PDA

View Full Version : Te diepe fretsleuven! Iemand raad?



Brent Ray Vaughan
2 oktober 2009, 21:11
Ik mijn eerste refret doen. Gitaar betreft een oude Aria Diamond 1803. Het betreft een 7,25 " radius fingerboard en daarom heb ik gemakkelijkheidshalve van die voorgebogen frets van Fender gekocht. (Heb geen fretbender).

Het probleem dat ik nu heb is het feit dat de fretsleuven 1 mm te diep gezaagd zijn voor de Fender frets. Wat is de gemakkelijkste oplossing; Nieuwe frets of iets anders?

Graag jullie raad/mening/oplossing/...

Alvast bedankt.

oigun
2 oktober 2009, 21:28
Fretsleuven te diep is niet zo erg, als ze niet diep genoeg zijn heb je een groter probleem. Na het fretten kan je de sleuven aan de zijkant opvullen. Ik gebruik daarvoor schuurstof van het fretboard vermengd met epoxyhars.
Het is wel beter om de sleufjes af te dichten omdat er anders zweet,bier etc onder de fretten kan komen...
Zitten de frets wel goed vast/strak er in?

Mattia
2 oktober 2009, 21:43
Euh, zo goed als niemand lukt 't om precies de fretslots op diepte te zagen. Gewoon nadien vullen.

Brent Ray Vaughan
2 oktober 2009, 21:55
Fretsleuven te diep is niet zo erg, als ze niet diep genoeg zijn heb je een groter probleem. Na het fretten kan je de sleuven aan de zijkant opvullen. Ik gebruik daarvoor schuurstof van het fretboard vermengd met epoxyhars.
Het is wel beter om de sleufjes af te dichten omdat er anders zweet,bier etc onder de fretten kan komen...
Zitten de frets wel goed vast/strak er in?

Echt strak zitten de frets ook niet... hopelijk hebben jullie hier ook een oplossing voor?

oigun
2 oktober 2009, 22:05
Frets erin en dan superlijm vanaf de zijkant erin laten lopen. Je moet hiervoor die dunne superlijm gebruiken die zet de frets dan mooi vast. Zorg er wel voor dat de frets mooi aansluiten op het board.

Brent Ray Vaughan
2 oktober 2009, 22:10
Frets erin en dan superlijm vanaf de zijkant erin laten lopen. Je moet hiervoor die dunne superlijm gebruiken die zet de frets dan mooi vast. Zorg er wel voor dat de frets mooi aansluiten op het board.

Bedankt Oigun.

toneblo
2 oktober 2009, 22:11
Frets erin en dan superlijm vanaf de zijkant erin laten lopen. Je moet hiervoor die dunne superlijm gebruiken die zet de frets dan mooi vast. Zorg er wel voor dat de frets mooi aansluiten op het board.



...zorg hierbij dat je de lijm met een injectienaald en spuit inbrengt, dan ook gelijkmatig teruguit trekken tijdens het inbrengen van de lijm.
....of vooraf vloeibaar hout inbrengen tot op de helft van de sleuf, dan gelijkmatig aandrukken en eventueel restmateriaal tijdens drukken verwijderen.

Lijm is nadelig i.v.m. verpesten van je fretboard.
2e herfret niet meer mogelijk zonder je fretboard nog verder te moeten behandelen.

Kijk uit dat je de fretten niet te ver drukt, dan loop je de kans ze weg te duwen in het fretboard.
Hoogte verschillen zijn dan onvermijdelijk en moeilijk te herstellen.

Voor info, PM

oigun
2 oktober 2009, 23:31
Als je later de fretten wil verwijderen moet je ze even een beetje warm maken met een soldeerbout.:ok:

Enra
3 oktober 2009, 07:29
Echt strak zitten de frets ook niet... hopelijk hebben jullie hier ook een oplossing voor?

Witte houtlijm op de frettang smeren en dan de fret erin. Vochtige doek erlangs om de 'squeeze out' te verwijderen en klaar. Dat is de traditionele wijze van 'gluing in frets'.

Persoonlijk zou ik nooit met superlijm gaan werken bij frets, al helemaal niet met injectienaalden en dergelijke. Veel te complex.

Brent Ray Vaughan
3 oktober 2009, 10:17
Dus als ik alles goed begrepen heb, doe ik best het volgende:

1. Witte houtlijm (Titebond heb ik nog) aanbrengen op de frettang en de frets bevestigen.

2. De ruimte onder de frets achteraf vullen met epoxyhars


Weet iemand ook waar ik een fretvijl (om de frets te vlakken) kan kopen. Bij tonefactory zijn ze uitverkocht en ik vermoed/hoop dat deze elders wel goedkoper te verkrijgen zijn.

barno
3 oktober 2009, 12:35
Weet iemand ook waar ik een fretvijl (om de frets te vlakken) kan kopen. Bij tonefactory zijn ze uitverkocht en ik vermoed/hoop dat deze elders wel goedkoper te verkrijgen zijn.


guitarsupplies rules

Brent Ray Vaughan
3 oktober 2009, 12:49
guitarsupplies rules

Ze 'rulen' idd als ze het in voorraad hebben en ze betalen met paypal/credit card zouden accepteren.

Het wordt toch eens tijd dat er in België zo een winkel komt!

G.G.
3 oktober 2009, 13:21
Om te vlakken kan je gewoon een ijzervijl nemen (een flink lange) en het handvat eraf slopen, of een waterpas, dubbelzijdig tape en schuurlinnen.

Gitaarbouwer
3 oktober 2009, 13:41
Om te vlakken kan je gewoon een ijzervijl nemen (een flink lange) en het handvat eraf slopen, of een waterpas, dubbelzijdig tape en schuurlinnen.

+1
Hier de visuele ondersteuning v/h verhaal:
Frets afhoeken (http://www.xs4all.nl/~a160999/build_a_guitar_2/photos/rsz_144.jpg) met dhz houtje met vijl zonder handvat
Frets vlakken (http://www.xs4all.nl/~a160999/build_a_guitar_2/photos/rsz_145.jpg) met dhz stalen profiel
Frets crownen (http://www.xs4all.nl/~a160999/build_a_guitar_2/photos/rsz_164.jpg) met aangekochte crown vijl

barno
3 oktober 2009, 15:06
Ze 'rulen' idd als ze het in voorraad hebben en ze betalen met paypal/credit card zouden accepteren.

Het wordt toch eens tijd dat er in België zo een winkel komt!

je kan toch gewoon vooruitbetalen: storting online. doe ik altijd. Het is idd wel straf: ik moet bijna alles in Nederland kopen en qua verzendkosten valt dat toch behoorlijk tegen: één Europa? my ass :)

OT, idd, om te vlakken, kan je makkelijk zelf maken. een crownvijl koop je beter.

Enra
3 oktober 2009, 17:59
Dus als ik alles goed begrepen heb, doe ik best het volgende:

1. Witte houtlijm (Titebond heb ik nog) aanbrengen op de frettang en de frets bevestigen.

2. De ruimte onder de frets achteraf vullen met epoxyhars


Weet iemand ook waar ik een fretvijl (om de frets te vlakken) kan kopen. Bij tonefactory zijn ze uitverkocht en ik vermoed/hoop dat deze elders wel goedkoper te verkrijgen zijn.

Er is geen enkele noodzaak om ruimte onder de frets te vullen. Wat wel kan en ook vrijwel altijd gedaan wordt is de opening van de fretsleuf aan de zijkant van de toets opvullen. Dat kan heel goed met een beetje epoxy vermengd met schuurstof van de toets. Maar het kan zijn dat je dat bedoelt met ruimte onder de frets.

Succes!

Brent Ray Vaughan
3 oktober 2009, 18:14
Er is geen enkele noodzaak om ruimte onder de frets te vullen. Wat wel kan en ook vrijwel altijd gedaan wordt is de opening van de fretsleuf aan de zijkant van de toets opvullen. Dat kan heel goed met een beetje epoxy vermengd met schuurstof van de toets. Maar het kan zijn dat je dat bedoelt met ruimte onder de frets.

Succes!

Hey Enra,

Dat bedoelde ik idd. Frets zijn inmiddels gezet en ben best tevreden met het voorlopige resultaat. Veel vlakwerk zal er niet moeten gebeuren op het eerste zicht.
Maandag epoxy kopen en de zijkant van de toets opvullen :-)

Bedankt iedereen voor de hulp!

FreeGee
4 oktober 2009, 10:22
Dus als ik alles goed begrepen heb, doe ik best het volgende:

1. Witte houtlijm (Titebond heb ik nog) aanbrengen op de frettang en de frets bevestigen.

2. De ruimte onder de frets achteraf vullen met epoxyhars


Weet iemand ook waar ik een fretvijl (om de frets te vlakken) kan kopen. Bij tonefactory zijn ze uitverkocht en ik vermoed/hoop dat deze elders wel goedkoper te verkrijgen zijn.

ik gebruik een Alu waterpas van 60 cm. De onderkant, ca 2 cm breed beplak ik met schuurpapier korrel 120 of fijner. Voor het plakken gebruik ik dubbelzijdig tape van Gamma, plakt goed maar is toch makkelijk te verwijderen (ook geschikt voor veel andere gitaar klussen).
Vlakken gaat supersnel en over grote lengte. Je hoeft niet te drukken, het gewicht van de waterpas is al voldoende.

Brent Ray Vaughan
4 oktober 2009, 10:29
ik gebruik een Alu waterpas van 60 cm. De onderkant, ca 2 cm breed beplak ik met schuurpapier korrel 120 of fijner. Voor het plakken gebruik ik dubbelzijdig tape van Gamma, plakt goed maar is toch makkelijk te verwijderen (ook geschikt voor veel andere gitaar klussen).
Vlakken gaat supersnel en over grote lengte. Je hoeft niet te drukken, het gewicht van de waterpas is al voldoende.

Heb ik inmiddels ook :-) Toch bedankt voor de tip

Enra
4 oktober 2009, 10:34
ik gebruik een Alu waterpas van 60 cm. De onderkant, ca 2 cm breed beplak ik met schuurpapier korrel 120 of fijner. Voor het plakken gebruik ik dubbelzijdig tape van Gamma, plakt goed maar is toch makkelijk te verwijderen (ook geschikt voor veel andere gitaar klussen).
Vlakken gaat supersnel en over grote lengte. Je hoeft niet te drukken, het gewicht van de waterpas is al voldoende.

Een mooi recht stuk MDF of multieplex voorzien van schuurpapier werkt ook prima!

barno
4 oktober 2009, 11:20
Hey Enra,

Dat bedoelde ik idd. Frets zijn inmiddels gezet en ben best tevreden met het voorlopige resultaat. Veel vlakwerk zal er niet moeten gebeuren op het eerste zicht.
Maandag epoxy kopen en de zijkant van de toets opvullen :-)

Bedankt iedereen voor de hulp!


een goede fretjob geeft altijd voldoening. mijn ervaring is wel dat als ik denk, hier zal ik niet meer moeten vlakken, het toch nog nodig blijkt te zijn na de setup :)

Mattia
4 oktober 2009, 12:54
Een mooi recht stuk MDF of multieplex voorzien van schuurpapier werkt ook prima!

Mijn huidig favoriet is een stukje aluminium L vorm met schuurpapier, met de snaren onder spanning erop. Dat zo recht mogelijk afstellen met truss rod, vlakken, snaren eraf, recrown en polish. Dit omdat de hals toch iets beweegd als de snaren erop zitten.

gengar
4 oktober 2009, 13:26
eens met Enra. Ik zou zelf voor een iets bredere tang hebben gekozen trouwens zodat ze met de juiste klemming bevestigd kunnen worden. Maar goed dat is mosterd na de maaltijd. Gebruik titebond als lijm. Meer dan de fret daadwerkelijk 'lijmen' zal dit ervoor zorgen dat de sleuf volledig gevuld is. En de fret is ook nog te verwijderen bij gebruik van deze lijm.