PDA

View Full Version : Dugain pick's



kuk
2 oktober 2009, 22:21
Heeft er iemand ervaring met plectrums van Jean Dugain?
Ik ben een jazzman...
Kurt

aaronstonebeat
2 oktober 2009, 22:57
Eén van mijn leerlingen kwam er van de week mee aanzetten. Een exemplaar van acryl; knoerhard en lekker gevormd (ook verkrijgbaar in versies voor linkspoten). Ik vind het een prima plectrum. Hij had er wel 9 euro voor betaald.

Ik speel al een hele tijd met niet-flexibele plectrums en dat is me gaandeweg heel erg goed gaan bevallen. Ik denk dat ik met elk plectrum uit die lijn overweg zou kunnen, of het nu van kokosnoot of het een of andere mineraal is gemaakt.

Het was alleen van een redelijk 'normaal' formaat; ik meen dat jazzgitaristen graag met een maatje kleiner spelen?

kuk
2 oktober 2009, 23:25
Juist,ik speel normaal met de kleinere dunlop jazz 3(rood of stiffo zwart).Ik wilde eens wat anders proberen en kwam uit bij Jean Dugain.Vandaag heb ik een klein model(been)aangeschaft,toch de moeite om effen te vermelden.
Met welke pick speel jij aaronstonebeat?
Kurt,
conservatorium Oostende
Vlaanderen

aaronstonebeat
2 oktober 2009, 23:32
Ik heb begin dit jaar een plectrum gemaakt uit een stuk been. Ik had dat aangeschaft om topkammen van te maken en uit een stuk dat daarvoor niet geschikt was heb ik een plectrum gemaakt; redelijk normaal formaat, zo'n 3,5 mm dik. Ik speel er nog steeds mee, heb er al mijn optredens en bijna al mijn lessen mee gedaan sindsdien. En de punt is nog steeds scherp genoeg om mee te spelen.
Ik vind het fantastisch spul om mee te spelen. Klinkt net iets helderder en is bijna niet te verslijten.

aaronstonebeat
2 oktober 2009, 23:52
Dit (links) was 'm in den beginne. Inmiddels gaat-ie meer naar het formaat van de Big Stubby ernaast :D

http://www.mijnalbum.nl/Foto-C8NVBLVV-D.jpg

barno
3 oktober 2009, 00:29
hey nice dat benen plectrum aaron.
ik heb ook jaren met de dikste stubby's gespeeld. Ben nu al enkele jaren plectrumgebruik aan het afbouwen want nothing beats the sound of flesh.

En eindelijk ben ik zover dat ik een gans optreden zonder kan, voelt zo'n beetje als stoppen met roken en blij zijn dat je niet meer moet checken of je (sigaretten) plectrum bij hebt :)

aaronstonebeat
3 oktober 2009, 00:39
hey nice dat benen plectrum aaron.
ik heb ook jaren met de dikste stubby's gespeeld. Ben nu al enkele jaren plectrumgebruik aan het afbouwen want nothing beats the sound of flesh.

En eindelijk ben ik zover dat ik een gans optreden zonder kan, voelt zo'n beetje als stoppen met roken en blij zijn dat je niet meer moet checken of je (sigaretten) plectrum bij hebt :)

Dat lijkt me tof, zij het dat ik al een paar jaar aan het oefenen ben op de combinatie 'pick tussen duim en wijsvinger en tokkelen met de resterende vingers'. Maar gaandeweg ontdek ik dat het tokkelen met louter blote vingers ook steeds beter gaat; dat krijg je er ahw gratis bij :D
Afhankelijkheid is vervelend, maar het lijkt hand in hand te gaan met ons stoffelijke bestaan. Kan me helemaal voorstellen dat het lijkt op stoppen met roken :seriousf:

kuk
3 oktober 2009, 10:14
@Barno
Lukt het dan zonder plectrum om vlugge 16° noten 'alternated' aan te slaan?
Klinken je 4-klanken mooi?

barno
3 oktober 2009, 13:07
@Barno
Lukt het dan zonder plectrum om vlugge 16° noten 'alternated' aan te slaan?
Klinken je 4-klanken mooi?

4 klanken: je hebt vier vingers ter beschikken, dus yes

http://www.youtube.com/watch?v=jaxU0TzdMbM&feature=related

snelheid: volgens mij kan je met vier vingers sneller spelen dan met 1 pick, check maar es wat flamenco gitaristen uit hun vingers toveren :)

maar snelheid is niet alles: een van de redenen waarom ik mezelf verplicht om zonder te spelen: dan kan ik (vaak overbodige) supersnelle licks niet spelen :)