PDA

View Full Version : Welke pedalen van vandaag worden later veel waard ?



soup
2 oktober 2009, 12:08
Dus zoals de titel zegt, worden er vandaag nog pedaaltjes gemaakt die in die mate zo speciaal zijn dat ze later gewild zullen zijn door verzamelaars?

Of kan dat de dag van vandaag niet meer wanneer er duizenden en meer van die pedaaltjes verkocht worden. Dus waarschijnlijk komen enkel boutiquepedaaltjes in aanmerking?

Ibanez666
2 oktober 2009, 12:12
Dus zoals de titel zegt, worden er vandaag nog pedaaltjes gemaakt die in die mate zo speciaal zijn dat ze later gewild zullen zijn door verzamelaars?

Of kan dat de dag van vandaag niet meer wanneer er duizenden en meer van die pedaaltjes verkocht worden. Dus waarschijnlijk komen enkel boutiquepedaaltjes in aanmerking?

Misschien pedaaltjes die maar een jaar in productie zijn geweest

Chroxy
2 oktober 2009, 12:14
moeilijk te bepalen, als er nu pedaaltjes worden gemaakt die later meer waard zullen zijn, zullen het pedaaltjes zijn die idd niet massaal gekocht zijn.

Pedaaltjes die een grote kans maken (in mijn ogen) zijn recent uitgebrachte pedalen die als 'flop' worden bestempeld, waarna over enkele jaren een 'bekend gitarist' het pedaaltje blijkt te gebruiken.. waardoor van de maar weinig verkochte pedaaltjes enorme bedragen worden gevraagd.

Redelijk recent voorbeeld is de Gonkulator van DOD.. sjonge sjonge.. Ander voorbeeld zou de PM-7 van Ibanez kunnen worden; geen favoriet pedaal.. maar kan me voorstellen dat het over 15 jaar wordt gezien als een 'klassieker'

soup
2 oktober 2009, 12:17
Misschien pedaaltjes die maar een jaar in productie zijn geweest




Pedaaltjes die een grote kans maken (in mijn ogen) zijn recent uitgebrachte pedalen die als 'flop' worden bestempeld, waarna over enkele jaren een 'bekend gitarist' het pedaaltje blijkt te gebruiken.. waardoor van de maar weinig verkochte pedaaltjes enorme bedragen worden gevraagd.

Hier dacht ik ook aan maar uiteindelijk volg ik de scene niet dus zou ook niet weten dat ze uit productie zijn gehaald.

almarvk
2 oktober 2009, 12:29
Ik denk eerder dat er wat klassiekers komen die nu niet populair zijn, zelfs verguisd, en die over een aantal jaar toch gewaardeerd worden.

Ik hoop dat over 10 jaar de boutique pedaaltjes geen drol meer waard zijn.

EuroCinema
2 oktober 2009, 15:48
Over 15 jaar is iedereen op jacht naar digitale modeling apparaatjes die nu verguisd worden. Juist de gebrekkige modeling maakt ze zo uniek, roept men dan. Zooms, Boss ME 50s en Behringer V-Amp 1's voor 500 euro (inc inflatie).
Die ouwe transistorpedalen die nu zo "warm" zouden klinken, vonden heel veel gitaristen 20 jaar geleden nog steriel, plastic, mechanisch, kil en ga maar door. :seriousf:

the sure thing
2 oktober 2009, 15:52
Het leuke vind ik nog wel de Ibanez WAH: die was tot 3 jaar geleden nog geen drol waard. Totdat INEENS een bekende gitarist ermee kwam en INSTANT de prijs ver10voudigde...

Ik denk dat over 10 a 15 jaar de modelling zo goed is, dat je geen verschil meer gaat horen tussen "echt" en "nep". Ik hoop het niet en blijf me hevig verzetten, maar toch denk ik dat dat gaat gebeuren.

EuroCinema
2 oktober 2009, 15:57
:seriousf: En dat was in mijn jeugd de wah die je kocht als je geen geld had voor een goeie wah. De TS-10 uit die tijd is ook aan een aardige inhaalslag bezig. Rond 1990 moest je wel een dove idioot zijn om met zo'n slap klinkende neptubescreamer te spelen, zo werd erover gesproken. Inmiddels klinkt-ie weer warm en transparant. Grappig hoor.

FruscianteFan
2 oktober 2009, 16:09
Het leuke vind ik nog wel de Ibanez WAH: die was tot 3 jaar geleden nog geen drol waard. Totdat INEENS een bekende gitarist ermee kwam en INSTANT de prijs ver10voudigde...

Ik denk dat over 10 a 15 jaar de modelling zo goed is, dat je geen verschil meer gaat horen tussen "echt" en "nep". Ik hoop het niet en blijf me hevig verzetten, maar toch denk ik dat dat gaat gebeuren.
Overdrijven is wel een kunst, zoveel invloed heeft Omar niet.

(serieuzer: Frusciante gebruikte tijdens BSSM ook al de WH-10, da's dus 18 jaar geleden)

Wat betreft die modelling pedalen: zou nog best kunnen. Ik gebruik mijn ME-50 eigenlijk nooit meer zelf, maar de toetsenisten van mijn bands gebruiken hem voor gitaar. En ik moet zeggen, mijn omgebouwde Squier met humbucker, Screamer-model in de ME-50 (met bottom helemaal open) en door zijn all-range versterker: dat klinkt minstens even vet als mijn setup, voor flinke distortion tenminste.

soup
2 oktober 2009, 16:45
Kom kom, zijn er nog analoge pedalen die in aanmerking komen dan weet ik alvast wat kopen.:chicken:

Chroxy
2 oktober 2009, 16:51
ik zou mn geld ergens anders in beleggen.. hier ga je niet rijk van worden ;)..

Les Paul R8
2 oktober 2009, 16:54
Danelectro Cool cat pedaaltjes. Met name de Transparent Overdrive
Digitech Bad Monkey. Wel de versie met metalen behuizing.

hugo123
2 oktober 2009, 17:11
Maar dan wel de TOD v1!

FruscianteFan
2 oktober 2009, 17:15
Danelectro Cool cat pedaaltjes. Met name de Transparent Overdrive
Digitech Bad Monkey. Wel de versie met metalen behuizing.
Ik zou dan eerder inzetten op de oude pedaaltjes, zoals de Tuna Melt.

Dirk_Hendrik
2 oktober 2009, 17:33
Ibanez PM7

schizo910
2 oktober 2009, 17:36
Ik denk de Vox V8484, Tech 21 XXL v1, Boss GE7, RC20 en de Line6 POD v2.
















:satisfie:

Hallie
2 oktober 2009, 17:41
:seriousf:

ik denk bijvoorbeeld aan een roland space echo.. die nu schaars en duur zijn.

ik denk dat als je zo'n apparaat wilt over 10 - 15 jaar. dat je dan het dubbele moet neer tellen.

maar aan de andere kant kunnen we niet weten wat in de aankomende 10 jaar wordt gemaakt. mischien komt er wel iets op de markt wat die oude pedaaltjes doen vergeten..

Ash ketchum
2 oktober 2009, 18:04
Speeddemon's Hot Wire Audio pedalen!

robert-gitarist
2 oktober 2009, 18:41
Ik vind het moeilijk om te roepen welke pedalen in de toekomst collectors items worden ofniet. De pedalen die nu gemaakt worden, worden in behoorlijk grote oplagen gemaakt. Destijds (begin periode van Boss bijv.) was dat stukken minder.
Maar wat me misschien niet eens zal verbazen is dat Behringer pedalen misschien nog wel een bepaalde waarde zullen gaan krijgen (in positieve zin!). Goedekope zooi nu, praktisch niemand wil die zooi hebben (op beginners na, en sommige pedalen zijn redelijk okee wel). Bij Ibanez ging dat destijds ook zo met de Soundtank serie en met hun gitaren. Destijds was Ibanez ook goedkoop en wou het praktisch niemand hebben, nu zijn er complete verzamelaarsvan ;)

the sure thing
2 oktober 2009, 18:41
... ik zit net te denken: de fulltone OCD versie 1 zal ook wel een kans maken.

Speeddemon
3 oktober 2009, 00:40
Speeddemon's Hot Wire Audio pedalen!
Dus als ik weer zou BEGINNEN met bouwen, gooi ik flink wat glazen in van hoopvolle 'pedaal-beleggers' of niet? :seriousf:

On a more serious note:
Boss SD-2, Boss DN-2, Ibanez DE7 (en evt. PM7. Ben blij dat ik 'm heb, terwijl ik er nooit iets mee doe), enkele Tech21 pedalen.

Ash ketchum
5 oktober 2009, 08:57
Dus als ik weer zou BEGINNEN met bouwen, gooi ik flink wat glazen in van hoopvolle 'pedaal-beleggers' of niet? :seriousf:


Of je doet om de 5 jaar een limited run? Mag ik mezelf dan aanmelden voor de 1e serie? ;)

vinni
5 oktober 2009, 13:06
Er zijn twee pedalen in mijn bezit die wellicht collectoritems worden.

De Coolcat TO versie 1 en de Foxrox Aquavibe.

Misschien nog de Retro-sonic Boost.....maar denk ut nie....

Maar ja....lekker belangrijk......

Vinni

the feable
5 oktober 2009, 14:12
Fulltone pedalen die niet meer gemaakt worden!
Ik denk dat verder pedalen die binnekort niet meer gemaakt zullen worden veel kans maken! Of pedalen die door groter wordende productie niet meer dezelfde kwaliteit hebben.
Enkele pedalen zouden dan kunnen zijn:

T rex replica
Maxon AD999
Zendrive
Boss CE2
Keeley Rat

Nielsje
5 oktober 2009, 14:18
Nou, ik zie de replica niet gezocht worden hoor, dat is, ondanks z'n prijs, gewoon een suf klinkend pedaal..

En de keeley rat? Doe dan maar gewoon de originele..

LordRiffenstein
5 oktober 2009, 14:53
Wordt eigenlijk al niet meer gemaakt maar de FoxRox Captain Coconut is zeker een kanshebber.

vinni
5 oktober 2009, 15:06
Wordt eigenlijk al niet meer gemaakt maar de FoxRox Captain Coconut is zeker een kanshebber.

Kanshebber?.....dat is nu al een collectorsitem!

Jij hebt er toch eentje?

Vinni

schizo910
5 oktober 2009, 15:59
Wat eigen pedalen betreft gok ik op m'n Ibanez RC99

De eerste die €1500 biedt mag hem hebben :p :seriousf:

LordRiffenstein
7 oktober 2009, 17:53
Kanshebber?.....dat is nu al een collectorsitem!

Jij hebt er toch eentje?

Vinni

Klopt, ik heb nu op mijn board:

Captain Coconut II
OCD v1
Dano TO v1

Misschien toch maar een keertje een verzekering afsluiten :seriousf:

Dirk_Hendrik
7 oktober 2009, 18:17
In dit rijtje heb ik over elk pedaal waar een modificeerder heen is geweest m'n twijfel. Alléén als je er bij kunt aantonen dat die modificeerder ook écht degene is die jou pedaal heeft aangepast zou dat kunnen helpen. Als je dat niet kunt is de kans dat het een "echte" is net zo groot als de kans dat iemand de modificaties van het internet heeft nagesoldeerd.

Dus wat zijn , IMHO, de kanshebbers? Nu al zeldzame zaken zoals idd die CC, pedalen waar er door hoge prijs relatief weinig van verkocht zijn, bijv die RC99 maar bijvoorbeeld ook Klon's, pedalen met een reputatie zoals nu al die danelectro Timmy clone en tenslotte pedalen die zo wacky zijn dat er niet veel van verkocht worden omdat ze te heftig of beperkt inzetbaar zijn.

Daarnaast effecten die een x-factor meekrijgen door het gebruik door een beroemde junk. Denk aan oude voorbeelden als fuzzfaces (hendrix), WH10's (frusciante), EH chorussen (Cobain) en TS808/9/10's (SRV man).

En tenslotte totaal onverwachtte zaken. Ik denk dat het gebruik van de Arion chorussus door wat bekende Amerikanen er het mooiste voorbeeld van is.

RoelTM
8 oktober 2009, 11:49
De eerste die €1500 biedt mag hem hebben :p :seriousf:

Hebben of kopen? ;)

Dirk_Hendrik
8 oktober 2009, 17:25
Wat eigen pedalen betreft gok ik op m'n Ibanez RC99

De eerste die €1500 biedt mag hem hebben :p :seriousf:


Ik kwam er één tegen voor 1300. Dat leek me dus een koopje en die komt nu mijn kant op. je mag dus binnenkort je testament aanpassen.

schizo910
8 oktober 2009, 20:43
Hebben of kopen? ;)

Ja, duh, kopen natuurlijk :satisfie:



Ik kwam er één tegen voor 1300. Dat leek me dus een koopje en die komt nu mijn kant op. je mag dus binnenkort je testament aanpassen.


MAZZELAAR!!! :o

Chris Winsemius
8 oktober 2009, 20:45
Die van mij mag weg voor 9999 Rollende Cnaken, exclusief tasje.

Dirk_Hendrik
9 oktober 2009, 00:13
Die van mij mag weg voor 9999 Rollende Cnaken, exclusief tasje.


ken je nagaan.

Ik kocht m'n tubeking TK999 voor 999 rollende Cnaacken, inclusief blowjob!:soul:

robert-gitarist
9 oktober 2009, 23:53
Boss DN-2

Waarom denk je dat dit een goede kans maken is om een verzamelitem te worden? :)

Chris Winsemius
10 oktober 2009, 09:15
ken je nagaan.

Ik kocht m'n tubeking TK999 voor 999 Tollende Knaacken, inclusief blowjob!:soul:

Ik 'n oude TS9 voor 9 tering shillings...... :D

Fuhgawz
10 oktober 2009, 12:36
pedalen die zo wacky zijn dat er niet veel van verkocht worden omdat ze te heftig of beperkt inzetbaar zijn.

DOD Buzz Box, Gonkulator en Meat Box! Hell yeah!! Vooral die Buzz Box is extreem en zeldzaam, maar omdat de Gonkulator ook nog eens gebruikt is door die dude van Incubus zal die toch meer waard zijn.

Sinner
10 oktober 2009, 16:26
Ik denk de Digitech EX-7 Expression factory. Volgens mij helemaal niet populair nu, maar er zitten een paar heel goede sounds in: goed trackende whammy, die meer regelmogelijkheden heeft wat betreft mengen origineel en fx signaal; de synth sound zoals in de Space station, maar dan tweakbaar; en een heel goed rotary geluid waarvan je de snelheid met het expressiepedaal kunt regelen (en een hoop andere dingen).

Wie weet?

soup
23 oktober 2009, 14:42
deze kan hier dus ook bij


Roger Mayer Axis Fuzz. Een tijdje terug nog 95 euro in de winkel, nu maar liefst 230 euro!

http://i566.photobucket.com/albums/ss101/pjotrw/axiss.jpg

Niet gekocht dus maar ik wilde dit toch even delen.

Jan Buurman
24 oktober 2009, 19:51
Een Pro Co Rat uit eind '80 voor 150,-???

http://link.marktplaats.nl/290391761

Is dat het waard??? Een nieuwe is 75,- KLIK (http://www.thomann.de/nl/proco_rat2.htm)

the feable
24 oktober 2009, 23:01
Een Pro Co Rat uit eind '80 voor 150,-???

http://link.marktplaats.nl/290391761

Is dat het waard??? Een nieuwe is 75,- KLIK (http://www.thomann.de/nl/proco_rat2.htm)

Als ik het geld had betaalde ik het ervoor!!

zeiler
24 oktober 2009, 23:04
een Timmy misschien?

tenminste, misschien dat ze nu wat gehyped worden, maar ze gaan al voor een heel stuk meer weg dan de nieuwprijs (tweedehands :))!

Jan Buurman
24 oktober 2009, 23:34
Als ik het geld had betaalde ik het ervoor!!

Is die oude dan zoveel beter? Het zijn toch exact de zelfde pedalen?

Speeddemon
24 oktober 2009, 23:44
Waarom denk je dat dit een goede kans maken is om een verzamelitem te worden? :)
Omdat deze ook net zoiets is als de Zoom PD-01 Powerdrive; een bijna Klon-achtige milde overdrive, die zonder buizen toch zeer natuurlijk opbreekt met een licht TS9 karakter en goede boost-eigenschappen.

Ik heb enkele van de Boss pedalen, die destijds ook wel o.k. waren, maar niet apart goed en later veel geld waard werden (PQ-4, FZ-2, PN-2...EH-2 ondertussen ook beetje bij beetje) en het zou me niet verbazen als die DN-2 ook in dat rijtje komt. Misschien juist vanwege z'n boost-functie, net zoals bij de FZ-2, waarbij de cleanboost bijna interessanter is dan de fuzz zelf.

ieme
25 oktober 2009, 09:27
volgens mij gaan de volgende t wel goed doen in de toekomst:

Menatone red snapper (3 knobs)
Fulltone 69
Klon Centaur (oude versies)
Guild brian may treble booster
Boss CE1

FruscianteFan
25 oktober 2009, 10:14
Een Pro Co Rat uit eind '80 voor 150,-???

http://link.marktplaats.nl/290391761

Is dat het waard??? Een nieuwe is 75,- KLIK (http://www.thomann.de/nl/proco_rat2.htm)
nouhou! Ik heb van de week nog €90 betaald voor mijn nieuwe Rat :(

(maar stiekem was ik me heel erg bewust van dat-ie in de winkel relatief duur is)