PDA

View Full Version : Fender strat body uit drie delen?



Kingfisher
1 oktober 2009, 07:36
Ik heb een Strat Plus uit 1992. Als ik onder de juiste lichtinval kijk, dan lijkt het of er twee lijnen over de body lopen, links en rechts van de snaren, die de body perfect in 3 delen.

Eigenlijk zijn het paatsen waar de de lak wat ingezakt is, hetgeen mijn doet vermoeden dat mijn body uit drie stukken hout is geassembleerd? Kan dit?

Het is een gekleurde lak (gun metal blue), dus je kan het hout niet zien.

Stratocaster
1 oktober 2009, 07:54
Dat kan, er zijn meerdere fender strats met bodys uit 3 delen bijvoorbeeld fender highway one.

Rinze
1 oktober 2009, 08:18
Ik heb ook een USA Fender body uit drie delen, waar dan aan voor- en achterkant fineer in twee delen op zit. Zo kunnen ze de body naast dekkend ook nog sunburst lakken en lijkt het dan net alsof ie tweedelig is. Bij die van mij bleek het pas toen de vorige eigenaar de dekkende lak eraf schuurde.

Stratman70
1 oktober 2009, 10:19
Ik meen dat er zelfs 4 delige Stratbody's bestaan.

Kingfisher
1 oktober 2009, 10:53
Kijk, dat snap ik nu weer niet. Als je dan toch een body uit drie delen gaat doen, waarom dan niet ineens een neck-through maken (nek is een lang stuk hout tot aan de voet van de gitaar, de strap button), en er dan links en rechts een blok aan lijmen? Toch net zo makkelijk?

fransoos
1 oktober 2009, 11:01
Ik heb een Strat Plus uit 1992. Als ik onder de juiste lichtinval kijk, dan lijkt het of er twee lijnen over de body lopen, links en rechts van de snaren, die de body perfect in 3 delen.

Eigenlijk zijn het paatsen waar de de lak wat ingezakt is, hetgeen mijn doet vermoeden dat mijn body uit drie stukken hout is geassembleerd? Kan dit?

Het is een gekleurde lak (gun metal blue), dus je kan het hout niet zien.

Mijn Sunburst strat + is van '91 en uit 2 delen gemaakt; vlgs mij zijn de meeste
strat's in dekkende kleur uit meer delen gemaakt.
Voor de sound zal het IMHO niet veel uitmaken.
Je had ze in ash en alder.

Met een necktrough mis je het makkelijk wisselen van de halzen bij een breuk.
Leo op de Ford toer.

Rick trodat
1 oktober 2009, 14:18
Er is al eens meer over geschreven. Maar de meeste strats zijn tegenwoordig uit 3 delen en ash uit 2 delen. De meeste custom shops zijn 2 delen alder en sommige zijn 1 stuk ash.

2 delen alder zijn moeilijk te krijgen of je moet em laten bouwen voor je, want allparts is ook gewoon 3 delen alder.

qua sound maakt het niks uit. Ik heb wel eens een blinde test gedaan, maakte geen verschil.

Ash is meestal minder delen omdat je anders de tekening in het hout verpest.

Rick trodat
1 oktober 2009, 14:21
Ik meen dat er zelfs 4 delige Stratbody's bestaan.

Klopt ik heb wel eens een squier van lak ontdaan. 4 stukken inderdaad (bij deze dan)

bat
1 oktober 2009, 14:24
Ik meen dat er zelfs 4 delige Stratbody's bestaan.
In de vroege negentiger jaren gingen de standaard USA exemplaren zelfs tot 7 delen, maar meestal was het 5 en als je mazzel had 3.

Als het een sunburst of transparante lak was, werden er minder delen gebruikt, hoewel er ook vaak gewoon een fineertje op gelegd werd. Je ziet ook veel Sunburst strats uit die tijd waarbij de ribcage uitsparing volledig zwart is, omdat ze het fineer daar niet netjes konden inleggen en je dan dus daar kon zien dat de body uit meerdere delen bestaat.

Orgasmocaster
1 oktober 2009, 15:44
er zijn theorieen dat een 3 delige body beter is dan een 2-delige. omdat in dit geval de brug, pickups en de neckpocket op 1 stuk hout zijn.

Persoonlijk denk ik niet dat er een hoorbaar verschil is tussen de 2.

Chris Winsemius
1 oktober 2009, 17:27
en ELKE plank hout klinkt anders

zelfs bij oude Strats/Teles kun je meer dan 2/3 delen tegenkomen en ik ken gitaarbouwers die voornamelijk de voorkeur aan 2 delig geven (mindere kans op krom trekken dan bij 'n 1 delige body)

spirit
1 oktober 2009, 18:06
Ik meen dat er zelfs 4 delige Stratbody's bestaan.


5, heb ik zelfs al eens gezien, en naar het schijnt heeft Fender ook wel eens 7 delen gebruikt :sssh:

Riky
1 oktober 2009, 18:15
Kijk, dat snap ik nu weer niet. Als je dan toch een body uit drie delen gaat doen, waarom dan niet ineens een neck-through maken (nek is een lang stuk hout tot aan de voet van de gitaar, de strap button), en er dan links en rechts een blok aan lijmen? Toch net zo makkelijk?

Zou het concept van fender tegen spreken. Ze gebruiken altijd bolt on, omdat ze de gebruiker de mogelijkheid willen geven om andere nekken op de body te zetten. Ook is de productie van bolt on goedkoper.

G.G.
1 oktober 2009, 18:36
en ELKE plank hout klinkt anders

zelfs bij oude Strats/Teles kun je meer dan 2/3 delen tegenkomen en ik ken gitaarbouwers die voornamelijk de voorkeur aan 2 delig geven (mindere kans op krom trekken dan bij 'n 1 delige body)

Om die reden zou ik bij een dekkend gelakt exemplaar altijd de voorkeur geven aan 2 of 3 delig.

Er zijn mensen die beweren dat 1 delig beter klinkt omdat er dan geen lijmnaden zijn. Of dit te horen is? Ik betwijfel het heel erg. Het klankverschil zit echt niet in 1 lijmnaad.

Mijn strat is van 1 delig essen, en ik moet zeggen, het oogt wel mooi onder de blanke lak, zo met die nerven die doorlopen. Vind het wel iets van luxe uitstralen, zo'n massief blok (stuk duurder en schaarser dan 3 dunne stroken).

Qua klank maakt het volgens mij niets uit. Het verschil zit hem met name in een strake neckpocket, dikte van de hals, tremeloblok, juiste elementen etc...

bat
2 oktober 2009, 00:17
5, heb ik zelfs al eens gezien, en naar het schijnt heeft Fender ook wel eens 7 delen gebruikt :sssh:
Dat zeg ik:

In de vroege negentiger jaren gingen de standaard USA exemplaren zelfs tot 7 delen, maar meestal was het 5 en als je mazzel had 3.
In die tijd kocht ik een Japanse Squier Tele Silver Series die uit 3 stukken bestond. Konden veel USA Fenders 'm niet nazeggen... :cooler:

vulvasonic
2 oktober 2009, 05:39
Vroeger, in de jaren 50 en begin jaren 60, TOEN wisten ze bij Fender wel hoe je een tele of strat van superklasse moest bouwen!
Die dingen waren zooooooo veel beter dan die shit van nu...
Niet voor niets dat er gigantische bedragen neergelegd worden voor die oude beestjes. Niks geen gedoe, gewoon bodies uit 1 stuk en.....

Tsja, gelul dus. Vanaf de allereerste modellen werden de bodies uit 3 delen gemaakt. Dat was zelfs één van de redenen om voor de standaard afwerking van de strat te kiezen voor sunburst, omdat de naden vooral aan de zijkanten zichtbaar zijn. Bij een sunburst afwerking zijn die zijkanten dekkend gelakt.
Even terzijde, de stratocaster was in die tijd dusdanig radicaal vernieuwend en afwijkend, dat men (als soort van compensatie voor de meer conservatief ingestelde gitarist) koos voor een sunburst afwerking, wat in die tijd zeer gebruikelijk was.

Drie delen was de standaard. Een body uit 2 delen was een uitzondering. En bodies uit 1 stuk zijn uitermate zeldzaam.
Alleen laat jaren 80ers en vroeg jaren 90ers werden soms uit meer delen gemaakt. Van de 8 Fenders die ik zelf heb of heb gehad, was er maar 1 die niet uit 3 delen bestond.

Ergo, 3 is de norm. Nog steeds. :)

spirit
2 oktober 2009, 06:40
Dat zeg ik:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bat
In de vroege negentiger jaren gingen de standaard USA exemplaren zelfs tot 7 delen, maar meestal was het 5 en als je mazzel had 3.

In die tijd kocht ik een Japanse Squier Tele Silver Series die uit 3 stukken bestond. Konden veel USA Fenders 'm niet nazeggen...

Sorry, ik had er glad overheen gelezen :makeup:

Maar idd,ik heb hier ook een Squier telecaster MIJ (1984), 2 delig. En een Squier MIJ strat (1983), 3 delig.