PDA

View Full Version : Gitaar in plakken zagen als kunstwerk



Kingfisher
1 oktober 2009, 20:20
Ik heb begin deze week een Gibsun besteld. Eerst een beetje op spelen, maar ik wil al jaren het volgende kunstwerk aan mijn muur: een gitaar in plakken gezaagd, een beetje zoals Damien Hirst met die koe heeft gedaan.

Hoe/waar kan je een gitaar in plakken van 5 cm laten zagen? De cut moet mooi zijn, dus geen wipzaagje, en moet dus ook door de metalen delen, pups e.d. Eigenlijk zou het zo goed moeten zijn dat er geen schade is aan de lak.

Ofwel in allemaal gelijke plakkne, ofwel in steeds dunnere stroken, van onder naar boven?

Quicksilver
1 oktober 2009, 20:37
Ik heb begin deze week een Gibsun besteld. Eerst een beetje op spelen, maar ik wil al jaren het volgende kunstwerk aan mijn muur: een gitaar in plakken gezaagd, een beetje zoals Damien Hirst met die koe heeft gedaan.

Hoe/waar kan je een gitaar in plakken van 5 cm laten zagen? De cut moet mooi zijn, dus geen wipzaagje, en moet dus ook door de metalen delen, pups e.d. Eigenlijk zou het zo goed moeten zijn dat er geen schade is aan de lak.

Ofwel in allemaal gelijke plakkne, ofwel in steeds dunnere stroken, van onder naar boven?

*slik* wat voor gitaar was je van plan te gebruiken? *slik* :dontgeti:

Stratocaster
1 oktober 2009, 20:40
*slik* wat voor gitaar was je van plan te gebruiken? *slik* :dontgeti:

Gibsun zegt tie toch ook:P

Kingfisher
1 oktober 2009, 20:40
Een Gibsun ;-) Les Paul Supreme. Neen, geen Fender!

Quicksilver
1 oktober 2009, 20:45
Een Gibsun ;-) Les Paul Supreme. Neen, geen Fender!

Hmm..........



mmmmm........................................... :seriousf:

Plasmasnijder? :hippie:

Plant
1 oktober 2009, 20:53
Wat heeft iedereen ineens :???:

De fik erin (macwilliams)... in plakken zagen (Kingfisher)...

Is het soms volle maan of zo :???:

Wat is er mis met... gewoon op ...spelen :lp:

Rene88
1 oktober 2009, 21:10
Je kunt ook een hele aan de muur hangen natuurlijk, is mijns inziens veel mooier :soinnocent:
Of is het zodat visite niet vraagd of je wat wil spelen :seriousf:

Chocola
1 oktober 2009, 21:11
Wat heeft iedereen ineens :???:

De fik erin (macwilliams)... in plakken zagen (Kingfisher)...

Is het soms volle maan of zo :???:

Wat is er mis met... gewoon op ...spelen :lp:

Hmmm, KAPOT SLAAN OP EEN PODIUM! Zijn ze dan gemaakt om op te spelen??? Dat is verontrustende informatie, want ik dacht altijd dat ze voor andere dingen waren :sssh:

macwilliams
1 oktober 2009, 22:34
Kijk, dat is nu een mooi initiatief. Een gisbun tot sjoelschijven verzagen.
Pas maar op, Benny komt je haleuhhhhh:crazyhappy:

flitslicht
1 oktober 2009, 22:38
Kijk, dat is nu een mooi initiatief. Een gisbun tot sjoelschijven verzagen.
Pas maar op, Benny komt je haleuhhhhh:crazyhappy:

Jíj stookt echte instrumenten op, ga weg! ;)

Gothra
1 oktober 2009, 23:04
Ik vind het wel een grappig idee:ok: Zou t alleen niet doen met een echte gibson haha.

Henri H
1 oktober 2009, 23:21
Misschien als je de hardware d'r eerst uithaalt, en vervolgens b.v. bij de Gamma of een meubelmakerij laten zagen?
Eerst een paar lijnen aanbrengen waar de zaagsneden moeten komen...

bert k
1 oktober 2009, 23:33
Niet naar de Gamma. Die hebben alleen maar een platenzaag. Zoek een locale timmerman met een lintzaag op. En, net wat Huisjes zegt, de hardware eruit halen, eerst netjes aftekenen, en apart zagen. (De pups doorzagen wordt een zooitje als je door de spoelen heen gaat, mss eerst waxen?)

benwave
1 oktober 2009, 23:47
Het wordt zowiezo op deze manier een imitatie kunstwerk, zeg maar een copietje.
Wees dan een vent, cq kunstenaar en pak er een echte Gibson voor

Midwolda
1 oktober 2009, 23:54
Als je de zaaglijnen hebt afgetekend, even dat schilder-afplak-tape er over.
Je ziet de streep er goed doorheen, en de lak blijft redelijk goed heel.

Maarruh... hoe ga je dat doen met de snaarruh? :???:

Tho
2 oktober 2009, 00:05
Het wordt zowiezo op deze manier een imitatie kunstwerk, zeg maar een copietje.
Wees dan een vent, cq kunstenaar en pak er een echte Gibson voor

een slecht advies, en vreemd beargumenteerd.

flitslicht
2 oktober 2009, 00:15
Zou hiermee moeten kunnen, een precisie verstekzaag, al is de ruimte wat klein eigenlijk:

http://www.tooler.nl/productinfo/1673-tooler-precisie-verstekzaag

Midwolda
2 oktober 2009, 05:05
Het wordt zowiezo op deze manier een imitatie kunstwerk, zeg maar een copietje.
Wees dan een vent, cq kunstenaar en pak er een echte Gibson voor

Als-ie een muso doorzaagt is het statement "imitatie is crap".
Als-ie een Gibson doorzaagt is het statement "koop een Fender".

Kingfisher
2 oktober 2009, 05:59
Als-ie een muso doorzaagt is het statement "imitatie is crap".
Als-ie een Gibson doorzaagt is het statement "koop een Fender".

OOooh, aaaah, euh ...nu twijfel ik er aan om mijn concept te herzien.

Midwolda
2 oktober 2009, 06:24
OOooh, aaaah, euh ...nu twijfel ik er aan om mijn concept te herzien.

Hoezo, ga je nu plakjes Fender maken? :seriousf:

Kingfisher
2 oktober 2009, 07:38
http://www.forumammo.com/cpg/albums/userpics/10071/picard-no-facepalm.jpg

Hiro
2 oktober 2009, 07:51
Cool idee , heb hier zelf ook ooit aan zitten denken, maar mn vriendin was t hier neit mee eens aangezien mn andere gitaren in de huiskamer staan en straks in de nieuwe studeerkamer er ook nog bij :seriousf:

bert k
2 oktober 2009, 09:22
Zou hiermee moeten kunnen, een precisie verstekzaag, al is de ruimte wat klein eigenlijk:

http://www.tooler.nl/productinfo/1673-tooler-precisie-verstekzaag
Past niet, veel te klein.
Dit moet je hebben:

http://www.capellemanmachines.be/Fotos%20proxxon/lintzaag_27172.jpg

Hiro
2 oktober 2009, 09:28
in welke richting wou je eigenlijk zagen, want als ik die bandzagen enzo bekijken denken hun dat je hem in de breedte wilt zagen in plaat van de lengte

Kahuna
2 oktober 2009, 09:38
Het lijkt me dat alle electronica en metalen onderdelen er wel uit moeten. Ik denk dat een houtzaag het niet echt fijn vindt om door een truss-rod heen the hakken...

Wil je het nu in de lengte of in de breedte in plakjes hebben?

snaarplukker
2 oktober 2009, 10:11
En hoe wil je het met de snaren doen? Een gitaar is geen gitaar meer als er geen snaren op zitten.;)

Squier02
2 oktober 2009, 12:52
En hoe wil je het met de snaren doen? Een gitaar is geen gitaar meer als er geen snaren op zitten.;)

hij gaat uitmeten waar hij de snaren in de lengte door moet zagen :chicken:

tostiapparaat
2 oktober 2009, 13:36
zullen we anders ruilen?

dan geef jij mij de gibson, en dan krijg jij mijn goedkope made in china strat, waar je ALLES mee mag doen omdat hij toch niks waard is:soinnocent:

Hiro
2 oktober 2009, 13:37
het is geen gibson die hij gaat gebruiken maar een gibsUn, dat is synoniem voor een nepperd

Nielsje
2 oktober 2009, 13:44
Lastig, je wil een mooie scherpe snede hebben, maar je wil ook niet te veel materiaal weghalen. Er zijn zagen (naam kwijt, soort van lintzaag, maar dan anders), waarbij je elk willekeurig voorwerp kan doorzagen d.m.v. een ' diamant-lint' , een soort 'vislijn met diamant poeder' . Hiermee kan je erg scherp zagen, houd je een kleine zaagsnede, en het gaat overal doorheen.

Pups doorzagen is ook een leuk plan, maar ik zou niet waxen: dat wordt weer warm als je het gaat zagen, je kan ze beter een paar keer onderdompelen in een goede doorzichtige tweecomponenten lijm.

Saf
2 oktober 2009, 16:07
geniaal idee! heb er ook wel eens over nagedacht maar doordat alles hier al vol begint te raken met gitaren uit een stuk.

Maar inderdaad praktisch gezien ben ik erg benieuwd hoe het gaat worden.

Kingfisher
2 oktober 2009, 16:49
Ik wil het volgende:

de gitaar rechtop tegen de wand, dus kop van boven,

en dan in horizontale banden. Dikke vanonder, dunnere naar de hals omhoog. Mijn idee dat je dan een vorm van dieptezicht krijgt, zoals op vele LP hoezen.

Ik heb al een bedrijf gecontacteerd dat waterstraalzagen doet. Het verzagen zal misschien duurder zijn dan de gitaar zelf (voor alle duidelijkheid, een gibsUn, mad in China, fake, 230€).

Een andere vraag: elke strook wordt met twee vijzen bevestigd op een paneel. Maar welke achtergrond? Een gelakte plaat? Een natuursteen? Rechstreeks op de gyproc van de muur? 't Is voor in den bureau, de enige plaats in het huis waar gewerkt wordt (zeg ik altijd als mijn vrouw aan het kuisen is, om dan snel weg te lopen).

Struik
2 oktober 2009, 19:57
Als je het met snaren en al wilt doen zou je de gitaar eerst in hars kunnen gieten, ik heb alleen geen idee of dat betaalbaar is op dat formaat.

interessander
2 oktober 2009, 20:28
Watersnijden lijkt me best goed mogelijk, maar je moet natuurlijk wel support hebben op elk deel dat je uiteindelijk overhoudt omdat de gitaar anders in stukken uiteen valt in de machine. Het is denk ik het makkelijkst als je eerst de hals van de gitaar afzaagt en die twee delen afzonderlijk verder gaat zagen, misschien moet je de trussrod ook verwijderen als je de hals in stukken gaat zagen.


Ik wil het volgende:

de gitaar rechtop tegen de wand, dus kop van boven,

en dan in horizontale banden. Dikke vanonder, dunnere naar de hals omhoog. Mijn idee dat je dan een vorm van dieptezicht krijgt, zoals op vele LP hoezen.

Ik heb al een bedrijf gecontacteerd dat waterstraalzagen doet. Het verzagen zal misschien duurder zijn dan de gitaar zelf (voor alle duidelijkheid, een gibsUn, mad in China, fake, 230€).

Een andere vraag: elke strook wordt met twee vijzen bevestigd op een paneel. Maar welke achtergrond? Een gelakte plaat? Een natuursteen? Rechstreeks op de gyproc van de muur? 't Is voor in den bureau, de enige plaats in het huis waar gewerkt wordt (zeg ik altijd als mijn vrouw aan het kuisen is, om dan snel weg te lopen).

Chocola
2 oktober 2009, 21:04
Ik ben beniewd naar deze gitaar!

macwilliams
2 oktober 2009, 21:21
Misschien vind je het niks als achtergrond maar ik zou een spiegel op een stuk tapijt leggen daarna de achterkant in lijm zetten en een doek er op en daarna de spiegel breken. Dit leg je op een plank waarop je de gitaar al eens hebt bevestigd en dan laat je op de bevestigingspunten het glas weg enz enz.

Get the picture ?

nickofzo
2 oktober 2009, 21:26
hij vind de gitaar te fijn spelen en gaat het toch maar niet doen

:soinnocent:

Quicksilver
2 oktober 2009, 22:31
Misschien vind je het niks als achtergrond maar ik zou een spiegel op een stuk tapijt leggen daarna de achterkant in lijm zetten en een doek er op en daarna de spiegel breken. Dit leg je op een plank waarop je de gitaar al eens hebt bevestigd en dan laat je op de bevestigingspunten het glas weg enz enz.

Get the picture ?

I get the picture, en het lijkt mij een enorm tof idee :blast:

Nielsje
6 oktober 2009, 21:19
Ik zou niet voor waterstraalsnijden gaan.
Heb zelf wel eens wat laten snijden uit alu, maar dat komt er toc niet écht mooi vanaf..