mijn geluid. Op beide speakers zet ik een head. Op de Orange mijn Bogner Uberschall, op de H&K mijn Mesa Rectifier of mijn 5150.

http://users.telenet.be/bartmetde6snaren/Gear/Gitaar/DSC02943.JPG

MS

interessander
22 november 2009, 13:27
Heb je samen met de band getest of alleen?

Ik heb ze in de band getest.

HaroldA
22 november 2009, 13:34
Vandaag heb ik voor het eerst de combi getest en ik ben er erg over te spreken! Ze combineren erg goed en wat ik miste qua strak laag in de v30's compenseren de EV speakers perfect. Ik heb ze gewoon onderin geplaatst en dat bevalt eigenlijk prima.

Mooi!

Ik neem jouw oude V30's woensdag mee naar de repetitie dan zal ik ook wel laten weten hoe dat bevalt...

marter544
22 november 2009, 13:56
Ik gebruik als enige gitarist een Orange V30 en een H&K V30. Orange geeft de strakke pomp en veel druk, de angled H&K geeft dat meer open geluid. Beiden hebben wel de V30 speakers want die zijn optimaal voor mijn geluid. Op beide speakers zet ik een head. Op de Orange mijn Bogner Uberschall, op de H&K mijn Mesa Rectifier of mijn 5150.

MS

Sleep je dat dan ook allemaal mee wanneer je gewoon in een wat kleinere kroeg oid. speelt?

Misery Signals
22 november 2009, 14:10
Als je een band hebt met twee gitaristen, heb je toch ook één halfstack de man?
En ik heb nooit in een kroegencircuit gespeeld (niets mis mee hoor)... Onze stijl gaat meestal naar jeugdcentra en zalen.

MS

Thiez
22 november 2009, 18:08
zijn de ruis & knetter cabs beter als de versterkers? ik heb met cabs geen ervaring maar amps vind ik helemaal niks

Misery Signals
22 november 2009, 18:11
Ik weet niet op welke amps jij je ervaring baseert, maar een Duotone en een Triamp zijn amps van topklasse, bouw en klank, de prijs is er ook naar.

Ik vind die H&K cabs zeer goed klinken en mooi ogen. Daarom dat ik na verkoop van mijn H&K Greenback net dezelfde zocht in V30 versie.

MS

Thiez
22 november 2009, 18:25
ik heb gespeelt op Transister: warp 7 en atax100 en buizen op: Warp x
Zal het zo stellen dat het niet mijn ding was. en dat er in de prijsklasse voor mij betere amps te vinden zijn.

De orange kast ben ik wel heel benieuwd naar. Ik hoor van veel mensen dat hij een geweldige massieve sound heeft en wil hem graag keer gaan uitproberen onder mijn engl blackmore

Thiez
11 december 2009, 17:31
Heb afgelope week op een jcm 800 met greenbacks cabinet gespeeld en dit klonk echt waanzinnig. Ik heb zelf een engl ritchie blackmore met V30 cab. Nu ben ik zelf meer van de 80's rock en heavy metal sound (denk aan bands als wasp, whitesnake, lynch mob, dio, enz)

Zouden greenbacks (of de G12-65 greenback-achtige) mijn sound wat meer hardrock maken? Wat minder strak waarschijnlijk en hierdoor misschien wat minder modern?

Combineren high gain versterkers goed met greenbacks of is dit meer voor de vintage achtige amps? Engl heeft namelijk ook greenback cabinets.

Henri H
11 december 2009, 18:58
Ik heb gisteren mijn 6100 en Stiletto op een Marshall 1960A met V30's getest, maar ik heb niet het idee dat V30's aan mij besteed zijn.
G12-65's en Greenbacks hebben nu éénmaal een "smoothere" sound, daar houd ik meer van heb ik het idee.
Aankomende week krijgt de HOOK nog een kans in de oefenruimte met de band, met diezelfde V30-kast.
Met de HOOK kast met V30's klonk de HOOK wel goed, maar ik heb het idee dat de HOOK vooral met V30's erg goed klinkt.
Kortom, het is afhankelijk van je amp, maar een JCM 800 klinkt denk ik het lekkerst met Greenbacks/G12-65's, ook weer afhankelijk van je smaak en muziekstijl.

Thiez
11 december 2009, 19:25
jah ok marshall en greenbacks is gouden combinatie. heb ook een keer plexi over greenback gehoord dat is echt gewoon heerlijk.

Maar ben dus benieuwd hoe greenbacks of g12-65's pakken met me blackmore. Of misschien een combi van V30 en g12-65 ofzo.

Misery Signals
11 december 2009, 20:04
Ik heb gisteren mijn 6100 en Stiletto op een Marshall 1960A met V30's getest, maar ik heb niet het idee dat V30's aan mij besteed zijn.
Heb je al eens een speaker gezien die in die Marshall Vintage kasten zitten?

http://img376.imageshack.us/img376/9045/139351ip4ba1pc4.jpg

Kan iemand mij garanderen dat dat 100% herlabelde V30's zijn? Ik vind een Marshall Vintage kast altijd ruk klinken tov andere merken met V30 kasten. Ik geloof nog steeds niet dat dat V30's zijn.

MS

Henri H
11 december 2009, 20:46
Nee, nooit gezien.... Wel op foto's e.d.

Het is ook een gigantische heisa vind ik om verschillende kasten te testen, en dan ook nog te checken welke speakers dat dan precies zijn.
Dan moet je ook nog een accuboor meenemen etc.*zucht*
Je kunt wel naar een shop gaan, maar daar hebben ze dan vaak maar 2 kastjes staan ofzo (afgelopen zaterdag bij Feedback A'doorn b.v.).
Ik wil in principe die shops ook niet teveel belasten met mijn "quest for tone", omdat ik toch hoogstwaarschijnlijk geen nieuwe kast zou kopen, dus vandaar dat ik af en toe 's wat uitprobeer bij wat bekenden/forumleden, etc.

The search goes on....

Misery Signals
11 december 2009, 20:51
Ik ben na +tien jaar zoeken er wel achter:

* Ik hou niet van Marshall cabs
* V30 is 100% mijn speaker
* Ik houd niet van oversized kasten qua sound
* Ik wil 4x12's

Binnen dat deelgroepje heb ik twee verschillende cabs gezocht die me écht lagen. Eentje met enorm veel druk/punch als het superheavy moet (Orange) en een meer gebalanceerde/complete versie (H&K).

MS

Henri H
11 december 2009, 21:02
De beste combi die ik tot nu toe heb gehoord was toen ik m'n JCM 800 2205 kocht, en testte op een oude(?) Marshall 1960TV (Greenbacks) kast.
Op mijn eigen 1960AX kast heb ik die sound nooit geëvenaard.
Ik denk dus dat ik wel van Marshall cabs houd, maar ik sta (nog) open voor andere opties.

Het moet er ook wel mooi uitzien vind ik, en dan valt ENGL, H&K en Orange voor mij al af.
Bogner, Mesa, HOOK, Marshall, K&E, en Brunetti, dat zijn voor mij de mogelijkheden denk ik. Misschien zijn er nog een paar...
4x12 is ook waar mijn voorkeur ligt maar die HOOK en Bogner kasten zijn domweg te zwaar, dus blijft er alleen nog Mesa, Marshall, K&E en Brunetti over.

Misery Signals
11 december 2009, 21:12
Een Mesa kast is dat ook niet zwaar?

Over de Koch kasten was ik ook zwaar te spreken, die V30 versie is gewoon fantastisch, die komt er nog wel eens terug bij...

MS

Henri H
11 december 2009, 21:56
Een Mesa kast is dat ook niet zwaar?
...Geen idee, die moet ik nog testen.... :)
Evenals de K&E trouwens.

Rutger Molenberghs
11 december 2009, 22:12
K&E kasten vallen nu ook niet bepaald onder de noemer 'lichtgewichten'. De 4x12 die hier staat is nog net verplaatsbaar... omdat er wielen onder staan. Opheffen is bijna niet te doen door het gewicht en de afmetingen van zo'n kast.

Henri H
11 december 2009, 22:47
Daar was ik al bang voor. :)
Dan blijven de Mesa, Brunetti en Marshall kasten nog over....

Oftewel, ik kan waarschijnlijk het beste uitgaan van de kasten die ik ik nu heb, en daar de amp op selecteren.
Iets waar ik me onderbewust al een beetje op had ingesteld.
Een Mesa kast is misschien nog een optie, zal ook goed passen bij m'n Stiletto.

HaroldA
12 december 2009, 00:17
Daar was ik al bang voor. :)
Dan blijven de Mesa, Brunetti en Marshall kasten nog over....


Als je iets dichterbij woonde had je bij mij een '78 1960B met black/greenbacks en/of een JCM 800 1960A met G12-65's ('80/'81) kunnen lenen...

Henri H
12 december 2009, 10:54
Hé, ook al je nick laten veranderen Harold?

Bedankt voor je aanbod, maar van de Greenbacks en G12-65 kasten i.c.m. Marshall, en ook m'n Stiletto ben ik wel overtuigd.
Afgelopen week heb ik bij Big One in Zwolle een 1960B Classic met Green/Blackbacks gehoord, helemaal mijn ding. :rockon:

Edit, ik heb nu een 1960A met V30's van een ander forumlid te leen, om de HOOK mee te testen a.s week.

Thiez
12 december 2009, 12:04
mij lijkt in de 4x12 K&E kasten ook een geweldig geluid te zitten maar ik vind die kasten echt niet mooi... zo een fragiel dun randje rondom en zo saai.. Het gaat natuurlijk om het geluid maar ze zien er niet uit naar de prijs die je er voor betaald vind ik eerlijk gezegd.
Dan het ik liever zo een massieve orange ofzo(wel zwart dan).
Ik heb nog een hoop cabs op mijn lijstje staan om te testen: mesa, bogner, orange, K&E, Engl greenback

Nellyrocks
12 december 2009, 12:14
Speakercominaties? ehhhh 2x G12M20 uit oma's doos.

Verder twee keer the Pied Piper (http://www.thepiedpiper.nl/)

Chiel
12 december 2009, 13:12
Hook R20 combo met Eminence Governer.

Hook Captain top met 2x12 Paul Lenders speaker cab eveneens met Eminence Governer.

Speaker met het karakter van een V30 en de druk van een EVM12L Classic.

sjaak1990
12 december 2009, 13:52
Heeft niemand met K&E kasten dat ze niet echt in your face zijn? Ik vond ze goed klinken, heb met v30's gehoord met een JVM en een Einstein. De2x12 en 4x12 allebei gehoord. Spreiding was geweldig en de balans in het geluid ook alleen ik vond de kast niet fel genoeg klinken, ik miste wat bite.

Thiez
12 december 2009, 14:52
dat heb ik nu idd met mijn 2x12 wel. Het is een geweldige kast maar er mist nog iets.
Vandaar dat hij nu te koop staat. Wil eens wat rond gaan kijken naar andere kasten. Misschien een goede 4x12 en dan een simpele 2x12 erbij voor de repetities. Die k&e breekt me rug nog keer dat gesjouw elke week.

svdijk
12 december 2009, 15:21
Speakercominaties? ehhhh 2x G12M20 uit oma's doos.

Hé, bah, da's smerig!

Shaggy
12 december 2009, 16:03
Speaker met het karakter van een V30 en de druk van een EVM12L Classic.

ha .. die wilde ik net posten :)

liefst nog in een thiele kast o.i.d.

sjaak1990
12 december 2009, 18:36
dat heb ik nu idd met mijn 2x12 wel. Het is een geweldige kast maar er mist nog iets.
Vandaar dat hij nu te koop staat. Wil eens wat rond gaan kijken naar andere kasten. Misschien een goede 4x12 en dan een simpele 2x12 erbij voor de repetities. Die k&e breekt me rug nog keer dat gesjouw elke week.

Mooi dat ik niet de enige ben. Ik vond de bogner 4x12 weer te schreeuwerig en de K&E was beter in balans. Bogner 2x12 OS was weer te bassig en los. Brunetti 2x12 vind ik toch nog het beste gek genoeg.

Speakercombi v30/g1265 kan erg lekker klinken.
Jensen c12k/v30 ook. Mid laag van de v30 met meer hoog van de jensen.

Bolder
12 december 2009, 18:53
Marshall 1960A (4x12)

- Rola Celestion G12M (greenback 25 watt)
- Rola Celestion G12H (creamback? 30 watt)
- Celestion G12-75T (75 watt)
- Celestion G12-75T (75 watt)

Met Marshall 2266 vintage modern 50 watt

seriëel-parrelel (stereo schakelbaar)

het heeft ballen, genoeg hoog, mooie warme sound

texasspecial
13 december 2009, 11:25
Heeft er iemand ervaring met het combineren van verschillende speakers in een 4 x 10?

JTB
14 december 2009, 09:27
ik speel nu over een 2*12 met een Eminence Wizzard en een Eminence Delta Pro 12A (EVM 12L kloon) in een goedkoop cabje. Dit geeft meer druk en een beter geluid dan de Marshall 1960 kast die ik gisteren ernaast had staan tijdens de repetitie. Ik was wel verbaasd.

HaroldA
14 december 2009, 09:57
Dit geeft meer druk en een beter geluid dan de Marshall 1960 kast die ik gisteren ernaast had staan tijdens de repetitie en dat in een cheap ass cabje...

"Beter" is nogal subjectief. Of hou je gewoon niet van het geluid van een 4x12"? Of zaten er andere speakers in de 1960?

JTB
14 december 2009, 10:34
Ok begrijp je opmerking. Met beter bedoel ik strakker, opener, gedefineerder en minder modderig. Ik geloof dat ik heel graag meerdere 4*12 kasten zou willen hebben, maar ik vermoed dat ik dan richting Mesa kasten ofzo moet gaan kijken en dat budget mis ik net.... Ik heb mijn post effe aangepast, is misschien wat duidelijker zo.

HaroldA
14 december 2009, 10:40
Ok begrijp je opmerking. Met beter bedoel ik strakker, opener, gedefineerder en minder modderig. Ik geloof dat ik heel graag meerdere 4*12 kasten zou willen hebben, maar ik vermoed dat ik dan richting Mesa kasten ofzo moet gaan kijken en dat budget mis ik net.... Ik heb mijn post effe aangepast, is misschien wat duidelijker zo.

Heb je ook 1960's met andere speakers dan T75's geprobeerd? Mijn 70's 1960B met black/greenbacks lijkt bijvoorbeeld helemaal niet op een "moderne" 1960A met T75's.

JTB
14 december 2009, 12:29
nee alleen wel die speakers in een vintage/modern (zo heet dat toch? paarse tolex) cabinet van Marshall. Not my cup of tea.

minoin
14 december 2009, 14:38
Ik ben benieuwd of iemand in zijn 4 x 12" de combinatie 2 x V30 en 2 x G12K100 heeft gebruikt?
Lijkt me bruut om een paar dikke G12K100's onderin mijn kast te proberen voor wat mijn adem en gearticuleerd laag.

Ibanez666
14 december 2009, 14:47
Ik gebruik nu twee Celestion G12t75 and twee G12H-30's uit 1973 en die doen precies wat ik wil samen :)

Thiez
14 december 2009, 14:49
heb je deze in een 4x12 of 2 2x12? en gebruik je ze tegelijkertijd of voor de ene muziekstijl de 75's en andere greenbacks ofzo?

Ibanez666
14 december 2009, 14:56
heb je deze in een 4x12 of 2 2x12? en gebruik je ze tegelijkertijd of voor de ene muziekstijl de 75's en andere greenbacks ofzo?

Ik heb ze apart in een twee 2x12's zitten. Ik kan ze afzonderlijk gebruiken, maar ook samen. Ik gebruik ze in principe ook altijd samen met mn top, behalve als ik mn combo gebruik, die heeft maar een mogelijkheid voor 1 cabinet. De G12H's hebben normaal een rendement van 100db en de Gt75 van 97de, maar omdat de G12H al zo oud zijn, hebben ze wat rendement verloren (3-4 db) en klopt het nu precies. Ik ben niet zo gebonden aan een bepaalde speaker voor een bepaalde stijl, daar gebruik ik mn verschillende gitaren en de eq van mn amp wel voor. Ik heb nog twee van die G12H's liggen uit een gematched kwartet. Ik ben van plan er in de toekomst een 4x12 van te maken.

Thiez
14 december 2009, 15:03
Ik vind je youtube video's in ieder geval waanzinig gaaf klinken. Lekkere sound.

Ik ga binnenkort zowizo eens wat greenback kasten proberen met mijn blackmore. Vind het geweldig gaaf klinkende speakers (met marshall paar keer gehoord en keer met bogner), dus ben benieuwd hoe ze klinken met mijn engl.

En eventueel eens kijken naar een combinatie van greenbacks met gt75's of de g12-65 met v30's ofzo. Het is alleen een nadeel dat dit bij normale muziekzaak niet gaat vaak. Daar staan gewoon wat V30 kasten en met geluk wat greenback of gt75 maar thats it.

Ibanez666
14 december 2009, 15:16
Ik vind je youtube video's in ieder geval waanzinig gaaf klinken. Lekkere sound.

Ik ga binnenkort zowizo eens wat greenback kasten proberen met mijn blackmore. Vind het geweldig gaaf klinkende speakers (met marshall paar keer gehoord en keer met bogner), dus ben benieuwd hoe ze klinken met mijn engl.

En eventueel eens kijken naar een combinatie van greenbacks met gt75's of de g12-65 met v30's ofzo. Het is alleen een nadeel dat dit bij normale muziekzaak niet gaat vaak. Daar staan gewoon wat V30 kasten en met geluk wat greenback of gt75 maar thats it.

Dat van die youtube vids is wel grappig. Die zijn allemaal (de nieuwere) opgenomen met een transistor fender deluxe 85 die ik niet meer heb. Maar ik moet zeggen dat in het echt mn buizenbakken veel beter klinken dan die Fender. Maar op een een of ander manier vinden mijn camera en youtube die sound wel ok :)

Je mag mn cabinets gerust een keer testen als je wilt. Het zijn wel zelfbouw cabinets en de een wat degelijker dan de ander.

Henri H
14 december 2009, 15:23
nee alleen wel die speakers in een vintage/modern (zo heet dat toch? paarse tolex) cabinet van Marshall. Not my cup of tea.Die VM kasten hebben toch Greenbacks?

JTB
14 december 2009, 15:25
Die VM kasten hebben toch Greenbacks?

ja en daar had HaroldA het toch ook over?

HaroldA
14 december 2009, 15:32
Die VM kasten hebben toch Greenbacks?

Nope... Maar wel een of andere speaker die er op schijnt te lijken...

JTB
14 december 2009, 15:47
Nope... Maar wel een of andere speaker die er op schijnt te lijken...

dat is vreemd de versie die ik heb getest had wel greenbacks.

HaroldA
14 december 2009, 15:56
dat is vreemd de versie die ik heb getest had wel greenbacks.

Celestion G12C speakers zijn geen greenbacks! ;)

Thiez
14 december 2009, 15:56
Dat van die youtube vids is wel grappig. Die zijn allemaal (de nieuwere) opgenomen met een transistor fender deluxe 85 die ik niet meer heb. Maar ik moet zeggen dat in het echt mn buizenbakken veel beter klinken dan die Fender. Maar op een een of ander manier vinden mijn camera en youtube die sound wel ok :)

Je mag mn cabinets gerust een keer testen als je wilt. Het zijn wel zelfbouw cabinets en de een wat degelijker dan de ander.

haha ok. Ik vind die jams echt gaaf maar dat komt ook door de gitarist waarschijnlijk. Klinkt erg lekker.

Bedankt voor het aanbod de kasten te proberen maar hoorn is voor mij niet echt bij de deur. Dan is K&E korterbij en daar zijn ook alle speakers te proberen. Misschien toch maar eens een dagje daarheen.

Ibanez666
14 december 2009, 16:04
Ik vind die jams echt gaaf maar dat komt ook door de gitarist waarschijnlijk. Klinkt erg lekker.

Dank u, ik doe mn best :)

pannekoek
14 december 2009, 16:52
4x 12 , 25 watt greenbacks :rockon:

JTB
14 december 2009, 19:05
Celestion G12C speakers zijn geen greenbacks! ;)

no shit einstein...

Dat snap ik, maar ik weet 100% zeker dat er greenbacks in zaten en het mooie was hij stond ook nog nieuw in de winkel. Ik weet het zeker omdat ik ze gezien heb.

Thiez
1 februari 2010, 19:18
Maakt het in een cabinet verschil in sound of je 2xV30 in serie zet of parallel?
Of heeft dit alleen invloed bij een combi van speaker?
Ik weet dat 2x8 serie 4 ohm geeft en parallel 16 ohm maar ik wil graag weten of het verschil in sound heeft.

vinni
1 februari 2010, 19:25
Zeker wel!

Parallel klinkt in mijn cab (K&E 2X12 V30) beter dan serieel.
Ik had last van een zeurderig midlaag dat ik er maar niet uit kreeg
met de EQ op mijn versterker. Toen ik de speakers parallel aansloot was
dit probleem verholpen.

Testen dus.....kost je niets.

Vinni

Thiez
1 februari 2010, 19:27
ok top bedankt

G.G.
1 februari 2010, 20:27
is er eigenlijk een fabrikant die een 1x10 +1x15 in 1 kast levert? Weet dat het los super klinkt op mijn amp, maar hoe klinkt het in 1 kast?

Thiez
1 februari 2010, 20:35
Denk dat je wel een scheiding moet maken tussen de luchtruimte van de speakers. Maar dan krijg je in principe hetzelfde als 2 losse kasten. Wanneer je ze in 1 kast zet zul je daar de inhoud wel op aan moeten passen denk ik.
Geen idee hoe het eruit gaat komen.

Ik ben net wat aan het expirimeteren geweest omdat mijn cabinet nog steeds 2x8ohm aangesloten was met dus 2 losse inputs (1 input per speaker). Dit vond ik niet erg lekker klinken dus heb nu serie en parallel geprobeerd en vinnie had idd gelijk. Parallel klinkt wat lekkerder. Hij klinkt wat gedifinieerder ofzo. Moeilijk uit te leggen.

mmrizio
1 februari 2010, 23:03
Ik weet dat 2x8 serie 4 ohm geeft en parallel 16 ohm
Weet je dat heel zeker???

Als ik jou was zou ik de FAQ nog een keertje goed doornemen...

Maurice

Thiez
2 februari 2010, 17:07
sorry ik bedoel het net andersom ;)

Thiez
1 maart 2010, 13:00
Heb inmiddels een marshall 1960AX cabinet gekocht met 4x G12M25's.
Vind het een heerlijk kastje en verbetering tegenover de V30 speakers voor mij. Maar er mist nog iets. Hij mag van mij soms wat voller klinken en ik wil dus misschien een combi gaan maken van speakers.
Heb al wat rondgekeken op internet en denk dat een G12H30 of een G12-65 wel gaaf combineren en aanvullen wat ik zoek. Zijn er mensen die ervaring hebben met deze combinatie? of mensen die nog een andere speaker aan kunnen raden die heerlijk combineerd met G12M25?

Heeft het nut om een speaker te combineren wanneer je het cabinet alleen gebruikt in band verband? Aangezien er volgens mij bij de meeste optredens maar 1 speaker uitversterkt word?

interessander
1 maart 2010, 13:22
Heeft het nut om een speaker te combineren wanneer je het cabinet alleen gebruikt in band verband? Aangezien er volgens mij bij de meeste optredens maar 1 speaker uitversterkt word?

Ik heb een kast met een combi voor live gebruik (Mesa 4x12 met v30's en EV's) en bij het laatste optreden werden er twee speakers uitversterkt, dus kon ik ze allebei mooi mixen.
Maar anders is het nog okee, dan wordt de V30 uitversterkt en op het podium heb ik lekker de druk in het laag van de EVM 12L.

Henri H
1 maart 2010, 13:29
Ik heb, zoals je wellicht al weet, een combi van G12T-75's met Greenbacks gehad en was er best tevreden over.
Ik weet niet hoe dat gaat klinken met jouw ENGL Blackmore(?).

Thiez
1 maart 2010, 13:51
Ik heb laatst mijn 1960AX kast naast een 1960A gezet met gt75 en ze beide aangesloten maar dit vond ik een overdreven bak laag geven en redelijk scooped sound. Ik zoek meer wat extra in het laag mid denk ik om een vollere sound te krijgen zonder al te veel lage bass.

Henri H
1 maart 2010, 14:00
Het zou kunnen dat als je ze samen in één kast zet, het een ander resultaat geeft.

Orpheo
1 maart 2010, 14:08
ik wil in mijn 412 xxl kast eens wat nieuws... ik heb er nu 4 v30's in zitten, maar ik vind ze in combinatie met m'n SE wat 'boomy' en metalllll. ik wil eigelijk van de kast 2x212 maken. ik kan toch schakelen tussen speakerkasten met de SE, so why not.

ik zit te denken aan een greenback en een xxxx en een v30 met een g12 t75. de v30/t75 combi moet dan gaan naar de metal kant, zodat ie iets meer helderheid heeft, en iets scheurender klinkt, en de greenback-kant, is voor old school crunch tot bepaalde stijlen van metal. Ik heb alleen geen idee of ik daar ook weer een v30 wil, of een g12t75, of wellicht de classic lead 80, of wellicht de Kerry King-speaker? Of wellicht de zakk wylde speaker (maar die is fuckin duur, en ik vond toendertijd dat ie heel 'hifi' was en vooral lucht pompte, maar weinig tone leverde).

Wat zou dus een toffe speaker zijn voor naast de greenback? een v30 of een g12t75, of iets compleet anders?

Ik ben benieuwd hoe het zal klinken als ik dit in m'n kast heb:

links boven: greenback
rechtsboven: v30
link onder: g12t75
rechts onder: cl80

en dan greenbak en g12t75 parallel, en de v30 en de cl80 parallel, en dan een apparaatje dat ik de g12t75 en de cl80 kan 'wisselen'.

hm, wellicht is dat te doen via de fx loop. moet ik nog even over nadenken. maar ik denk wel dat dat wisselen appeltje eitje is.

en dan ook nog eens dat ik de 2 delen die parallel staan, in serie zet. of die 2 weer parallel. trekt m'n amp zonder problemen. volgens mij ben ik dan qua speakers helemaal 't heertje :P

interessander
1 maart 2010, 14:11
Die Zakk Wylde speakers zijn duur ja, maar de oude versie kom je tweedehands nog wel eens tegen voor een betere prijs, ik ben er zelf heel blij mee icm de V30's.

Thiez
1 maart 2010, 14:14
Qua greenback combinatie zoek je hetzelfde als ik denk ik. Mij gaat het ook om de 80's crunch rocksound. Greenbacks zijn al hele grote stap in de goede richting maar missen nog wat vol mid vind ik. VOoral het crispy hoog zorgt voor lekkere rocksound maar de mids mogen van mij wat voller. Misschien dat ik een eminence govner of wizzard ook een kan proberen ofzo.

Aikara
1 maart 2010, 15:55
ik wil in mijn 412 xxl kast eens wat nieuws... ik heb er nu 4 v30's in zitten, maar ik vind ze in combinatie met m'n SE wat 'boomy' en metalllll. ik wil eigelijk van de kast 2x212 maken. ik kan toch schakelen tussen speakerkasten met de SE, so why not.

ik zit te denken aan een greenback en een xxxx en een v30 met een g12 t75. de v30/t75 combi moet dan gaan naar de metal kant, zodat ie iets meer helderheid heeft, en iets scheurender klinkt, en de greenback-kant, is voor old school crunch tot bepaalde stijlen van metal. Ik heb alleen geen idee of ik daar ook weer een v30 wil, of een g12t75, of wellicht de classic lead 80, of wellicht de Kerry King-speaker? Of wellicht de zakk wylde speaker (maar die is fuckin duur, en ik vond toendertijd dat ie heel 'hifi' was en vooral lucht pompte, maar weinig tone leverde).

Wat zou dus een toffe speaker zijn voor naast de greenback? een v30 of een g12t75, of iets compleet anders?

Ik ben benieuwd hoe het zal klinken als ik dit in m'n kast heb:

links boven: greenback
rechtsboven: v30
link onder: g12t75
rechts onder: cl80

en dan greenbak en g12t75 parallel, en de v30 en de cl80 parallel, en dan een apparaatje dat ik de g12t75 en de cl80 kan 'wisselen'.

hm, wellicht is dat te doen via de fx loop. moet ik nog even over nadenken. maar ik denk wel dat dat wisselen appeltje eitje is.

en dan ook nog eens dat ik de 2 delen die parallel staan, in serie zet. of die 2 weer parallel. trekt m'n amp zonder problemen. volgens mij ben ik dan qua speakers helemaal 't heertje :P

Ik heb zelf de SE preamp en een 4x12 K&E kast met V30 en CL speakers. Klinkt echt super goed! Heb vorig jaar bij Guitar King verschillende kasten geprobeerd met verschillende speakercombinaties, maar deze sprong er voor mij toch uit. Heb nu een lekker strakke, warme, muzikale sound.

Henri H
1 maart 2010, 16:02
De ander gitarist uit onze band heeft ook een ENGL SE preamp E670(?), en heeft er een 4x12 met Black Shadow speakers bij, ik dacht Celestions, dat zouden ook wel 's CL80's kunnen zijn.
Dat klinkt erg goed, in ieder geval een stuk beter dan G12-65's die ik van hem heb overgenomen. :soinnocent:

Edit: Ik moet er wel bijzeggen dat het een half open 4x12 kast betreft, CL80's schijnen (vooral?) in half open kasten goed te klinken.