PDA

View Full Version : POG-vraagje



FruscianteFan
3 oktober 2009, 14:10
Ik heb een vraagje, met name over de EHX Pog en zijn broers (micro POG, POG2, HOG etc).

Toen ik namelijk mijn Danelectro Chili Dog ontving, stelde hij me een beetje teleur: de octaven die hij produceert, hebben echt een eigen geluid. Met andere woorden, voor de octaven maakt het helemaal niets uit of je nou op dit of dat element speelt, of je een Jaguar of een Les Paul inplugt. Hooguit voor hoe goed-ie trackt en de sustain.

Is dit met de octaafgeneratoren van EHX ook zo, of zijn de octaven hier wél een daadwerkelijk een bewerking van het oorspronkelijke geluid?

Het punt is namelijk dat ik best een POG ofzo zou willen, maar dan zou ik die ook willen gebruiken in combinatie met m'n freqbox enzo. En dat werkt niet zo lekker als de octaven dan niet ook dat geluid hebben...

Dirk_Hendrik
3 oktober 2009, 14:21
Laat in dat geval de EH's ook maar lekker voorbij gaan.

Ik moet daar wel bij aantekenen dat ik volgens mij geen enkele harmonizer en of up oktaver ken die ook maar iets heel laat van je originele klank.

En da's niet raar.
Een oktaaf omhoog is verdubbeling van de frequentie. Da's relatief gemakkelijk. Jammergenoeg zit die "klank" niet in de grondtoon maar in de harmonischen die ook in die aangeslagen toon zitten. Als je die allemaal ook bot keer 2 doet wordt het resultaat niet hetzelfde als een "echt" oktaaf hoger daar een oktaaf hoger die klank anders zou zijn.

En dat is ook de reden dat je bijvoorbeeld bij een Antaresplugin ook settings als "gamelan" tegenkomt die zich dus niet zo zeer met die grondtoon bezighouden als wel met het harmonisch karakter van het geheel als je de pitch gaat aanpassen.