PDA

View Full Version : Nieuw versterker: Marshall class 5



marc_o
3 oktober 2009, 09:01
Ik heb 'm gekocht!

Zag de filmpjes her en der op youtube en werd erg benieuwd.
Wat een tof ding zeg, klinkt erg goed en authentiek.

Er waren meer mensen die 'm getest hebben en die liepen er niet direct mee weg, wat natuurlijk kan, zoveel mensen, zoveel smaken, edoch, ik durf te stellen dat het zoals zo vaak aan de tester ligt.
Er is een grote valkuil: de bassknop.
Thuis en live gebruik ik voor 70% een strat, te weten een USA 62 reissue.

Toonregeling: Zet niet met je ogen, maar met je oren!
Ik snap dat je 'm als modderig kunt ervaren, want dat kan ie ook klinken.
Zet de bas laag, er zit voldoende in namelijk.
Voorbeeld dikke clean-bluesyfunk sound:
Bas: 2,5
Mids: tussen 5 en 6
Treble; tussen 6 en 7
Volume ergens tussen 4 en 6, ligt aan de output van je gitaar.

(dat zijn tevens de controls die erop zitten, daar moet je het mee doen)

Gooi het volume omhoog en je krijgt meer drive, met een strat tot aan een old-school rocktone zoals AC/DC of iets dergelijks. Dit is geen versterker waaruit je zonder drivepedaal een metaltoon krijgt, dan zou ik iets anders zoeken.
Zoek je een heerlijke authentieke sound met MOJO op huiskamervolume dan zit je hier goed. Zet het volume wat harder en doe de rest met de volumeknop van de gitaar, je zult versteld staan.
Het blijft natuurlijk allemaal niet zo heel lang echt clean, maar dat is ook haast niet mogelijk, maar hij gaat toch verbazend hard, want wanneer je 'm opendraait zal op een gegeven moment de deurbel wel even gaan vrees ik.

Kun je ermee optreden...wellicht, ligt aan de rest van je band, grensgevalletje....

Afwerking is dik in orde, het is echt een plaatje om te zien, en bovendien is het geen Chinees, maar gewoon een UK-Marshall, een kleine verademing tussen al het gele aanbod op he moment.

Zijn er ook nadelen?
Natuurlijk!
Bij sommige tonen trilt er hier en daar wat in de constructie (iets wat bij veel versterkers gebeurt overigens), dus nalopen van schroefjes, even tijd aan besteden.
Hij is niet geschikt voor iedereen


Voordelen:
Ziet er geweldig uit!!
Klinkt authentiek
Handig voor de studio
weegt geen drol
geweldige attack en dynamiek

Vanmiddag maar eens kijken wat ie met drivepedaaltjes en tubescreamers doet....ben benieuwd.

http://i47.photobucket.com/albums/f192/marc_odijk/Muziek/Marshall-Class5.jpg

Chris Winsemius
3 oktober 2009, 09:16
Wat voor speaker zit er trouwens in? 10", 12", type?

Frustastic
3 oktober 2009, 09:21
Wat voor speaker zit er trouwens in? 10", 12", type?

tis een 10" speakertje

marc_o
3 oktober 2009, 09:28
Oh ja, verdere specs:

5 watt
Pre-amp buizen: 2 maal ECC83
Power-amp buis: 1 maal EL84
Speaker: 1 maal 10" 16 ohm Celestion G10F-15
Gewicht: 12 KG

prijs: 359,-

Baker
3 oktober 2009, 09:29
mooi dingetje!

Gefeliciteerd!


Erg leuk voor thuis lijkt me.

Ash ketchum
3 oktober 2009, 09:31
Gefeliciteerd! Kan je er ook een externe cab op aansluiten?

marc_o
3 oktober 2009, 10:09
Ja, een 16 ohm 4 keer 12 bijvoorbeeld. Je interne speaker wordt dan wel afgesloten.
Er zit ook een hoofdtelefoonaansluiting op.

Quink
3 oktober 2009, 10:12
Blij dat hij toch een beetje (kan) klinken. Gefeliciteerd er mee iig. Toch maar eens kijken of ze hem hier in de buurt ook ergens hebben staan.

ieme
3 oktober 2009, 14:51
jo marc, congrats man!!

marc_o
3 oktober 2009, 15:29
Thanks, ben 'm nu aan het laten janken en kreunen met mijn overdrives

TS-808, prima, is altijd al een prima combinatie geweest en nu nog, maar dan in het klein. versterker op het randje van oversturen en dan bijgassen, geen verassingen hoor, maar wel heerlijk. Als boost gebruiken, er zijn weinig sounds die ik lelijker vind dan een tubescreamer die echt in de overdrive gaat.

RR-Fat Drive (handmade Klon-clone): gaat ook waanzinnig, is echt wel een veel beter (lees bruikbaarder) pedaal dan een Tubescreamer, van cleanboost tot dikke scheurmuur, blijft authentiek en door de zeer actieve trebleregelaar goed af te stellen op je versterker, zo ook hier. Hij lijkt meer bij de versterker te horen dan een TS.

Barber Direct-Drive; tja, wat is dat toch werkelijk een fantastisch pedaal!
Toonknop uittrekken en naar smaak de drive opvoeren, klinkt feitelijk altijd als een trein...high-gain komt om de hoek kijken en je waant je als snel een 5 watt Gary Moore. Echt, als je met een Barber niks kan, moet je serieus op knopdraailes of een andere hobby zoeken.

Michael AE
4 oktober 2009, 04:31
Leuk, man! Wil hem wel een keer komen testen, en dan een biertje op het plein... :p

Les Paul R8
4 oktober 2009, 08:58
Gefeliciteerd Marc. Er is weinig wat bij mij op dit moment echt GAS opwekt, maar de Class 5 doet dat zeker wel. Geweldig uiterlijk. En als hij inderdaad net zo klinkt is het een super aankoop! Heel veel plezier er mee.

Stratocaster
4 oktober 2009, 10:26
Aah ik zoek ook een amp voor me strat, waar heb je m gekocht?

marc_o
4 oktober 2009, 17:34
Aah ik zoek ook een amp voor me strat, waar heb je m gekocht?


Rockpalace, zijn nu uitverkocht, Voerman kan weer leveren vanaf eind oktober op z'n vroegst, ze zijn schijnbaar niet aan te slepen.

Soundje is dik in orde, singlecoils gaan super, moet nog even gaan zitten voor andere elementen zoals humbuckers of P-90's, nog geen tijd voor gehad.

@MichaelAE, je weet waar ik woon, je bent uiteraard van harte welkom.

macwilliams
4 oktober 2009, 20:52
Klinkt als een waanzinnig goed dingetje als ik dit mag geloven. Zal hem eens testen als ik er een tegen kom.

Leuke aankoop!! Gflctrd :)