PDA

View Full Version : Fender Blues Deville, Bassman reissue



hugo123
1 oktober 2009, 23:18
Hallo, kan iemand mij het verschil uitleggen tussen een Fender Blues Deville (4x10) reissue en de 59' Bassman (4x10) reissue. Ik ga deze vakantie naar tonika om daar amps te testen. Maar van te voren weten wat het verschil is, is wel handig. Aangezien ik echt veel moet sparen voor de amps, en de Bassman reissue toch weer 300 euro ofzo duurder is..

Chris Winsemius
1 oktober 2009, 23:23
Ander circuit, vooral de pre-amp.

Zonder al te technisch te worden; Bassman rei. is "meer ouderwets" qua sound en knoppen, de BluesDeville is 2 kanaals en wat moderner qua voicing en mogelijkheden.

Ga vooral af op je eigen gevoel en gehoor, neem indien mogelijk je meest gebruikte gitaar (en effekten) mee als je ze beiden gaat proberen.

EDIT: ik weet niet of het voor de BluesDeville geldt maar de huidige Bassman rei. LTD heeft 'n beter cabinet; betere spreiding/projectie/sound dan de eerdere cabinetten...

barno
1 oktober 2009, 23:41
ik heb ze allebei, heel kort samengevat: als het luid (modern) moet: de deville, als het mooi (oud) moet: de bassman

bedenk ook Bassman RI: geen reverb. Als je goed wil zitten, tel daar nog een reverb tank bij. Dan zit je pak duurder dan een Deville. Ikzelf verkies qua sound de bassman maar ik denk dat voor iemand die ook harde rock wil spelen de Deville wat breder inzetbaar is.

Shaggy
2 oktober 2009, 23:51
Ik kan me herinneren dat de deville ook meer headroom heeft dan de bassman, maar correct me if i'm wrong.

E-J
3 oktober 2009, 12:49
Men noemt de Blues Deville soms ook wel de 'Bassman Reverb'. Mooie versterkers hoor... lekker geluid, goed instelbaar. Om de een of andere reden zijn ze op hoog volume niet zo schel als de Deluxes... Bassman heb ik nooit over gespeeld (wel gehoord), die lijkt me wat minder geschikt voor modernere muziek dan de Deville, die juist wél prima die oldschool blues dingen aankan...

hugo123
3 oktober 2009, 14:07
Er staat nu een Bassman 59' reissue op marktplaats, uit 1990 dus de vorige serie?Die is dus slechter? Door het cabinet?

hugo123
3 oktober 2009, 17:37
Nog een vraag over fender versterkers in het algemeen, ik ben druk aan het sparen voor een mooie strat.. Maar dit gaat nog niet zo snel, en ik heb nu een LP hoe gaat een fender versterker om met een LP of humbuckers in het algemeen? Wel goed?

jacky
3 oktober 2009, 19:00
als je de bassman als moeder aller marshalls kan noemen lijkt het me absoluut geen probleem zon amp met een lp te kietelen

ik vind het mooi wel je bas wat laag houden

Eko
4 oktober 2009, 16:31
Beide amps hebben de 4 x 10 opstelling. Die reageren mooi fel. ( De Deville is er ook met 2 x 12 trouwens). De Bassman is niet schakelbaar tussen de kanalen. De Bassman heeft 2 x 2 ingangen die geblend kunnen worden door een patchkabel te gebruiken.
De Deville heeft inderdaad een reverb en de oude Blues Devilles zijn zeker een aanrader. De nieuwe Hotrod Devilles zijn wat moderner gevoiced en gaan retehard.
Het drivekanaal bij de Deville geeft de mogelijkheid om een randje te maken bij lagere volumes. Bij de Bassman gaat dat alleen door hem harder te zetten. Natuurlijk kun je bij beiden een pedaal er bij gebruiken.