PDA

View Full Version : Help: ENGL Fireball werk niet meer!



Danieldg
2 oktober 2009, 20:56
Hallo iedereen,
Daarnet was ik even op mijn ENGL Fireball aan het spelen (zo'n klein uurtje), toen deze opeens zweeg. Ik zat even wat de lezen met de gitaar nog ingeplugd (volume v/d gitaar toegedraaid) toen ik een zeer lichte 'plop' hoorde, hierna nam mijn volume mooi lineair af.

Probleem in 't kort: De versterker stond op standje 0,7 ofzo, op het distortionkanaal. Plots viel het geluid met een zachte plop weg.

- De twee eindversterker buizen branden nog (even hard)
- De 4 voorversterker buizen branden allemaal even hard
- Ik heb met 3 gitaarkabels gecheckt, het ligt dus niet aan een kabel
- Ik heb met twee verschillende gitaren gecheckt, het ligt niet aan de gitaar
- De zekering (aan de buitenkant) ziet er nog piekfijn uit
- Geen brandlucht, geen stof in de contacten, de versterker staat droog (op mijn kamer)
- Eindversterker is correct aangesloten op de cabinet (al een jaar)
- Ik heb geen ander cabinet ter beschikking, kan het aan een kapotte ingang van de cabinet liggen?
- En neen, hij staat niet op standy :P

=> Helemaal geen output/ruis/brom :dontgeti:

Iemand enig idee wat het kan zijn? Ik dacht eerst aan een voorversterker buis, maar deze branden nog allemaal.

Alvast bedankt voor de reacties!

Daniel

Ferraririk
2 oktober 2009, 21:01
volume gitaar al opengedraaid? :soinnocent:

sjaak1990
2 oktober 2009, 21:12
Als een buis brand kan het nog wel zo zijn dat hij niet werkt.

Verder speakerkabel?

JohnLord
2 oktober 2009, 21:13
Bij volume op zo'n lage stnd zit je op het randje van wel/geen geluid. Even opdraaien dus.

Bl44t44p
2 oktober 2009, 22:57
Bij volume op zo'n lage stnd zit je op het randje van wel/geen geluid. Even opdraaien dus.

Denk je nou serieus dat dit de oplossing is?

Boekel Amps
2 oktober 2009, 23:36
Bel Me morgen even en ik help je !
Guitarking in boekel en vraag even naar mij (Daan).
Komt goed!

caliban
3 oktober 2009, 14:57
Denk je nou serieus dat dit de oplossing is?

Nog zo dom niet. Op 0.7 kan je net wel geluid hebben, en op 0.6 al niet meer. Steek je gitaar eens even in de fx-return, kan je al uitmaken of het aan je preamp dan wel je poweramp ligt.

Danieldg
3 oktober 2009, 18:16
Mensen, bedankt voor de reacties.
@Boekel Amps: bedankt voor de aangeboden hulp, maar we hebben gewoon even de muziekwinkel waar de versterker vandaan komt gecontacteerd (ivm garantie etc.).

Ondertussen hebben mijn vader en ik achterhaald wat er gebeurd is. Ik dacht in eerste instantie dat het een buisje zou zijn die kapot was, aangezien het volume een 'fade-out' maakte. Goed, vandaag even een voorversterker buisje gaan halen. Ik heb alle voorversterkerbuisjes systematisch vervangen met dat ene buisje om zo het slechte buisje te vinden. Resultaat: niets. Even rechtstreeks op de eindversterker gespeeld, resultaat: niets.

Daarna hebben we de versterker uit de kast gehaald, en daar vonden we het probleem:
één van de twee grote elco's (voor de eindversterkerbuizen)is doorgebrand. Overigens vond mijn vader dat deze twee elco's maar rommelig geïnstalleerd waren (lees: slecht vastgesoldeerd). Dit verklaart meteen ook waarom het volume wegstierf: het was de elco die leegliep.

Dus problem solved, maandag gaat de versterker (onder garantie) binnen voor reparatie.

Bl44t44p
3 oktober 2009, 18:26
Nog zo dom niet. Op 0.7 kan je net wel geluid hebben, en op 0.6 al niet meer. Steek je gitaar eens even in de fx-return, kan je al uitmaken of het aan je preamp dan wel je poweramp ligt.

Ja dat weet ik ook wel, maar als je leest wat de topicstarter al heeft geprobeerd vind ik dat wel een erg domme suggestie.

sjaak1990
4 oktober 2009, 23:51
Dat is wel het ENGL probleem waar ik vaak over lees...apart weer een kapotte elco.

lindstrom
5 oktober 2009, 09:45
zijn ENGL amps dan echt minder betrouwbaar?

Danieldg
5 oktober 2009, 12:43
De versterker is binnen gedaan bij de muziekwinkel. Mijn vader had nog even met ENGL gebeld, en zij wisten hem te vertellen dat ze een paar ladingen slechte elco's hebben ontvangen. Vandaar de problemen met die elco's.

Marc Oblivian
5 oktober 2009, 13:28
zijn ENGL amps dan echt minder betrouwbaar?

Ja man, bijna net zo onbetrouwbaar als Marshall en dergelijke....

lindstrom
5 oktober 2009, 15:09
Ja man, bijna net zo onbetrouwbaar als Marshall en dergelijke....

:seriousf::seriousf::seriousf::seriousf:


en nu zonder dollen,.. ik hoor meer verhalen over ENGL die mij zorgen wekken.

caliban
5 oktober 2009, 16:16
Ik denk dat die verhalen sterk overdreven zijn. Hier op het forum zie ik niet meer problemen voorbijkomen met ENGL dan met andere merken. Je moet geluk hebben.

sjaak1990
5 oktober 2009, 18:03
Ik heb alleen wat vaker over de elco's gelezen bij ENGL's maar ze lijken het altijd netjes op te lossen, en ze geven het probleem zelfs toe, komt op mij erg positief over iig.

Boekel Amps
6 oktober 2009, 10:20
Onze ervaring is dat er weinig problemen mee zijn. Natuurlijk kan er exemplarisch iets mis zijn. Maar wij hebben dit nog niet gehad. Ondanks dat we veel engl verkopen. Wel kan het ooit een buizen probleem zijn, maar dat kan bij elk merk voor komen. Fijn dat het in dit geval is opgelost !