PDA

View Full Version : Reverb in Ampeg V4 werkt niet goed



El Fuzzo
3 oktober 2009, 11:31
Ik heb al een tijdje een Ampeg V4. De reverb heeft het nooit goed gedaan, maar daar stoorde ik me nooit aan omdat ik het ook uit een van mijn pedaaltjes kon krijgen. Maar vandaag dacht ik ineens: kom, laat ik er wat aan gaan doen.

Het geval zijnde dit: wanneer ik de reverb vol open draai, doet hij het wel, maar heel erg zacht. Je hoort op de achtergrond wel degelijk een galm en die wordt minder naar mate je de reverb terug draait. Het is echter zo zacht dat het niet op zou vallen als je het niet zo weten. Als ik op de amp tik, hoor je ook het typische galm veren geluid. Dit klinkt echter wel behoorlijk hard, met de reverb vol open

Ik heb al een keer de amp open gemaakt om te kijken of de draadjes goed aan gesloten zitten. Met mijn zeer beperkte technologische kennis heb ik niets kunnen vinden. Ik heb gelezen dat het ook aan de buizen liggen die de reverb versterken. Stel dat het daar aan ligt, kan ik er gewoon nieuwe in zetten zonder deze te moeten biassen of iets dergelijks? En zou het ook ergens anders aan kunnen liggen?

:hippie:

cluseau
3 oktober 2009, 13:20
Als ik op de amp tik, hoor je ook het typische galm veren geluid. Dit klinkt echter wel behoorlijk hard, met de reverb vol open


Duidelijk geval van een defecte reverb driver (of kleine kans op een probleem in de galm unit).
Het kan het buisje zijn maar het is ook mogelijk dat een component in de schakeling defect is.
Buisje kun je gewoon vervangen, V202 = 6CG7. Geen bias noodzakelijk.

Frans

El Fuzzo
3 oktober 2009, 14:09
Bedankt voor je antwoord.

Dan hoop ik dat het de buis is, anders moet ik hem nog laten maken ook :(

yhcmarc
3 oktober 2009, 14:57
heb je de reverb lock aan de achterkant wel losgehaald?

El Fuzzo
3 oktober 2009, 15:23
Jep, reverb lock is los :). Ook als ik daar me wiebel hoor ik de veren rammelen en als ik hem los haal komt er zelfs komt er een hels kabaal uit van de rammelende veren.

nico verduin
3 oktober 2009, 15:34
geen ge-oxideerde kontakten? Heb ik nog wel eens met een Mesa gehad.

El Fuzzo
10 oktober 2009, 14:46
Ok, even een update:

Ik heb ondertussen een nieuwe buis in de versterker geprikt. De nieuwe 6cg7 heeft wel degelijk effect. De reverb is een stuk duidelijker geworden, maar nog steeds niet zoals hij moet zijn. Hij is nu wel hoorbaar, maar alleen met de reverb vol open.

Voor de kenners:
Er zit een 12ax7 naast. Zou die ook voor problemen kunnen zorgen?

:chicken:

cluseau
10 oktober 2009, 14:52
Ok, even een update:

Ik heb ondertussen een nieuwe buis in de versterker geprikt. De nieuwe 6cg7 heeft wel degelijk effect. De reverb is een stuk duidelijker geworden, maar nog steeds niet zoals hij moet zijn. Hij is nu wel hoorbaar, maar alleen met de reverb vol open.

Voor de kenners:
Er zit een 12ax7 naast. Zou die ook voor problemen kunnen zorgen?

:chicken:

V203 12AX7 = reverb ontvanger, mogelijk uitgeblust. Maar als je zegt dat je de veren duidelijk hoort bij aanraking is die kans niet groot.

Andere mogelijkheid is de ontkoppel elko aan de kathode van de 6CG7.

frans

edit
Voor de Veerunit zit een .47uF cap. als die gaat lekken zal de driverspoel in verzadiging raken en nog nauwelijks de veren kunnen aansturen. Ook een punt om aan te denken dus.
/edit