PDA

View Full Version : Seymour Duncan Humbucker



Venlonaer
2 oktober 2009, 12:15
Hey forumleden,

Ik heb even een vraag en wellicht kunnen jullie mij verder helpen. Ik wil al enige tijd een nieuwe humbucker in mijn gitaar zetten, maar ik kom er nog niet helemaal uit welke het geschikst is. Ik ben al naar de gitaarwinkel geweest en heb daar al enige info gekregen.
Ik speel voornamelijk (punk)rock en zoek daar een lekkere sound voor.

Uit de volgende drie wil ik mij keuze maken:

Seymour Duncan Alnico 2
Seymour Duncan Invader
Seymour Duncan P90

Welk advies kunnen jullie mij meegeven?

Alvast bedankt!

almarvk
2 oktober 2009, 12:16
Voor voor gitaar & versterker gebruik je op dit moment?

Een lekkere SD humbucker voor wat felheid raad ik eigenlijk een JB aan.

Venlonaer
2 oktober 2009, 12:19
Ik ben van plan hem in een Fender Jaguar HH RW te zette, versterker doet er niet zo veel toe omdat ik op nogal verschillende versterkers speel, (voornamelijk Marshall dat wel).

Geoffrey
2 oktober 2009, 12:20
Ik heb het wel voor een SD Invader in een gitaar van mahonie..

Wat een Invader doet in een alder-body weet ik niet..

almarvk
2 oktober 2009, 12:20
Het is namelijk wel handig om te weten waar je op speelt, want goed spul in een baggergitaar te stoppen is mijn inziens kansloos. Maar goed; je hebt dus prima spul :)

Heb je al wat soundclips op de SD beluisterd? En wat mis je nu aan je sound?

Tho
2 oktober 2009, 12:25
Invader voor meer mids, JB omdat hij lekkerder klinkt.

Venlonaer
2 oktober 2009, 12:25
Nee dat heb ik nog niet gedaan, ik mis nu de 'warmte' en de 'volheid'... om het maar zo te noemen, ik heb zelf wel al met een Alnico gespeeld (misschien handig om te weten) en dit kwam wel overeen met wat ik zocht; ik heb geen ervaring met de P90 en Invader vandaar deze discussie ;)

Geoffrey
2 oktober 2009, 12:32
Invader voor meer mids, JB omdat hij lekkerder klinkt.

Beter klinkt dan een Invader?
Of bedoel je in het algemeen beter klinken?

Tho
2 oktober 2009, 12:36
Beter klinkt dan een Invader?
Of bedoel je in het algemeen beter klinken?

De JB vind ik het geilste element dat ooit op de markt gebracht is.. Alleen in bandverband is het sucky sucky

Geoffrey
2 oktober 2009, 12:40
De JB vind ik het geilste element dat ooit op de markt gebracht is.. Alleen in bandverband is het sucky sucky

Hoezo dan?
Ik heb geen ervaring met de JB..

almarvk
2 oktober 2009, 13:09
Die JB van Tho is in mijn bandverband meer dan prima :)

Tho
2 oktober 2009, 13:14
Hoezo dan?
Ik heb geen ervaring met de JB..

Hij komt niet echt door of zo. Hij beukte in ieder geval minder dan de EMG's van mijn andere gitarist destijds.

Rinze
2 oktober 2009, 13:20
Hij komt niet echt door of zo. Hij beukte in ieder geval minder dan de EMG's van mijn andere gitarist destijds.

Hangt ook van je gitaar af: houtsoorten en constructie. Mijn eerste JB had ik in een Charvel no 4, superstrat krijsbak. Dat was niet slecht maar ook niet optimaal. Nu heb ik JB's in een paar gitaren met wat meer massa en daarin knalt ie en drukt als een gek.

Geoffrey
2 oktober 2009, 13:24
Ahzo..
Jij hebt nog steeds Blackouts toch?

Ik ben tevreden van mn Invader.. maar voor andere opties die mn sound kunnen verbeteren sta ik steeds voor open.

Geoffrey
2 oktober 2009, 13:25
Hangt ook van je gitaar af: houtsoorten en constructie. Mijn eerste JB had ik in een Charvel no 4, superstrat krijsbak. Dat was niet slecht maar ook niet optimaal. Nu heb ik JB's in een paar gitaren met wat meer massa en daarin knalt ie en drukt als een gek.

Welke houtsoorten dan?

Venlonaer
2 oktober 2009, 13:47
Maar als jullie nu moesten kiezen tussen de p90, invader of alnico? ;)

Tho
2 oktober 2009, 13:49
Hangt ook van je gitaar af: houtsoorten en constructie. Mijn eerste JB had ik in een Charvel no 4, superstrat krijsbak. Dat was niet slecht maar ook niet optimaal. Nu heb ik JB's in een paar gitaren met wat meer massa en daarin knalt ie en drukt als een gek.

Ik ben er inderdaad van overtuigd dat hij het beter doet in een mahonie plank.

Geoffrey
2 oktober 2009, 13:51
Ik ben er inderdaad van overtuigd dat hij het beter doet in een mahonie plank.

Hmmmm.. klinkt intressant..

Rinze
2 oktober 2009, 15:12
Inderdaad iets met mahonie en een flinke massa. Die Charvel was zo'n lichtgewicht jaren 80 stretchbroekenshredgeval met een hals die dunner was dan de snaren.

Chris Winsemius
2 oktober 2009, 15:40
Nee dat heb ik nog niet gedaan, ik mis nu de 'warmte' en de 'volheid'... om het maar zo te noemen, ik heb zelf wel al met een Alnico gespeeld (misschien handig om te weten) en dit kwam wel overeen met wat ik zocht; ik heb geen ervaring met de P90 en Invader vandaar deze discussie ;)

SD Custom met A V of A II magneet (weet even de typenummers niet uit m'n hoofd), de A II versie vind ik zelf lekker "creamy" zonder (te) dof te zijn.
(Op LP en Strat clones bij de brug)

Geoffrey
2 oktober 2009, 15:43
Bij deze staat de Seymour Duncan JB dus op mn verlanglijstje.. ik heb er al wat intressante info over gevonden, maar helaas niet 2de hands te vinden :(

Rinze
2 oktober 2009, 16:35
Bij deze staat de Seymour Duncan JB dus op mn verlanglijstje.. ik heb er al wat intressante info over gevonden, maar helaas niet 2de hands te vinden :(

Echt wel hoor, heb de afgelopen maanden een aantal keren een op gitaarmarkt zien staan. Een of ander forumlid had er laatst ook een in zijn sig staan, weet niet meer wie.

Venlonaer
2 oktober 2009, 18:01
SD Custom met A V of A II magneet (weet even de typenummers niet uit m'n hoofd), de A II versie vind ik zelf lekker "creamy" zonder (te) dof te zijn.
(Op LP en Strat clones bij de brug)

je bedoeld deze?

http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Seymour-Duncan-Duncan-Custom-Bridge-black-4-phase/art-GIT0001412-001

RS-Rik
2 oktober 2009, 18:05
kuch hotrails kuch....

gaan als een mes door boter en tegelijkertijd zo subtiel als, heel subtiel.



Een custom heb ik hier nog wel liggen. Ook een 498T element

Geoffrey
3 oktober 2009, 08:41
Echt wel hoor, heb de afgelopen maanden een aantal keren een op gitaarmarkt zien staan. Een of ander forumlid had er laatst ook een in zijn sig staan, weet niet meer wie.

Heb al iets gevonden.. later meer hierover ;)

wiltin
3 oktober 2009, 09:04
Heb via Marktplaats ook een SD sh4 JB gescoord. Als het goed is komt ie vandaag binnen, wordt meteen de eerste keer dat ik zelf een element verwissel in m'n: LP Epiphone.
Zijn er dingen dingen waar mee rekening te houden tijdens installatie? of is het gewoon het standaard schoef en soldeer werk?

Geoffrey
3 oktober 2009, 09:29
Heb via Marktplaats ook een SD sh4 JB gescoord. Als het goed is komt ie vandaag binnen, wordt meteen de eerste keer dat ik zelf een element verwissel in m'n: LP Epiphone.
Zijn er dingen dingen waar mee rekening te houden tijdens installatie? of is het gewoon het standaard schoef en soldeer werk?

Volgens mij een standaard schroef- en soldeerwerk.. het gaat om passieve pickups, en de originele zijn ook passief.

Squier4ever
3 oktober 2009, 12:40
Heb via Marktplaats ook een SD sh4 JB gescoord. Als het goed is komt ie vandaag binnen, wordt meteen de eerste keer dat ik zelf een element verwissel in m'n: LP Epiphone.
Zijn er dingen dingen waar mee rekening te houden tijdens installatie? of is het gewoon het standaard schoef en soldeer werk?

schroeven en solderen, alleen opletten dat je je aarde goed in stand houdt ;)

@ Venlonaer: speel je in een band? kom zelf ook uit die omgeving!

wiltin
3 oktober 2009, 20:02
Helaas zaten de schroefjes er niet bij :( de bevestigings schroefjes van het orginele Epi element is dikker dan die van de SD ) Morgen maar eens in de doe het zelf zaak snuffellen en meteen maar een zwaardere soldeerbout kopen want die 15 watter van mij wordt niet heet genoeg om het soldeersel op de potmeter te doen smelten.

Rinze
3 oktober 2009, 20:47
Helaas zaten de schroefjes er niet bij :( de bevestigings schroefjes van het orginele Epi element is dikker dan die van de SD ) Morgen maar eens in de doe het zelf zaak snuffellen en meteen maar een zwaardere soldeerbout kopen want die 15 watter van mij wordt niet heet genoeg om het soldeersel op de potmeter te doen smelten.

Dan wel met die zwaardere bout volgens het principe "snel erop en snel eraf" werken, anders heb je kans dat de grotere hitte door de elementdraden naar het element geleid wordt en daar de dunne wikkeldraad doet smelten. Een tangetje of klem om het blote uiteinde van de elementdraad helpt ook om hitte af te voeren. Ik soldeer zelf met een 40 watter, vind het ideaal maar je moet niet gaan zitten suffen met dat ding op de electronica.

jan jansen
3 oktober 2009, 22:23
Dan wel met die zwaardere bout volgens het principe "snel erop en snel eraf" werken, anders heb je kans dat de grotere hitte door de elementdraden naar het element geleid wordt en daar de dunne wikkeldraad doet smelten. Een tangetje of klem om het blote uiteinde van de elementdraad helpt ook om hitte af te voeren. Ik soldeer zelf met een 40 watter, vind het ideaal maar je moet niet gaan zitten suffen met dat ding op de electronica.

Die 15 watt zou genoeg moeten zijn om normaal te solderen.Ik gebruik al een jaar of dertig 15 watt en heb het altijd makkelijk kunnen doen...kwestie van techniek denk ik,

jj:cheerup::cheerup::cheerup:

Venlonaer
5 oktober 2009, 12:23
@ Venlonaer: speel je in een band? kom zelf ook uit die omgeving!

Nee (nog) niet... PM me maar als je wilt.

lindstrom
5 oktober 2009, 12:28
ontopic, voor punk enzo kun je denk ik het beste gaan voor een TB6 distortionbucker

superken_nl
5 oktober 2009, 17:08
Bij deze staat de Seymour Duncan JB dus op mn verlanglijstje.. ik heb er al wat intressante info over gevonden, maar helaas niet 2de hands te vinden :(

Ik heb de mijne vrijdag verkocht, het is op zich geen slechte pickup, maar op hoog volume in bandomgeving klinkt ie dunnetjes en en toch een beetje goedkoop, in tegenstelling tot de SH-5. De SH-5 klinkt wat voller, en gaat bij lage tunings los als een beest!

lindstrom
5 oktober 2009, 17:11
Ik heb de mijne vrijdag verkocht, het is op zich geen slechte pickup, maar op hoog volume in bandomgeving klinkt ie dunnetjes en en toch een beetje goedkoop, in tegenstelling tot de SH-5. De SH-5 klinkt wat voller, en gaat bij lage tunings los als een beest!

+1 ... de SH4 is wat schelletjes.. iets wat gauw gaat storen bij punkbandjes.

wiltin
5 oktober 2009, 21:19
Ik heb de mijne vrijdag verkocht, het is op zich geen slechte pickup, maar op hoog volume in bandomgeving klinkt ie dunnetjes en en toch een beetje goedkoop, in tegenstelling tot de SH-5. De SH-5 klinkt wat voller, en gaat bij lage tunings los als een beest!


Haha dan ben ik diegene die hem van jou gekocht heeft, je hebt dat ding naar Velp gestuurd. Ik heb hem inmiddels geplaatst en vindt het een super verbetering ten opzichte van de standaard Epiphone humbucker.
Het klinkt allemaal een stuk gedefineerder. Nu nog een SH 2 voor de hals op de kop tikken en dan ben ik helemaal gelukkig.
Nu ben ik geen band speler denk dat geen bandje op een 53 jarige rocker zit te wachten maar voor mn eigen projectjes werkt het prima.

Nitefly7
5 oktober 2009, 21:42
ik heb de discussie na de 1e pagina niet echt meer gevolgd, maar als je iets veelzijdigers zoekt voor je LP, en je wilt ook cleaner dingen doen; dan zou de SH-1 (de '59) ook een goede combo met de JB zijn..

ik weet dat de Jazz/JB, Seymour D's 'favorite combination' is, maar ik vond het zelf toch nog niet een 'zaligmakende' combo; erg veelzijdig en bruikbaar, dat zeker, maar ik miste toch iets..
daar moet ik wel bij zeggen dat ik de Jazz ook in de split-stand meereken, en ik heb van meer mensen gehoord dat ze dat element niet zo'n aanrader voor split-standen vinden...

Wel een prima combinatie om mee te beginnen als 1e 'pickup-modificatie', en in principe ook een erg bewezen en aan te raden pakket humbuckers...


Haha dan ben ik diegene die hem van jou gekocht heeft, je hebt dat ding naar Velp gestuurd. Ik heb hem inmiddels geplaatst en vindt het een super verbetering ten opzichte van de standaard Epiphone humbucker.
Het klinkt allemaal een stuk gedefineerder. Nu nog een SH 2 voor de hals op de kop tikken en dan ben ik helemaal gelukkig.
Nu ben ik geen band speler denk dat geen bandje op een 53 jarige rocker zit te wachten maar voor mn eigen projectjes werkt het prima.

Venlonaer
6 oktober 2009, 07:09
Ik heb het gisteren met een vriend hierover gehad, en die adviseerde mij een EMG... iemand?.... help? :???::???:

pupanus1
6 oktober 2009, 07:26
EMG's zijn actieve elementen, klinken rete strak maar ik vind dat ze het karakter van je gitaar een beetje killen. Dan vind ik een SD Blackout een betere keus. Ik heb zelf een SD Full Shred in de brug en daar krijg ik ook erg leuke punk geluidjes uit. Hoewel het wel een erg fel element is maar dat komt ook door mijn gitaar :)

Maniaaaak!!
6 oktober 2009, 07:33
Ben zelf ook geen fan van actieve elementen, ik kan me wel voorstellen dat mensen erbij zweren , maar voor mij werken ze gewoon niet.

heb zelf een tijd de JB / Jazz combinatie in een Ibanez RG550 gehad. Ik kan je melden dat een JB wel heel erg schel klinkt in een body van basswood. Gezien je stijl zou je inderdaad de SD blackouts kunnen overwegen anders al eens bij DiMarzio gekeken?

Nitefly7
6 oktober 2009, 07:56
ik zou ook eens even kijken naar de gitaren van bepaalde idolen of 'punk-helden', Tom Delonge had volgens mij lange tijd (althans, in z'n signature) een S.Duncan Invader in de brugpositie..

Verder ken ik de meest punk, als bandjes met stratocasters en singlecoil pickups...!

Blackouts e.d. kun je ook proberen, maar die zijn misschien weer wat heftiger, net zoals D-activators (Dimarzio; 'actief' geluid in passieve pickups) en EMG's (actief, voor mensen als Toto, Metallica, Pink Floyd; misschien niet meteen de go-to keuze voor punk..)

een JB kan heftig zijn, en heeft een apart midden-gebied, maar echt schel heb ik 'm nooit vinden klinken..

bovendien, je kan je geluid toch altijd op je amp bijregelen...?

superken_nl
6 oktober 2009, 15:06
Ik heb het gisteren met een vriend hierover gehad, en die adviseerde mij een EMG... iemand?.... help? :???::???:

EMG's zijn best ok, tenminste als het je doel is om steriel en dynamiekloos te klinken......... ;)

lindstrom
6 oktober 2009, 15:35
EMG's zijn best ok, tenminste als het je doel is om steriel en dynamiekloos te klinken......... ;)

om even aan te vullen, een batterij in je gitaar te hebben (plastic speelgoed gitaartjes hebben dat)

Quicksilver
6 oktober 2009, 20:37
om even aan te vullen, een batterij in je gitaar te hebben (plastic speelgoed gitaartjes hebben dat)

Ben het niet met je eens. Actieve pickups zijn ook prima. What about Blackouts? :stop:

superken_nl
7 oktober 2009, 08:49
Ben het niet met je eens. Actieve pickups zijn ook prima. What about Blackouts? :stop:

Blackouts daarentegen hoor ik goede verhalen over! Heb er helaas nog geen ervaring mee.....

Geoffrey
7 oktober 2009, 11:30
Ik heb de mijne vrijdag verkocht, het is op zich geen slechte pickup, maar op hoog volume in bandomgeving klinkt ie dunnetjes en en toch een beetje goedkoop, in tegenstelling tot de SH-5. De SH-5 klinkt wat voller, en gaat bij lage tunings los als een beest!

Ik heb inmiddels een Dean met een JB in.. http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=127780&page=2

Normaal mag ik ze morgenavond terug gaan ophalen, dan vergelijk ik wel even met de SD Invader in mn andere Dean.

Venlonaer
7 oktober 2009, 13:29
Als je dat zou willen doen graag! ik hoor het wel!

Squier4ever
7 oktober 2009, 13:39
Als je dat zou willen doen graag! ik hoor het wel!

Wat misschien wel het belangrijkste is, is de soort muziek die je wilt spelen. Voor metal/hardcore enz. zijn actieve pups leuk, maar tegelijkertijd ze ook erg karakterloos. Voor rock 'n roll zou ik echt iets anders (minder output) nemen.

Marc Oblivian
7 oktober 2009, 14:57
ontopic, voor punk enzo kun je denk ik het beste gaan voor een TB6 distortionbucker


TB staat toch voor TremBucker? Zijn pu's met een andere polespacing (nml geschikt voor gitaren met een trem). Dus wel even op de spacing tussen de snaren letten of deze PU wel geschikt is. Anders een gwone pu (geen TB) kopen...

Rinze
7 oktober 2009, 15:22
Ik vraag me toch af hoeveel van de mensen die hier EMG's afkraken er zelf echt ervaring mee hebben? Heb zelf wel eens wat gitaren met EMG humbuckers bepoteld en ik vond het allemaal wel meevallen met de dynamiek en het karakter.

Hetzelfde met het SD JB verhaal: ik heb drie gitaren met JB's erin en kan mijn geluid niet als schel ervaren.

lindstrom
7 oktober 2009, 15:22
TB staat toch voor TremBucker? Zijn pu's met een andere polespacing (nml geschikt voor gitaren met een trem). Dus wel even op de spacing tussen de snaren letten of deze PU wel geschikt is. Anders een gwone pu (geen TB) kopen...


Ik monteer overal TB en F-spaced in, ook bij niet trem gitaren is de spacing vaak beter met een f-spaced / TB dan zonder.

Geoffrey
7 oktober 2009, 16:21
Ik vraag me toch af hoeveel van de mensen die hier EMG's afkraken er zelf echt ervaring mee hebben? Heb zelf wel eens wat gitaren met EMG humbuckers bepoteld en ik vond het allemaal wel meevallen met de dynamiek en het karakter.

Hetzelfde met het SD JB verhaal: ik heb drie gitaren met JB's erin en kan mijn geluid niet als schel ervaren.

Ik heb de test gedaan tussen een EMG 85 en een SD Blackout, en er is wel degelijk verschil.. maar dit verschil is dan ook weer een verschil in smaak.

Exi
7 oktober 2009, 16:28
Ik monteer overal TB en F-spaced in, ook bij niet trem gitaren is de spacing vaak beter met een f-spaced / TB dan zonder.

Is een F-spaced pickup overigens ook bij de hals nodig?
Ik zie dat de meningen daar over verschillen op het net.

Venlonaer
7 augustus 2010, 19:28
Even topicje bumpen.

Ik ga mij dus een Les Paul Studio aanschaffen als ik terug kom van vakantie (omdat mijn Epi met Alnico's gewoon zo goed bevalt!!)

Nu is mijn vraag, zijn de humbuckers die er standaard inzitten een beetje goed genoeg voor de rock sound? Of zal ik de gitaar upgraden met bijv Burstbuckers 1 en 2?

Ik speel voornamelijk New Found Glory, All Time Low en Blink 182 en die richtingen. Ik sta open voor suggesties!

Gothra
7 augustus 2010, 20:36
Ga je nog een epi kopen of ga je voor een gibson? Als je een epi koopt zou ik zeker weten andere pu's erin doen. Met gibson heb ik niet veel ervaring.


En dan komen we ook weer bij de JB, die zit nu in mijn epi lp standard, en dat klinkt zo goed! echt heerlijk! alleen clean is ie niet echt top.

MegaDrive
8 augustus 2010, 00:29
Hetzelfde met het SD JB verhaal: ik heb drie gitaren met JB's erin en kan mijn geluid niet als schel ervaren.

Ik ook niet. Er zat er standaard een in mijn Schecter C-1 Blackjack en zoals al is gezegd kwam die niet lekker door de bandmix. Clean leek dat wel mee te vallen maar dan vond ik hem gewoon niet goed klinken. Ik heb hem vervangen door een Duncan SH-6 voor het betere (punk)rock en metal geweld en dat knalt prima door de mix. Het ding heet weliswaar Duncan Distortion maar ook clean vond ik hem lekkerder klinken dan de JB. Prima PU voor het betere (punk)rock en metal geweld.

lindstrom
8 augustus 2010, 00:44
Is een F-spaced pickup overigens ook bij de hals nodig?
Ik zie dat de meningen daar over verschillen op het net.

nee, dit is niet nodig, ook niet aan te raden overigens..

(gelukkig heeft Orpheo mij op de blocklijst staan anders kwam hij weer met foutief gezwam over spacing omdat hij het gewoon niet weet)

Orpheo
8 augustus 2010, 06:50
nee, dit is niet nodig, ook niet aan te raden overigens..

(gelukkig heeft Orpheo mij op de blocklijst staan anders kwam hij weer met foutief gezwam over spacing omdat hij het gewoon niet weet)

You're full of it,man. Kom op, ik heb je de argumntatie gegeven waarom f spaced werkelijk niet altijd nodig is, jij gaf jou verhaal.beiden sneden hout, ik liet t hangen.kom je wéér met zo'n steek onder de gordel. Je lijkt wel een klein kinddat zijn gelijk bij de meester probeert te halen door anderen af te fakkeken. Irritante azijnpisser.

Dick Wolkendeck
8 augustus 2010, 08:28
Tjongejonge daar gaan we weer. Tel tot tien of neem een leven? :makeup:

On topic: ik heb ook een Gibson Les Paul Studio, en rocksounds zijn er plenty. Ik zou er gewoon een jaar veel op spelen, zodat je de gitaar door en door kent, voordat je andere elementen probeert. De standaard pups zijn ok, maar je moet de gitaar dus goed kennen om verder te komen. Anders ben je meer bezig met elementen en technische zaken dan met muziek maken (het gitaarnetforumvirus). Het lijkt mij erg vreemd om als beginner (gezien je vraagstelling) een gitaar te kopen en meteen met elementen beginnen te goochelen in plaats van je te richten op je muzikale ontwikkeling. De nuances van andere pickups - zeker in een bandmix - komen alleen echt tot hun recht als je het ambacht van gitaarspelen goed beheerst.

Venlonaer
8 augustus 2010, 10:01
Nou nou die conclusie dat ik een beginner ben trek je al erg snel.

Neeh deze vraag is tot stand gekomen door verschillende factoren, het feit dat de Seymour Duncan elementen in mijn EPi gewoon retegoed bevallen, ik vaker gelezen heb dat de elementen in een Gibson Les Paul studio het gewoon net niet zijn en het feit dat dit een forum is waar je openlijk je vragen hierover kon stellen.....

Nu had mijn Fender Jaguar opzig wel lekkere humbuckers...maar deze waren het niet voor de punk/het echte gescheur...vandaar...

Maar ja ik ben beginner betreft pickups en Gibsons....ben overstag gegaan van Fender naar Gibson:sssh:

Rinze
8 augustus 2010, 10:30
Ik zou trouwens, als je dan toch bezig bent met je geluid, me ook zeker eens verdiepen in de afstelling van je gitaar. Door een gitaar goed af te stellen en dan te finetunen in de richting van je eigen wensen kun je met een en dezelfde gitaar nog veel veranderen. Anders gezegd: een matig afgestelde gitaar klinkt aan de basis vaak al niet helemaal lekker, een andere pickup geeft dan ook maar gewoon weer wat er al is, ook een duur element zal de slechte afstelling niet wegwerken.

Pepe
8 augustus 2010, 11:18
Wat mis ik? Punkrock is het toch? Ik maar denken dat het stoere knapen waren die alles wat voorhanden was omtoverden tot een eigen trademark maar nee.. het ligt heel gevoelig en subtiel, dat raggen.

Maar misschien verwar ik punkrock met punk waar het niet boeide of je iets met een tele speelde of een Les Paul?

Chris Winsemius
8 augustus 2010, 11:34
Nee jo, da's zo 1977.....

:soinnocent::blast::soinnocent:

Pepe
8 augustus 2010, 11:53
I see, je let even niet op...

barno
8 augustus 2010, 11:58
I see, je let even niet op...

trouwens een gek fenomeen: genres die geen naam hebben en dan een naam van een vroeger genre samplen. zo staat R&B tegenwoordig voor afgelikte siliconen soul terwijl het natuurlijk gewoon vette oermuziek is.

Pepe
8 augustus 2010, 12:17
Ja, die heeft bij mij ook even geduurd. Ik dacht de hele tijd... maar maar...dat is toch heel anders dan Screamin Jay Hawkins....

Chris Winsemius
8 augustus 2010, 13:06
trouwens een gek fenomeen: genres die geen naam hebben en dan een naam van een vroeger genre samplen. zo staat R&B tegenwoordig voor afgelikte siliconen soul terwijl het natuurlijk gewoon vette oermuziek is.

dikke vette plus 11.000!

R&B was vroeger (50s/70s) puik, voor chicks en rustiger gewoon wat Stax soul.

Wat tegenwoordig punk genoemd wordt is volgens mij gewoon POP met bedachte "ruige" kleding en iets meer fuzz op de amp :D

lindstrom
8 augustus 2010, 13:43
You're full of it,man. Kom op, ik heb je de argumntatie gegeven waarom f spaced werkelijk niet altijd nodig is, jij gaf jou verhaal.beiden sneden hout, ik liet t hangen.kom je wéér met zo'n steek onder de gordel. Je lijkt wel een klein kinddat zijn gelijk bij de meester probeert te halen door anderen af te fakkeken. Irritante azijnpisser.

Vent, ik plaag je maar.. ik wist gewoon dat je weer ging reageren, je kon het gewoon niet verkroppen, geef toe..
En inderdaad, beide verhalen sneden hout gezien er idd nog steeds les pauls zijn met een "oude" spacing, en heel erg veel ook. het is dus niet per definitie zo dat F-spaced nodig is. daar had ik me ook zeker al bij neergelegd.
Even opmeten vooraf is dus aan te raden. Ik heb het gevoel dat die "oude" spacing niet meer gemaakt word ofzo.
Wellicht is het tijd om te stoppen met moddergooien naar elkaar en eens te denken aan de informatieve waarde in dit onderwerp, wellicht eens wat dieper erin duiken en wat meer duidelijkheid te vinden over de verschillen in gibson / epiphone bruggen?
een appart topic er aan wijden?

Dick Wolkendeck
8 augustus 2010, 17:56
Nou nou die conclusie dat ik een beginner ben trek je al erg snel.

Neeh deze vraag is tot stand gekomen door verschillende factoren, het feit dat de Seymour Duncan elementen in mijn EPi gewoon retegoed bevallen, ik vaker gelezen heb dat de elementen in een Gibson Les Paul studio het gewoon net niet zijn en het feit dat dit een forum is waar je openlijk je vragen hierover kon stellen.....

Nu had mijn Fender Jaguar opzig wel lekkere humbuckers...maar deze waren het niet voor de punk/het echte gescheur...vandaar...

Maar ja ik ben beginner betreft pickups en Gibsons....ben overstag gegaan van Fender naar Gibson:sssh:

Haha oeps misschien te snel geconcludeerd, sorry.

Ik bedoel vooral dat je misschien het best die Gibson eerst door en door kent en wat speelt met afstellingen en je effecten en amp voordat je de schroevendraaier er in zet. Dan weet je precies wat jij mist, in plaats van dat je de vooronderstellingen van het forum overneemt. Het zijn jouw vingers, jouw gitaar en jouw geluid.

Het standaard brugelement van de Studio is niet zoveel anders qua klank dan andere humbuckers. De verschillen zijn vaak kleiner dan de verhitte discussies doen vermoeden. De brug is een wat te veel opgefokt element, ik denk dat de 490T wat opener zou klinker dan de 498T die er nu in zit. Maar goed, ik ben er nog niet aan toe om er Slash elementen in te kwakken (en er zit een volumeknop op de gitaar).

Toen ik mijn Studio vergeleek met de Standard van mijn maat die er Burstbuckers in heeft, was er nauwelijks verschil te horen door een Engl op high gain. Het zal wel aan mij liggen. Het is ook niet mijn hoofdgitaar, dat is een Charvel model 4, die meer Fender klinkt dan mijn 1992 Fender. Dus als ik er meer van afhankelijk zou zijn, had ik er misschien al wat aan gedaan.

Groet!