PDA

View Full Version : Raar geluid uit Engl Thunder



Mithrandir
4 april 2003, 08:33
Ik had gisteren het rare verschijnsel dat mijn versterker op eens een paar seconden een raar piepend geluid gaf. Ongeveer te vergelijken met het geluid wat je krijgt als je lucht door een klein spleetje uit een ballon laat ontsnappen. Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn??

(Als de omschrijving iets te vaag is, dan kan dat kloppen :grin: Ik kan het geluid namelijk met geen mogelijkheid goed beschrijven.)

Ohzoso
4 april 2003, 09:02
doettie dit alleen wanneer je wilt gaan beginnen met spelen, dus als tie stroom op z`n flikker krijgt?

Mithrandir
4 april 2003, 09:13
Nee, hij stond al een tijdje aan, ik hield even op met spelen en toen hoorde ik dat geluid. Het duurde ongeveer 5 seconden.

PeteRS
4 april 2003, 12:48
Heel normaal, een raar geluid uit een ENGL :wink: :wink: :wink:

Ohzoso
4 april 2003, 13:16
hmmm,vreemd.Misschien de "gekke kippenziekte"? k zou m preventief ruimen en maar weer terug naar die ouwe vertrouwde Marshalls gaan :wink:

niels5150
4 april 2003, 15:08
die oude vertrouwde marschall is ook niet altijd zo betrouwbaar. Bij mijn JCM2000 DSL 50W is het cleane kanaal wel eens uitgevallen, vlak voordat ik een eindexamen conservatorium moest begeleiden! Das erg kut! Gelukkig kon ik op een andere amp spelen. Ook geeft hij wel eens tikjes alsof een transistor zich ontlaadt. heel vaag

Mithrandir
4 april 2003, 15:14
Ik heb ook echt wat aan jullie he, ik weet dat het een redelijk gekke vraag is, maar als ik graag onzin en flauwe grappen wil horen dan ga ik wel naar biertje erbij, die wil ik niet hier zien.

Ik wacht nog even op een zinnig antwoord van iemand die er wel wat van weet...

RadiuS
4 april 2003, 15:25
was t geen feedback?

Mithrandir
4 april 2003, 15:32
Nee, het was geen feedback, het was echt een geluid alsof er iets leeg liep. Feedback had ik wel herkend, daar had ik ook geen topic voor aangemaakt :smile:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: mithrandir op 2003-04-04 15:34 ]</font>

Barret Wallace
4 april 2003, 16:56
Die omschrijving komt overeen met een geluid dat uit een goedkope gitaar op hard volume komt :grin: LELIJKE FEEDBACK DUS

Barret Wallace
4 april 2003, 16:59
Hey maar dude kunnen het geen signalen zijn (radio) ofzo, in de oefenruimtes hoor ik ook wel es piepen en mensen van de haven :S

sash
4 april 2003, 17:10
Tik eens zachtjes met een potloodje tegen de voor en eindbuizen als ie aanstaat. Als er een buis gaat piepen is die buis microfonisch en aan vervanging toe.

andy
4 april 2003, 17:11
waarschijnlijk is er een onderdeeltje niet helemaal niet goed meer, maar nog niet echt kapot, condensator of zo.
ik weet niet hoe oud die amp is?? Bij mijn buizenbakken is dat het teken om de dingen weer eens na te laten kijken.

Mithrandir
4 april 2003, 17:19
Hij is amper een maand oud, maar hij is wel een keer tijdens het vervoeren naar een optreden door de bus geschoven en omgevallen (pijnlijke ervaring als je net een nieuwe amp hebt) maar toen was er verder niks aan de hand. Maar misschien dat er daardoor toch iets beschadigt is.

Ik heb het trouwens pas 2 keer opgemerkt hoor, en nooit tijdens het spelen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: mithrandir op 2003-04-04 17:20 ]</font>

andy
4 april 2003, 18:07
mmmm, ja, een maand oud, als ie nieuw is zou ik toch ff naar de winkel gaan en het probleem uitleggen. en die val verzwijgen :grin:
Maar het is toch een beetje, sissend, licht krakend geluid, ook vergelijkbaar met een plastic ballon die heel zacht langs iets gewreven wordt???

sash
4 april 2003, 18:13
Kijk dat is nooit goed een buizenbak laten stuiteren. Denk dat er bij die val wat fout is gegaan. Heeft het tikken tegen de buizen wat opgeleverd (wel doen als ie aanstaat anders hoor je natuurlijk niets)

Mithrandir
4 april 2003, 18:17
pfff tikken tegen de buizen, dan moet ik alweer gaan schroeven aan dat ding, ik denk dat ik hem voor de zekerheid maar ff laat nakijken.

sash
4 april 2003, 18:33
Je buizen kan je toch gewoon zo bij?

MAY
4 april 2003, 18:37
Bij mijn ENGL screamer kan ik er ook niet zo gemakkelijk bij. Daar zit een rooster voor, dat is bij de Thunder misschien ook wel zo.

Ze moeten het wel hebben die ENGL versterkers, die van mij is vorige week na een optreden ook omgedonderd. Gelukkig zat ie netjes opgesloten in mijn flightcase, maar beter wordt ie er idd niet van.

Mithrandir
4 april 2003, 19:17
bij de thunder zit er idd een rooster voor, maar ik kijk het nog ff aan, mocht het vaker voorkomen, dan ga ik er gewoon ff mee naar een amptech.

FNaRK
4 april 2003, 20:05
iets met je FX, m.a.w hoor je het alleen als je een bepaald effect gebruikt ?

aadplagiaat
4 april 2003, 23:23
Ik weet nog niet wat voor versterker je hebt. Wanneer leert iedereen eens meteen de juiste info te geven bij zo'n vraag. Het wordt telkens weer hetzelfde terugvragen voor er een zinnig antwoord kan worden bedacht.:sad:

Het kan namelijk van alles zijn, al lijkt het verschijnsel mij een vorm van oscillatie.
Mogelijk is bij het schuiven/vallen een van je potmeters beschadigd. Als je een rechtstandige stoot op zo'n ding geeft drukt de as de loper van de koolbaan af. Later lijkt er niks aan de hand wellicht en werkt het vaak wel weer maar je begrijpt dat op den duur dat kontakt verdwijnt (tijdelijk?) en er dus een "open ingang" ontstaat. Als dat bijvoorbeeld in je toonregeling gebeurt kan de zaak heel goed gaan oscileren. Als het een volumepot is kan je een brom krijgen of je geluid valt eenvoudig weg.

Maar ik ben niet boos hoor! :grin:

aadplagiaat
4 april 2003, 23:24
Op 2003-04-04 23:23, schreef aadplagiaat:
Ik weet nog niet wat voor versterker je hebt. Wanneer leert iedereen eens meteen de juiste info te geven bij zo'n vraag. Het wordt telkens weer hetzelfde terugvragen voor er een zinnig antwoord kan worden bedacht.:sad:

Het kan namelijk van alles zijn, al lijkt het verschijnsel mij een vorm van oscillatie.
Mogelijk is bij het schuiven/vallen een van je potmeters beschadigd. Als je een rechtstandige stoot op zo'n ding geeft drukt de as de loper van de koolbaan af. Later lijkt er niks aan de hand wellicht en werkt het vaak wel weer maar je begrijpt dat op den duur dat kontakt verdwijnt (tijdelijk?) en er dus een "open ingang" ontstaat. Als dat bijvoorbeeld in je toonregeling gebeurt kan de zaak heel goed gaan oscileren. Als het een volumepot is kan je een brom krijgen of je geluid valt eenvoudig weg.

Maar ik ben niet boos hoor! :grin:


Heheh wat ben ik nou een sukkel. Staat nota bene in de aanhef. :smile:

Mithrandir
4 april 2003, 23:38
Geeft niks hoor, ik had het iets duidelijker kunnen vermelden in mijn post :smile:

Maar ik heb nu iig een aanwijzing waar ik het moet zoeken. Als ik de kans heb zal ik het eens opnemen op de een of andere manier, dan kan je horen wat het is.

@Roadkill: Het kan denk ik niet aan mijn FX hebben gelegen, want ik gebruik alleen een Wah, en ik denk niet dat die het veroorzaakt.